NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Bericht door Steven »

Eimai schreef:Tenzij je op een lijn met ETCS rijdt in België (of een hogesnelheidslijn) met materieel dat daar ook mee is uitgerust moet je alle informatie uit de seinen en borden halen.
Tenzij je op lijnen met ETCS of TBL2 of TVM aan het rijden bent, want dat zijn de drie systemen die momenteel dienst doen in België als stuurpostsignalisatie.
Kris G

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Bericht door Kris G »

thx voor de info! :)
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Bericht door Retard »

Eimai schreef:Tenzij je op een lijn met ETCS rijdt in België (of een hogesnelheidslijn) met materieel dat daar ook mee is uitgerust moet je alle informatie uit de seinen en borden halen (*), dus als je door de mist niks ziet is het bijgevolg geen pretje om daardoor te rijden... Seinen zijn soms maar heel even zichtbaar dus moet je volledig geconcentreerd blijven voor je uit kijken, en borden kan je zelfs missen als je twee seconden op je dienstfiche kijkt. Als het donker is is het nog lastiger omdat je dan tegen een witte muur zit te rijden verlicht door je eigen koplichten.

Dus ja, een treinbestuurder is vrij om te kiezen hoe hij daardoor wil rijden. De één zal er geen probleem mee hebben om zijn normale snelheid te rijden als hij van oordeel is dat het veilig kan, de ander heeft misschien niet zo veel ervaring of voelt zich niet helemaal op zijn gemak om voluit te rijden.

(*) maar zelfs met ETCS worden de stopplaatsen niet op de schermen in de stuurpost weergegeven, dus voor vooral stoptreinen zal mist nog steeds een probleem zijn, al is er dan tenminste geen risico op seinvoorbijrijdingen of rijden tegen te hoge snelheid.
Mag je dan niet op basis van de geluiden van de memorfluit rijden?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Bericht door Shrek »

Retard schreef:(*) maar zelfs met ETCS worden de stopplaatsen niet op de schermen in de stuurpost weergegeven, dus voor vooral stoptreinen zal mist nog steeds een probleem zijn, al is er dan tenminste geen risico op seinvoorbijrijdingen of rijden tegen te hoge snelheid.
Mag je dan niet op basis van de geluiden van de memorfluit rijden?[/quote]
Kan je daaraan dan horen of het nu groen-geel of dubbel geel was? En zegt de toonhoogte dan iets over de afstand tot het volgende gesloten sein? :lol:
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Bericht door Retard »

Een sein wordt vooraf aangegeven.
Maar als je nu E692 waar ik een paar uur geleden opzat had. De machinist in die met den 183 reed, passeerde tussen Brugge tot juist voor Lichtervelde maar één sein (in Zedelgem) dat een snelheidsbeperking kan opleggen (wat het dan bijna nooit doet). Dan kan men toch wel op de memorfluit rijden?
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Bericht door Eimai »

Memor (en TBL1+) is geen stuurpostsignalisatie, enkel een hulp tijdens het besturen, en je mag er dus niet op rijden. Het is zoiets waar je als treinbestuurder wel mee rekening moet houden als die onverwacht begint te knipperen bvb., maar 't zijn wel de seinen waar we in de eerste plaats naar moeten kijken. Ten eerste kan die memor zich wel eens misdragen en krijg je soms bvb. geen impuls binnen als het zou moeten (komt geregeld voor en dan kan die wet van Murphy wel eens weer meespelen, zie ongeval in Bergen), ten tweede moet je handelen vooraleer je het sein voorbijrijdt door de memorknop in te drukken. Enkele keren te laat de memorknop indrukken tijdens een dienst en je mag het komen uitleggen.
Kris G

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Bericht door Kris G »

over stiptheid gesproken :? ik heb er vandaag 6 uren over gedaan om een kleine 100 km met het openbaar vervoer af te leggen, bus van de TEC in panne met een +30 min vertraging en dan de 533 genomen in Leuven, die een 1u15m later terug in Leuven is aangekomen (1e maal dat mijn vertrek en aankomststation hetzelfde zijn ;) ) (kabelbreuk in Diegem) de Knokke van 12.57u genomen (richting Mechelen en dan via Vilvoorde naar Brussel), om aansluiting gesmeekt bij de treinbegeleider en het ging in orde komen : de Poperinge ging een kwartier wachten in B-Z, slechts enkele minuten te laat in B-Z en trein was foetsie :twisted: > bij de infostand wist men doodleuk te melden : "u bent slachtoffer geworden van de manke interne communicatie bij de NMBS" dan maar de L naar Zottegem genomen, om daar te zien dat de L naar Kortrijk was afgeschaft, even paniek (logisch denk ik na 3 uren vertraging) maar ze hebben de IC in Munkzwalm laten stoppen (gelukkig maar), maar geen geslaagde dag met het openbaar vervoer, met de auto 1u10m, nu 6 uren > en dat na een lange nachtshift : geen pretje :( volgende trip naar het werk is dus met de auto ;)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Bericht door Steve »

Kris G schreef:over stiptheid gesproken :? ik heb er vandaag 6 uren over gedaan om een kleine 100 km met het openbaar vervoer af te leggen, bus van de TEC in panne met een +30 min vertraging en dan de 533 genomen in Leuven, die een 1u15m later terug in Leuven is aangekomen (1e maal dat mijn vertrek en aankomststation hetzelfde zijn ;) ) (kabelbreuk in Diegem) de Knokke van 12.57u genomen (richting Mechelen en dan via Vilvoorde naar Brussel), om aansluiting gesmeekt bij de treinbegeleider en het ging in orde komen : de Poperinge ging een kwartier wachten in B-Z, slechts enkele minuten te laat in B-Z en trein was foetsie :twisted: > bij de infostand wist men doodleuk te melden : "u bent slachtoffer geworden van de manke interne communicatie bij de NMBS" dan maar de L naar Zottegem genomen, om daar te zien dat de L naar Kortrijk was afgeschaft, even paniek (logisch denk ik na 3 uren vertraging) maar ze hebben de IC in Munkzwalm laten stoppen (gelukkig maar), maar geen geslaagde dag met het openbaar vervoer, met de auto 1u10m, nu 6 uren > en dat na een lange nachtshift : geen pretje :( volgende trip naar het werk is dus met de auto ;)
Inderdaad geen pretje, maar vergeet niet dat het je met de auto net zo goed kunt gebeuren dat je een paar uur vaststaat in een monsterfile vanwege een omvangrijk ongeval. Gebeurt natuurlijk niet vaak, maar een incident van deze orde gelukkig ook niet op het spoornetwerk. :wink:
Kris G

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Bericht door Kris G »

ik neem binnen enkele weken wel terug de trein ;) maar nu toch even auto > mits een goede communicatie had ik een uur minder vertraging gehad : dat stoort me eigenlijk nog het meeste > een kabelbreuk kan gebeuren : daar heb ik vrede mee, maar die dramatisch slechte communicatie.... :? zowel intern als naar de reiziger toe, meeste treinpersoneel was trouwens wel heel begripvol en behulpzaam :) nu wel een hoog zombie-gehalte : ergens te moe om te gaan slapen (klinkt raar, maar zo voelt het nu toch)
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Bericht door speakervoice »

Kris G schreef:[...] mits een goede communicatie had ik een uur minder vertraging gehad : dat stoort me eigenlijk nog het meeste > een kabelbreuk kan gebeuren : daar heb ik vrede mee, maar die dramatisch slechte communicatie.... :? zowel intern als naar de reiziger toe, meeste treinpersoneel was trouwens wel heel begripvol en behulpzaam :) [...]
Probleem van zowel aanpak bij incidenten en communicatie is dat er teveel instanties hun zeg willen (en moeten) doen. De mensen op het terrein die de reizigers moeten informeren, weten de informatie altijd als laatste (en dan vaak ook te laat)... Lang leve de splitsing en de huidige plannen met herstructurering gaan het er op informatievlak niet op verbeteren: integendeel!
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Bericht door gysev »

Kris G schreef:de Poperinge ging een kwartier wachten in B-Z, slechts enkele minuten te laat in B-Z en trein was foetsie :twisted: > bij de infostand wist men doodleuk te melden : "u bent slachtoffer geworden van de manke interne communicatie bij de NMBS"
Die TBG heeft je afgescheept vrees ik. Het verzekeren van aansluitingen in de stations van de NZV is immers verboden (staat letterlijk in de reglementering), met uitzondering van de laatste trein van de dag. Enkel TC mag hier afwijkingen op toestaan mits zeer dringende redenen. Bovendien moet die aansluiting gebeuren in het eerste station dat je tegenkomt. In dit geval dus Brussel-Noord.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Bericht door Bordensteker »

Retard schreef:Mag je dan niet op basis van de geluiden van de memorfluit rijden?
De memorfluit is in ik denk zowat al het materieel al opgevolgd door tenminste de memorlamp zonder fluit. Daar moet ge actief het waarnemen van een beperkende opdracht bevestigen vóórdat uw telocborstel over de positief onder spanning staande rug van de krokodil strijkt, dus rijden op de fluit is passé.
Mocht u er een missen, dan kunt u dat zien aan het gaan knipperen van de memorlamp (wat in sommige stuurposten overdag amper opvalt, en bij mist zit je buiten te kijken!), en dan kunt u de eerste paar seconden dat nog snel herstellen met een zgn. late punting, maar zo'n fout wordt wel geregistreerd.
Mocht het gaan knipperen u helemaal ontgaan (of drukte u in de verwarring tevergeefs op de lamp zelf, hetgeen de normale handeling is om deze lamp in een aantal gevallen te doven) dan valt u in de standaardafstraffing voor veel misgrepen: de pas enige tijd na stilstand op te heffen noodremming. :oops:
Kris G

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Bericht door Kris G »

gysev schreef:
Kris G schreef:de Poperinge ging een kwartier wachten in B-Z, slechts enkele minuten te laat in B-Z en trein was foetsie :twisted: > bij de infostand wist men doodleuk te melden : "u bent slachtoffer geworden van de manke interne communicatie bij de NMBS"
Die TBG heeft je afgescheept vrees ik. Het verzekeren van aansluitingen in de stations van de NZV is immers verboden (staat letterlijk in de reglementering), met uitzondering van de laatste trein van de dag. Enkel TC mag hier afwijkingen op toestaan mits zeer dringende redenen. Bovendien moet die aansluiting gebeuren in het eerste station dat je tegenkomt. In dit geval dus Brussel-Noord.
de TGB heeft ervoor gebeld > beweerde ze toch :?: > en die trein naar Poperinge moest blijkbaar een kwartier wachten omdat een TGB die mee moest vast zat op een andere trein in vertraging : ze heeft me 2x verzekerd dat ik die aansluiting ging halen (en dat ik het niet B-N mocht proberen), dan wel sneu hoor

ik weet dat wachten in NZV verbinding normaal niet mag : maar na mijn nachtdienst + buspanne + grote vertraging door die kabelbreuk had ik op wat medewerking gehoopt : de roep naar mijn bed was groot ;) 6 uren voor nog geen 100 km is echt geen reclame voor het openbaar vervoer ;) en het meest frustrerende is nog dat er zo veel marge zit tussen B-Z en Denderleeuw dat die paar minuten wachten op mij zelfs geen verschil ging gemaakt hebben voor de vertrektijd in het volgende station, nu ja zoals reeds hierboven geschreven : even een periode met de auto gaan werken nu (begrijpelijk denk ik), deze keer na een 1u10m thuis (5x sneller dus :!: )
Plaats reactie