Werken tussen Diksmuide en De Panne

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Werken tussen Diksmuide en De Panne

Bericht door Merijn »

Sommigen onder jullie weten het waarschnijlijk al: er zal in de week geen enkele trein tot De Panne rijden, en dit wegens werkzaamheden. Alle treinen hebben nu als begin- en eindpunt Diksmuide. Echter heb ik een aantal vragen:

- Hoe zit het met de 2 P-treinen? Waar laten ze deze dan staan, want er zijn ten slotte maar 2 sporen in Diksmuide?

- Wordt voor de P-treinen nu ook M4-rijtuigen gebruikt of gebruikt men ander materieel (wat makkelijker is om te keren)

- Weet iemand welk depot van De Lijn de busdiensten tussen De Panne en Diksmuide verzekerd?

Alvast bedankt!

Merijn
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken tussen Diksmuide en De Panne

Bericht door groentje »

Naar wat ik begrepen heb, is er geen verkeer overdag, maar wel tijdens de ochtendspits. De werken beginnen pas om 8u30 of 9u30, genoeg tijd om het nodige materieel buiten te krijgen, en overdag staan die piekuurtreinen in Brussel. Niet in de weg in Diksmuide, dus.
groen1976

Re: Werken tussen Diksmuide en De Panne

Bericht door groen1976 »

Deze morgen om 6u 30 stond er alleszins een stam M4'en tussen 2 18'en op het spoor 5 in Lichtervelde... Misschien aan het wachten om door te rijden naar Diksmuide en daar een P-trein te verzekeren ? Weet iemand hier meer over ?
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Werken tussen Diksmuide en De Panne

Bericht door Merijn »

groentje schreef:Naar wat ik begrepen heb, is er geen verkeer overdag, maar wel tijdens de ochtendspits. De werken beginnen pas om 8u30 of 9u30, genoeg tijd om het nodige materieel buiten te krijgen, en overdag staan die piekuurtreinen in Brussel. Niet in de weg in Diksmuide, dus.
Ik dacht ook dat dit het oorspronkelijk plan was, maar er rijdt niets tot De Panne. Daarom stel ik hier deze vraag, want men kan toch onmogelijk al deze treinen kwijt in Diksmuide...Iemand die weet hoe het praktisch allemaal geregeld wordt: meld u maar aan :D
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Werken tussen Diksmuide en De Panne

Bericht door Steve »

Ik vind de situatie alvast zéér onduidelijk als ik lees wat er op de NMBS-site staat (http://www.belgianrail.be/nl/nieuws/works-depanne.aspx). Zelfs na een paar keer lezen heb ik nog moeite om me een duidelijk beeld te vormen van wat nu wanneer rijdt.

En de "te downloaden brochure" in het bericht bestaat (zoals gebruikelijk tegenwoordig) gewoon uit een hoop tabellen zoals je die in het spoorboekje terugvindt. Een kat vindt er haar jongen niet in terug.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Werken tussen Diksmuide en De Panne

Bericht door stefanic »

Vanaf maandag 10.30 tot vrijdag 16.30 (en dit dus in één aaneengesloten blok!) rijdt er niets. Uitzondering is dinsdag 12/11 (maandag is wapenstilstand=verlof) waardoor dinsdag dus eigenijk het begin van de -korte- werkweek is en er 's morgens dus ook verkeer mogelijk is (tot 10.30...) zoals op een maandag...

Tijdens de herfstvakantie (28-31 oktober) is er normaal treinverkeer. Plopsa...

De bussen rijden uiteraard enkel als er geen treinen rijden...

P-treinen zijn onderhevig aan dezelfde beperkingen. Maandagochtend dus normaal richting Brussel (ENKEL maandagochtend dus!), en vrijdagavond normaal vanuit Brussel (ENKEL vrijdagavond dus)

De opmerkingen (bv. pagina 3 van de brochure):
1 en 2 samen is dus een volledige weekdienst maandag tot vrijdag
3 en 4 samen is eveneens een volledige weekdienst

2 en 4 hebben betrekking op de bussen, 1 en 3 op de treinen

Maar de opmerkingen zijn inderdaad nogal summier...
opm 1 is bv.
Rijdt op maandag (omcirkelde 1)
en bovendien...
rijdt ook op 29. tot en met 31.X (weekdagen herfstverlof)
, 12.XI (de dinsdag na verlofdag 11 november)

edit: effe nog aangevuld met een kalendertje (raprap gemaakt)
Bijlagen
lijn73.gif
lijn73.gif (15.37 KiB) 17252 keer bekeken
Laatst gewijzigd door stefanic op 24 sep 2013, 14:44, 2 keer totaal gewijzigd.
spoorwegrealist
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken tussen Diksmuide en De Panne

Bericht door groentje »

Hmm, dus enkel maandagochtend, en vrijdagavond, plus het weekend. Dat is iets anders, ja.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Werken tussen Diksmuide en De Panne

Bericht door Steve »

Hopelijk is er ook voldoende parkeergelegenheid rond station Diksmuide... want ik heb zo'n flauw vermoeden dat al wie er de mogelijkheid toe heeft, alles zal doen om niet bijna een uur op de pendelbus te moeten blinken om dan nog eens minstens zo lang op de trein te zitten vanaf Diksmuide. Een rit van deze regio naar Brussel duurt in normale omstandigheden al bijna twee uur, en met zo'n lange busrit erbij zul je in de praktijk aan bijna drie uur zitten.

Vreemd genoeg lijkt de planner ook niet op de hoogte te zijn. Voor een trip Veurne - Brussel stelt hij enkel 's morgens vroeg een paar verbindingen voor met de pendelbus naar Diksmuide, voor de rest van de dag stuurt hij je met een reguliere bus naar Oostende om daar de IC te nemen.

Ik wil graag geloven dat de gegeven situatie an sich niet gemakkelijk is (bij de NMBS zal men met andere woorden zeggen dat het aan Infrabel ligt), maar de communicatie laat toch absoluut te wensen over vind ik.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Werken tussen Diksmuide en De Panne

Bericht door Merijn »

Dank je voor de reacties, moest iemand toevallig me deze zaken kunnen vertellen...Wees welkom :-)

- Welk materiel er nu voor de P-treinen gebruikt worden (ingesloten M4-rijtuigen?)
- Waar dit materiel dan 's avonds naartoe gaat, want ik vermoed dat dit niet in Diksmuide kan blijven staan?
Le90

Re: Werken tussen Diksmuide en De Panne

Bericht door Le90 »

Vandaag reed P8995 alvast met M4-rijtuigen, ingesloten door twee 18-locs.

Of dit een normale of aangepast samenstelling is door de werken, zou ik niet weten.

Alvast deze info. :-)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Werken tussen Diksmuide en De Panne

Bericht door Steve »

Le90 schreef:Vandaag reed P8995 alvast met M4-rijtuigen, ingesloten door twee 18-locs.

Of dit een normale of aangepast samenstelling is door de werken, zou ik niet weten.

Alvast deze info. :-)
Normaal is het één 18. Dat ze er nu aan beide kanten een hangen, voor een P-treintje dat er een uur over doet, vind ik er toch nogal over. Peperdure en nieuwe locs voor zo'n beperkt gebruik, terwijl elders veel langere treinen door een 21 gesleept worden... en vaak dan nog eens op lijnen met veel meer verkeer en storingsgevoeligheid, waar het extra vermogen van die 18 welkom zou zijn om vertraging in te halen.
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: Werken tussen Diksmuide en De Panne

Bericht door Henk »

Merijn schreef:Dank je voor de reacties, moest iemand toevallig me deze zaken kunnen vertellen...Wees welkom :-)

- Welk materiel er nu voor de P-treinen gebruikt worden (ingesloten M4-rijtuigen?)
- Waar dit materiel dan 's avonds naartoe gaat, want ik vermoed dat dit niet in Diksmuide kan blijven staan?
Ik heb gehoord dat de trein 's avonds naar Brugge moet, met frontwissel in Lichtervelde dus...
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Werken tussen Diksmuide en De Panne

Bericht door Retard »

Steve schreef:Normaal is het één 18. Dat ze er nu aan beide kanten een hangen, voor een P-treintje dat er een uur over doet, vind ik er toch nogal over. Peperdure en nieuwe locs voor zo'n beperkt gebruik, terwijl elders veel langere treinen door een 21 gesleept worden... en vaak dan nog eens op lijnen met veel meer verkeer en storingsgevoeligheid, waar het extra vermogen van die 18 welkom zou zijn om vertraging in te halen.
Wel, op de IC A is het (met uitzondering van E522 en E527) uniquemant HLE 18, en dat is de minst stipte verbinding. Ook de IC E, voornamelijk HLE18, scoort slecht in de statestieken.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Werken tussen Diksmuide en De Panne

Bericht door HLE 2302 »

Le90 schreef:Vandaag reed P8995 alvast met M4-rijtuigen, ingesloten door twee 18-locs.

Of dit een normale of aangepast samenstelling is door de werken, zou ik niet weten.

Alvast deze info. :-)
Juist! Overdag staat die ram in bundel CD in Gent. (Stond er dinsdag naast, toen was de locomotief kant Lichtervelde/Gent de 1851.)
Steve schreef:
Le90 schreef:Vandaag reed P8995 alvast met M4-rijtuigen, ingesloten door twee 18-locs.

Of dit een normale of aangepast samenstelling is door de werken, zou ik niet weten.

Alvast deze info. :-)
Normaal is het één 18. Dat ze er nu aan beide kanten een hangen, voor een P-treintje dat er een uur over doet, vind ik er toch nogal over. Peperdure en nieuwe locs voor zo'n beperkt gebruik, terwijl elders veel langere treinen door een 21 gesleept worden... en vaak dan nog eens op lijnen met veel meer verkeer en storingsgevoeligheid, waar het extra vermogen van die 18 welkom zou zijn om vertraging in te halen.
Dan is dat vaak omdat depots die spitstreinen slepen met een T21 de T18 niet kennen, dan kunnen ze daar moeilijk een T18 gaan gebruiken hé.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Werken tussen Diksmuide en De Panne

Bericht door Steve »

Retard schreef:
Steve schreef:Normaal is het één 18. Dat ze er nu aan beide kanten een hangen, voor een P-treintje dat er een uur over doet, vind ik er toch nogal over. Peperdure en nieuwe locs voor zo'n beperkt gebruik, terwijl elders veel langere treinen door een 21 gesleept worden... en vaak dan nog eens op lijnen met veel meer verkeer en storingsgevoeligheid, waar het extra vermogen van die 18 welkom zou zijn om vertraging in te halen.
Wel, op de IC A is het (met uitzondering van E522 en E527) uniquemant HLE 18, en dat is de minst stipte verbinding. Ook de IC E, voornamelijk HLE18, scoort slecht in de statestieken.
Dat heeft natuurlijk weinig met de inzet van de HLE 18 te maken. Integendeel zelfs, zou ik zeggen: hang er een HLE 21 voor en de statistieken zouden wellicht nog een pak slechter zijn. :wink:
Gesloten