Sein blijft op rood

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Sein blijft op rood

Bericht door Stijn91 »

3 treinen die in Ninove vertraging hebben opgelopen door een sein dat op rood bleef staan. Nu vraag ik mij af, ik zag 2 TB's naar het sein stappen, het kastje openen onder het sein en ze telefoneerden, nu vraag ik mij af naar waar en wat zouden ze vragen? Beiden schreven volgens mij ook iets op een blad, wat zou dat kunnen geweest zijn.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Sein blijft op rood

Bericht door dentheo »

Die belden met seinhuis om toelating te vragen om het sein te mogen voorbijrijden.
Bij die toelating krijgen ze een nummertje, dat moet op dat papiertje ingevuld als " bewijs".
Ik meen dat het de lijnnummer is van het schriftje in het seinhuis, waarop de toelating voor een bepaalde trein geschreven wordt.
Beide partijen hebben zo een geschreven bewijs van het telefoontje en de toelating.
Theo
Groeten vanop de Heide
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Sein blijft op rood

Bericht door Stijn91 »

dentheo schreef:Die belden met seinhuis om toelating te vragen om het sein te mogen voorbijrijden.
Bij die toelating krijgen ze een nummertje, dat moet op dat papiertje ingevuld als " bewijs".
Ik meen dat het de lijnnummer is van het schriftje in het seinhuis, waarop de toelating voor een bepaalde trein geschreven wordt.
Beide partijen hebben zo een geschreven bewijs van het telefoontje en de toelating.
Het duurde wel een tijdje vooraleer dat sein op groen sprong, ook snap ik niet goed waarom dat sein nadat de 1e trein die al 13 min. vertraging had, er met 25 vertrok waarom dat sein daarna weer zolang op rood bleef wetende dat de 1e trein rechtstreeks naar Geraardsbergen zou rijden vanuit Ninove. Het kan ook iets te maken met de storing aan een overweg tussen Idegem en Zandbergen.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Sein blijft op rood

Bericht door Bordensteker »

Dat systeem met formulieren waarop o.a. het toelatingsnummer moet worden ingevuld is bedoeld om in goed (en schriftelijk bewijsbaar) overleg een sein te kunnen voorbijgaan dat door een storing of zoiets dicht blijft staan.
Dus als het seinhuis toelating verleent dan mag de trein optrekken onder de bijkomende voorwaarden van de toelating, en het sein hoeft dan niet meer open te komen. Maar misschien ging de storing onverwacht even weg en kwam het sein daardoor toch nog op groen. Wanneer de optrekkende trein dan de sectie achter dat groen geworden sein gaat bezetten, dan hoort het uiteraard meteen weer terug op rood te vallen.
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Sein blijft op rood

Bericht door Fabian318 »

Wordt er in Belgie voor zoiets niet gebruik gemaakt van GSM-R? In Duitsland zijn de vaste "Fernsprecher" naast het sein en langs de lijn bijna alle buiten werking.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Sein blijft op rood

Bericht door Steven »

langs klassieke lijnen maakt men tot op heden nog altijd gebruik van de telefoon van het sein. Op HSL's maakt men gebruik van de boordradio (GSM-R)
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Sein blijft op rood

Bericht door Bordensteker »

Goed opgemerkt!
De vraag van Stijn91 en de post van dentheo gingen over het overschrijden van een beheerd (bedienbaar) sein, een sein dat normaal op rood staat en dat alleen ‘open’ kan komen als het seinhuis een reisweg er vandaan instelt en vastlegt. Daar is een scherpe procedure nodig om absoluut te voorkomen dat treinen elkaar zeg maar zijdelings of frontaal aan kunnen rijden. Om bij een storing het verkeer toch voort te kunnen doen gaan, moet de met schriftelijke notities ondersteunde mondelinge procedure even veilig zijn als het normaal elektronisch of elektrisch werkende beveiligingssysteem. Het telefoontje moet in België dan met een vaste seintelefoon gebeuren, dan wordt het ook vanzelf op de band opgenomen.

Je hebt ver weg van stations en seinhuizen echter ook veel niet-beheerde seinen (vroeger en in het buitenland vaak ‘permissieve’seinen genaamd). Die staan langs de vrije baan en werken volledig automatisch. Deze seinen staan normaal gesproken ‘open’. Alleen wanneer er juist een trein voorbij gereden is vallen ze dicht, en wanneer die trein de ‘afwaartse’ sectie verlaten heeft, komen ze weer open in Twee Geel dat later in de meeste gevallen weer Groen wordt.
Ze zorgen ervoor dat treinen die elkaar niet altijd kunnen zien, bijvoorbeeld tijdens slechte zichtbaarheid, niet op een langzamer rijdende voorligger kunnen botsen. Ze staan langs baanvakken waar verder geen belemmeringen of andere ‘gevaarpunten’ als wissels, kruisingen, of beweegbare bruggen zijn. Daar komen seinhuizen dus niet aan te pas, en als zo’n sein rood blijft, kan niemand dat sein open zetten, en dan mag de TB onder voorwaarden zelf besluiten het sein voorzichtig te gaan overschrijden. Er zit daarom ook geen telefoonkast aan zo’n sein. Hij rijdt dan met een beperkte snelheid en strikt op het zicht, en moet zeker in slecht zicht en bij duisternis zeer scherp opletten, want treinen hebben een lange remweg en ze dragen geen mistachterlichten.

In Nederland gebeurt een overschrijding van een gestoord sein (ook als het een niet-beheerd sein is) altijd pas na GSM-R contact met de verkeersleiding. Ik denk dat het in Duitsland op vergelijkbare wijze gaat.

De bovenstaande uitleg is op hoofdzaken (hopelijk) correct, maar zeker niet volledig, want er zijn nog een heleboel bijzaken te kennen die in het kader van dit forumtopic véél te ver gaan.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Sein blijft op rood

Bericht door groentje »

Het kan ook dat de storing niet het sein betrof, maar de overwegen erna. Bij een lijn uitgerust met DA-seinen wordt de goede werking van de overwegen gecontroleerd door het sein. Als het overschrijdingslicht niet brandt, is er mogelijk een probleem met de overwegen, en moet de bestuurder naar het sein gaan, en verder doen alsof er geen DA is. Op lijnen waar geen DA-systeem is, wat vermoed ik het geval is in Ninove, wordt de trein gestopt aan het sein, zal de bestuurder uitstappen, bellen, en het bevel krijgen een document in te vullen dat hem een snelheidsbeperking oplegt aan de overweg(en), geldig gemaakt met een nummer meegedeeld per telefoon. Daarna kan het sein gewoon geopend worden.
Laatst gewijzigd door groentje op 24 sep 2013, 10:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Sein blijft op rood

Bericht door Steven »

als het lichtje brand op dat sein nemen we net GEEN briefje uit het kastje, want dat wil zeggen dat alles oke is met de overwegen en het sein gestoord is maar niet de overwegen.
Trouwens de beheerde en niet beheerde seinen (permissieve) niet op 1 hoop gooien aub.
* niet beheerde seinen met kroontje
de bestuurder vervult de nodige formaliteiten vanuit zijn stuurpost.
* niet beheerde seinen met kastje waarop twee rode banden staan (gedoofd of geen lampje aanwezig)
de bestuurder neemt een document uit dat kastje en vervult de nodige formaliteiten.
* niet beheerde seinen met kastje met twee rode banden met brandend overschrijdingslicht.
de bestuurder handelt alsof het sein is uitgerust zonder kastje met twee rode banden.

Jullie zijn bezig over 1 van de gevaarlijkste hoofdstukken in onze boeken. Een klein woord op de verkeerde plaats kan uw zin een compleet verkeerde betekenis geven en dus het maken van een fout.
Trouwens op lijnen waar geen controle is door de seinen op de overwegen krijg je geen document dat bij een sein hoort wat dat ene sein doet echt geen controle op een overweg die 10 km verder gelegen is. Men vervult dan gewoon een procedure via de telefoon (E370) of gaat een S379 van hand tot hand afleveren waarop de vermelde overwegen staan.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Sein blijft op rood

Bericht door groentje »

Oeps, ja. Ik zal het snel verbeteren. We zullen het er maar op houden dat het laat is, en ik weinig ervaring heb met overwegen. Dat wordt nog blokken voor december...
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Sein blijft op rood

Bericht door Fabian318 »

Dank voor de verklaring!
In Nederland gebeurt een overschrijding van een gestoord sein (ook als het een niet-beheerd sein is) altijd pas na GSM-R contact met de verkeersleiding. Ik denk dat het in Duitsland op vergelijkbare wijze gaat.
In Duitsland heb je het 'Ersatzsignal' bediend door de treindienstleider. De machinist mag het sein met 40 km/h passeren (moet wel de treinbeïnvloeding overbruggen) en achter het laatste wissel verder optrekken. Als het Ersatzsignal niet werkt of niet aanwezig is wordt krijgt hij via GSM-R, een medewerker of op een (bijna) willekeurig andere manier een 'Befehl' (no. 2).
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Sein blijft op rood

Bericht door Stijn91 »

Amai, ik dacht niet dat er hier zo snel zoveel antwoorden gingen opkomen, het was mijn 1e keer dat ik de TB dat zag doen.

Bedankt voor de antwoorden allemaal.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Sein blijft op rood

Bericht door Stijn91 »

Wat moet je doen als 1 van die kastjes onder het sein openstaat? Het is een sein tussen Okegem en Ninove en het staat al een week open, ik had vorige week een melding gedaan in het station van Ninove maar het staat nog altijd open, eventueel vandalisme waardoor het nu niet meer toegaat?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Sein blijft op rood

Bericht door Steven »

het kan zijn dat het magneetslotje defect is en dan is bij de minste wind dat deurtje gewoon een speelbal hoor.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Sein blijft op rood

Bericht door Stijn91 »

Dat is mogelijk, maar dan moet men dat toch repareren of iets anders doen.
Gesloten