Project AM 62 '204'

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Brttrainz

Project AM 62 '204'

Bericht door Brttrainz »

Goed avond,

Ik heb een project om één AM 62 bij te houden , de '204' ,

Ik zoek hierbij nog mensen die zich interesseren om mee te doen, een kleine samenvatting ,

De verkoopprijs is € 10.000 inclusief draaistel en wielen ( Bevestigd door mail )

De prijs voor asbest te verwijderen is nog niet teruggezonden.

We zoeken nog een standplaats.

En een investeerder voor zowel aankoop en verplaatsingskosten.

Interesse of een ander initiatief voor een AM 62/63/65 te bewaren ?

Mail naar Trainz@live.be

Dank bij voorbaat
Bijlagen
AM 62 '204'
AM 62 '204'
IMG_0478.JPG (46.8 KiB) 11574 keer bekeken
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Steve »

Ik denk dat je toch met iets meer dan een "kleine samenvatting" zult moeten komen als je eventuele geïnteresseerden warm wilt maken om een niet onbelangrijke investering te doen (voor zover die individuen, geen organisaties dus, er al zouden zijn).

Als ik me in de plaats zou stellen van iemand die hier wel een zakcentje aan kwijt kan (wat helaas niet het geval is), dan zou ik me bijvoorbeeld afvragen: wat is je plan ongeveer? Hoe dacht je aan de nodige middelen te komen - louter met individuele investeringen, of heb je contact met een of meerdere verenigingen? Stap je er zelf ook voor een (klein/groot )deel mee in of zie je jezelf vooral in een rol van "facilitator" of wat dan ook? Het is misschien nog wat pril, maar je moet toch al een paar zaken voor ogen hebben?

Het probleem is dat er al zoveel "losse flodders" geweest zijn rond het bewaren van materieel of infrastructuur - hoe goedbedoeld ook - dat ik me kan voorstellen dat er heel wat terughoudendheid kan zijn bij eventuele geïnteresseerden.
jotie
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door jotie »

Ik sluit me graag aan bij de vorige woorden. Het is uiteraard een fijne gedachte om de 204 te redden, maar wat is dan het concrete plan ermee? Als het is om die doodleuk in een loods te laten staan, tot meerdere eer en glorie van enkele geïnteresseerde spinnen en muizen: laat het dan maar zo. Als er daarentegen intenties of principiële overeenkomsten bestaan om er 'iets' mee te doen met een gebruiks- en/of publieksfunctie, dan wordt het een ander verhaal.

Om het cru te stellen: is het een droom of een concreet project? Begrijp me goed: met het eerste is niets mis, maar om van het eerste naar het tweede te komen, heb je wel tijd nodig, en ik weet niet of die tijd nog in ruime mate aanwezig is.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Eimai »

Heb onlangs ook iets zijdelings vernomen dat er op facebook een groep is om te bekijken of het mogelijk is de 204 aan te kopen, maar heb die pagina er nog niet gevonden. Is dit hetzelfde project?

btw, is het de bedoeling om die 204 gewoon ergens te zetten, of ook in dienst te houden om mogelijk enkele toeristische ritten te doen (in dat laatste geval zal er wel een veelvoud van die 10000 euro nodig zijn denk ik)
Brttrainz

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Brttrainz »

Goede avond,

Het is vooral eerst het belangrijkste om deze van de sloop te houden en daarna zeker rijvaardig te houden en rondritten doen.

En neen ik heb nog geen concreet programma erover , ik heb nog totaal geen ervaring met zo'n dingen want ik ben nog jong daarvoor.

Ik wil vooral mee helpen investeren erin , en zoek zeker nog mensen die al die dingen goed kunnen regelen zoals transport, overleg met de NMBS en andere zaken,

Dit is nog maar het prille begin van een groot project.

Dus als iemand van jullie een plan kan opstellen ben ik zeker bereid om verder mee te gaan,


Dank u
ryckaert
Berichten: 222
Lid geworden op: 02 aug 2008, 23:53
Locatie: De Haan
Contacteer:

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door ryckaert »

Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik vrees dat er weinigen zijn die 10 000 euro zullen uitgeven aan een treinstel. En dat is dan nog maar het begin, want je moet hem blijven onderhouden en een standplaats zal ook niet goedkoop zijn. Als je er rondritten mee wilt gaan doen, kost dit ook steeds weer geld en je moet daarvoor nog een treinbestuurder vinden ook. Organisaties zoals TSP hebben veel leden die zich inzetten om historisch materiaal te bewaren. Misschien kun je daar eventueel vragen of er geïnteresseerden zijn voor dit treinstel?

Ik ben er wel van overtuigd dat het zonde zou zijn als er geen enkel treinstel van dit type zou overblijven..
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Eimai »

Ik zou inderdaad ook eerst contact nemen met het TSP om nog maar een idee te hebben wat er allemaal bij komt kijken, maar misschien beter dat het volledig onder hun vlag gebeurt om toch een hoop werk en geld te besparen, als ze tenminste interesse hebben in de 204, wat nu nog niet echt het geval leek te zijn... Misschien dat je je dan ook beter concentreert op het vinden van mensen die wat geld in het project willen steken, en daar dan mee naar het TSP stappen. Bijvoorbeeld een vzw oprichten met 20 man die er 2000 euro voor over heeft en je kan het project misschien toch al opstarten en het van de sloop redden. En ik zeg daar maar een getal, naar mijn gevoel zal er nog een hoop meer geld nodig zijn, en al zeker als je nog een eigen loods nodig hebt en een spoor moet aanleggen om die te bewaren. En eens je het stel aangekocht hebt, zit je vervolgens met ook niet te onderschatten kosten om het stel te kunnen bewaren. En een heel netwerk van vrijwilligers die instaan voor onderhoud (niet te onderschatten werk, en waar vind je de nodige know-how?), en als het niet onder de vlag van TSP gebeurt wil ik niet weten wat er allemaal bij komt kijken om een organisatie op te richten die zelf met een trein mag rijden...

Je zal het dus wel veel concreter moeten maken hier vooraleer mensen spontaan hun portefeuille gaan bovenhalen... Ik zie ook graag dat de 204 bewaard blijft, 't is tenslotte de eerste trein die buiten dienst gaat waar ik zelf nog mee gereden heb als treinbestuurder, en ik wil je dus absoluut niet ontmoedigen, maar er komt hier zo veel bij kijken, dat dit niet gaat lukken door te wachten tot anderen hier met alle nodige info en het nodige geld afkomen...
Brttrainz

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Brttrainz »

Goede morgen ,

Ik heb het er al over gehad met de TSP en zij zeggen dat ze niet willen meedoen omdat ze al 3 moterstellen hebben ( 002 , 027 en 082 ).

Daarom is het zeker zeer moeilijk om zo een project te beginnen en ik heb er altijd voor gevreesd dat het niet zou lukken,
toch bedankt voor jullie hulp en informatie,


Bert Bonte ~ Brttrainz
Laatst gewijzigd door Brttrainz op 22 nov 2013, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Bibke »

Brttrainz schreef:Ik heb het er al over gehad met de TSP en zij zeggen dat ze niet willen meedoen omdat ze al 3 moterstellen hebben ( 002 , 039 en 082 ).
We hebben niet de 039 maar 027: http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... Itemid=160
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Brttrainz

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Brttrainz »

Ja sorry Bibke Freddy was even verkeerd
vanmiegroet

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door vanmiegroet »

Er is één ding dat me altijd heeft dwarsgezeten.

IEDEREEN klaagt over het feit dat er niet genoeg wordt bewaard, dan willen ik iets doen of Bert.
En dan krijgen we stenen naar onze kop gegooid.

Ik snap het niet, jullie willen iets bewaard? Maar dan krijgen mensen die IETS willend doen een steen naar hun kop.
Kan iemand me dit uitleggen of bestaat er geen logica meer?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Shrek »

vanmiegroet schreef:Er is één ding dat me altijd heeft dwarsgezeten.

IEDEREEN klaagt over het feit dat er niet genoeg wordt bewaard, dan willen ik iets doen of Bert.
En dan krijgen we stenen naar onze kop gegooid.

Ik snap het niet, jullie willen iets bewaard? Maar dan krijgen mensen die IETS willend doen een steen naar hun kop.
Kan iemand me dit uitleggen of bestaat er geen logica meer?
De logica is simpel: één persoon kan zoiets niet doen. Je moet een hele groep hebben.
Gelukkig bestaan er in België meerdere van deze groepen die materieel willen bewaren. Als deze groepen, mensen met veel ervaring, oordelen dat het onmogelijk is kan je daar als enkeling niet veel tegen in brengen. Tenzij je de lotto wint.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Steve »

vanmiegroet schreef:Er is één ding dat me altijd heeft dwarsgezeten.

IEDEREEN klaagt over het feit dat er niet genoeg wordt bewaard, dan willen ik iets doen of Bert.
En dan krijgen we stenen naar onze kop gegooid.

Ik snap het niet, jullie willen iets bewaard? Maar dan krijgen mensen die IETS willend doen een steen naar hun kop.
Kan iemand me dit uitleggen of bestaat er geen logica meer?
Stenen gegooid, waar haal je dat nu?!

Ik zie enkel vragen die gesteld worden, en waar lang niet altijd een duidelijk antwoord op komt. Het is heel nobel om iets te doen, maar als het irrealistisch blijkt, heeft het weinig zin. Zonder degelijk plan, ervaring met dit soort zaken en liefst ook de nodige eigen middelen kun je weinig beginnen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door Steven »

Inderdaad. Niemand gooit stenen maar mensen stellen vragen. Ze stappen niet zomaar wild weg in een project zonder degelijk plan. Vooral dan een duidelijk financieel plan. Als je afkomt met een voorstel miet je dus zo compleet mogelijk zijn. Je moet de mensen overtuigen van het financieel haalbare anders krijgen ze enkel het gevoel dat ze geld pompen in een bodemloze put.
vanmiegroet

Re: Project AM 62 '204'

Bericht door vanmiegroet »

Veel mensen zeggen: ga naar een vereniging.
Laat ik daar een simpel antwoord opgeven: als geen enkele vereniging het kan doen, wie moet het dan doen?
Plaats reactie