De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

Trein30 schreef:[

Dat zijn natuurlijk dan waar de twee punten die pleiten voor het behoud van de 66s.

Dat, en het feit dat ze amper tien jaar geleden gemoderniseerd zijn - economisch zou het immers niet echt veel nut hebben om treinen die 'pas' gemoderniseerd zijn buiten dienst te zetten, amper een jaar na exemplaren die nooit gemoderniseerd zijn geweest en desondanks hun nut hebben bewezen. In het beste geval kan men die stellen immers nog 10 jaar in dienst houden.
De eerste zijn al gereviseerd in '99 en dus bijna 15 jaar. De modernisering van die stellen had net het doel nog een 15 tot max 20 jaar mee te gaan. We komen daar dus in de buurt. Ik vermoed dat de laatste pas zullen buiten dienst gaan NADAT de laatste desiro in dienst is gekomen.
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door tt44ta46 »

Plus je mag niet de denkfout maken dat stellen alleen maar stellen vervangen!

De laatste batch Desiro's, na de buiten dienst stelling van de MS66, zou ook een resem M4-en van de baan halen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Shrek »

Joris schreef:maar is er niet gewoon wat veel materieel gekocht?
Sowieso niet, gewoon al het verlagen van de gemiddelde leeftijd van het materiaal op zich is al een heel nobel doel, zonder dat er één trein extra rijdt.
We rijden hier nog steeds rond in treinstellen met het comfortniveau van de jaren '60 en '70, dat zou eigenlijk echt niet meer mogen.
Joris schreef:Gewone denkvraag: hoeveel verdient de nmbs aan het verschroten van 1 klassiek? Maw: kunnen ze met het verschroten van ALLE klassieken EEN mizero betalen? Want blijkbaar weegt die aankoop van die dingen enorm op de kasstroom...
De vraagprijs was 50.000€. Omdat één bedrijf ze allemaal tegelijk gekocht heeft zullen ze wel korting gekregen hebben, dus laten we uitgaan van 40.000€.
100x40.000 = 4.000.000, oftewel net één Desiro :wink:
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

De witte klassiekjes mogen er wat mij betreft snel uit. Ze missen de charme van de roodjes volledig, terwijl ze toch heel wat van het comfort van de nieuwste generatie treinen missen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Trein30 »

Steven schreef:
Trein30 schreef:Dat zijn natuurlijk dan waar de twee punten die pleiten voor het behoud van de 66s.

Dat, en het feit dat ze amper tien jaar geleden gemoderniseerd zijn - economisch zou het immers niet echt veel nut hebben om treinen die 'pas' gemoderniseerd zijn buiten dienst te zetten, amper een jaar na exemplaren die nooit gemoderniseerd zijn geweest en desondanks hun nut hebben bewezen. In het beste geval kan men die stellen immers nog 10 jaar in dienst houden.
De eerste zijn al gereviseerd in '99 en dus bijna 15 jaar. De modernisering van die stellen had net het doel nog een 15 tot max 20 jaar mee te gaan. We komen daar dus in de buurt. Ik vermoed dat de laatste pas zullen buiten dienst gaan NADAT de laatste desiro in dienst is gekomen.
Allez, dan zouden de '66s het toch zo'n 50 jaar uithouden, net als hun soortgenoten. Maar dan zou de bd-stelling, kinderziektes bij de Desiros meegeteld, pas ten vroegste rond 2016 plaatsvinden.
tt44ta46 schreef:Plus je mag niet de denkfout maken dat stellen alleen maar stellen vervangen!

De laatste batch Desiro's, na de buiten dienst stelling van de MS66, zou ook een resem M4-en van de baan halen...
Da's inderdaad ook iets waar ik nadien pas over nadacht, vooral ook met de nakende buitendienststelling van de helft van de HLE21s. Het lijkt me trouwens méér logisch dat men eerst de M4s van de baan haalt wegens geen airco of ander 'modern' comfort, en dàn pas aan de 66s begint.
[Deel over GF geschrapt - het ging immers om het uitrusten van M4s met MUX]
Laatst gewijzigd door Trein30 op 14 okt 2013, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

Dat is het eerste wat ik daar van hoor, dat ze MUX zouden krijgen had ik al opgevangen maar een GF-koppeling steken betwijfel ik sterk, zo sterk is dat chassis niet van die kasten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Shrek »

Trein30 schreef:Allez, dan zouden de '66s het toch zo'n 50 jaar uithouden, net als hun soortgenoten. Maar dan zou de bd-stelling, kinderziektes bij de Desiros meegeteld, pas ten vroegste rond 2016 plaatsvinden.
De kinderziektes zijn er intussen zo goed als uit hoor. Er zullen er geen 20 meer aan de kant moeten gaan staan om iets aan te passen. We spreken hier niet over Alstom-treinen he :lol:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

De kinderziektes zijn er inderdaad zo goed als uit. Waarmee we niet zeggen dat ze perfect zijn. Schoonheidsfoutjes kunnen nog altijd volgen. Zeker bij updates van software.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steve »

Ik stel alvast vast dat er van alle doemscenario's als zouden de Desiro's massaal teruggeroepen worden voor aanpassingen in de fabriek, zoals een aantal malen geopperd op dit forum, gelukkig niets in huis is gekomen... (of toch zeker niet in die mate dat er een duidelijke impact is op het beschikbare aantal stellen)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

och ja roddels he.
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Trein30 »

Steven schreef:Dat is het eerste wat ik daar van hoor, dat ze MUX zouden krijgen had ik al opgevangen maar een GF-koppeling steken betwijfel ik sterk, zo sterk is dat chassis niet van die kasten.
Ah, ik dacht al - ik ben de twee door elkaar aan het halen... ^^;
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

Er is nochtans een duidelijk verschil tussen beide :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

Dieselfreak schreef:De witte klassiekjes mogen er wat mij betreft snel uit. Ze missen de charme van de roodjes volledig, terwijl ze toch heel wat van het comfort van de nieuwste generatie treinen missen.
Vind je dat? Een gemoderniseerd klassiekske heeft tafeltjes, één WC per rijtuig en een deftige eerste klasse afdeling. Het geen wat niet van een desiro kan gezegd worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

Maar een desiro heeft dan wel stopcontacten, een wc voor minder valide, een degelijke klimaatregeling, een eenvoudig platform toegankelijk voor fietsen, rolstoelen, lage opstap.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Joris »

Steven schreef:Maar een desiro heeft dan wel stopcontacten, een wc voor minder valide, een degelijke klimaatregeling, een eenvoudig platform toegankelijk voor fietsen, rolstoelen, lage opstap.
En je zit meer op elkaar geperst, geen zo goed als geen face to face plaatsen, zitplaatsen zijn niet zo comfortabel (toegegeven, ik had daarvoor wel eerst enkele uren in een AM96 gezeten, dat vergroot het verschil uiteraard), veel plaatsen die geen venster hebben, en wat ben je met een stopcontact als je geen tafel hebt om je laptop op te zetten?
Nee, tegenover het huidige belgische materieel vind ik die mizero's geen vooruitgang (in Duitsland is dat anders, de Ziverlingen blinken daar namelijk ook niet uit in comfort, al kan je het aantal lijnen met mizero's ook wel op een hand tellen, en de Flirts zijn in mijn ogen veel aangenamer). Dus zitten afgeven op het comfortniveau van de klassieken en de M4's tov die mizero's is helemaal onterecht vind ik.
Afbeelding
Plaats reactie