NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Omdat de verwachtingen bij een IC nu eenmaal anders liggen dan bij een L-trein. En geef je nu niet zelf toe dat het comfort van een desiro ondermaats is?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Je hebt klassiekjes op de IC Kortrijk - Dendermonde, is dat dan voldoende voor een IC?overweg13 schreef:Omdat de verwachtingen bij een IC nu eenmaal anders liggen dan bij een L-trein. En geef je nu niet zelf toe dat het comfort van een desiro ondermaats is?
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Ondermaats is veel gezegd, maar het is duidelijk niet ontworpen als IC materiaal.Stijn91 schreef:Je hebt klassiekjes op de IC Kortrijk - Dendermonde, is dat dan voldoende voor een IC?overweg13 schreef:Omdat de verwachtingen bij een IC nu eenmaal anders liggen dan bij een L-trein. En geef je nu niet zelf toe dat het comfort van een desiro ondermaats is?
Maar het is nu eenmaal de gewoonte van de NMBS om het materiaal voor alle mogelijke diensten te gebruiken.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Ik spoorde vandaag ook op lijn 139 en kwam eveneens in Desiro's terecht, ik heb geen andere types passagierstreinen gezien op die lijn. Een maand geleden zag ik daar nog klassiekjes en Varkensneuzen. Wordt De Desiro het standaardmaterieel op Leuven - Ottignies?Rob schreef:Maandag 21/10 was desiro-hoogdag: ik reisde ermee van Heverlee naar Ottignies,
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
De Desiro wordt vandaag, en ook in de toekomst, vooral op stoptrein- en regionale diensten ingezet. Dat is een meetbaar feit.LHOON schreef:Ondermaats is veel gezegd, maar het is duidelijk niet ontworpen als IC materiaal.Stijn91 schreef:Je hebt klassiekjes op de IC Kortrijk - Dendermonde, is dat dan voldoende voor een IC?overweg13 schreef:Omdat de verwachtingen bij een IC nu eenmaal anders liggen dan bij een L-trein. En geef je nu niet zelf toe dat het comfort van een desiro ondermaats is?
Maar het is nu eenmaal de gewoonte van de NMBS om het materiaal voor alle mogelijke diensten te gebruiken.
Antwerpen-Brussel en Brussel-Charleroi zijn nog relatief korte verbindingen. Ryanair spreekt van Brussels South; voorstandsverbindingen in Londen of Parijs kunnen ook al rap 45 minuten duren;... De inzet op die IC is dus nog ergens goed te praten.
NMBS houdt m.a.w. wel degelijk rekening met het type materieel, met enkele relatief verdedigbare marges. Want inderdaad: dit materieel is nìet geschikt voor lange-afstandsverkeer met weinig stops.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Antwerpen-Brussel en Brussel-Charleroi misschien wel, maar als je die trein van Charleroi naar Antwerpen of zelf naar Essen laat rijden dan is het geen korte verbinding meer en dan kan men er beter ander materiaal opzetten dan Desiro's.nahoj schreef: De Desiro wordt vandaag, en ook in de toekomst, vooral op stoptrein- en regionale diensten ingezet. Dat is een meetbaar feit.
Antwerpen-Brussel en Brussel-Charleroi zijn nog relatief korte verbindingen. Ryanair spreekt van Brussels South; voorstandsverbindingen in Londen of Parijs kunnen ook al rap 45 minuten duren;... De inzet op die IC is dus nog ergens goed te praten.
NMBS houdt m.a.w. wel degelijk rekening met het type materieel, met enkele relatief verdedigbare marges. Want inderdaad: dit materieel is nìet geschikt voor lange-afstandsverkeer met weinig stops.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Ik ben het liever niet eens met Nahoj, maar het is wel een feit dat het leeuwendeel van de reizigers niet de complete treinrit aflegt. Er valt dus wat voor te zeggen om het Antwerpen-Brussel en Brussel-Charleroi te noemen. En naast het comfort van de individuele reiziger is er ook het comfort van mensen die wat slechter te been zijn, mensen met kinderwagens etc.: dat velen onder hun nu misschien geen hulp meer moeten vragen aan medereizigers is wel degelijk een comfortverbetering. [Ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf tot nu toe ook in de mate van het mogelijke Desiro's laat voor wat ze zijn, tussen Antwerpen en Brussel, tussen Keulen en Koblenz, ik geloof dat ik niet moet uitleggen waarom
]

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Wat er ook van zij, het lijkt erop dat de Desiro's nu al beginnen aan een nieuwe verbinding: vandaag bestond L 2077 (Aalst - Jette - Brussel en dan zo verder naar Zottegem / Geraardsbergen) tot m'n verrassing uit drie Desiro's en dus niét de 3 of 4 klassiekjes die er tot nu toe steeds de dienst uitmaakten. De eerste keer dat ik Desiro's zie op deze verbinding (tijdens de week althans).
Men heeft dus niet gewacht tot de nieuwe dienstregelnig om ze te introduceren.
Vraag blijft wel hoe structureel het al dan niet is. L 2058 bestond bijvoorbeeld nog steeds uit klassiekjes. Al zou het kunnen dat er misschien oorspronkelijk toch Desiro's gepland waren: hij reed met zo'n 20 minuten vertraging "door een probleem met de samenstelling van de trein".
Jammer trouwens dat alle info in de Desiro zelf bij de 2077 Brussel-Zuid blijven aankondigen als eindpunt (zelfs nog steeds bij het verlaten van Brussel-Centraal), terwijl het zonneklaar is dat de trein nog verder rijdt, en dit ook zo wordt aangegeven op de perrons en in de aankondigingen.
Men heeft dus niet gewacht tot de nieuwe dienstregelnig om ze te introduceren.
Vraag blijft wel hoe structureel het al dan niet is. L 2058 bestond bijvoorbeeld nog steeds uit klassiekjes. Al zou het kunnen dat er misschien oorspronkelijk toch Desiro's gepland waren: hij reed met zo'n 20 minuten vertraging "door een probleem met de samenstelling van de trein".
Jammer trouwens dat alle info in de Desiro zelf bij de 2077 Brussel-Zuid blijven aankondigen als eindpunt (zelfs nog steeds bij het verlaten van Brussel-Centraal), terwijl het zonneklaar is dat de trein nog verder rijdt, en dit ook zo wordt aangegeven op de perrons en in de aankondigingen.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Ik zag L5228, een deel van het vervolg van de rit van L2077, de trein bestond uit 2 Desiro's.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Shrek schreef:Waarom zo weinig? Nu zullen het er gewoon 300 van elk worden.carlos schreef:Accelerat schreef: Desiro's zijn prima stoptreinen, maar verschrikkelijk als InterCity.
volledig mee eens.
ik begrijp trouwens niet wie er bij NMBS op het idee gekomen is om 305 motorstellen van dit type te bestellen.
men had veel beter slechts 150 motorstellen van dit type besteld, en 150 andere motorstellen (dubbeldek, of enkeldek met I11 interieur)
Alleen zit je dan tijdelijk met een wanverhouding.
die 300 desiro's zijn echt niet nodig.
beter ipv een bestelling van 300 desiro's een bestelling van slechts 150 desiro's en gellijktijdige een bestelling van 150 andere (dubbeldek, of enkeldek met I11 interieur)
dit onafhankelijk van wat NMBS nog voorziet in haar 10 jaren plan
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
L2077 zal tot het einde van de week met 3 Desiro's worden gereden. (Bron: officiële twitter van de NMBS).
Ik snap eigenlijk wel niet waarom men in FGRA niet 1 van de 2 stellen afkoppelde, ik zag die trein om 10:45+10 in Ternat en er zat bijna niemand op.
Dan kan men beter de treinen die om 6:40 en 7:40 vertrekken in Denderleeuw met Desiro laten rijden.
Ik snap eigenlijk wel niet waarom men in FGRA niet 1 van de 2 stellen afkoppelde, ik zag die trein om 10:45+10 in Ternat en er zat bijna niemand op.
Dan kan men beter de treinen die om 6:40 en 7:40 vertrekken in Denderleeuw met Desiro laten rijden.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Hoi,
Vandaag zag ik 2 Desiro's op P 8386(Mechelen - Leuven).
Lukas
Vandaag zag ik 2 Desiro's op P 8386(Mechelen - Leuven).
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Die zijn wel nodig, heb jij enig besef hoeveel klassiekjes er geweest zijn?? heb jij enig besef van de doorsnee leeftijd van al het materieel. Met die desiro's zet men al een goede stap maar dat is nog niet voldoende. Trouwens als men het GEN echt wil uitbaten zoals het moet dan zijn die desiro's meer dan welkom. Tegen dat de laatste desiro's er zijn zullen er ook nog een deel van de gemoderniseerde klassiekjes sneuvelen.carlos schreef: die 300 desiro's zijn echt niet nodig.
beter ipv een bestelling van 300 desiro's een bestelling van slechts 150 desiro's en gellijktijdige een bestelling van 150 andere (dubbeldek, of enkeldek met I11 interieur)
dit onafhankelijk van wat NMBS nog voorziet in haar 10 jaren plan
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Er zijn echt wel meer dan 305 treinstellen nodig om alle L-treinen te rijden hoor. En die zijn absoluut nodig om de leeftijd van het materiaal op peil te krijgen. Je kan echt niet tot het einde der tijden met klassiekjes en varkens de stoptreinen blijven rijden.carlos schreef: die 300 desiro's zijn echt niet nodig.
beter ipv een bestelling van 300 desiro's een bestelling van slechts 150 desiro's en gellijktijdige een bestelling van 150 andere (dubbeldek, of enkeldek met I11 interieur)
dit onafhankelijk van wat NMBS nog voorziet in haar 10 jaren plan
Maar dat hoeft gelukkig helemaal niet te betekenen dat er geen 150 dubbeldekstellen komen. Alleen zit het venijn natuurlijk in de gelijktijdig. Als je nu 150+150 doet en over 5 jaar nog eens 150+150 zit je met 4 verschillende aankoopprocedures en eindig je waarschijnlijk met 4 verschillende types treinen.
Dat wil men nu net voorkomen, nu 305 quasi identieke treinen en over 5 jaar hetzelfde komt dan veel voordeliger uit.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Vandaag stel 08552 gezien in Brussel-Noord op een passagiersdienst, dus die reeks 085xx begint al aardig op te schieten, dat zijn al 58 van de 95 die opgeleverd zijn, met al 50 ervan ingezet op passagiersdiensten.

