SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aachen

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
LuBo1906

SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aachen

Bericht door LuBo1906 »

Goedenavond,

de twee voormalige locomotieven 5922 en 201.030 (Expo'58) van de SNCB/NMBS, Vennbahn en TrainsporT NV zijn nu eigendom van Max Salzmann, Geschäftsführer van het duitse museumbedrijf "Eisenbahnfreunde-Grenzland", kort EFG. Omdat hij geen parkeerplaats heeft staan de twee disellocs op het terrein van de sloopbedrijf Wertz te Eilendorf vlakbij Aachen waar de EFG voor korte tij heeft spoorwegwerken uitgevoerd. De twee locomotieven zullen en nieuwe kooper vinden omdat zij niet over de duitse veiligheidssysteem beschikt zijn. Zou zich geen nieuwe kooper vinden worden de locomotieven binnen afzienbare tijd gesloopt. Soms is het mogelijk met hulp van spoorwegliefhebber deze locs te redden of tenminste vereinigeingen of bedrijven aan te schrijven (CFV3v, PFT/TSP, Spoorwegjournaal...). Bedankt!

Verdere informaties:

Eisenbahnfreunde Grenzland e.V.
Postfach 100644
52006 Aachen
Deutschland

of

Max Salzmann
0049/17666857564

onder

http://www.eisenbahnfreunde-grenzland.de
https://www.facebook.com/pages/Eisenbah ... 2746016417

Groetjes
LuBo1906
Bijlagen
2013-09-12 I 5922 en 201.030 bij de slooper "wertz" te Eilendorf vlakbij Aachen
2013-09-12 I 5922 en 201.030 bij de slooper "wertz" te Eilendorf vlakbij Aachen
2013-09-12 I 5922 en 201.030 bij de slooper "wertz" te Eilendorf vlakbij Aachen
2013-09-12 I 5922 en 201.030 bij de slooper "wertz" te Eilendorf vlakbij Aachen
Laatst gewijzigd door LuBo1906 op 13 sep 2013, 08:26, 1 keer totaal gewijzigd.
J_Vandereycken

Re: SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aa

Bericht door J_Vandereycken »

Misschien ook iets voor Bahnpark Augsburg. Ik denk niet dat die Belgisch materieel hebben.
LuBo1906

Re: SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aa

Bericht door LuBo1906 »

Ik heb Max Salzmann effen een SMS gestuurd omdat ik vind dat het is een goede idee. Bedankt!
LuBo1906

Re: SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aa

Bericht door LuBo1906 »

Ik heb en E-Mail van het PFT/TSP ontvagen...

"Geachte,

TSP heeft al de 5927 en 5941 en heeft dus geen interesse om deze machines aan te kopen.

Groeten,

TSP"


Groetjes
LuBo1906
J_Vandereycken

Re: SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aa

Bericht door J_Vandereycken »

Al enig nieuws?
oebr

Re: SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aa

Bericht door oebr »

Zouden er hier mensen geïnteresseerd zijn om mee te investeren in de aankoop van deze loc's ?

Ik ben lid van een vereniging die een aankoopactie wel tijdelijk wil ondersteunen (in afwachting van de oprichting van een toegewijde vereniging die ze dan verder kan beheren).
Met enkele leden hebben we dit weekend al beslist om er alvast 2000 euro in te steken, maar daar moet nog heel wat meer bij komen.
Het gaat immers niet alleen om de aankoop zelf, maar ook het transport en de verdere huisvesting, het opkalefateren om minstens passief tentoongesteld te kunnen worden, de oprichtingsakte van de nieuwe hoedersvereniging, enz...

We denken dan ook aan het volgende:

- steunkaartenverkoop: wie het project genegen is steunt de vereniging in haar aankoopplannen met bvb 25 of 30 euro
- aandeelhoudersschap: crowdfunding; Wie bvb 100 euro of een veelvoud daarvan investeert (zoals wij) bekomt een aandeel (resp een veelvoud daarvan). Met de opbrengst van de steunkaarten verwerft de vereniging trouwens zelf ook aandelen en vertegenwoordigt dan de gewone supporters. Wie aandelen koopt wordt echter mede-eigenaar. Wie 10% van de aandelen verwerft mag 1 maand per jaar over de loc's beschikken (transportkosten voor rekening van de begunstigde uiteraard). Indien er ooit toch een verkoop zou moeten komen krijgen de bezitters dan hun %-deel terug.
- sponsoring: het kan voor sommige bedrijven interessant zijn om dit project te ondersteunen en bvb gebruiksrecht, al dan niet op de beeltenis, te verwerven.


Indien de aankoop niet doorgaat betalen we (bijna) alle inleg terug aan zowel aspirant-aandeelhouders als aan de personen die een steunkaart kochten.
Het kan zijn dat een klein deel portkosten vergoed moet worden.
Wat doen we / beogen we indien de aankoop wel doorgaat:

- vervoer naar een tijdelijk onderkomen (moet nog gezocht worden, alle inspiratie welkom - noodoplossing is een niet spoorgebonden onderkomen)
- in eerste (en helaas misschien al laatste) instantie worden de loc's als passief patrimonium bewaard
met herstelling van het uiterlijk
- verder de passieve mobiliteit proberen te garanderen zodat ze wel nog over het spoor gesleept kunnen worden naar evenementen
- heel eventueel - maar dan zou deze actie een overdonderend succes moeten worden - kan een herstelling in bedrijfsvaardige toestand nagestreefd worden, maar we moeten realistisch zijn en al tevreden proberen te zijn met een simpel redden van de schroothoop.


Heeft het zin dit project?

ja want

- deze diesels van de eerste generatie kunnen dan nog samen met de exemplaren van de NMBS en de PFT een complete evolutie evoceren (zowat alle livreiën)
- als tentoonstellingsobjecten kunnen ze als tijdelijke collectie in de diverse bestaande en geplande musea opgevoerd worden
- als poortwachters kunnen ze ook op andere evenementen blikvangers vormen
- de loc's zijn niet alleen belangrijk voor wie ooit de Vennbahn in z'n hart droeg, maar hebben juist door hun verleden een internationale uitstraling. Tentoonstellingen buiten de grenzen van het land zijn dan realistisch (VEB, Koblenz, ...), en uiteraard ook hun expowaarde in het oosten van het land (Eupen, Raeren (openstelling patrimonium zoals seinhuizen), Malmédy, Sourbrodt (idem),
Sankt-Vith, Ulflingen, Gouvy, Trois-Ponts... zijn plaatsen waar - indien de transportkosten gedekt kunnen worden - dergelijke loc's ook al een gewaardeerd element bij tentoonstellingen en evenementen kunnen zijn)
- en tenslotte misschien wel de belangrijkste reden voor de lezers hier: we dragen die bakken een warm hart toe en willen gewoon niet dat ze zo dom eindigen. Als we met z'n allen bvb 100 euro uitgeven aan deze actie, daar heb je nog geen modelleke van deze loc voor, dan moeten we maar met enkele honderden enthousiastelingen te zijn om er te geraken. En indien er zoals wij mensen 500 tot 1000 euro willen in stoppen dan zijn we er met enkele tientallen leden al.

In de loop van de week gaan we een webpagina opstarten om deze actie aan te zwengelen.
http://belgie-belgique-belgien.be/sos59

opgelet aangepast webadres !

Laat ons hopen dat indien er voldoende mensen hier van horen er ook voldoende bereid zullen zijn om zich daadwerkelijk mee voor het redden van deze kevers in te zetten.
Laatst gewijzigd door oebr op 23 nov 2013, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Jurgen
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jun 2012, 15:20
Locatie: Aarschot

Re: SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aa

Bericht door Jurgen »

Eventjes uit nieuwsgierigheid, wat zou de aankoop van beide locs zonder transportkosten eigenlijk kosten?
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aa

Bericht door stefanic »

Misschien ook eens aan deze mogelijke geinteresseerde denken:
Frans Bevers (zie bv. http://forum.modelspoormagazine.be/inde ... opic,18849 )
Hij is eigenaar van een M2 (Blankenberge Pier) en de 26.102 . Beide staan in Malle .
Op ModelspoorMagazine loopt ook een ambitieus initatief voor de relance van Dinant-Givet
zie http://forum.modelspoormagazine.be/inde ... 991.0.html
(in ieder geval te steunen, hoewel het misschien niet verder geraakt dan dagdromen! De motivatie bij de initiatiefnemer(s) is er in ieder geval in overvloed)
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aa

Bericht door Shrek »

stefanic schreef:Op ModelspoorMagazine loopt ook een ambitieus initatief voor de relance van Dinant-Givet
zie http://forum.modelspoormagazine.be/inde ... 991.0.html
(in ieder geval te steunen, hoewel het misschien niet verder geraakt dan dagdromen! De motivatie bij de initiatiefnemer(s) is er in ieder geval in overvloed)
Oh nee, niet hij weer :roll:
Laat hem alsjeblieft geen valse hoop geven aan de mensen van de aankoopactie die wel serieuze plannen hebben :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aa

Bericht door Steven »

Inderdaad. Was de actie voor dinant givet al tegen gekomen. Sommige beseffen echt niet welke budgetten en regels er komen kijken om dat terug in orde te krijgen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aa

Bericht door Steve »

De actie lijkt me op zich lovenswaardig en inderdaad beter uitgewerkt dan andere zaken die we al hebben zien passeren... maarrrrr...

Zoals hierboven gemeld heeft TSP al 2 locs 59. De 5941 is bij mijn weten in goede staat en helemaal gerestaureerd. Daarnaast is er de 5927, waarvan ik de toestand niet ken (maar afgaand op de foto's op de site ziet het er niet al te beroerd uit).

Daarnaast heeft de NMBS-groep zelf ook de 5910, die ook prachtig gestaureerd is en bij mijn weten in goede staat.

Dat wil dus zeggen 3 locs, met een vrij mooie toekomst dan nog, op een totaal van 55 machines die ooit rondgereden hebben, oftewel meer dan 5% van het hele bestand. Dat lijkt me toch al een zeer mooi resultaat en een pak beter dan wat voor andere reeksen behaald is.

Bovendien gelden de mogelijke argumenten zoals hierboven aangehaald (representativiteit van de locs, deelnemen aan expo's enzovoort) ook gewoon voor de drie reeds bewaarde locs, en het is nu toch ook niet dat die overbevraagd zijn. Bovendien zit je elke keer met niet te onderschatten transportkosten en -zorgen. Ik vrees dus dat ze nogal het vierde en vijfde wiel kunnen worden aan de (nu al ruim bemeten) "59"-wagen in de Belgische museumwereld.

Is het dan echt de moeite om al die tijd en kosten te stoppen in deze beide overblijvende locs? Zouden de zo vrijgemaakte middelen niet veel nuttiger aangewend kunnen worden, denkend aan alle kwesties waarvoor wat centjes wel een groot verschil zouden kunnen maken?

Dat gezegd zijnde, als ze voor een kleine prijs gered kunnen worden en ergens in goede omstandigheden bijvoorbeeld statisch tentoongesteld, waarom niet... nog liever dat dan slopen, veronderstel ik, maar op den duur zullen de locs er toch op achteruitgaan. Onderhoud en schoonmaak kost geld, beschermen tegen vandalisme ook, enzovoort.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aa

Bericht door Steven »

Mooi verwoord steve. We hebben van zoveel andere reeksen bijna niets, wat maakt de 59 zo speciaal dat je er 5 locs zou van bewaren en van andere niets. De logica ontgaat me dus ook hier een beetje. Lovenswaardig dat mensen er tijd en geld willen in steken maar ik vind het logischer om dan voor iets te kiezen dat nog niet is bewaard.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aa

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:Mooi verwoord steve. We hebben van zoveel andere reeksen bijna niets, wat maakt de 59 zo speciaal dat je er 5 locs zou van bewaren en van andere niets. De logica ontgaat me dus ook hier een beetje. Lovenswaardig dat mensen er tijd en geld willen in steken maar ik vind het logischer om dan voor iets te kiezen dat nog niet is bewaard.
hoofdinstructeur Vanslembrouck Mauriel (FKR gewezen TOSI reeks A & B),heeft daar in die jaren 80/90 achter gezeten om er te bewaren uit nostalgie.. Zijn oude getitulariseerde 59 was de 5903 dacht ik
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aa

Bericht door Bibke »

Steve schreef:Daarnaast is er de 5927, waarvan ik de toestand niet ken (maar afgaand op de foto's op de site ziet het er niet al te beroerd uit.
Oei, dan heb je de foto van de 5927 die ik vandaag geplaatst heb niet gezien :wink:
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: SNCB/NMBS 5922 en 201.030 bij de sloopbedrijf vlakbij Aa

Bericht door Steve »

Bibke schreef:
Steve schreef:Daarnaast is er de 5927, waarvan ik de toestand niet ken (maar afgaand op de foto's op de site ziet het er niet al te beroerd uit.
Oei, dan heb je de foto van de 5927 die ik vandaag geplaatst heb niet gezien :wink:
Welke foto bedoel je, Bibke? Op z'n stek op de site (zie hier: http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... &Itemid=61) zie ik niet meteen een foto die er heel recent uitziet?
Plaats reactie