Wanneer moeten de raampjes dicht

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie

Wanneer doe jij de raampjes dicht

Als 1 iemand er om vraagt
11
20%
Als meerdere mensen er om vragen
11
20%
Als de TBG er om vraagt
8
15%
Als de temperatuur lager is als … graden
6
11%
Als je niet meer kan praten met je medereizigers
8
15%
Als er (veel) neerslag binnenwaait
10
19%
 
Totaal aantal stemmen: 54

kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Wanneer moeten de raampjes dicht

Bericht door kika »

De poll is uiteraard enkel geldig voor materieel waar er iets te openen en sluiten valt door de reizigers. Ik was een beetje verbaasd over het volgende:
overweg13 schreef:Terwijl het reglement waarschijnlijk nog altijd ongewijzigd is: als 1 (één) reiziger vraagt om de raampjes dicht te doen, moeten ze dicht. (Ik heb het wel al lang niet meer geschreven zien staan.)
Is dat een goede regel? Of moet er iets van gezond verstand zijn en het van de situatie afhangen? Of zijn er nog andere voorwaarden? Met een werkende airco moeten ze inderdaad dicht blijven, zoals Steven correct opmerkt. Vul gerust aan.
Laatst gewijzigd door kika op 03 okt 2013, 14:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wanneer moeten de raampjes dicht

Bericht door Steven »

Het is eigenlijk raar dat het raampje in genoemde situatie open kon. Normaal zijn al deze ramen vergrendeld en kunnen door de TBG gelost worden bij uitval van de airco. Dus op treinen met airco moeten die ramen dicht. Dit even ter aanvulling.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Wanneer moeten de raampjes dicht

Bericht door Bordensteker »

Ik stemde juist toen kika er nog een optie bij zette. Bijgevolg ben ik nu gebrandmerkt als degene die wel reageert op één en ook op meerdere mensen, maar onbedoeld niet als de TBG het vraagt, terwijl ik die toch ook als mens zal behandelen ...
Bovendien zou ik dan niet het raam sluiten als er veel neerslag binnenwaait?? :(

Als meerdere mensen het vragen: uiteráárd; dan zal het wel een redelijk verzoek zijn. In elk geval zijn zij met meer mensen en dus sterker.
Als één het vraagt: meestal wel, maar het is natuurlijk mogelijk dat ik een tegenargument aanvoer, indien het toch écht hinderlijk warm is. Dat zou zelfs tegenover een TBG niet ondenkbaar zijn.
Ik had niet aangevinkt bij een bepaalde temperatuur. Immers: hoe meet je die? Ik doe het naar behoefte en ben niet zo temperatuurvast ...

Ik verbaas me er intussen over dat er vijf stemmen geteld zijn maar ik kennelijk niet het totaal der stemmen kan zien?

@ kika: er zijn nu 6 opties, waarvan je er volgens de tekst niet 6 tegelijk kunt selecteren.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Wanneer moeten de raampjes dicht

Bericht door kika »

Bordensteker schreef:Ik stemde juist toen kika er nog een optie bij zette. Bijgevolg ben ik nu gebrandmerkt als degene die wel reageert op één en ook op meerdere mensen, maar onbedoeld niet als de TBG het vraagt, terwijl ik die toch ook als mens zal behandelen ...
Bovendien zou ik dan niet het raam sluiten als er veel neerslag binnenwaait?? :(
Goed, de vraagstelling, die laat te wensen over. Er zijn namelijk passagiers die als een mes knippen wanneer de TBG hun wat vraagt maar als iemand geen uniform aanheeft mag je op je hoofd gaan staan…
Ik had niet aangevinkt bij een bepaalde temperatuur. Immers: hoe meet je die? Ik doe het naar behoefte en ben niet zo temperatuurvast ...
Zeker, temperatuur is niet allesbepalend voor de warmtebeleving. Maar het kan een indicatie zijn. Als je een suggestie hebt om het anders te formuleren?
Ik verbaas me er intussen over dat er vijf stemmen geteld zijn maar ik kennelijk niet het totaal der stemmen kan zien?

@ kika: er zijn nu 6 opties, waarvan je er volgens de tekst niet 6 tegelijk kunt selecteren.
Op http://hgbtf.net/viewtopic.php?f=17&t=1 ... w=viewpoll zie ik hoeveel stemmen er waren, maar niet hoeveel mensen er hebben gestemd. De laatste opmerking heb ik verholpen, beetje ontwerpfoutje dat je niet kan zeggen 'laat iedereen kiezen tussen alle mogelijkheden.' Beetje fout van mij dat ik dat niet goed heb ingevuld.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Wanneer moeten de raampjes dicht

Bericht door Patrick »

Ik ben altijd verbaasd wanneer ik stellen in bundels zie staan waarvan raampjes maar ook deuren (pakwagen bv.) gewoon open zijn blijven staan (bv. bundels Gent-Sint-Pieters).
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Wanneer moeten de raampjes dicht

Bericht door Dieselfreak »

Ach, binnen dit en vijftien jaar zal er wellicht enkel nog materieel rondrijden met ramen die niet open kunnen, dan heb je zulke discussies niet.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Wanneer moeten de raampjes dicht

Bericht door Steve »

Dieselfreak schreef:Ach, binnen dit en vijftien jaar zal er wellicht enkel nog materieel rondrijden met ramen die niet open kunnen, dan heb je zulke discussies niet.
Over vijftien jaar zal dit forum als dusdanig wellicht ook niet meer bestaan en zullen we misschien zelfs al weten of de kip of het ei nu eerst was. Maar intussen is de vraag toch nog meer dan relevant?
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Wanneer moeten de raampjes dicht

Bericht door Stijn91 »

Dieselfreak schreef:Ach, binnen dit en vijftien jaar zal er wellicht enkel nog materieel rondrijden met ramen die niet open kunnen, dan heb je zulke discussies niet.
Volgens mij is het de bedoeling dat over 15 jaar de Desiro's nog bollen en daar heb je toch een klein aantal raampjes die open kunnen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wanneer moeten de raampjes dicht

Bericht door Steven »

Stijn91 schreef:
Dieselfreak schreef:Ach, binnen dit en vijftien jaar zal er wellicht enkel nog materieel rondrijden met ramen die niet open kunnen, dan heb je zulke discussies niet.
Volgens mij is het de bedoeling dat over 15 jaar de Desiro's nog bollen en daar heb je toch een klein aantal raampjes die open kunnen.
Standaard zouden die vergrendeld moeten zijn, enkel te gebruiken bij defect aan de airco. De TBG heeft dan als taak deze ramen te ontgrendelen. Het is een beetje te zot om op trainen met normaal werkende airco de ramen te openen. Dit is heel slecht voor de normale werking van de airco.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Wanneer moeten de raampjes dicht

Bericht door Retard »

Dieselfreak schreef:Ach, binnen dit en vijftien jaar zal er wellicht enkel nog materieel rondrijden met ramen die niet open kunnen, dan heb je zulke discussies niet.
Ah, neen. De Break, Duikbrillen en zelfs de Varkensneuzen krijgen ETCS.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Wanneer moeten de raampjes dicht

Bericht door Retard »

Ik vind dat de raampjes pas dicht moeten nadat meerdere mensen hierom vroegen. Eén persoon kan zich gemakkelijk verzetten.
Ook vind ik dat er aan elk venster een optie moet zijn van 'verluchting: zonder tocht', zoals op de oudste klassiekskes. Merk trouwens ook op dat dit op een AM63 staat, maar niet op een AM62. Het enigste verschil tussen beide types.
Plaats reactie