nahoj schreef: Omdat er vandaag nog geen MUX zit in M4 en M5.

.
IC-F heeft altijd trek-duw gereden met M4 en HLE21,
die locs zijn tot op heden nog atijd beschikbaar en toch heeft er iemand beslist om met 2 locs (HLE27) per trein te rijden. Die beslissing is zeker niet ingegeven vanuit kostenbesparend werken.
Dus moet er een andere reden zijn
Zelfs al zou men op termijn de HLE21 aan de kant zetten dan nog is het VANDAAG goedkoper om trekduw te rijden met HLE21 dan met een tractieschakeling van 2x HLE27
nahoj schreef: het locomotieveoverschot afbouwen door de reeks 21 af te bouwen
Het locomotievenoverschot zou ook afgebouwd kunnen worden door eigen locomotieven te gebruiken ipv van altijd maar te huren
denk maar aan die HLE28 voor de Benelux; als men in januari beslist had om een aantal HLE18-en aan te passen voor Nederland, dan had men nu (ongeveer een jaar later) die dure leasing locs buiten kunnen zetten en dan was er geen overschot. idem voor de situatie met Luxemburg, zorg dat HLE18 naar Luxemburg kan en dan heb je die HLE13-en niet meer nodig, kan je ze naar logistics sturen...
voor Nederland zou men zelfs de HLE11 opnieuw kunnen inzetten met het huurgeld voor HLE28 kan men echt wel het onderhoud (en eventuele revisie) van HLE11 betalen