Leuven: nog verantwoord?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Leuven: nog verantwoord?

Bericht door Patrick »

Begin deze maand persoonsongeval in station Leuven, door een ICE.
Zojuist: persoon aangereden, nu door een Thalys.
Stationschef NMBS Info
Leuven
#thalys 9448 (Köln 12:44 - Paris 15:59) aanrijding persoon spoor 2
2613 (Landen 13:49 A'pen 15:18) geblokkeerd.
Iemand een oplossing? :roll:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Leuven: nog verantwoord?

Bericht door Steve »

Patrick schreef:Begin deze maand persoonsongeval in station Leuven, door een ICE.
Zojuist: persoon aangereden, nu door een Thalys.
Stationschef NMBS Info
Leuven
#thalys 9448 (Köln 12:44 - Paris 15:59) aanrijding persoon spoor 2
2613 (Landen 13:49 A'pen 15:18) geblokkeerd.
Iemand een oplossing? :roll:
Gaat het echt om ongevallen en niet om gerichte daden? Met andere woorden, zou het niet veeleer gaan om springers die speciaal die treinen eruit pikken omdat ze als een van de weinige niet stoppen in Leuven, en dus ook bij 120 km/h of een andere snelheid wellicht evenveel kans op "slagen" hebben?
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: Leuven: nog verantwoord?

Bericht door hmmm »

Vorige maand was een wanhoopsdaad, geen ongeval. De automatische omroepen maken het ook wel erg gemakkelijk :oops:.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Leuven: nog verantwoord?

Bericht door Shrek »

Tjah, iemand die zich voor een trein wil werpen hou je niet tegen.
Stel dat je in Leuven bijvoorbeeld een stalen scherm op de perronwand zet die enkel in de grond zakt wanneer er een trein passeert, dan zullen de wanhoopsdaden zich gewoon verplaatsen naar Herent of Veltem.
Er valt helaas niet veel aan te doen.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Leuven: nog verantwoord?

Bericht door Paul »

Ik blijf het toch vreemd vinden, zo'n druk station als Leuven waar treinen tegen 160 km/u langs een perron met soms veel volk op, voorbij denderen...
Zoals ik al eerder schreef: men heeft bij het ontwerpen van het nieuwe station destijds eerst overwogen geen perron te bouwen tussen de hoofdsporen van lijn 36N = 2.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Leuven: nog verantwoord?

Bericht door Eimai »

Ze zouden het nog steeds kunnen doen door het perron gewoon af te sluiten maar dan zitten ze wel met een probleem waar ze al hun treinen kwijt geraken die wel in Leuven stoppen. Op sommige momenten wordt elk spoor gebruikt.

'k Vind 160 nu niet overdreven, er zijn genoeg perrons in België waar 160 voorbijgereden wordt en binnen een aantal jaar krijg je het bvb. ook in Mechelen. De treinen worden aangekondigd en er wordt geclaxonneerd bij het binnenrijden. En waarom 160 dan te gevaarlijk zou zijn... een trein die 40 km/u rijdt wil je ook niet raken en daar moet je even ver van weg blijven zolang die niet stilstaat.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Leuven: nog verantwoord?

Bericht door Steven »

Inderdaad een trein aan 40 km/u is even dodelijk als 160. Is voor iemand die zelfmoord wil plegen dus geen enkel probleem.
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Leuven: nog verantwoord?

Bericht door speakervoice »

hmmm schreef:De automatische omroepen maken het ook wel erg gemakkelijk :oops:.
Voor de komst van de automatische omroepen was het voor de omroeper van Leuven station de taak om net voor de doortocht van een doorrijdende trein (reeks 5xx dendert ook op spoorlijn 2) extra aan te kondigen om ongevallen te vermijden.

Er is op dat vlak niets veranderd, integendeel zelfs! Een automatische aankondiging van EMMA gebeurt 3 minuten voor vertrek-/doorkomsttijd van een trein waardoor een doorrijdende Thalys al afgeroepen wordt terwijl die nog maar in Veltem zit. Deze parameter veranderen, is mogelijk maar niet gewenst door Brussel: "omdat dan geen coherentie is in de parameters van de verschillende EMMA-stations".

Sommige omroepers lanceren nog na de automatische aankondiging nog eens het bericht "Doorrijdende trein" voor de veiligheid van de meeste reizigers. Toch denk ik dat het omroepen van doorrijdende treinen meer levens redt, dan het de laatste motivatie is voor de kandidaat (stopplaatsen spoorlijn 36/36N van Diegem-Herent wordt ook elke doorrit geroepen).
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Leuven: nog verantwoord?

Bericht door speakervoice »

Patrick schreef:Begin deze maand persoonsongeval in station Leuven, door een ICE.
Zojuist: persoon aangereden, nu door een Thalys.
Volgens de IRT-berichten gisteren was de laatste persoon levend afgevoerd naar het ziekenhuis waardoor het verkeer sneller kon hervatten.
wimpie3

Re: Leuven: nog verantwoord?

Bericht door wimpie3 »

Ik heb me deze vraag al erg vaak gesteld. Het is gewoon een *erg* gevaarlijke situatie waar in de toekomst nog meer ongelukken van gaan komen. De ICE komt ZO snel aangereden, dat je als pendelaar wordt meegezogen als het perron goed vol staat. Waarom kunnen deze niet op een zijspoor voorbijrazen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Leuven: nog verantwoord?

Bericht door Shrek »

wimpie3 schreef:Ik heb me deze vraag al erg vaak gesteld. Het is gewoon een *erg* gevaarlijke situatie waar in de toekomst nog meer ongelukken van gaan komen. De ICE komt ZO snel aangereden, dat je als pendelaar wordt meegezogen als het perron goed vol staat. Waarom kunnen deze niet op een zijspoor voorbijrazen?
Het is andersom: wat doen die pendelaars op de HST-perrons? Eigenlijk zouden enkel treinen dia via L2 rijden daar mogen komen. dan is er enkel volk op die perrons tussen pakweg u:20 en u:35. Alle andere treinen zoudn dan op perrons 4 en 1 moeten stoppen, zodat perrons 2/3 afgesloten kunnen worden tot vlak voor de aankomst van de trein naar Eupen.
Maar ik denk niet dat dat zomaar mogelijk is in de huidige dienstregeling.
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Leuven: nog verantwoord?

Bericht door speakervoice »

Shrek schreef:Eigenlijk zouden enkel treinen dia via L2 rijden daar mogen komen. dan is er enkel volk op die perrons tussen pakweg u:20 en u:35.
Enkel de treinreeks 5xx stopt in Leuven en gaat L2 op, al de rest zijn HST. Die tijdsperiode respecteren is één ding, maar wat als de Thalys vertraging heeft? Dan zit je met hetzelfde probleem.
Shrek schreef:Alle andere treinen zoudn dan op perrons 4 en 1 moeten stoppen, zodat perrons 2/3 afgesloten kunnen worden tot vlak voor de aankomst van de trein naar Eupen. Maar ik denk niet dat dat zomaar mogelijk is in de huidige dienstregeling.
Op perron 1 staat en stond ook bij die bewuste doorrit trein 2613 Landen-Luchthaven-Antwerpen op spoor 1 zijn 10' wachttijd in Leuven te voltooien. Daarnaast maken treinen 22xx ook gebruik van spoor 2 en 3 (verklaart de volle perrons) die van L36N van Brussel via snelspoor verder naar Landen-Luik/Hasselt gaan en omgekeerd. Exploitatiegewijs zijn er weinig mogelijkheden vrees is.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Leuven: nog verantwoord?

Bericht door Paul »

De treinen van de reeks 17** (Quiévrain - Luik vv) stoppen ook op de sporen 2/3 in Leuven.
En in de spits stoppen er P-treinen op de sporen 2/3.
Tijdens de spits staat dat perron soms stampvol als er een HST voorbijraast.
Maar ik ga akkoord dat het met de huidige constellatie van de sporen in Leuven moeilijk anders kan.
Men had het kunnen opvangen door voor de HSL twee 'perronloze' sporen te voorzien, bv. als volgt, te beginnen van het stationsgebouw:
- perron langs stationsgebouw
- spoor 1 = L. 36 spoor B
- spoor 2 (perronloos) = L. 2 / 36N spoor B
- spoor 3 = uitwijkspoor
- perron tussen sporen 3-4
- spoor 4 = uitwijkspoor
- spoor 5 (perronloos) = L. 36N / 2 spoor A
- spoor 6 = L. 36 spoor A
- perron tussen sporen 6-7
- spoor 7 en 8 = L 53
- perron tussen sporen 8-9
- spoor 9 en 10 = L 35
- perron tussen sporen 10-11
- spoor 11 = uitwijkspoor
- sporen 12 en 13 (perronloos) voor goederentreinen
Maar misschien was er daarvoor te weinig plaats?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Leuven: nog verantwoord?

Bericht door Shrek »

Paul schreef:De treinen van de reeks 17** (Quiévrain - Luik vv) stoppen ook op de sporen 2/3 in Leuven.
En in de spits stoppen er P-treinen op de sporen 2/3.
Tijdens de spits staat dat perron soms stampvol als er een HST voorbijraast.
Maar ik ga akkoord dat het met de huidige constellatie van de sporen in Leuven moeilijk anders kan.
Ik denk meer dat dat aan de dienstregeling dan aan de sporenlayout ligt.
Je kan immers perfect alle treinen die van L36 (Tienen) komen laten halteren aan perron 1, als de haltetijd maar kort genoeg is. 10 minuten wachten is dus uitgesloten.
In de omgekeerde richting hetzelfde: als enkel de treinen naar L36 op perron 4 komen kan dat perfect. Maar je kan er dus geen treinen laten wachten of keren.
Als je enkel naar het station van Leuven kijkt kan dat allemaal, maar in het gehele plaatje zal dat waarschijnlijk voor grote problemen elders zorgen.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Leuven: nog verantwoord?

Bericht door Paul »

Shrek schreef:Ik denk meer dat dat aan de dienstregeling dan aan de sporenlayout ligt.
Dat is precies het probleem met het spoorwegbedrijf in ons land.
Men legt eerst infrastructuur aan, daarna pas ontwerpt men een dienstregeling en dan constateert men dat er problemen zijn. In Antwerpen zien we precies hetzelfde.
Het zou omgekeerd moeten zijn: eerst vastleggen welke (ideale) dienstregeling men wil rijden, en op basis daarvan nagaan welke infrastructuur er nodig is...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie