Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Steven

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

Het systeem bestaat al jaren in het buitenland hoor, maak u daar niet al te veel illusies over. Daar zijn de prijzen dan nog hoger ook. Gewoon treintarief genaamd en niet meer maakloon zoals nu.
jens123

Bericht door jens123 »

Ons tbg's hebben ze wijsgemaakt dat het vast tarief van 7€ er komt van zodra alle automaten in dienst zijn en vanaf wanneer de opvolger van onze ibis, de itris er is (en die is voorzien voor eind 2014).

Daarna zou men geleidelijk aan dat vast tarief van 7€ verhogen.
dentheo

Bericht door dentheo »

overweg13 schreef: Die in Halle heeft trouwens 24 u beweerd dat ze nog aan het opstarten was, zo lang doet zelfs mijn pc er niet over, en die is nochtans ook behoorlijk traag (geworden)...
Bij een soortgelijk "incident" bij ons op het werk bleek dat de foutmelding reeds verdween als hij begon met te herstarten.....
Niemand wist wat er aan de hand was, want hij bleef uren herstarten. Tot iemand probeerde on te loggen en dan begon rond te bellen.
Theo
Groeten vanop de Heide
rdv

Bericht door rdv »

rdv schreef:Mijn persoonlijke score van de nieuwe automaten:
1/3 gelukt

'k Heb niet op de groene lichtjes gelet.
En nu 1/4. Vanavond in Denderleeuw wou ik de prijs opzoeken van een ritje met ticket, om dat te vergelijken met een RailPass. Uit nieuwsgierigheid tot aan het betaalscherm verdergeklikt, en dan pas kwam er een melding dat cash niet mogelijk is (muntjes doorstreept). Groen licht was aan.
Steven

Bericht door Steven »

Het groen lichtje zegt volgens mij totaal niets over de aanwezigheid van alle betaalmogelijkheden.
Rob

Bericht door Rob »

Rob schreef:Uiteraard krijg ik mijn geld wel eens ooit terug - ik heb het geluk dat mijn relaas niet uniek is, want mijn eerste gedachte was 'hoe krijg ik in godsnaam uitgelegd dat het papier in een gloednieuwe automaat op blijkt te zijn' - maar mijn vertrouwen in die nieuwe automaten is weg.
Na meer dan drie weken wachten en tandenknarsen heb ik nog altijd geen terugbetaling gekregen van het toch niet misse bedrag van 76 euro (railpass). Ook ben ik eens curieus of ik daadwerkelijk de gevraagde commerciële geste ontvang, en zo ja, waaruit die zou bestaan.

Inmiddels heb ik met knikkende knieën een fietskaartje van 5 euro uit een (andere) automaat gehaald, en die transactie verliep probleemloos. Toch blijft het een risico om de nieuwe automaten te gebruiken, als ik de postings hierboven lees. En inderdaad, ook bij een groen licht blijken sommige automaten vreemde schermboodschappen te vertonen die ieder gebruik ten stelligste onmogelijk maken.

Na de rommeltreinen, de rommelautomaten.
rdv

Bericht door rdv »

Steven schreef:Het groen lichtje zegt volgens mij totaal niets over de aanwezigheid van alle betaalmogelijkheden.
Als je niet kan betalen met één of meer van de aangeboden betaalmogelijkheden, dan is de automaat defect. Niet iedereen heeft bank- en kredietkaarten en cash op zak om zijn ticketje te kunnen betalen, i.f.v. wat de automaat schikt te aanvaarden.

Op die manier gaan de discussies op de treinen niet afnemen, integendeel.
wbrm

Bericht door wbrm »

Dat is niet waar. Natuurlijk moet de automaat aangeven met wat (tijdelijk) niet kan betaalt worden, maar voor een groot deel van de mensen zal die nog steeds goed werken en dus is die niet defect.
kika

Bericht door kika »

Steven schreef:als die toestellen degelijk verbonden zijn met het netwerk zouden de TBG's een bericht moeten krijgen op het moment een toestel defect geraakt. Ze krijgen al zoveel info beschikbaar op hun IBIS dat dit ook maar moet kunnen.
Mwoah, moet dat? Als dat supersnel gaat, ok, maar het is een extra functie die niet per sé hoeft. Ik zou het aanvaardbaar (niet goed) vinden, als de mogelijkheid dan bestaat om zo'n uitstelling van betaling te krijgen en dat de klantendienst het dan op haar gemak uitzoekt. Desondanks blijft het een gedoe, vanmorgen zat ik in een nieuwe (<2 jaar oud) bus waar beide stempelautomaten buiten gebruik waren, 2 dorpen verder werkte eentje weer door de hobbels. Om maar te zeggen: soms zijn bepaalde functies tijdelijk defect die niet altijd op afstand merkbaar zijn en soms 'repareert' het zich zelf. [Ok 't is andere technologie, maar zo'n stempelautomaatje is toch nog een heel stuk eenvoudiger qua technologie]
kika

Bericht door kika »

jens123 schreef:Ons tbg's hebben ze wijsgemaakt dat het vast tarief van 7€ er komt van zodra alle automaten in dienst zijn en vanaf wanneer de opvolger van onze ibis, de itris er is (en die is voorzien voor eind 2014).

Geleidelijk? Bedoel je per lijn? Dan krijg je toch ontzettend veel discussies? Gewoon samen met iets anders groots invoeren, zoals andere dienstregeling, begin zomervakantie o.i.d. Combineer je het met een bewustmakingscampagne die al een paar weken voordien begint.
kika

Bericht door kika »

wbrm schreef:Dat is niet waar. Natuurlijk moet de automaat aangeven met wat (tijdelijk) niet kan betaalt worden, maar voor een groot deel van de mensen zal die nog steeds goed werken en dus is die niet defect.
Hangt er van af wat 'defect' doet met een automaat: als bvb. 1 van de betaalmogelijkheden niet meer werken, moet dat in het begin al aangegeven worden en doorgeseind naar de onderhoudsdienst. Reiziger moet dan behandeld worden alsof de automaat buiten dienst was. Betekend natuurlijk niet dat het hele spul perte total is. Als de printer kapot is, is die defect vanuit het oogpunt van de reiziger, vanuit het oogpunt van de technicus is misschien alleen de papierroller defect en niet de automaat. De relevantste vraag hier - voor mij - is uiteraard hoe een reiziger wordt behandeld als die zijn of haar kaartje niet bij een automaat kan kopen. Om het even of de automaat werkt maar de reiziger bvb. blind of slechtziend is, een deel van de automaat buiten werking of nog een andere reden (te weinig automaten op drukke stations of slecht geplaatste zijn wat mij betreft ook goede redenen, maar daar durven meningen vast te verschillen).
Steven

Bericht door Steven »

kika schreef:
jens123 schreef:Ons tbg's hebben ze wijsgemaakt dat het vast tarief van 7€ er komt van zodra alle automaten in dienst zijn en vanaf wanneer de opvolger van onze ibis, de itris er is (en die is voorzien voor eind 2014).

Geleidelijk? Bedoel je per lijn? Dan krijg je toch ontzettend veel discussies? Gewoon samen met iets anders groots invoeren, zoals andere dienstregeling, begin zomervakantie o.i.d. Combineer je het met een bewustmakingscampagne die al een paar weken voordien begint.
Lees alles en je zal uw fout merken. Het tarief zal in het begin 7€ zijn en dat zal men geleidelijk verhogen.
kika

Bericht door kika »

Bedankt Steven om me op mijn fout te wijzen, duidelijk nu!
rdv

Bericht door rdv »

kika schreef:
wbrm schreef:Dat is niet waar. Natuurlijk moet de automaat aangeven met wat (tijdelijk) niet kan betaalt worden, maar voor een groot deel van de mensen zal die nog steeds goed werken en dus is die niet defect.
Hangt er van af wat 'defect' doet met een automaat: als bvb. 1 van de betaalmogelijkheden niet meer werken, moet dat in het begin al aangegeven worden en doorgeseind naar de onderhoudsdienst. Reiziger moet dan behandeld worden alsof de automaat buiten dienst was.
Kika verwoordt perfect wat ik bedoelde.
'k Ben vanmorgen het defect gaan melden aan het loket in Denderleeuw.
loketbediende Denderleeuw schreef: A maar dat is normaal hé meneer, dat is omdat er nog niemand cash heeft betaalt, dan kan die automaat niet teruggeven, dus aanvaardt hij geen muntjes.
M.a.w. de automaten gaan nooit cash aanvaarden?
wbrm

Bericht door wbrm »

Jawel hoor, heb een tijdje geleden een nieuwe automaat voor het eerst gebruikt en heb gewoon cash betaalt. Nu vroeg ik mij af of je ook deels cash en het restbedrag (bv als je niet de juiste munten bij hebt) met bankkaart nog kunt betalen?
Plaats reactie