carlos schreef:
Persoonlijk vind ik overstappen in Antwerpen centraal een stuk aangenamer dan in Berchem. Ik acht het ook onwaarschijnlijk dat een L trein uit het Waasland zou moeten wachten voor een vertraagde Benelux, want die hebben totaal onafhankelijke rijwegen.
Ik prefereer toch overstappen in Berchem hoor, veel overzichtelijker station en kortere verplaatsing tussen de perrons. Als je Centraal niet goed kent moet je min. 5 minuten rekenen van +1 naar -2.
.
en je hebt meer kans dat je een zitplaats hebt, want die "van t stad" zitten er nog niet op...
Die moet je alleen betalen bij de luchthaven als bestemming of vertrek.
Groetjes,
Rian
Rian, daar zit nou net het probleem:
als je van deze stopplaats een hub maakt dan zal stopplaats luchthaven voor veel passagiers begin- of eindstation zijn, immers, als het een hub wordt, dan zullen de mensen daar een taxi of bus nemen naar bv de bedrijfscomplexen in Diegem & Zaventem (Excelciorlaan; de keetlaan; da vinci laan;...)
Maar reiziegrs met een woon-werkverkeer treinabonnement moeten de Diabolo-taks niet betalen, dus geen probleem. De taks is enkel te betalen door reizigers die de luchthaven als eind- of beginstation hebben. Jammer genoeg moet NMBS (die de diabolo-taks van de reizigers int) echter wel Diabolo-takst doorstorten aan de NV-diabolo voor alle reizigers die in de luchthaven in- of uitstappen... (en dus ook reizigers die in de luchthaven overstappen van de ene op de andere trein...)
stefanic schreef: Jammer genoeg moet NMBS (die de diabolo-taks van de reizigers int) echter wel Diabolo-takst doorstorten aan de NV-diabolo voor alle reizigers die in de luchthaven in- of uitstappen... (en dus ook reizigers die in de luchthaven overstappen van de ene op de andere trein...)
Zou men die tellers dan niet beter aan de in en uitgang zetten, dan zitten overstappers er niet bij.
rvdborgt schreef:Het is de NMBS die maar 1 treinserie wil. De NMBS gelooft niet in een aparte trein naar Breda.
Een losse trein heeft op zo'n afstandje inderdaad niet de potentie om heel succesvol te worden (zie het succes van de Grenslandexpres), maar met wat creatief denken kun je wel tot een oplossing komen waarmee die verbinding voor zowel NS, NMBS als de reizigers aantrekkelijk kan zijn.
Precies! Er rijdt nu al een sprinter (L-trein) van Weert/Eindhoven naar Tilburg, die zou - in theorie - best doorgetrokken kunnen worden naar Antwerpen.
In de praktijk zijn er natuurlijk weer een miljoenmiljard bezwaren tegen zo'n relatief simpel voorstel...
Ik meen eens ergens (in een tekst over de financiële relatieve onaantrekkelijkheid van uw treinen internationaal inzetten) gelezen te hebben dat grensoverschrijdende diensten in tegenstelling tot binnenlands verkeer niet gesubsidieerd mogen worden.
Als dat hier meespeelt, dan is er dus een bezwaar van tamelijk boekhoudkundige of wetgevende aard ... wat niet wegneemt dat zulke aspecten wel degelijk iets volledig onmogelijk kunnen maken.
Dat subsidieverhaal is pertinent onwaar. Als bvb. een provincie Noord-Brabant dat wilt subsidiëren, mag en kan ze dat best. Geld en moeite speelt natuurlijk wel een rol: personeel met meer brevetten, als die hun dienst over de grens eindigen krijgen ze misschien allerlei premies, materieel dat aan meer regels en eisen moet voldoen en dus duurder is. En qua marketing is het ook niet handig, de gemiddelde politieker/pendelaar ziet het als weggegooid geld als je niet met die trein in Brussel geraakt
Breda-Tilburg-Eindhoven is allemaal hoofdrailnet, dus *moet* je het samen met de NS doen, anders tast je hun positie aan e.d.. Hoe het aan de Zuidelijke kant van de grens precies is geregeld, weet ik niet.
Hier is nog niet echt iets geregeld. Daarmee wil ik zeggen dat de regering nog niet echt werk gemaakt heeft van het in regels gieten van de organisatie van dergelijke diensten. Kortweg je zit nog steeds op een of andere manier met de NMBS opgescheept volgens mij.
K V B schreef:Waarom niet een trein Antwerpen - luchtbal - Noorderkempen - Breda - Tilburg - Eindhoven?
Zou volgens mij best wel eens sucess kunnen hebben...
Ben ik met je eens (en dan eigenlijk uit Brussel laten komen), maar ook dat wil de NMBS niet.
K V B schreef:Waarom niet een trein Antwerpen - luchtbal - Noorderkempen - Breda - Tilburg - Eindhoven?
Zou volgens mij best wel eens sucess kunnen hebben...
Als er geen grens zou zijn, bestond die verbinding wellicht al sinds jaar en dag. (Ok, op de bouw van Lijn 4 na, dan.)
Antwerpen...Eindhoven is zeker al besproken hier. En het is zeker geen zaak van niet willen. Het gaat inderdaad vooral over centen (ondanks potentiele mogelijkheid tot subsidie door de betrokken regio's) en de technische mogelijkheden (geschikt materieel vinden) waar hier nogal licht over gedaan wordt.
Ook doortrekken tot Brussel is zeker al bekeken, maar hier speelt nog een ander element: Tussen Antwerpen en Brussel is hoge capaciteit nodig (# zitplaatsen) dus zal het evolueren naar enkel nog dubbeldekkers voor de belangrijkste verbindingen. Met alle goeie wil van de wereld is dergelijke trein (ik spreek dan nog niet over technische beperkingen) sterk oversized voor de behoeften van Noorderkempen of NL (lees: de zitjes kunnen elders veel beter hun dienst bewijzen, lucht transporteren is niet de bedoeling). Dus als de trein met 'lage' capaciteit naar Brussel moet, wordt het noodgedwongen al als L-trein of via de luchthaven, en je hoort de klagers dan al afkomen: "amai, Noorderkempen krijgt een stoptrein tot Brussel, WIJ willen een IC, liefst zonder stops tussen Antwerpen en Brussel" (net zoals iedereen dat wil: WIJ zijn belangrijk, niet de reizigers in andere stations). Iedereen lijkt te vergeten dat de overgrote hoop van reizigers uit Antwerpen/Kempen op Antwerpen georienteerd zijn, en niet op Brussel (maar die laatsten kunnen wel het hardst roepen)
Antwerpen...Eindhoven is zeker al besproken hier. En het is zeker geen zaak van niet willen. Het gaat inderdaad vooral over centen (ondanks potentiele mogelijkheid tot subsidie door de betrokken regio's) en de technische mogelijkheden (geschikt materieel vinden) waar hier nogal licht over gedaan wordt.
NS is bezig met een bestelling voor nieuw stoptreinmaterieel dat zou moeten instromen vanaf 2016. Door in het bestek een eis op te nemen dat een deel van de treinen ook geschikt moet zijn voor de HSL en voor België kan dit probleem op relatief korte termijn worden opgelost.
Ik denk dat er met een stoptrein (Weert -) Eindhoven - Tilburg - Breda - Noorderkempen - Antwerpen al een heel mooi aanbod zal zijn, reizigers die verder moeten kunnen in Antwerpen overstappen.
De nieuwe sprinters worden pas in 2018 verwacht, en als er nog extra aanpassingen bijkomen wordt het mogelijk nog later. Dat is niet echt meer op korte termijn.
Een paar jaar later (2021) komen er al nieuwe intercity's aan.
Los daarvan wil NS geen aparte deelseries speciaal voor één treinserie.
Vandaag voelde HLE2806 zich niet zo lekker en moest de Den Haag Express van 14:47 (vertrek in FN) daar afgesteld worden. Iedereen mocht zich in het sardienenblik naar Roosendaal wringen. Depannage haalde blijkbaar niet veel uit, en ook de compressor maakte ook een niet al te koosjer geluid..
Ook de toestand van sommige rijtuigstammen is soms treurig te noemen: op sommige geel-blauwe rijtuigen zijn bijgewerkte plaatsen (plamuur !) zichtbaar aan het worden, en de verf bladdert op sommige plaatsen af.. De 20-70 213-8 is daar een goed voorbeeld van (zat in deze uitgevallen stam).
Ik ga ervanuit dat ook bij de tussenoplossing (Traxx'en besteld door NS) deze treinen met ICR blijven rijden, dan mag er toch iets aan deze rijtuigen gedaan worden.