Dienstregeling december 2014
Re: Dienstregeling 2014
Er zijn verbindingen die zwaarder belast zijn dan de lijnen 50 en 60 aan elkaar te koppelen ivm L treinen. De langste IC verbinding (IC A) is ruim 250 km spoor, 3 depots (Oostende, Brussel Zuid en Luik G)
Dendermonde Brussel Aalst zal zowat 60 km spoor zijn met naar alle waarschijnlijkheid 2 depots die dat bedienen. Als de keertijden niet te krap zijn voor het materieel en personeel kan dat perfect.
Trouwens de L trein Aalst Brussel Zottegem is vandaag al iets gelijkaardig, ook hier komt de verbinding 2 x door hetzelfde station (Denderleeuw) doch heeft er een verschillend treinnummer.
Door de verbinding te veranderen naar Aalst Dendermonde kan je een beter aanbod aanbieden op L28 zonder al te zwaar te moeten puzzelen met verbindingen.
Dendermonde Brussel Aalst zal zowat 60 km spoor zijn met naar alle waarschijnlijkheid 2 depots die dat bedienen. Als de keertijden niet te krap zijn voor het materieel en personeel kan dat perfect.
Trouwens de L trein Aalst Brussel Zottegem is vandaag al iets gelijkaardig, ook hier komt de verbinding 2 x door hetzelfde station (Denderleeuw) doch heeft er een verschillend treinnummer.
Door de verbinding te veranderen naar Aalst Dendermonde kan je een beter aanbod aanbieden op L28 zonder al te zwaar te moeten puzzelen met verbindingen.
Re: Dienstregeling 2014
Wat doe je dan met Aalst - Jette - Brussel - Zottegem en Aalst - Jette - Eigenbrakel. Dan moet toch sowieso 1 van die verbindingen wijken.Steven schreef:Er zijn verbindingen die zwaarder belast zijn dan de lijnen 50 en 60 aan elkaar te koppelen ivm L treinen. De langste IC verbinding (IC A) is ruim 250 km spoor, 3 depots (Oostende, Brussel Zuid en Luik G)
Dendermonde Brussel Aalst zal zowat 60 km spoor zijn met naar alle waarschijnlijkheid 2 depots die dat bedienen. Als de keertijden niet te krap zijn voor het materieel en personeel kan dat perfect.
Trouwens de L trein Aalst Brussel Zottegem is vandaag al iets gelijkaardig, ook hier komt de verbinding 2 x door hetzelfde station (Denderleeuw) doch heeft er een verschillend treinnummer.
Door de verbinding te veranderen naar Aalst Dendermonde kan je een beter aanbod aanbieden op L28 zonder al te zwaar te moeten puzzelen met verbindingen.
Re: Dienstregeling 2014
Het is niet de enige verbinding die zou veranderen hoor, je moet alles bekijken en bedenken dat men bijna van aan blanco blad is vertrokken voor de dienstregeling van eind volgend jaar (deze die normaal eind dit jaar in dienst kwam).
Trouwens deze verbinding kan je vandaag eenvoudig invoeren met bestaande ritten zijnde de reeks 53XX met 20XX. Beide zijn in Brussel Zuid rond hetzelfde uur, er is dus amper verschuiving nodig tov vandaag.
de reeks 22XX kan dan misschien beter aan de L trein naar Leuven gekoppeld worden. Dat zou in Brussel zuid ook al kunnen zorgen voor minder kruisingen.
Trouwens deze verbinding kan je vandaag eenvoudig invoeren met bestaande ritten zijnde de reeks 53XX met 20XX. Beide zijn in Brussel Zuid rond hetzelfde uur, er is dus amper verschuiving nodig tov vandaag.
de reeks 22XX kan dan misschien beter aan de L trein naar Leuven gekoppeld worden. Dat zou in Brussel zuid ook al kunnen zorgen voor minder kruisingen.
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2014
Zal plezant worden dan in december 2014
Niet enkel bij vervoerder NMBS maar ook nog bij andere vervoerders staan er grote veranderingen op het programma
Gr Stef
Niet enkel bij vervoerder NMBS maar ook nog bij andere vervoerders staan er grote veranderingen op het programma
Gr Stef
Mijn fotosite
http://www.flickr.com/photos/trainspotterstef/
http://www.flickr.com/photos/trainspotterstef/
Re: Dienstregeling 2014
De NMBS-dienstregeling 2014 die op 15 december 2013 ingaat had eigenlijk een totale omwenteling moeten brengen, maar op vraag vanuit de politiek is dat moment uitgesteld tot december 2014 of zelfs 2015 en blijft het bij bescheiden aanpassingen. We stippen even de belangrijkste aan.
• De verbinding Brussel - Den Haag verschuift een half uur. NMBS en NS bieden 12 treinen per dag aan, zondags 11. Door de verschuiving hoeft de L-trein Antwerpen – Roosendaal niet meer uit te wijken in Kapellen en wordt het ook mogelijk om in het weekend tot Brussel te rijden.
• Tijdens het weekend moet de L-trein Roosendaal – Antwerpen – Brussel-Nationaal-Luchthaven dan wel een half uur verschuiven. Hierdoor moet ook de tweede verbinding tussen de Luchthaven en Mechelen verschuiven, zodat er ongeveer een halfuur-frequentie tussen de luchthaven en Mechelen blijft.
• Vanaf april 2014 zullen bijna alle treinen van de verbinding Dendermonde - Poperinge opnieuw kunnen vertrekken vanuit Sint-Niklaas. De treinen met M6-dubbeldekkers zullen zoals vroeger nog wel vanuit Dendermonde vertrekken.
• Op enkele treinen van de verbinding Oostende - Eupen (IC-A) zullen M6-dubbeldeksrijtuigen gaan rijden.
• Verder zijn er enkele aanpassingen (meestal rijtijdverlengingen) naar aanleiding van werkzaamheden. Zo verschuiven op de as naar Luxemburg de enkelsporige trajecten naar andere sectoren. Vanaf april wordt de verbinding Geronstère – Welkenraedt in Verviers doorgeknipt. Tussen Brugge en Gent worden de treinen dan weer twee minuten sneller. In het weekend stopt de trein uit Genk en Brussel in Aalter i.p.v. de trein uit Antwerpen.
• In de loop van de maand april 2014 wordt het Limburgse Hamont met enkele P-treinen bediend, drie van Hamont naar Antwerpen en twee van Antwerpen naar Hamont. Ook de studentenexpres Leuven – Neerpelt eindigt en begint dan in Hamont.
• De TGV Brussel - Nice blijft rijden, maar de trein naar Nice vertrekt ca. 2 uur later (Brussel-Zuid 12h17 - Lille 12h53/13h03 - Lyon Part-Dieu 16h00/06 - Marseille 17h46/18h01 - Nice 20h33) en de rit uit Frankrijk komt veel vroeger in Brussel aan (Nice 9h27 - Marseille 11h59/12h14 - Lyon Part-Dieu 13h54/14h00 - Lille 16h57/17h01 - Brussel-Zuid 17h43).
Bron: Trein Tram Bus
• De verbinding Brussel - Den Haag verschuift een half uur. NMBS en NS bieden 12 treinen per dag aan, zondags 11. Door de verschuiving hoeft de L-trein Antwerpen – Roosendaal niet meer uit te wijken in Kapellen en wordt het ook mogelijk om in het weekend tot Brussel te rijden.
• Tijdens het weekend moet de L-trein Roosendaal – Antwerpen – Brussel-Nationaal-Luchthaven dan wel een half uur verschuiven. Hierdoor moet ook de tweede verbinding tussen de Luchthaven en Mechelen verschuiven, zodat er ongeveer een halfuur-frequentie tussen de luchthaven en Mechelen blijft.
• Vanaf april 2014 zullen bijna alle treinen van de verbinding Dendermonde - Poperinge opnieuw kunnen vertrekken vanuit Sint-Niklaas. De treinen met M6-dubbeldekkers zullen zoals vroeger nog wel vanuit Dendermonde vertrekken.
• Op enkele treinen van de verbinding Oostende - Eupen (IC-A) zullen M6-dubbeldeksrijtuigen gaan rijden.
• Verder zijn er enkele aanpassingen (meestal rijtijdverlengingen) naar aanleiding van werkzaamheden. Zo verschuiven op de as naar Luxemburg de enkelsporige trajecten naar andere sectoren. Vanaf april wordt de verbinding Geronstère – Welkenraedt in Verviers doorgeknipt. Tussen Brugge en Gent worden de treinen dan weer twee minuten sneller. In het weekend stopt de trein uit Genk en Brussel in Aalter i.p.v. de trein uit Antwerpen.
• In de loop van de maand april 2014 wordt het Limburgse Hamont met enkele P-treinen bediend, drie van Hamont naar Antwerpen en twee van Antwerpen naar Hamont. Ook de studentenexpres Leuven – Neerpelt eindigt en begint dan in Hamont.
• De TGV Brussel - Nice blijft rijden, maar de trein naar Nice vertrekt ca. 2 uur later (Brussel-Zuid 12h17 - Lille 12h53/13h03 - Lyon Part-Dieu 16h00/06 - Marseille 17h46/18h01 - Nice 20h33) en de rit uit Frankrijk komt veel vroeger in Brussel aan (Nice 9h27 - Marseille 11h59/12h14 - Lyon Part-Dieu 13h54/14h00 - Lille 16h57/17h01 - Brussel-Zuid 17h43).
Bron: Trein Tram Bus
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Dienstregeling 2014
Welke treinen zullen dat zijn? Ik neem aan die die gemiddeld het drukst bezet zijn? Trouwens, tussen Leuven en Luik rijdt de IC-A 200 km/u, terwijl een M6 maar 160 mag. Zal dat niet voor extra reistijd zorgen?Stijn91 schreef:• Op enkele treinen van de verbinding Oostende - Eupen (IC-A) zullen M6-dubbeldeksrijtuigen gaan rijden.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Dienstregeling 2014
M6 is inmiddels getest voor 200. Ik schat dat het 's morgens trein 529 en 530 zullen zijn. De rijtijdspeling op lijn 2 is overigens zo groot dat je het amper merkt als ze maar 160 rijden...Dieselfreak schreef:Welke treinen zullen dat zijn? Ik neem aan die die gemiddeld het drukst bezet zijn? Trouwens, tussen Leuven en Luik rijdt de IC-A 200 km/u, terwijl een M6 maar 160 mag. Zal dat niet voor extra reistijd zorgen?Stijn91 schreef:• Op enkele treinen van de verbinding Oostende - Eupen (IC-A) zullen M6-dubbeldeksrijtuigen gaan rijden.
Groetjes,
Rian
Re: Dienstregeling 2014
Meer details hier: http://treintrambus.be/images/2013-12-1 ... enelux.pdfStijn91 schreef: • De verbinding Brussel - Den Haag verschuift een half uur. NMBS en NS bieden 12 treinen per dag aan, zondags 11.
Re: Dienstregeling 2014
Inderdaad, de rijtuigen M6 worden voorzien van een stikker dat ze 200 mogen rijden. Verder zijn er geen aanpassingen omdat de onderstellen gemaakt zijn voor 200km/h te kunnen rijden. Let op: stuurtijtuigen M6 zijn nog altijd niet toegelaten voor 200km/h omdat dit bepaalde oorzaken de veiligheid in gedrang zou brengen (zoals hevige schommelingen en dergelijke).Dieselfreak schreef:Welke treinen zullen dat zijn? Ik neem aan die die gemiddeld het drukst bezet zijn? Trouwens, tussen Leuven en Luik rijdt de IC-A 200 km/u, terwijl een M6 maar 160 mag. Zal dat niet voor extra reistijd zorgen?Stijn91 schreef:• Op enkele treinen van de verbinding Oostende - Eupen (IC-A) zullen M6-dubbeldeksrijtuigen gaan rijden.
Re: Dienstregeling 2014
Een stapje in de goede richting, maar toch nog lang niet te vergelijken met wat de oude Benelux bood (geen gaten overdag en ook een stukje vroeger en vooral later + ook nog eens door naar Amsterdam).FLV-FGSP schreef:Meer details hier: http://treintrambus.be/images/2013-12-1 ... enelux.pdfStijn91 schreef: • De verbinding Brussel - Den Haag verschuift een half uur. NMBS en NS bieden 12 treinen per dag aan, zondags 11.
Nog altijd een enorm gat tussen dit aanbod enerzijds en de Thalys anderzijds dus... de Fyra als treinstel is wel weg, maar het geslagen gat in de markt is er nog steeds.

Re: Dienstregeling 2014
260689 schreef: Inderdaad, de rijtuigen M6 worden voorzien van een stikker dat ze 200 mogen rijden.
foto's?
Re: Dienstregeling 2014
carlos veel foto valt er niet van te maken, dat is gewoon onderaan op de dwarsbalk dat in het snelheidsvakje 200 zal staan ipv 160, die tekst brengen ze altijd aan met stickers, zoals alle andere info die trouwens terug te vinden is op een rijtuig.
Re: Dienstregeling 2014
Maar het moet toch iets speciaals zijn, in de zin van een ander gekleurde B of zo?
nahoj schreef:Het uiterlijk laat ik liever een verrassing blijventrainspotterstef schreef:Hoe ga je dat kunnen herken die aangepaste M6 voor over de lijn 2 te crossen
En wat moet er zo verbouwd worden![]()
(Stel er u aub ook niet te veel bij voor.)
De verdere aanpassing slaat voornamelijk op het onderhoud.
Re: Dienstregeling 2014
Ik vermoed dat ze binnen afzienbare tijd(?) een verbinding Brussel-Amsterdam gaan maken via de HSL met Traxx+Benelux rijtuigen, gecombineerd met de gewone verbinding naar Den Haag. Men is trouwens bezig met homologatie en testritten om de Traxx op L4 te kunnen laten rijden. Hoever het hier mee staat weet ik echter niet. Als men dan nog een verbinding Antwerpen-Breda-Eindhoven zou creëeren dan denk ik dat er niemand nog mag klagen.Steve schreef:Een stapje in de goede richting, maar toch nog lang niet te vergelijken met wat de oude Benelux bood (geen gaten overdag en ook een stukje vroeger en vooral later + ook nog eens door naar Amsterdam).FLV-FGSP schreef:Meer details hier: http://treintrambus.be/images/2013-12-1 ... enelux.pdfStijn91 schreef: • De verbinding Brussel - Den Haag verschuift een half uur. NMBS en NS bieden 12 treinen per dag aan, zondags 11.
Nog altijd een enorm gat tussen dit aanbod enerzijds en de Thalys anderzijds dus... de Fyra als treinstel is wel weg, maar het geslagen gat in de markt is er nog steeds.
Nederland heeft heel veel geld gestoken in de aanleg van de HSL, en die wordt nu bijna niet gebruikt. Ook het feit dat men niet wenst door te rijden naar Amsterdam met de Benelux is een teken aan de wand... (Geen plaats voor het rijpad is zoals iedereen wel weet een drogreden)
Men is trouwens naar het schijnt wel van plan om de frequentie voor de zomer (2014) verder op te trekken naar 16x, in functie van beschikbaarheid van materiaal.
Re: Dienstregeling 2014
Materieel is er, zeker als je maar tot Den Haag rijdt. Het is vooral de wil om het te doen.Hobbes schreef:Men is trouwens naar het schijnt wel van plan om de frequentie voor de zomer (2014) verder op te trekken naar 16x, in functie van beschikbaarheid van materiaal.
Groetjes,
Rian