BENELUX

carlos

Re: BENELUX

Bericht door carlos »

Steve schreef: Er is toch een groot verschil hoor: beide treinen gaan in dezelfde richting, dus de extra uit te trekken tijd blijft beperkt. Bovendien is, zoals reeds aangegeven, de kans zeer klein dat je lokale trein de Benelux zal moeten voorgaan. Als je in Centraal slechts een paar minuten overstaptijd hebt, dan zal dat in Berchem ook zo zijn en is er dus geen fundamenteel voordeel.

Tussen Noord en Centraal rij je echter in de "verkeerde" richting en heb je dus plots een heel pak meer tijd nodig, wat in veel gevallen dus wél het vrijwel zeker niet-halen van de aansluiting betekent. En niets zo frustrerend als je Benelux/Fyra/whatever te zien voorbij flitsen tussen Noord en Centraal vanuit je (vertraagde) lokale trein, hoewel je net nog in Noord gestopt bent en die Benelux/Fyra dus nog perfect had kunnen halen.

steve een vraagje waar zullen de mensen die uit aalst komen de Benelux nemen in Brussel Zuid of Brussel Centraal?

als het niet uitmaakt dan zal (statistisch gezien) 50% overstappen in Zuid en 50% in Centraal...
realiteit >95% in zuid en <5% in Centraal...


Laat de Benelux stoppen Berchem, en je zal zien dat de overgrote meerderheid van de reizigers komende vanuit de richting Lier of vanuit het Waasland de overstap zal maken in Berchem en slechts een kleine minderheid in Antwerpen Centraal
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5458
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: BENELUX

Bericht door Steve »

carlos schreef:
Steve schreef: Er is toch een groot verschil hoor: beide treinen gaan in dezelfde richting, dus de extra uit te trekken tijd blijft beperkt. Bovendien is, zoals reeds aangegeven, de kans zeer klein dat je lokale trein de Benelux zal moeten voorgaan. Als je in Centraal slechts een paar minuten overstaptijd hebt, dan zal dat in Berchem ook zo zijn en is er dus geen fundamenteel voordeel.

Tussen Noord en Centraal rij je echter in de "verkeerde" richting en heb je dus plots een heel pak meer tijd nodig, wat in veel gevallen dus wél het vrijwel zeker niet-halen van de aansluiting betekent. En niets zo frustrerend als je Benelux/Fyra/whatever te zien voorbij flitsen tussen Noord en Centraal vanuit je (vertraagde) lokale trein, hoewel je net nog in Noord gestopt bent en die Benelux/Fyra dus nog perfect had kunnen halen.

steve een vraagje waar zullen de mensen die uit aalst komen de Benelux nemen in Brussel Zuid of Brussel Centraal?

als het niet uitmaakt dan zal (statistisch gezien) 50% overstappen in Zuid en 50% in Centraal...
realiteit >95% in zuid en <5% in Centraal...


Laat de Benelux stoppen Berchem, en je zal zien dat de overgrote meerderheid van de reizigers komende vanuit de richting Lier of vanuit het Waasland de overstap zal maken in Berchem en slechts een kleine minderheid in Antwerpen Centraal
Dat zal ongetwijfeld wel zo zijn, maar het punt is dat de overstap evengoed mogelijk is in Antwerpen-Centraal en dat zonder noemenswaardig tijdverlies. Een extra stop in Berchem zal dus weinig tot niets toevoegen.

In het geval van Brussel-Noord echter moet je hetzelfde baanvak twee keer berijden en moet je dus MINSTENS een 10-tal minuten extra uittrekken (liefst 15 à 20) bovenop de standaardmarge die je eigenlijk al zou moeten voorzien.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Het gaat net over aalst Carlos want die mensen kunnen inderdaad veel vlotter via Brussel Zuid, het gaat om al die kleine stopplaatsen die tussen Aalst, Dendermonde en Leuven naar Brussel moeten en die in totaal veel zwakkere aansluitingen hebben. Het gaat dus om een vele grotere groep dan de stad Aalst.
carlos

Re: BENELUX

Bericht door carlos »

Steven schreef:Het gaat net over aalst Carlos want die mensen kunnen inderdaad veel vlotter via Brussel Zuid, het gaat om al die kleine stopplaatsen die tussen Aalst, Dendermonde en Leuven naar Brussel moeten en die in totaal veel zwakkere aansluitingen hebben. Het gaat dus om een vele grotere groep dan de stad Aalst.

t gaat niet over Aalst maar die van Aalst kunnen dan wel kiezen of ze in het eerste station (brussel Zuid) of het tweede (Brussel Centraal) opstappen. En blijkbaar verkiest de overgrote meerderheid om in het eerste station op te stappen.
De mensen uit de provincie Antwerpen krijgen deze keuze niet.
Zij kunnen in Berchem op hun trein naar Antwerpen Centraal (met vertraging) zitten en zien dan de Benelux op spoor 10 in snelvaart passeren. aansluiting gemist... en als de Benelux in Berchem zou stoppen hadden ze hun aansluiting nog.

volgende keer beter? neen volgende keer met de auto...
kika
Berichten: 2865
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: BENELUX

Bericht door kika »

Ik lees hier vooral dat het gaat om niet bestaande aansluitingen waardoor mensen 1 of 1,5 uur vroeger moeten vertrekken. Er zijn er behoorlijk wat die profijt hebben bij een stop in Brussel Noord en enkelen met Berchem. Maar als puntje bij paaltje komt, zou iedereen gebaat zijn met een verdubbeling van de frequentie op aanvoerlijnen… Dan kan je met een gerust hart een trein eerder nemen om je aansluiting te halen zonder dat je een halve dag langer onderweg bent.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Je hebt onze probleemstelling echt niet begrepen vrees ik, het gaat totaal niet over Aalst, Maar over de L trein uit Aalst, Dendermonde en leuven. Wij hebben het dus over al die kleine stopplaatsen die een slechte aansluiting hebben. Het gaat dus over een veel grotere bevolkingsgroep dan de stad Aalst op zich maar over heel de rest van Vlaams Brabant.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5458
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: BENELUX

Bericht door Steve »

Alles bij elkaar hebben de volgende groepen baat bij een halte in Brussel-Noord. Concreet gaat het om alle spoorlijnen die Brussel-Noord als eerste tegenkomen bij het binnenrijden en/of iedereen die op dat station aangewezen is met ander vervoer:

- Een groot deel van het noorden, oosten en westen van Brussel zelf (enkele honderdduizenden inwoners), waar de tram- en busverbindingen hoofdzakelijk op het Noordstation gericht zijn en er dus een extra omweg nodig zou zijn.

- Idem voor veel randgemeenten waar de bussen van De Lijn naar het Noordstation rijden en er ook niet meteen een evidente aansluiting is naar de andere stations (de lijnen op de Haachtsesteenweg, Leuvensesteenweg, ook vanuit het westen en noord-westen, al heb je daar meer overstapmogelijkheden op de metro naar Zuid)

- Lijn 60 van Dendermonde tot en met Jette (vanuit Bockstael raakt men makkelijk in Zuid met de metro)

- Lijn 50 van Essene-Lombeek tot en met Jette

- Lijn 36 van Herent tot en met Schaarbeek, en eigenlijk ook van Leuven tot en met Luik (je kunt daar ook naar Antwerpen, maar die verbinding is vaak trager)

- Lijn 161 tot Namen en alles wat eraan vasthangt (LLN, Dinant, Aarlen, enzovoort)

- In een aantal gevallen zelfs ook lijn 25/27 richting Mechelen. Vanuit de kleinere stations tussen Brussel en Mechelen heb je niet altijd een goede verbinding met Antwerpen (zeker in het weekend) en kan het dus ook interessanter zijn om eerst naar Brussel te gaan.
carlos schreef:
Steven schreef:Het gaat net over aalst Carlos want die mensen kunnen inderdaad veel vlotter via Brussel Zuid, het gaat om al die kleine stopplaatsen die tussen Aalst, Dendermonde en Leuven naar Brussel moeten en die in totaal veel zwakkere aansluitingen hebben. Het gaat dus om een vele grotere groep dan de stad Aalst.

t gaat niet over Aalst maar die van Aalst kunnen dan wel kiezen of ze in het eerste station (brussel Zuid) of het tweede (Brussel Centraal) opstappen. En blijkbaar verkiest de overgrote meerderheid om in het eerste station op te stappen.
De mensen uit de provincie Antwerpen krijgen deze keuze niet.
Zij kunnen in Berchem op hun trein naar Antwerpen Centraal (met vertraging) zitten en zien dan de Benelux op spoor 10 in snelvaart passeren. aansluiting gemist... en als de Benelux in Berchem zou stoppen hadden ze hun aansluiting nog.

volgende keer beter? neen volgende keer met de auto...
Nogmaals, het al dan niet stoppen in Berchem verandert niets wezenlijks voor die mensen. Hooguit een paar minuten gewonnen. Aangezien beide treinen hetzelfde traject doen en een onafhankelijke reisweg hebben, zal de ene ook niet in de weg van de andere zitten. Totaal niet vergelijkbaar met de situatie in Brussel.
bobby

Re: BENELUX

Bericht door bobby »

Steve schreef:
Nogmaals, het al dan niet stoppen in Berchem verandert niets wezenlijks voor die mensen. Hooguit een paar minuten gewonnen. Aangezien beide treinen hetzelfde traject doen en een onafhankelijke reisweg hebben, zal de ene ook niet in de weg van de andere zitten. Totaal niet vergelijkbaar met de situatie in Brussel.

Voor een groot deel zal alles afhangen van de uurregeling van de "aanvoer"-treinen en de stiptheid van deze aanvoer-treinen
Naast Antwerpen (stad) en Brussel levert de rest van de provincie Antwerpen wel het grootste aantal reizigers naar Nederland; als een extra halte in Berchem de tevredenheid van deze reizigers kan verhogen (lees het risico dat ze de volgende keer de auto nemen verkleinen) dan vind ik het kortzichtig van NMBS om dit niet te doen, vooral omdat een halte in Berchem wel nuttig is mbt verkeer richting luchthaven.
Laatst gewijzigd door bobby op 04 okt 2013, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
bobby

Re: BENELUX

Bericht door bobby »

Steven schreef:Je hebt onze probleemstelling echt niet begrepen vrees ik, het gaat totaal niet over Aalst, Maar over de L trein uit Aalst, Dendermonde en leuven. Wij hebben het dus over al die kleine stopplaatsen die een slechte aansluiting hebben. Het gaat dus over een veel grotere bevolkingsgroep dan de stad Aalst op zich maar over heel de rest van Vlaams Brabant.

Steven,

het probleem dat je hier aankaart is geen probleem strikt gerelateerd tot de Benelux, maar is een algemeen mobiliteitsprobleem voor deze regio.

er zijn in deze regio gewoon te veel onbestaande verbindingen

L-trein Leuven -luchthaven
L-trein Mechelen-Vilvoorde- diegem & Zaventem - Luchthaven
L-trein Mechelen-Vilvoorde- Leuven
directe trein Leuven Vilvoorde
...
rdv
Berichten: 1331
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: BENELUX

Bericht door rdv »

K V B schreef:
carlos schreef: Persoonlijk vind ik overstappen in Antwerpen centraal een stuk aangenamer dan in Berchem. Ik acht het ook onwaarschijnlijk dat een L trein uit het Waasland zou moeten wachten voor een vertraagde Benelux, want die hebben totaal onafhankelijke rijwegen.
Ik prefereer toch overstappen in Berchem hoor, veel overzichtelijker station en kortere verplaatsing tussen de perrons. Als je Centraal niet goed kent moet je min. 5 minuten rekenen van +1 naar -2.

Idem voor Brussel: als ik kan stap ik over in Centraal (bvb. van Luchthaven of Namen naar Gent). Grote kans om niet van perron te moeten veranderen.
ronny
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: BENELUX

Bericht door ronny »

rdv schreef: Ik prefereer toch overstappen in Berchem hoor, veel overzichtelijker station en kortere verplaatsing tussen de perrons. Als je Centraal niet goed kent moet je min. 5 minuten rekenen van +1 naar -2.
Dan heb je toch geen reistassen bij. Verder is het een station met slecht liggende tegels en een lekkende overkapping bij regen.

Dat men maar eerst start met een betere verbinding te geven tussen Aarschot en Heverlee met zijn hogescholen.
rvdborgt
Berichten: 4661
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt »

carlos schreef:
K V B schreef:Men zou natuurlijk het zo kunnen organiseren dat er op de luchthaven goede aansluitingen zijn. Zeker met de nieuwe dienstregeling, waarbij toch veel meer treinen op de luchthaven zouden moeten stoppen, en die dus als een soort van alternatieve "hub" buiten Brussel kan functioneren.
2) wat doe je met die diabolotaks?
Die moet je alleen betalen bij de luchthaven als bestemming of vertrek.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4661
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt »

carlos schreef:eigenlijk had de NMBS nooit akkoord mogen gaan met die halte in Breda.
Dat men gewoon een shuttle Antwerpen Centraal / Antwerpen-Luchtbal /Noorderkempen / Breda inlegt...
Het is de NMBS die maar 1 treinserie wil. De NMBS gelooft niet in een aparte trein naar Breda.

Groetjes,
Rian
Hobbes
Berichten: 759
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: BENELUX

Bericht door Hobbes »

rvdborgt schreef:
carlos schreef:eigenlijk had de NMBS nooit akkoord mogen gaan met die halte in Breda.
Dat men gewoon een shuttle Antwerpen Centraal / Antwerpen-Luchtbal /Noorderkempen / Breda inlegt...
Het is de NMBS die maar 1 treinserie wil. De NMBS gelooft niet in een aparte trein naar Breda.

Groetjes,
Rian
Wat jammer is, men zou de Benelux over de HSL moeten sturen tot Rotterdam, en via de klassieke lijn verder zodat men een vrij snelle verbinding krijgt.
De andere trein zou men van Antwerpen over L12 naar Roosendaal kunnen laten rijden, en over de gewone lijn verder naar Breda. (en zelfs verder naar Eindhoven?)

Zo is iedereen tevreden en worden alle stations (uitgezonderd Dordrecht) van de oude Benelux + een paar extra verbonden met België.

De plannen liggen nu jammer genoeg anders, maar in 3 jaar kan er natuurlijk veel veranderen...
carlos

Re: BENELUX

Bericht door carlos »

rvdborgt schreef:
carlos schreef:
K V B schreef:Men zou natuurlijk het zo kunnen organiseren dat er op de luchthaven goede aansluitingen zijn. Zeker met de nieuwe dienstregeling, waarbij toch veel meer treinen op de luchthaven zouden moeten stoppen, en die dus als een soort van alternatieve "hub" buiten Brussel kan functioneren.
2) wat doe je met die diabolotaks?
Die moet je alleen betalen bij de luchthaven als bestemming of vertrek.

Groetjes,
Rian
Rian, daar zit nou net het probleem:
als je van deze stopplaats een hub maakt dan zal stopplaats luchthaven voor veel passagiers begin- of eindstation zijn, immers, als het een hub wordt, dan zullen de mensen daar een taxi of bus nemen naar bv de bedrijfscomplexen in Diegem & Zaventem (Excelciorlaan; de keetlaan; da vinci laan;...)
Plaats reactie