BENELUX

Klaasje

Re: BENELUX

Bericht door Klaasje »

Na wat gekrabbel weet je echt wel wat écht niet kan, wat sowieso kan en wat in het gebied daar tussenin zit. Daarnaast is er natuurlijk eerder naar gekeken. Je laat hem er veel te makkelijk mee weg komen.
AlexNL
Berichten: 2294
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

Het is goed met je. Denk erover wat je denkt, ik weet wel zeker dat Lageirse meer weet dan wat hij in dat interview met NOS gezegd heeft.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: BENELUX

Bericht door Dieselfreak »

Steve schreef:
Dieselfreak schreef:
Kristofke schreef:Het afschaffen van de stop Mechelen zou de extra stop in de luchthaven kunnen compenseren...
Mechelen niet meer bedienen, lijkt me geen goed idee. Mechelen is een centrumstad met meer dan 80.000 inwoners.
Wat dan te zeggen van Brussel-Noord, dat het aangewezen station is voor een groot deel van Brussel en omgeving, in totaal dus enkele honderdduizenden inwoners (waar een bijkomende verplaatsing naar Centraal of Zuid vaak een hoop extra gedoe en tijdsverlies betekent)? Als men die Benelux dermate "efficiënt" wil maken dat een bediening van Brussel-Noord niet nodig zou zijn, zie ik ook niet in wat Mechelen nog in de lijst met stations doet. (van Noorderkempen zou je hetzelfde kunnen zeggen, maar daar zal wellicht geen enkel alternatief overblijven)
Die honderddduizenden inwoners kunnen toch gemakkelijk naar Brussel-Centraal of Brussel-Zuid? Maar de inwoners van Mechelen moeten in dat geval naar Antwerpen of Brussel.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5458
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: BENELUX

Bericht door Steve »

Dieselfreak schreef:
Steve schreef:
Dieselfreak schreef: Mechelen niet meer bedienen, lijkt me geen goed idee. Mechelen is een centrumstad met meer dan 80.000 inwoners.
Wat dan te zeggen van Brussel-Noord, dat het aangewezen station is voor een groot deel van Brussel en omgeving, in totaal dus enkele honderdduizenden inwoners (waar een bijkomende verplaatsing naar Centraal of Zuid vaak een hoop extra gedoe en tijdsverlies betekent)? Als men die Benelux dermate "efficiënt" wil maken dat een bediening van Brussel-Noord niet nodig zou zijn, zie ik ook niet in wat Mechelen nog in de lijst met stations doet. (van Noorderkempen zou je hetzelfde kunnen zeggen, maar daar zal wellicht geen enkel alternatief overblijven)
Die honderddduizenden inwoners kunnen toch gemakkelijk naar Brussel-Centraal of Brussel-Zuid? Maar de inwoners van Mechelen moeten in dat geval naar Antwerpen of Brussel.
Zo "gemakkelijk" raak je meestal niet in Centraal of Zuid, hoor. In veel gevallen komt het erop neer dat je vanaf Noord dan maar een trein in de tegenrichting neemt naar Centraal, of op een andere manier (bv. met een combinatie bus/tram/metro) naar Centraal of Zuid gaat. Sowieso moet je minstens 15 à 20 minuten extra reisduur rekenen voor die omweg.

En in een aantal gevallen, zeker als je van een spoorlijn komt waar slechts om het uur een trein rijdt naar de NZV (bijvoorbeeld lijn 36 in het weekend, lijn 50, lijn 60 => zelfs twee uur in het weekend, lijn 89 enzovoort), kan het resultaat heel goed zijn dat je plots een uur vroeger mag vertrekken als je enigszins zeker wil zijn van je aansluiting.

Een heel concreet voorbeeld toen de Fyra nog reed. Vertrektijdstip uit Centraal was u.22. De L-trein van lijn 60 (Dendermonde - Jette - Brussel) komt op precies hetzelfde tijdstip aan in Centraal, dus aansluiting onmogelijk. In Noord zou je tijd hebben van .17 tot ongeveer .25 en is een aansluiting plots wel doenbaar. Nog leuker was het in het weekend: aankomst Centraal om .20 en de Fyra om .22.

Vanaf lijn 36 (Leuven - Zaventem - Brussel) in het weekend hetzelfde verhaal: je komt aan om .20 in Centraal en kon je het dus ook vergeten.

Enfin, om maar te zeggen dat het een ogenschijnlijk kleine keuze is, maar wel eentje die bijzonder vervelend is en meer gevolgen heeft dan men wil laten voorstellen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Inderdaad er was op bijna geen enkele stoptrein aansluiting, daar waar die in Brussel Noord vroeger wel was. Van een slechtere service kon haast geen sprake zijn door die aansluiting in Brussel Noord te schrappen. Kortweg voor heel de provincie Vlaams Brabant was het weinig realistisch om met de trein naar Amsterdam te gaan, je was namelijk sneller met de auto. Een klein uur wachten in Brussel Centraal is namelijk alles behalve een goede service.
K V B
Berichten: 3387
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: BENELUX

Bericht door K V B »

Steven schreef:Inderdaad er was op bijna geen enkele stoptrein aansluiting, daar waar die in Brussel Noord vroeger wel was. Van een slechtere service kon haast geen sprake zijn door die aansluiting in Brussel Noord te schrappen. Kortweg voor heel de provincie Vlaams Brabant was het weinig realistisch om met de trein naar Amsterdam te gaan, je was namelijk sneller met de auto. Een klein uur wachten in Brussel Centraal is namelijk alles behalve een goede service.
Men zou natuurlijk het zo kunnen organiseren dat er op de luchthaven goede aansluitingen zijn. Zeker met de nieuwe dienstregeling, waarbij toch veel meer treinen op de luchthaven zouden moeten stoppen, en die dus als een soort van alternatieve "hub" buiten Brussel kan functioneren.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5458
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: BENELUX

Bericht door Steve »

K V B schreef:
Steven schreef:Inderdaad er was op bijna geen enkele stoptrein aansluiting, daar waar die in Brussel Noord vroeger wel was. Van een slechtere service kon haast geen sprake zijn door die aansluiting in Brussel Noord te schrappen. Kortweg voor heel de provincie Vlaams Brabant was het weinig realistisch om met de trein naar Amsterdam te gaan, je was namelijk sneller met de auto. Een klein uur wachten in Brussel Centraal is namelijk alles behalve een goede service.
Men zou natuurlijk het zo kunnen organiseren dat er op de luchthaven goede aansluitingen zijn. Zeker met de nieuwe dienstregeling, waarbij toch veel meer treinen op de luchthaven zouden moeten stoppen, en die dus als een soort van alternatieve "hub" buiten Brussel kan functioneren.
Dat vereist dan nog steeds een hele hoop veranderingen. Van alle geciteerde voorbeelden (stopplaatsen op de lijnen 36, 50, 60, 89 in en rond Vlaams-Brabant) heeft er vandaag geen enkele een rechtstreekse verbinding met de luchthaven. Vanaf de meeste zou dat ook zeer lastig zijn (vrijwel onmogelijk vanaf de lijnen 50 en 60, en vanaf lijn 89 zou je sowieso via de NZV moeten).
carlos

Re: BENELUX

Bericht door carlos »

Steven schreef:Inderdaad er was op bijna geen enkele stoptrein aansluiting, daar waar die in Brussel Noord vroeger wel was. Van een slechtere service kon haast geen sprake zijn door die aansluiting in Brussel Noord te schrappen. Kortweg voor heel de provincie Vlaams Brabant was het weinig realistisch om met de trein naar Amsterdam te gaan, je was namelijk sneller met de auto. Een klein uur wachten in Brussel Centraal is namelijk alles behalve een goede service.

deze redenering geldt ook voor Antwerpen Berchem: inwoners uit ongeveer de helft van de provincie Antwerpen (meer dan 500.000 inwoners) en het Waasland worden gedwongen om in Antwerpen Centraal over te stappen terwijl de kans op het missen van een aansluiting in Centraal nog steeds veel groter is dan in Berchem (die Benelux zal tussen Berchem en Centraal wel voorrang krijgen terwijl de L- en IR-treintjes mogen wachten om naar Antwerpen Centraal te rijden).
Maar ook voor reizigers naar de luchtaven, valt voor deze mensen een mogelijk verbinding weg.
K V B
Berichten: 3387
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: BENELUX

Bericht door K V B »

carlos schreef:
Steven schreef:Inderdaad er was op bijna geen enkele stoptrein aansluiting, daar waar die in Brussel Noord vroeger wel was. Van een slechtere service kon haast geen sprake zijn door die aansluiting in Brussel Noord te schrappen. Kortweg voor heel de provincie Vlaams Brabant was het weinig realistisch om met de trein naar Amsterdam te gaan, je was namelijk sneller met de auto. Een klein uur wachten in Brussel Centraal is namelijk alles behalve een goede service.

deze redenering geldt ook voor Antwerpen Berchem: inwoners uit ongeveer de helft van de provincie Antwerpen (meer dan 500.000 inwoners) en het Waasland worden gedwongen om in Antwerpen Centraal over te stappen terwijl de kans op het missen van een aansluiting in Centraal nog steeds veel groter is dan in Berchem (die Benelux zal tussen Berchem en Centraal wel voorrang krijgen terwijl de L- en IR-treintjes mogen wachten om naar Antwerpen Centraal te rijden).
Maar ook voor reizigers naar de luchtaven, valt voor deze mensen een mogelijk verbinding weg.
Persoonlijk vind ik overstappen in Antwerpen centraal een stuk aangenamer dan in Berchem. Ik acht het ook onwaarschijnlijk dat een L trein uit het Waasland zou moeten wachten voor een vertraagde Benelux, want die hebben totaal onafhankelijke rijwegen.
carlos

Re: BENELUX

Bericht door carlos »

K V B schreef:

Men zou natuurlijk het zo kunnen organiseren dat er op de luchthaven goede aansluitingen zijn. Zeker met de nieuwe dienstregeling, waarbij toch veel meer treinen op de luchthaven zouden moeten stoppen, en die dus als een soort van alternatieve "hub" buiten Brussel kan functioneren.

1) een "overstapstation" met slechts 3 sporen is niet echt praktisch
2) wat doe je met die diabolotaks?
carlos

Re: BENELUX

Bericht door carlos »

K V B schreef: ... want die hebben totaal onafhankelijke rijwegen.

zoals je zegt onafhankelijke rijwegen, zodat je je trein in Berchem nog zou kunnen hebben (als hij daar zou stoppen) maar in Centraal niet meer want jouw trein kan om de een of andere reden opgehouden worden tussen Berchem en Centraal, terwijl die Benelux lustig doorrijdt.
carlos

Re: BENELUX

Bericht door carlos »

Dieselfreak schreef:
Kristofke schreef:Het afschaffen van de stop Mechelen zou de extra stop in de luchthaven kunnen compenseren...
Mechelen niet meer bedienen, lijkt me geen goed idee. Mechelen is een centrumstad met meer dan 80.000 inwoners.
de halte in Mechelen is naar de reizigers toe veel minder interessant dan dan Brussel-Noord en Antwerpen Berchem.
carlos

Re: BENELUX

Bericht door carlos »

Kristofke schreef:Ik ben benieuwd naar de samenstelling.

Dubbele loc zou het snelste zijn, afkoppelen in Breda dat duurt toch te lang en dan heb je bovendien ook een nieuwe remproef nodig niet? Het zou ook voordelig zijn voor de keertijden in Brussel-Zuid.

Het afschaffen van de stop Mechelen zou de extra stop in de luchthaven kunnen compenseren...

Ben benieuwd hoe dikwijls de NS zal beslissen op de stop in Breda te schrappen om vertraging in te halen!

eigenlijk had de NMBS nooit akkoord mogen gaan met die halte in Breda.
Dat men gewoon een shuttle Antwerpen Centraal / Antwerpen-Luchtbal /Noorderkempen / Breda inlegt...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5458
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: BENELUX

Bericht door Steve »

carlos schreef:
Steven schreef:Inderdaad er was op bijna geen enkele stoptrein aansluiting, daar waar die in Brussel Noord vroeger wel was. Van een slechtere service kon haast geen sprake zijn door die aansluiting in Brussel Noord te schrappen. Kortweg voor heel de provincie Vlaams Brabant was het weinig realistisch om met de trein naar Amsterdam te gaan, je was namelijk sneller met de auto. Een klein uur wachten in Brussel Centraal is namelijk alles behalve een goede service.

deze redenering geldt ook voor Antwerpen Berchem: inwoners uit ongeveer de helft van de provincie Antwerpen (meer dan 500.000 inwoners) en het Waasland worden gedwongen om in Antwerpen Centraal over te stappen terwijl de kans op het missen van een aansluiting in Centraal nog steeds veel groter is dan in Berchem (die Benelux zal tussen Berchem en Centraal wel voorrang krijgen terwijl de L- en IR-treintjes mogen wachten om naar Antwerpen Centraal te rijden).
Maar ook voor reizigers naar de luchtaven, valt voor deze mensen een mogelijk verbinding weg.
Er is toch een groot verschil hoor: beide treinen gaan in dezelfde richting, dus de extra uit te trekken tijd blijft beperkt. Bovendien is, zoals reeds aangegeven, de kans zeer klein dat je lokale trein de Benelux zal moeten voorgaan. Als je in Centraal slechts een paar minuten overstaptijd hebt, dan zal dat in Berchem ook zo zijn en is er dus geen fundamenteel voordeel.

Tussen Noord en Centraal rij je echter in de "verkeerde" richting en heb je dus plots een heel pak meer tijd nodig, wat in veel gevallen dus wél het vrijwel zeker niet-halen van de aansluiting betekent. En niets zo frustrerend als je Benelux/Fyra/whatever te zien voorbij flitsen tussen Noord en Centraal vanuit je (vertraagde) lokale trein, hoewel je net nog in Noord gestopt bent en die Benelux/Fyra dus nog perfect had kunnen halen.
bobby

Re: BENELUX

Bericht door bobby »

Steve schreef: Er is toch een groot verschil hoor: beide treinen gaan in dezelfde richting, dus de extra uit te trekken tijd blijft beperkt. Bovendien is, zoals reeds aangegeven, de kans zeer klein dat je lokale trein de Benelux zal moeten voorgaan. Als je in Centraal slechts een paar minuten overstaptijd hebt, dan zal dat in Berchem ook zo zijn en is er dus geen fundamenteel voordeel.

Tussen Noord en Centraal rij je echter in de "verkeerde" richting en heb je dus plots een heel pak meer tijd nodig, wat in veel gevallen dus wél het vrijwel zeker niet-halen van de aansluiting betekent. En niets zo frustrerend als je Benelux/Fyra/whatever te zien voorbij flitsen tussen Noord en Centraal vanuit je (vertraagde) lokale trein, hoewel je net nog in Noord gestopt bent en die Benelux/Fyra dus nog perfect had kunnen halen.
Zo'n extra halte in Berchem zou al snel 3 à 4 minuten extra tijd vergen.

ik denk dat voor reizigers vanuit Lier (en verder) richting Nederland inderdaad niet zo veel uitmaakt of die trein in Berchem stopt of niet; dit op voorwaarde dat de binnenlandse treinen goed ingepland worden, dwz aankomen in Antwerpen Centraal zo'n 15 à 20 minuten voor de Benelux.
En daar zal het probleem zitten: om de reizigers optimaal te bedienen zouden dan in een tijdspanne van 5 minuten 3 à 5 treinen tussen Lier en Antwerpen moeten rijden: IC/IR vanuit Heist/Aarschot; IC/IR vanuit Herentals/Turnhout; IC/IR vanuit Herentals Neerpelt; L trein vanuit Heist/Aarschot; L-trein vanuit Herentals (/Turnhout)

Door in Berchem te stoppen maak je het tijdsvenster groter.


Een halte in Berchem heeft een groter nut voor de mensen die richting Luchthaven reizen, immers als de Benelux van Antwerpen naar de Luchthaven rijdt zal de NMBS rond dat tijdstip geen 2 de trein naar de luchthaven inleggen.
Plaats reactie