Minder treinen door rood licht

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Cipallieter

Minder treinen door rood licht

Bericht door Cipallieter »

Uit 'De zondag' van 03/11/2013.

In het eerste semester van 2013 zijn in ons land 28 treinen voorbij een rood licht gereden. Dat is op jaarbasis minder dan in 2011 en 2012, toen respectievelijk 91 en 75 rode seinen gepasseerd werden. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille op een schriftelijke vraag van Jef Van den Bergh (CD&V). Er deden zich weliswaar geen ongevallen voor, maar in het eerste semester van 2013 werd wel 16 keer een eerste gevaarlijk punt bereikt, wat betekent dat een trein in de buurt van een wissel komt waar mogelijk een trein uit de andere richting nadert.
Ook dat aantal gaat in dalende lijn. In de eerste helft van 2011 en 2012 werd in respectievelijk 22 en 23 gevallen een gevaarlijk punt bereikt. De voornaamste oorzaken van seinoverschrijdingen zijn verstrooidheid, verkeerde interpretatie en externe verstoring of afleiding. Omdat treinbestuurders met minder ervaring meer risico lopen, worden ze de eerste vijf jaren extra opgevolgd.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Minder treinen door rood licht

Bericht door Bordensteker »

In het begin zijn ze nog tamelijk menselijk. Maar daar wordt scherp op toegezien; het moet niet te gek worden! :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Minder treinen door rood licht

Bericht door Shrek »

Ik denk toch dat de seininrichtingsafdeling van infrabel hier een deel van de pluim op de hoed mag steken, onze bakens in de sporen zijn mee verantwoordelijk voor deze daling.
Met het volledige net op ETCS zou er nog 5% van het oorspronkelijke risico overblijven, dus grof genomen 3 seinoverschrijdingen per jaar is het doel :)
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Minder treinen door rood licht

Bericht door Stijn91 »

Shrek schreef:Ik denk toch dat de seininrichtingsafdeling van infrabel hier een deel van de pluim op de hoed mag steken, onze bakens in de sporen zijn mee verantwoordelijk voor deze daling.
Met het volledige net op ETCS zou er nog 5% van het oorspronkelijke risico overblijven, dus grof genomen 3 seinoverschrijdingen per jaar is het doel :)
Het is goed dat er een daling is, maar ik vind eigenlijk dat het streefcijfer 0 moet zijn/worden zeker met de technologie die we nu hebben.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Minder treinen door rood licht

Bericht door loic1811 »

De 0 is niet te behalen vrees ik .. Trouwens hoe baseren ze zich op het cijfer ? Bij "normaal " werkende seinen of ook bij gestoorde seinen , Bv dat het sein A open stond ( Groen ) maar dat sein B door een storing gesloten stond ( rood ) ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Minder treinen door rood licht

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef:Het is goed dat er een daling is, maar ik vind eigenlijk dat het streefcijfer 0 moet zijn/worden zeker met de technologie die we nu hebben.
Bij elke % meer daling nemen de kosten exponentieel toe, zodat naar 0 gaan oneindig veel geld kost.
Dat gaan we dus niet doen.
Algemeen wordt aangenomen dat het veiligheidsniveau van ETCS voldoende is.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Minder treinen door rood licht

Bericht door kika »

Hoe wordt er geteld? Zit in zo'n streefcijfer bijvoorbeeld ook het niet ETCS-gedeelte? Die ene seinoverschrijding tijdens het rangeren of op een industrie-aansluiting waar er 5 meter te ver wordt gereden? Dan lijken me 3 seinoverschrijdingen per jaar toch best acceptabel en gezond verstand?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Minder treinen door rood licht

Bericht door dentheo »

Volgens mij maakt men de laatste jaren al onderscheid, nu heet het "in de hoofdsporen".
En alle klutsjes op rangeer,industrie en haventerreinen vallen er dan ook af.
Theo
Groeten vanop de Heide
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Minder treinen door rood licht

Bericht door dekooiker »

'volgens mij' wordt dikwijls door halve waarheid gevolgd.
Dat is hier ook het geval.
Niet om dentheo af te breken (want diens commentaren lees ik graag) maar gewoonweg omdat er een algemeen cijfer wordt gegeven.
Wie bij de NMBS-groep werkt zal misschien al wel gelezen hebben dat er ook nog eens opgesplitst wordt naar hoofdsporen, bijsporen, bundels, gevaarlijk punt al dan niet bereikt...
Dat nieuws wordt dikwijls niet meer meegenomen in de pers of naar politiek toe.
Nochtans is het wel erg relevant om de potentiële gevolgen te kunnen inschatten.
De trein.
Alleen voor durvers.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Minder treinen door rood licht

Bericht door dentheo »

Ja ik had het ergens anders gelezen dan in het eerste bericht in deze draad... :)
Theo
Groeten vanop de Heide
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Minder treinen door rood licht

Bericht door nahoj »

Shrek schreef:Ik denk toch dat de seininrichtingsafdeling van infrabel hier een deel van de pluim op de hoed mag steken, onze bakens in de sporen zijn mee verantwoordelijk voor deze daling.
Met het volledige net op ETCS zou er nog 5% van het oorspronkelijke risico overblijven, dus grof genomen 3 seinoverschrijdingen per jaar is het doel :)
Je mag daar toch zeker NMBS Technics bij rekenen, naar mijn mening. Zonder antennes en elektronica aan boord, doen je TBL1+ en ETCS-bakens nietmendalle :P En van de privé-operatoren moeten we momenteel nog niet veel verwachten.
Plaats reactie