Mobib DELIJN

Smalspoor, tram en light-rail in België
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Mobib DELIJN

Bericht door Steve »

kika schreef: Railrunnertje erbij is geen probleem, maar flexibiliteit is inderdaad ver te zoeken.
Het deel "andere producten" valt inderdaad nog enigszins mee, al kun je bij de MIVB echt gewoon alles erop zetten (een abonnement, een dagkaart, een 10-rittenkaart, enzovoort). Maar vooral het deel "meerdere personen" is een groot verschil. Hoe kun je bijvoorbeeld zeer occasionele reizigers als een groepje toeristen overtuigen om voor je chipkaart te kiezen, als iedereen eerst even 7,50 euro moet betalen (en met een beetje pech ook in een lange wachtrij staan)...
kika schreef: Dat mag je even toelichten? Er zijn vervoerders/haltes zonder loket. En je kan niet bij de GVB je NS-producten halen. Maar je bedoelt misschien wat anders?
Wat ik ermee bedoel: als je een nieuw abonnement wilt of een bepaald product op je kaart laden, dan is dat hier echt bijna overal mogelijk. In Nederland is dat op sommige plaatsen echter een pak moeilijker. Willekeurig voorbeeld: in Amsterdam is het niet eens mogelijk in alle metrostations, je moet al naar een of andere supermarkt of krantenwinkel in de buurt die natuurlijk lang niet altijd open. Hier is dat ondenkbaar: meerdere automaten in elk metrostation en ook nog eens aan tientallen bovengrondse haltes.
kika schreef: Niet bij het in-/uitchecktoestel, wel bij andere paaltjes en/of automaten. Je ziet bij het uitchecken wel wat het je gekost heeft. Ik ben het niet helemaal met je eens.
Welja, dat is het 'm net: je moet al een omweg maken (en soms een flinke omweg) om te kijken wat er overblijft. Hier kan het dus gewoon aan dezelfde toestellen die je gebruikt om "in te checken".
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Mobib DELIJN

Bericht door Patrick »

Zo, de senioren krijgen de primeur: artikel.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Mobib DELIJN

Bericht door kika »

Hoe krijgen ze die foto?
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Mobib DELIJN

Bericht door groentje »

Men vraagt de foto op bij het Rijksregister.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Mobib DELIJN

Bericht door Glodenox »

groentje schreef:Men vraagt de foto op bij het Rijksregister.
Ben je zeker dat ze die niet gewoon van de elektronische identiteitskaart uitlezen? Ik weet dat er gegevens van bij de OCMW's gehaald wordt om sociale abonnementen te kunnen uitgeven (ipv dat mensen met een attest moeten komen aandraven), maar op vlak van foto's heb ik nog niets gezien (kan natuurlijk zijn dat ze rechtstreeks met het Rijksregister communiceren voor zo'n zaken).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Mobib DELIJN

Bericht door Steve »

Glodenox schreef:
groentje schreef:Men vraagt de foto op bij het Rijksregister.
Ben je zeker dat ze die niet gewoon van de elektronische identiteitskaart uitlezen? Ik weet dat er gegevens van bij de OCMW's gehaald wordt om sociale abonnementen te kunnen uitgeven (ipv dat mensen met een attest moeten komen aandraven), maar op vlak van foto's heb ik nog niets gezien (kan natuurlijk zijn dat ze rechtstreeks met het Rijksregister communiceren voor zo'n zaken).
Dat zou wel vereisen dat alle 65+'ers fysiek moeten langsgaan met hun identiteitskaart, en het zou me verbazen dat De Lijn erop aanstuurt om hun Lijnwinkels plots te laten overspoelen door enkele tien- tot honderdduizenden mensen op korte tijd...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Mobib DELIJN

Bericht door dentheo »

Kleine begripsverwarring ?
Volgens mij zitten alle foto's van de ID kaarten in het rijksregister....
Theo
Groeten vanop de Heide
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Mobib DELIJN

Bericht door Glodenox »

Ik zie geen begripsverwarring? Ik geef wel toe dat ik vrij onduidelijk was in mijn vorig bericht waarom ik vermoed dat De Lijn niet rechtstreeks met het Rijksregister communiceert, maar dat was mijn bedoeling. In elk geval: die foto's zijn opgeslagen bij het rijksregister, maar een kopie ervan is ook te vinden op de chip van de elektronische identiteitskaart... Dit wordt bijvoorbeeld door de NMBS ook gebruikt om de Mobib-kaarten uit te delen.
EDIT: ah, ik denk dat ik begrijp waar je een begripsverwarring denkt te zien. Nee, het komt er op neer dat De Lijn niet zomaar toegang kan krijgen tot die pasfoto's die in het Rijksregister staan, privacy enzo ;) (het kan wel, maar ik denk niet dat ze die procedure gevolgd hebben)

Aangezien er een administratieve kost verbonden is aan die nieuwe Mobib-kaart, denk ik toch dat De Lijn alle 65+'s die hun gratis abonnement willen hebben gaat uitnodigen om langs te komen met hun identiteitskaart. Vandaar ook die brieven die ze aan het rondsturen zijn. Ik denk dat ze anders moeilijk die 5 euro gaan kunnen vragen. Die overrompeling zou moeten meevallen als ze genoeg tijd voorzien voor de overgangsperiode. Daarnaast gaat niet iedereen die er recht op heeft dat gratis abonnement onmiddellijk gaan aanvragen. Percentages ken ik niet, maar dat zal wel meevallen, denk ik.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Mobib DELIJN

Bericht door groentje »

De Lijn heeft toelating gekregen van de federale overheid om de foto van de eID te gebruiken. Bron: http://www.delijn.be/u_bent/pers/persbe ... ending.htm
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Mobib DELIJN

Bericht door Glodenox »

Ah inderdaad, dan hebben ze die procedure wel doorlopen en halen ze de foto's rechtstreeks uit het Rijksregister. Mooi!

In dat nieuwsbericht staat ook dat de 65-plussers een overschrijvingsformulier krijgen om de betaling van 5 euro te doen. Dan moeten ze inderdaad niet in een Lijnwinkel gaan wachten.
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: Mobib DELIJN

Bericht door BlubBlub »

Glodenox schreef:Ah inderdaad, dan hebben ze die procedure wel doorlopen en halen ze de foto's rechtstreeks uit het Rijksregister. Mooi!
Gemakkelijk wel, maar mooi ga ik dit niet noemen.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Mobib DELIJN

Bericht door Glodenox »

BlubBlub schreef:Gemakkelijk wel, maar mooi ga ik dit niet noemen.
Waarom? Vrees voor privacy? Wees er maar zeker van dat die opvraging gelogd wordt en dit kan je als burger vrij makkelijk controleren op https://mijndossier.rrn.fgov.be/ (E-ID nodig, eenmaal ingelogd naar de historiek kijken)
Als je daar opvragingen ziet die je niet begrijpt kan je navragen waarom deze opvraging plaats had. Als dan blijkt dat er misbruik was, zal dat echt wel gevolgen hebben hoor ;)
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Mobib DELIJN

Bericht door dentheo »

Is de jeugd echt nog zo digitaal naief ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Mobib DELIJN

Bericht door Glodenox »

dentheo schreef:Is de jeugd echt nog zo digitaal naief ?
Was dat een steek op mij? Ik ben een informaticus die voor een federale overheidsdienst werkt. Ik zie dus op eerste rij hoe we met privacy omgaan en daar kan ik echt niets negatief over zeggen, integendeel: het is quasi altijd beter beveiligd dan het oude systeem op papier dat vervangen wordt.
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Re: Mobib DELIJN

Bericht door Frank »

BlubBlub schreef:
Glodenox schreef:Ah inderdaad, dan hebben ze die procedure wel doorlopen en halen ze de foto's rechtstreeks uit het Rijksregister. Mooi!
Gemakkelijk wel, maar mooi ga ik dit niet noemen.
Ze krijgen toch niet meer informatie dan wat de gepensioneerde aanvrager van de Mobib-kaart anders zelf zou moeten geven? Ik vind het een prima zaak dat al deze ouderen zich niet moeten verplaatsen om vervolgens de lijnwinkels te overspoelen. Anoniem reizen kan ook de oudere nog perfect. De prijs daarvan is die van de lijnkaart in voorverkoop.

Stel dat ze een foto zouden moeten afgeven zoals vroeger, dan moeten ze nog eens langs de fotograaf of automaat om voor vier euro een setje pasfoto's te laten maken. Goedkoper en makkelijker kunnen ze het voor de gebruiker amper maken.
Plaats reactie