De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Joris »

Dieselfreak schreef:
Joris schreef:Enig idee wat het onderhoud van een klassiek kost? Als zo een mizero lineair op 15 jaar wordt afgeschreven, kost die 266 666EUR per jaar. Hoeveel duurder is het onderhoud van zo een ding tov een klassiek?
Wie zegt dat de Desiro's slechts 15 jaar zullen rondrijden?
Er op afgaand dat tegenwoordig materiaal 15 jaar meegaat, en dan een grote revisie moet ondergaan, nam ik als voorbeeld dat ze die dingen afschrijven op 15 jaar. Wat niet betekend dat ze na 15 jaar naar het schroot gaan (allé, hopelijk voor de nmbs van niet). De klassieken zijn bvb waarschijnlijk ook al lang afgeschreven, ookal bollen ze nog steeds. Ik weet niet of het überhaupt zou toegelaten zijn om rollend materieel af te schrijven op een periode langer dan 30 jaar.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Joris »

nahoj schreef:
De NMBS doet eens iets efficiënt, en hop, er is alweer kritiek :roll: :wink:
Geen kritiek, ik verwonder me, net als velen, gewoon om deze plotse ommezwaai en grote snelheid :wink:
Het is uit liefhebbersstandpunt enkel wat jammer, en ook jammer dat dat zeker de kansen om zo een stel te bewaren niet heeft vergroot. Zou toch zeer jammer zijn als van die stellen die zo lang en zo massaal rondgereden hebben er geen enkele bewaard blijft, en ze binnen enkele maanden al voorgoed van de aardbol verdwenen zouden zijn? (buiten die sabena dan waarover gesproken wordt, maar die heeft helemaal geen representatief interieur)
Maar goed, gelukkig hebben we de herinneringen en de foto's nog...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Joris schreef:Er op afgaand dat tegenwoordig materiaal 15 jaar meegaat, en dan een grote revisie moet ondergaan, nam ik als voorbeeld dat ze die dingen afschrijven op 15 jaar.
De eerst geleverde Deense Neuzen bollen al ruim 17 jaar over de sporen, en die hun afschrijving lijkt me nog niet voor morgen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door LHOON »

Dieselfreak schreef:
Joris schreef:Er op afgaand dat tegenwoordig materiaal 15 jaar meegaat, en dan een grote revisie moet ondergaan, nam ik als voorbeeld dat ze die dingen afschrijven op 15 jaar.
De eerst geleverde Deense Neuzen bollen al ruim 17 jaar over de sporen, en die hun afschrijving lijkt me nog niet voor morgen.
Afschrijving is een zuiver boekhoudkundige term, en heeft niets te maken met de werkelijke gebruikstermijn van het materiaal.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

LHOON schreef:Afschrijving is een zuiver boekhoudkundige term, en heeft niets te maken met de werkelijke gebruikstermijn van het materiaal.
Wat houdt die term dan in de praktijk in?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

Dieselfreak schreef:
LHOON schreef:Afschrijving is een zuiver boekhoudkundige term, en heeft niets te maken met de werkelijke gebruikstermijn van het materiaal.
Wat houdt die term dan in de praktijk in?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afschrijving
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Joris »

Dieselfreak schreef:
LHOON schreef:Afschrijving is een zuiver boekhoudkundige term, en heeft niets te maken met de werkelijke gebruikstermijn van het materiaal.
Wat houdt die term dan in de praktijk in?
Simpel uitgelegd: als je een trein van 10 000 euro koopt, geef je dat bedrag vandaag uit. In je boekhouding ga je echter elk jaar een uitgave van 1000 euro boeken, 10 jaar lang. Na 10 jaar is je trein dus "afgeschreven". Je gaat die aankoop kost dus spreiden over de tijd waarvan je veronderstelt dat het aangekochte actief moet meegaan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Op donderdag 19/09/2013 zag ik stellen 178 en 267 te Florée passeren. Het zullen wellicht de laatste roodjes zijn die ik gezien heb.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door tt44ta46 »

Deze morgen 16/10 de 156 te Brugge, rond 6u30, naar Kortrijk.
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Lukas »

Hoi,

Gisteren zag ik Klassiekske 228 in Brussel Zuid.Dit stel verzekerde trein 3709 naar Brussel Nationale Luchthaven-Leuven.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
MdR

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door MdR »

Goedenavond,

Ik ben morgen van plan om met een aantal vrienden vanuit Nederland richting België te komen om de laatste klassiekjes te spotten en in mee te rijden. Omdat ik in Nederland woon, heb ik totaal geen verstand van de Belgische dienstregelingen/omlopen. Waar hebben we de grootste kans op het spotten van een klassiekje of op welk traject hebben we de grootste kans om in een klassiekje mee te rijden?

Alvast bedankt!

Mvg,

Maarten
Iain Dobson
Berichten: 263
Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
Locatie: Tingley - West Yorkshire

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Iain Dobson »

You have left it too late as there are only three running.

204, 228 and 270.

Iain
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steve »

MdR schreef:Goedenavond,

Ik ben morgen van plan om met een aantal vrienden vanuit Nederland richting België te komen om de laatste klassiekjes te spotten en in mee te rijden. Omdat ik in Nederland woon, heb ik totaal geen verstand van de Belgische dienstregelingen/omlopen. Waar hebben we de grootste kans op het spotten van een klassiekje of op welk traject hebben we de grootste kans om in een klassiekje mee te rijden?

Alvast bedankt!

Mvg,

Maarten
Alles hangt ervan af waar je precies zult zijn en wat je precies bedoelt met een klassiekje.

Gemoderniseerde (grijze) klassiekjes vind je overal in het land wel een beetje, al zijn er vooral in en rond Brussel meer en meer diensten die door de nieuwe Desiro-stellen gedaan worden. Veel hangt ervan af waar je naartoe gaat.

De paar resterende niet-gemoderniseerde (rode) klassiekjes kunnen op (bijna) al die verbindingen ingezet worden. Gezien het kleine overblijvende aantal (6 stuks werd eerder in het topic gezegd, Ian spreekt hier net zelfs van 3 stuks) is de kans natuurlijk wel vrij klein dat je er eentje tegenkomt.

Kijk eens naar het volgende topic, waar alle spots vermeld worden: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=40 ... start=1380

Ik zou vooral eens proberen in Denderleeuw. Daar passeert de L-trein Aalst - Denderleeuw - Jette - Brussel - Denderleeuw - Zottegem twee keer in elke richting (maakt een lus via Brussel) en dus heb je snel gezien of er al dan niet een rood klassiekje zit tussen het materieel op de verbinding. Ook rijdt de L-trein Aalst - Denderleeuw - Ninove - Geraardsbergen er, die door klassiekjes bediend wordt.

Ook Brugge is een kanshebber, met onder meer de L-trein naar Zeebrugge, Kortrijk en Gent-Mechelen.

In Brussel zelf (Zuid of Noord, in Centraal heb je niet zo'n goed overzicht) zul je natuurlijk ook heel wat klassiekjes zien, al zie je ook steeds meer nieuwe Desiro-stellen opduiken.

Hou er wel rekening mee dat een eventueel rood klassiekje ingesloten kan zijn door gemoderniseerde klassiekjes, dus dat is lastiger om foto's te maken. Niet om in mee te rijden uiteraard. :wink:
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Stijn91 »

De 204 werd vrijdag gezien in Gent (IR naar luchthaven), dit was de trein die daarna de P-trein naar Geraardsbergen verzekerde, de 228 werd woensdag gezien in Ath en ik zag de 270 vrijdag in Ninove op de L-trein (Geraardsbergen/Zottegem - Denderleeuw - Brussel - Aalst), dus het beste zal inderdaad Denderleeuw zijn.
Pim530
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2013, 17:42

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Pim530 »

Stijn91 schreef:De 204 werd vrijdag gezien in Gent (IR naar luchthaven), dit was de trein die daarna de P-trein naar Geraardsbergen verzekerde, de 228 werd woensdag gezien in Ath en ik zag de 270 vrijdag in Ninove op de L-trein (Geraardsbergen/Zottegem - Denderleeuw - Brussel - Aalst), dus het beste zal inderdaad Denderleeuw zijn.
Ho, daar gaat iets niet goed, ik heb de 204 op de IR Gent - Luchthaven gezien (en die ging vanaf daar weer terug naar Gent) en de 270 op de L Brussel Noord - Aalst, doorgaand als P naar Geraardsbergen.

Er zijn er toch nog 5? 156, 204, 228, 270 en ik meen nog ééntje?
Plaats reactie