Oei, ik had de link vergeten: http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... Itemid=155Bibke schreef:Vraagje, Uit welk stel is dit poststel 002 ontsproten?
Elektrificatie 1940
Re: Elektrificatie 1940
Re: Elektrificatie 1940
Trein30 schreef:De drieledige stellen MS 35s deden dienst tot de jaren '60; vanaf 1967 werden acht stellen omgebouwd tot tweeledige poststellen MS 35 Post. Deze deden op hun beurt dienst tot het eind van de jaren '80; één ervan (stel 002) werd terug gerestaureerd tot een volwaardig stel MS 35.
Mijn vraag i.v.m. met poststel (http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... Itemid=155) kwam er ook omdat ik de uitleg van Train30 niet begreep.Paul schreef:Het is nogal ingewikkeld. Elk onderdeel van de vierdelige stellen uit 1935 droeg een apart nummer.Bibke schreef:Vraagje, Uit welk stel is dit poststel 002 ontsproten?
Poststel 002 is samengesteld uit onderdelen van twee verschillende stellen.
Namelijk het koprijtuig (Cx) van stel nr. 5: in 1935 nr. 7305, in 1948 hernummerd in 213.005
en het staartrijtuig (CDx) van stel nr. 4: in 1935 nr. 7716, in 1948 hernummerd in 217.004.
Dit poststel kreeg in 1967 het nr. 221.802, in 1974 het nr. 952 en ten slotte in 1986 het nr. 002...
Re: Elektrificatie 1940
Ik zit zelf ergens grondig in de war, ik was immers onder de indruk dat het posttrein 002 was, die terug was omgebouwd in een vierledig* stel, maar dat klopt dus niet.
In ieder geval, wat wél klopt, is dat er uiteindelijk één stel terug is gerestaureerd naar oorspronkelijke staat, en in het bezit is van het Historisch Patrimonium van de NMBS: http://users.skynet.be/loc-foto/Foto/MS35/MS35-12a.html
* Het is weer zo'n dag vandaag, ik ben al de hele dag bezig met drieledige Desiro's en Breaks...
In ieder geval, wat wél klopt, is dat er uiteindelijk één stel terug is gerestaureerd naar oorspronkelijke staat, en in het bezit is van het Historisch Patrimonium van de NMBS: http://users.skynet.be/loc-foto/Foto/MS35/MS35-12a.html
* Het is weer zo'n dag vandaag, ik ben al de hele dag bezig met drieledige Desiro's en Breaks...
Laatst gewijzigd door Trein30 op 20 nov 2013, 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Elektrificatie 1940
Motorstel nr. 12 uit 1935 is in 1985 gerestaureerd en behoort tot het historisch patrimonium van de NMBS.
Dit motorstel is voor zover ik weet nooit omgebouwd geweest tot poststel.
Dit motorstel is voor zover ik weet nooit omgebouwd geweest tot poststel.
- Dieselfreak
- Berichten: 2067
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Elektrificatie 1940
Volgens Wikipedia was in 1962 1000 kilometer spoor van draad voorzien. In de heruitzending van "traject" uit 1976, is te horen dat in 1976 1286 kilometer spoor geëlektrificeerd was. Dat betekent dus dat er tussen 1962 en 1976 nauwelijks aan elektrificatie gedaan is. Kloppen deze cijfers? Of zit er ergens een fout in?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Elektrificatie 1940
Hier een lijstje van elektrificaties in die periode:Dieselfreak schreef:Volgens Wikipedia was in 1962 1000 kilometer spoor van draad voorzien. In de heruitzending van "traject" uit 1976, is te horen dat in 1976 1286 kilometer spoor geëlektrificeerd was. Dat betekent dus dat er tussen 1962 en 1976 nauwelijks aan elektrificatie gedaan is. Kloppen deze cijfers? Of zit er ergens een fout in?
1963: L26 Linkebeek - Halle / L96 Brussel - Quévy grens / L97 Mons - St-Ghislain
1964: L106 Lembeek - Clabecq / L115 Clabecq - Tubize / L130A Charleroi - Erquelinnes grens
1966: L37 Liège - Hergenrath grens
1970: L59 Antwerpen - St-Niklaas / L125 Liège - Namur
1971: L36C Y Zaventem - Luchthaven / L44 Pepinster - Spa Géronstère
1973: L59 St-Niklaas - Gent
1975: L161D Ottignies - Louvain-la-Neuve-Université
1976: L31 Liers - Ans / L34 Liers - Liège Guillemins
Ik laat het aan jou over om het aantal km uit te rekenen
- Dieselfreak
- Berichten: 2067
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Elektrificatie 1940
Ik weet niet exact hoe lang al die trajecten zijn, maar in totaal zal dat toch wel meer dan 286 km zijn?Paul schreef:Hier een lijstje van elektrificaties in die periode:
1963: L26 Linkebeek - Halle / L96 Brussel - Quévy grens / L97 Mons - St-Ghislain
1964: L106 Lembeek - Clabecq / L115 Clabecq - Tubize / L130A Charleroi - Erquelinnes grens
1966: L37 Liège - Hergenrath grens
1970: L59 Antwerpen - St-Niklaas / L125 Liège - Namur
1971: L36C Y Zaventem - Luchthaven / L44 Pepinster - Spa Géronstère
1973: L59 St-Niklaas - Gent
1975: L161D Ottignies - Louvain-la-Neuve-Université
1976: L31 Liers - Ans / L34 Liers - Liège Guillemins
Ik laat het aan jou over om het aantal km uit te rekenen
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Elektrificatie 1940
Heel ver zit het er toch niet van hoor. Een zeer grove schatting doet me om ergens in de ruime buurt van de 300 km uitkomen, wat in een landje als het onze toch ook niet verwaarloosbaar is (wetende dat veel hoofdlijnen al geëlektrificeerd waren).
(ik maak bij de schatting wel geen onderscheid tussen enkel- en dubbelspoor, een km is een km)
(ik maak bij de schatting wel geen onderscheid tussen enkel- en dubbelspoor, een km is een km)
Re: Elektrificatie 1940
Allez, ik heb het toch maar eens uitgerekend:
Linkebeek-Halle 9 km
Brussel-Mons 61 km
Mons-Quévy 15 km
Mons-St-Ghislain 10 km
Lembeek-Clabecq 5 km
Clabecq-Tubize 2 km
Charleroi-Erquelinnes 30 km
Liège-Hergenrath 47 km
Antwerpen-St-Niklaas 26 km
Zaventem-Luchthaven 4 km
Pepinster-Géronstère 13 km
St-Niklaas-Gent 39 km
Ottignies-LLN 5 km
Liers-Ans 6 km
Liers-Liège 13 km
Totaal 285 km, dat komt dus aardig uit.
Linkebeek-Halle 9 km
Brussel-Mons 61 km
Mons-Quévy 15 km
Mons-St-Ghislain 10 km
Lembeek-Clabecq 5 km
Clabecq-Tubize 2 km
Charleroi-Erquelinnes 30 km
Liège-Hergenrath 47 km
Antwerpen-St-Niklaas 26 km
Zaventem-Luchthaven 4 km
Pepinster-Géronstère 13 km
St-Niklaas-Gent 39 km
Ottignies-LLN 5 km
Liers-Ans 6 km
Liers-Liège 13 km
Totaal 285 km, dat komt dus aardig uit.
Re: Elektrificatie 1940
Je kunt inderdaad stellen dat bij de eerste elektrificatiegolf (onderbroken door WO II) alleen de echt belangrijke (veelal internationale lijnen) in aanmerking kwamen. Met lijn 59 begon een tweede elektrificatiegolf, van secundaire lijnen zoals lijn 94, om er maar één te noemen. Die tweede golf kwam er o.m. ook door de problemen met de oliebevoorrading (en de stevige stijging van de olieprijzen) in de jaren 1970. En toen leek het hek van de dam: plots werd zo ongeveer alles geëlektrificeerd. Het zou me niet verbazen mocht men geleidelijk ook inzien dat maar beter alle reizigerslijnen onder draad moeten.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Elektrificatie 1940
EN niet vergeten dat alles wat de moeite niet waard leek om onder de draad te komen in die tijd ook werd stilgelegd. Heel wat secundaire lijnen vooral in landelijk gebied verdwenen. Er waren ook nauwelijks dieselstellen zoals de Duitse "Schienenbus". Dit wat personenvervoer betreft.overweg13 schreef:Je kunt inderdaad stellen dat bij de eerste elektrificatiegolf (onderbroken door WO II) alleen de echt belangrijke (veelal internationale lijnen) in aanmerking kwamen. Met lijn 59 begon een tweede elektrificatiegolf, van secundaire lijnen zoals lijn 94, om er maar één te noemen. Die tweede golf kwam er o.m. ook door de problemen met de oliebevoorrading (en de stevige stijging van de olieprijzen) in de jaren 1970. En toen leek het hek van de dam: plots werd zo ongeveer alles geëlektrificeerd. Het zou me niet verbazen mocht men geleidelijk ook inzien dat maar beter alle reizigerslijnen onder draad moeten.
Daarnaast begon ook de desindustrialisering te grijpen en wie dan nog iets te produceren en te vervoeren had (op beperkte schaal) deed het met de vrachtwagen
Peter Bottenberg die ooit nog machinist op de stoomlocomotief wou worden
Re: Elektrificatie 1940
Denk dat de electrificatiegolf na laten we zeggen 1979 ook deels ingegeven is door exploitatietechnische redenen. Dieseleilandjes zijn inefficient en door ontbrekende schakels onder de draad te brengen zijn omleidingen bij stremmingen ook beter op te vangen. Als je puur kijkt naar de bezettingsgraad als indicatie voor electrificatie dan zouden lijnen als Mol-Hasselt, Ath-Geraardsbergen en Bertrix-Libramont bv niet te verklaren zijn.