treinreizen in België en omgeving

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
LS Models
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 sep 2013, 14:07

treinreizen in België en omgeving

Bericht door LS Models »

Een zeer goede avond,
Het is nog ver weg van mijn bed maar volgend jaar in mei is het mijn 16de verjaardag en verjaar ik toevallig in een verlengd weekend.
Na veel naar rail away gekeken te hebben, dacht ik in mijn eigen :"zoiets zo ik ook willen doen, zo'n treinreis." Maar ik wil niet naar zwitserland of Oostenrijk reizen om zoiets me te maken. Ik vroeg me dan af of je ook zo'n treinreis kon maken in ons klein belgenlandje.
Met die treinreis zo ik ook eventueel een verblijf voor 2-3 dagen in een bepaalde stad doen.
Mijn eerste gedacht was Luik-Luxemburg (stad). Maar misschien zijn er nog mooiere lijnen.

Alle suggesties zijn welkom.


Groeten Cédric
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: treinreizen in België en omgeving

Bericht door Dieselfreak »

Luik - Luxemburg is inderdaad een bijzondere lijn. Op Luik - Aken is zeker ook wel wat te zien. Het hangt er natuurlijk van af wat je wil zien. Wil je vooral lijnen in een groene, heuvelachtige omgeving doen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: treinreizen in België en omgeving

Bericht door kika »

Natuur? Industrieel erfgoed? een beetje van beiden? Ik vind Luik-Aachen niet erg boeiend persoonlijk, maar misschien ben ik verwend. Als je nog een klein tikkeltje verder gaat, zou je via Keulen de Eiffelstrecke naar Trier kunnen nemen: delen zijn beschermd erfgoed (bvb. de watertoren in Trier), veel natuur en afwisseling. Vanuit Trier kan je via Luxemburg en inderdaad verder naar Luik een mooie rondrit maken. Tussen Aachen en Keulen kan je dan de apocalyptische pracht aanschauwen van bruinkolenontginning (voornamelijk elektriciteitsproductie).
LS Models
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 sep 2013, 14:07

Re: treinreizen in België en omgeving

Bericht door LS Models »

Het is de bedoeling om met de trein naar een stad te gaan en daar de monumenten en de bezienswaardigheden te gaan bezoeken en toch een mooi landschap rond de spoorlijn. De reden waarom ik het met een toeristisch of culturele stad wil hebben is omdat mijn familie niet zo graag met de trein maar ik wel. Mijn ouders bezoeken graag kastelen, burchten, ruïnes, en zo van die dingen. Dat tikkeltje verder gaan zal denk ik niet lukken omdat we moeten uitkijken op het €.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: treinreizen in België en omgeving

Bericht door Dieselfreak »

LS Models schreef:Het is de bedoeling om met de trein naar een stad te gaan en daar de monumenten en de bezienswaardigheden te gaan bezoeken en toch een mooi landschap rond de spoorlijn.
Dan lijkt Luik me wel de meest aangewezen stad. Er zijn veel monumenten en bezienswaardigheden, terwijl diverse spoorlijnen er rond door mooie landschappen gaan (lijnen 37, 42, 43, HSL 2).
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: treinreizen in België en omgeving

Bericht door Steve »

Maar ook de Ardennen en omstreken komen zeker in aanmerking, daar zijn heel wat ruïnes en burchten. Enig nadeel is dat ze niet altijd op wandelafstand van treinstations of bijvoorbeeld (goed bediende) bushaltes liggen.

De citadellen in Namen, Dinant en Luik zijn in dat verband wel leuk. Niet ver van Dinant heb je ook de ruïnes van het kasteel van Crèvecœur. Je raakt er via een pad bergop vanuit het centrum van Bouvignes, een deelgemeente van Dinant, op ongeveer anderhalve kilometer van het station. Daar bovenaan heb je ook een mooi uitzicht over de Maasvallei.

Allez, een voorzet voor een trip die je zou kunnen maken met de trein:

- Namen - Dinant (voortdurend langs de Maas)
- Dinant - Libramont (eerst rond de Lesse, dan verder richting de Semois, mooi en gevarieerd traject)
- Libramont - Jemelle (een van de mooiste stukken van de grote lijn tussen Namen en Luxemburg)
- Jemelle - Luik (ook een mooi traject, grotendeels langs de Ourthe)
- Luik - Luxemburg en dan terug
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: treinreizen in België en omgeving

Bericht door Dieselfreak »

Steve schreef:Allez, een voorzet voor een trip die je zou kunnen maken met de trein:

- Namen - Dinant (voortdurend langs de Maas)
- Dinant - Libramont (eerst rond de Lesse, dan verder richting de Semois, mooi en gevarieerd traject)
- Libramont - Jemelle (een van de mooiste stukken van de grote lijn tussen Namen en Luxemburg)
- Jemelle - Luik (ook een mooi traject, grotendeels langs de Ourthe)
- Luik - Luxemburg en dan terug
En je zou vanuit Luxemburg terug kunnen gaan naar Namen via lijn 162, dan heb je bijna alles ten zuiden van Samber en Maas gedaan.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie