groentje schreef:Ik geloof niet dat je kan hardmaken dat een overstap op bus als overstap, en dus niet als nieuwe reis wordt bestempeld, maar overstappen van de ene op de andere trein zou inderdaad zonder toeslag moeten kunnen.
Ik vind dat je dat heel goed hard kan maken. Stel dat iemand woont in Melsbroek en van bushalte Thenaertstraat naar Antwerpen wil. Afhankelijk van het tijdstip van de dag, kan hij dan om zo snel mogelijk ter bestemming te geraken kiezen uit een busrit tot Vilvoorde, Mechelen of, jawel, de luchthaven. Mocht ik effectief dat traject willen afleggen, zou er geen haar op mijn hoofd aan denken om een diabolotoeslag te kopen.
Kort gezegd: een toeslag rekenen op een station dat ook als (multimodaal) overstapstation kan dienen - en dat in de praktijk ook is, in sommige gevallen (lees: vertraging/afschaffing) zelfs vanuit Brussel naar Leuven - is gewoon niet 'wijs'. En dat nog los van het feit dat ik nog altijd niet snap waarom treinreizigers zouden moeten gestraft worden omdat ze niet met de auto of de taxi naar de luchthaven komen.
Wat de naamgeving van het station betreft: de beste en simpelste optie zou volgens mij zijn om eenvoudig in vier talen te afficheren/om te roepen: Brussel luchthaven / Bruxelles aéroport / Brüssel Flughafen / Brussels airport. Niet moeilijk en voor iedereen begrijpelijk. Op elektronische borden en dergelijke kan je dan zelfs nog kortweg aanduiden 'Brussel ✈︎ / Bruxelles ✈︎'.