Mobib DELIJN

Smalspoor, tram en light-rail in België
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: Mobib DELIJN

Bericht door BlubBlub »

Glodenox schreef:
BlubBlub schreef:Gemakkelijk wel, maar mooi ga ik dit niet noemen.
Waarom? Vrees voor privacy? Wees er maar zeker van dat die opvraging gelogd wordt en dit kan je als burger vrij makkelijk controleren op https://mijndossier.rrn.fgov.be/ (E-ID nodig, eenmaal ingelogd naar de historiek kijken)
Als je daar opvragingen ziet die je niet begrijpt kan je navragen waarom deze opvraging plaats had. Als dan blijkt dat er misbruik was, zal dat echt wel gevolgen hebben hoor ;)
Die historiek is nieuw voor mij - ik ga die zeker nakijken.

Voor zover ik weet, zit er in het rijksregister wel net iets meer informatie dan de goeie schrijfwijze van mijn naam, mijn huidig adres en mijn geboortedatum (en meer heeft de lijn eigenlijk niet nodig) en ik hou er helemaal niet van dat er meer dan nodig zou opgevraagd kunnen worden (je mag het gezonde of zelfs ongezonde paranoia noemen).

Wat ik over de eID of een digitaal vervoersabbo op naam vind, daar ga ik nu niet over uitwijden (ik vrees zelfs dat de mogelijkheid gezond van hierboven dan bij veel mensen zal wegvallen).

En hoe komt de lijn aan de lijst-van-mensen die ze moeten aanschrijven? Krijgen ze die van de gemeente (en vind iedereen weer dat dit zomaar moet kunnen)? Gaan die actief op zoek in het rijksregister?

Ja - ik stel me daar vragen bij.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Mobib DELIJN

Bericht door Glodenox »

Ondertussen wat in de statistieken van het Rijksregister gaan kijken, en daar heb ik ontdekt dat De Lijn dus rechtstreeks bij hen opvragingen doet: 1610 opvragingen in Augustus, bijvoorbeeld.
BlubBlub schreef:Ja - ik stel me daar vragen bij.
En dat is volledig terecht :) Veel mensen liggen daar totaal niet wakker over in België, wat me ook wel verontrust.
BlubBlub schreef:Voor zover ik weet, zit er in het rijksregister wel net iets meer informatie dan de goeie schrijfwijze van mijn naam, mijn huidig adres en mijn geboortedatum (en meer heeft de lijn eigenlijk niet nodig) en ik hou er helemaal niet van dat er meer dan nodig zou opgevraagd kunnen worden (je mag het gezonde of zelfs ongezonde paranoia noemen).
Het Rijksregister bevat inderdaad nog een pak meer informatie dan dat. Welke informatie er verkregen mag worden voor een bepaald doel wordt bepaald door het sectoraal comité van het Rijksregister. Zij zijn zeer duidelijk in welke gegevens er verkregen mogen worden voor welk doeleind. Als die richtlijnen niet gevolgd worden, kan dat zware gevolgen hebben voor de toegang tot de informatie. Bij veel instellingen wordt het filteren van die gegevens gedaan in een soort van "kruispuntbank" (ik werk bij die van de Sociale Zekerheid), maar ik denk dat men bij het Rijksregister zelf ook wel aan filtering kan doen.
BlubBlub schreef:En hoe komt de lijn aan de lijst-van-mensen die ze moeten aanschrijven? Krijgen ze die van de gemeente (en vind iedereen weer dat dit zomaar moet kunnen)? Gaan die actief op zoek in het rijksregister?
Dat weet ik niet meteen. Dat kan uit verschillende bronnen komen: Rijksregister, RVP (Rijksdienst voor pensioenen), OCMW, De Lijn zelf met een lijst van mensen die al 65+-abonnementen gekocht hebben in het verleden, ... Als je dat echt wil weten, kan je dat waarschijnlijk best aan De Lijn zelf vragen.

Nota: ik zeg hier enkel zaken die publiekelijk beschikbaar zijn (akkoord, je moet er wel redelijk wat voor zoeken). Ik wil natuurlijk geen risico nemen door zaken te zeggen die ik weet vanwege mijn werksituatie.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Mobib DELIJN

Bericht door kika »

BlubBlub schreef:Wat ik over de eID of een digitaal vervoersabbo op naam vind, daar ga ik nu niet over uitwijden (ik vrees zelfs dat de mogelijkheid gezond van hierboven dan bij veel mensen zal wegvallen).
Bij deze nodig ik je uit om er een apart onderwerpje over te beginnen. Ik vind je vraagtekens namelijk heel erg gezond en Glodenox' mening en ervaring veel te rooskleurig. Maar toch een beetje ongepast om zo ver weg van het onderwerp af te zakken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Mobib DELIJN

Bericht door Steven »

Mensen die hier echt te bezorgd zijn over hun eigen privacy beginnen beter met op slag internet buiten te smijten. De grootste lekken over onze eigen privacy zijn we in de meeste gevallen gewoonweg zelf. Gebruik uw eigen naam geregeld eens als zoekopdracht en verschiet in vele gevallen niet wat je allemaal over uzelf kan vinden door uw eigen toedoen. Zeker wat betreft naam, adres, telefoonnummer of nog meer persoonlijke gegevens zoals geboortedatum en zo meer.
Dieven van persoonlijke gegevens hebben die grote instanties niet nodig, de mens is zelf zo lomp, naïef en onvoorzichtig met zijn info.
Wis dus zelf alle accounts op fora, sociale netwerksites en verder om er voor te zorgen dat niemand iets van u persoonlijk heeft, smijt dan internet buiten en isoleer u zoveel als mogelijk van de maatschappij.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Mobib DELIJN

Bericht door kika »

Steven: ik werk in dezelfde branche als Glodenox, maar vanuit een compleet andere invalshoek, en ik vind dat je het veel te simplistisch omschrijft, haast intimiderend naar mensen met een genuanceerdere mening. Ik ga er niet van uit dat de Lijn er misbruik van maakt, integendeel, ik vind het prima dat ze gebruik maken van wat er sowieso al is. Of ze dat op een correcte manier doen, weet ik natuurlijk niet en ik wil graag geloven dat het wel het geval is. Daarom lijkt het me ook veel geschikter om een algemenere kritiek of beschouwing van o.a. de e-id in een apart draadje te houden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Mobib DELIJN

Bericht door Steven »

Ik heb geen probleem met het feit dat mensen hun privacy willen beschermen maar mijn vaststelling is dat als privacy een huis is de voordeur zwaar bewapend is en de achterdeur open staat. Due achterdeur is wat mensen zelf online zetten en andere sporen die ze achter laten.
pietje

Re: Mobib DELIJN

Bericht door pietje »

Steven schreef:Mensen die hier echt te bezorgd zijn over hun eigen privacy beginnen beter met op slag internet buiten te smijten. De grootste lekken over onze eigen privacy zijn we in de meeste gevallen gewoonweg zelf. Gebruik uw eigen naam geregeld eens als zoekopdracht en verschiet in vele gevallen niet wat je allemaal over uzelf kan vinden door uw eigen toedoen. Zeker wat betreft naam, adres, telefoonnummer of nog meer persoonlijke gegevens zoals geboortedatum en zo meer.
Dieven van persoonlijke gegevens hebben die grote instanties niet nodig, de mens is zelf zo lomp, naïef en onvoorzichtig met zijn info.
Wis dus zelf alle accounts op fora, sociale netwerksites en verder om er voor te zorgen dat niemand iets van u persoonlijk heeft, smijt dan internet buiten en isoleer u zoveel als mogelijk van de maatschappij.
Heel veralgemenende en simplistische redenering.
Ik gebruik zeer intensief het internet maar zet mijn gegevens niet overal zomaar te grabbel.
Tevens behoed ik er mij voor om dingen openbaar te maken die mij eenvoudig identificeerbaar maken.
De dingen die jij opnoemt, zal je van mij in geen geval via het internet te weten komen.
Als ik mijn eigen naam google, kom ik bijgevolg vooral te weten wie mijn naamgenoten zijn :lol:

Daarnaast kan ik het alleen maar toejuichen en aanmoedigen dat er mensen een zeker wantrouwen hebben als er zomaar automatisch gegevens over hen worden uitgewisseld. Er moet in ieder geval op een open en transparante manier gecommuniceerd worden over wat er aan wie wordt meegedeeld, zodat iedereen kan zien dat er geen oneigenlijk gebruik is.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Mobib DELIJN

Bericht door Glodenox »

Voor alle duidelijkheid: ik beweer zeker niet dat er geen misbruik van gegevens bestaat. Ik kan het me niet meteen bij ons inbeelden, maar dat betekend natuurlijk niet dat het zo overal is. Ik denk dat als je slechts enkele personen hebt die zaken moet regelen op ICT-vak in een bedrijf, dat er veel makkelijker misbruik van macht kan gebeuren aangezien er minder sociale controle is. Bij ons zijn er meer dan 20 informatici in applicatieontwikkeling alleen al... Het enige dat we soms opvragen zijn onze eigen gegevens, omdat we zo snel kunnen detecteren of alles naar behoren functioneert (dit wordt natuurlijk ook gelogd, maar ik ga niet over mezelf gaan klagen :P ).
Bij ons weet ik ook dat alles goed gelogd wordt en dat de systeembeheerders nooit iets individueel op poten mogen zetten, wat het risico op misbruik enorm inperkt. Hoe dat elders gaat, weet ik natuurlijk niet.
Het feit is echter dat de tijd dat de overheid enkel de minder kwaliteitsvolle informatici kon afsnoepen van de privésector voor een groot deel achter ons ligt. Men heeft een structuur op poten gezet om goede mensen te vinden en dat begint zijn vruchten af te werpen.

De grootste privacy-problemen die mensen hebben komen volgens mij inderdaad voor uit mensen hun eigen acties. Daarnaast acht ik het echter niet onmogelijk dat er bijvoorbeeld individuen bij de gemeentes misbruik maken van de toegang tot de gegevens van het Rijksregister. Dit is echter geen nieuw gegeven: vroeger was dit ook mogelijk op papier en ik ben er zeker van dat het dan ook gebeurde. Nu gaat het gewoon een stuk sneller. Het is de taak van de overheid om dit soort excessen te detecteren en te bestraffen, maar voor zover ik weet is dit niets vergeleken met wat mensen zelf op straat gooien aan informatie (wat het nog altijd niet goed praat natuurlijk).

Een recent voorbeeld van waar het fout is gegaan op vlak van privacy: de NMBS had een bestand met quasi alle klantengegevens online gezet met als doel om een nieuwsbrief op te laten stellen voor iedereen. Dit bestand was echter publiek beschikbaar gesteld, waardoor iedereen die de juiste URL kende dit bestand kon opvragen en downloaden. Ik heb een sterk vermoeden dat Google Chrome hier voor iets tussen zit wegens eigen ervaringen, maar dit ter zijde... Dit was het allereerste dossier dat de Privacycommissie aan het gerecht heeft doorgespeeld.
Kan dit nog gebeuren? Zeker. Er zijn altijd mensen die niet nadenken over wat ze doen en dan gebeuren er zo'n fouten.
pietje schreef:Er moet in ieder geval op een open en transparante manier gecommuniceerd worden over wat er aan wie wordt meegedeeld, zodat iedereen kan zien dat er geen oneigenlijk gebruik is.
Dat gebeurd gelukkig ook. Je kan al die toelatingen bekijken in alle detail want de documenten staan gewoon online, maar ik moet wel toegeven dat de leesbaarheid en vindbaarheid ervan soms beter kan.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Mobib DELIJN

Bericht door dentheo »

Glodenox schreef: Daarnaast acht ik het echter niet onmogelijk dat er bijvoorbeeld individuen bij de gemeentes misbruik maken van de toegang tot de gegevens van het Rijksregister. Dit is echter geen nieuw gegeven: vroeger was dit ook mogelijk op papier en ik ben er zeker van dat het dan ook gebeurde.

Het grote verschil is dat ze nu gans België bij de hand hebben, vroeger enkel de eigen gemeente .
Theo
Groeten vanop de Heide
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Mobib DELIJN

Bericht door Glodenox »

dentheo schreef:Het grote verschil is dat ze nu gans België bij de hand hebben, vroeger enkel de eigen gemeente .
Bij de gemeenten en OCMW's hebben ze enkel toegang tot de gegevens van de personen die bij hen ingeschreven staan (heb het zonet even opgezocht). Indien ze wel gewoon iedereen kunnen opvragen is er bij hen iets zwaar fout gelopen in de implementatie (het systeem is er namelijk op voorzien dat er iemand anders de "integratie" van de persoon moet regelen). Niet onmogelijk, maar wel zeer onwaarschijnlijk aangezien er slechts zeer weinig gemeenten zijn die zelf dat programma gemaakt hebben.
EDIT: extra bron: http://www.ksz-bcss.fgov.be/nl/bcss/ser ... ce_03.html
Plaats reactie