NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Kris G

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Kris G »

ik heb nen hernia en ik kan jullie verzekeren dat ik er echt niet mee kan lachen als ik een Desiro zie afkomen als ik op het perron sta : ik heb er zaterdag 1hu40m in één gezeten en dat was echt geen pretje voor mijn rug : de oncomfortabelste trein ooit :( voor korte afstanden gaat het nog, maar zeker en vast niet voor lange afstanden
FLV-FGSP
Berichten: 1883
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door FLV-FGSP »

De inzet schijnt momenteel zo te zijn:

Charleroi - Antwerpen (-Essen)
4505 2011 2012 2015 4519 2021 4522 (tot Brussel)
(Essen -) Antwerpen - Charleroi
2026 4530 2031 2034 2038 2040

Komt redelijk overeen met wat trein30 schreef.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Kris G schreef:ik heb nen hernia en ik kan jullie verzekeren dat ik er echt niet mee kan lachen als ik een Desiro zie afkomen als ik op het perron sta : ik heb er zaterdag 1hu40m in één gezeten en dat was echt geen pretje voor mijn rug : de oncomfortabelste trein ooit :( voor korte afstanden gaat het nog, maar zeker en vast niet voor lange afstanden
Daar heb ik dan eerder de omgekeerde ervaring, ikzelf ben 1m88 en heb liever de iets hardere rugleuning van een desiro dan deze van de M6 stoelen waar ik na een kwartier me al moet verzetten op de stoel. Zo zie je maar dat iedereen het anders zal ervaren.
carlos

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door carlos »

overweg13 schreef:
dentheo schreef:Moeten we daaruit begrijpen dat men er eigenlijk teveel besteld heeft en ze daarom maar andere diensten laat rijden ?
Ik zie het eerder anders: men heeft te lang gewacht - moeten wachten - om IC-materieel te bestellen, en dat wreekt zich nu. Ik verwacht vooral veel van de nieuwe dienstregeling voor 2015; laat men dan maar eens orde op zaken stellen. Ik vind eerlijk gezegd dat zelfs M4-rijtuigen zich nog beter lenen tot IC-diensten dan deze Desiro's.

305 desiro's is idd te veel, te veel omdat het interieur uitgetekend is op basis van de (ingeschatte) behoeften van het GEN en men er voor het GEN slecht 100 a 150 motorstellen nodig heeft.

Kan men aan de leverancier niet vragen om in de 150 nog te leveren motorstellen een I11 interieur te stoppen? (ok daar zal een meerkost aan verbonden zijn, maar anderzijds heeft Siemens toch al een schadeclaim aan zijn been).

Met een I11 interieur zouden de desiro's top zijn voor IR & IC treinen...
pietmol

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door pietmol »

carlos schreef: Kan men aan de leverancier niet vragen om in de 150 nog te leveren motorstellen een I11 interieur te stoppen? (ok daar zal een meerkost aan verbonden zijn, maar anderzijds heeft Siemens toch al een schadeclaim aan zijn been).

Dat kan men inderdaad vragen, alleen vrees ik dat de leverancier daar verschrikkelijk veel zal voor vragen....
carlos schreef: Met een I11 interieur zouden de desiro's top zijn voor IR & IC treinen...
denk ik ook, alleen lees vorige paragraaf nog eens.
pietje

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door pietje »

carlos schreef: 305 desiro's is idd te veel, te veel omdat het interieur uitgetekend is op basis van de (ingeschatte) behoeften van het GEN en men er voor het GEN slecht 100 a 150 motorstellen nodig heeft.

Kan men aan de leverancier niet vragen om in de 150 nog te leveren motorstellen een I11 interieur te stoppen? (ok daar zal een meerkost aan verbonden zijn, maar anderzijds heeft Siemens toch al een schadeclaim aan zijn been).

Met een I11 interieur zouden de desiro's top zijn voor IR & IC treinen...
305 is in geen geval te veel, integendeel, als de NMBS het nu eens ernstig zou menen met het GEN en andere stoptreinen, dan zijn ze allemaal binnen de kortste keren in gebruik.
Voor IC-treinen kan men dan gebruik maken van vooral M5+M6 en I10+I11 treinen, aangevuld met de MS96.

Vooral stoppen met het warm water opnieuw uit te vinden en eventueel bij andere landen gaan afkijken hoe het daar gebeurt.
Stel je voor: op zowat alle lijnen elk half uur een stoptrein, een GEN rond Brussel die naam waardig, rond Antwerpen voorstadstreinen die in de spits elk kwartier verbinding geven,...
Ik weet alleen niet zeker of je dan met 305 stuks nog wel alle noden kunt dekken, want met een aantrekkelijk aanbod komen er gegarandeerd extra passagiers waardoor je meer stellen moet inzetten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

carlos schreef:305 desiro's is idd te veel, te veel omdat het interieur uitgetekend is op basis van de (ingeschatte) behoeften van het GEN en men er voor het GEN slecht 100 a 150 motorstellen nodig heeft.

Kan men aan de leverancier niet vragen om in de 150 nog te leveren motorstellen een I11 interieur te stoppen? (ok daar zal een meerkost aan verbonden zijn, maar anderzijds heeft Siemens toch al een schadeclaim aan zijn been).

Met een I11 interieur zouden de desiro's top zijn voor IR & IC treinen...
Maar ze moeten helemaal niet top zijn voor IR en IC, daarvoor zijn er momenteel nog genoeg breaks en M4 en over een jaar of 10 gloednieuwe dubbeldekkers.
Voor het GEN zijn er inderdaad maar 100 stellen nodig (in eerste instantie) maar er zijn nog genoeg andere stoptreinen te doen.
Het is ook niet omdat ze nu tijdelijk op bepaalde verbindingen zitten dat dat definitief is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Inderdaad, als je al het huidige materieel optelt dat op stoptreinverbindingen zit dan zal je blij zijn met 305 desiro's, zeker als je reserve wil hebben en met het oog op verhoging van frequentie. Dan denken ze is vooruit bij de NMBS en dan is het weer langs alle kanten commentaar. Het is de bedoeling dat we tegen dit en tien jaar enkel nog treinen met ETCS gaan hebben. Er gaat dus nog redelijk wat materieel sneuvelen tegen dan. Te starten met alle overblijvende motorstellen van het klassieke type. De reeksen 21 en 27 sneuvelen volledig want men wil er geen etcs in steken. Wat de sprinters en reeks 800 betreft heb ik er ook geen goed oog in dat deze het nog tien jaar gaan uithouden. De eerste wegens kleine reeks en hun bijhorende eigenschappen, de tweede wegens hun leeftijd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door overweg13 »

pietje schreef:
carlos schreef:
overweg13 schreef: 305 desiro's is idd te veel, te veel omdat het interieur uitgetekend is op basis van de (ingeschatte) behoeften van het GEN en men er voor het GEN slecht 100 a 150 motorstellen nodig heeft.

Kan men aan de leverancier niet vragen om in de 150 nog te leveren motorstellen een I11 interieur te stoppen? (ok daar zal een meerkost aan verbonden zijn, maar anderzijds heeft Siemens toch al een schadeclaim aan zijn been).

Met een I11 interieur zouden de desiro's top zijn voor IR & IC treinen...
305 is in geen geval te veel, integendeel, als de NMBS het nu eens ernstig zou menen met het GEN en andere stoptreinen, dan zijn ze allemaal binnen de kortste keren in gebruik.
Voor IC-treinen kan men dan gebruik maken van vooral M5+M6 en I10+I11 treinen, aangevuld met de MS96.

Vooral stoppen met het warm water opnieuw uit te vinden en eventueel bij andere landen gaan afkijken hoe het daar gebeurt.
Stel je voor: op zowat alle lijnen elk half uur een stoptrein, een GEN rond Brussel die naam waardig, rond Antwerpen voorstadstreinen die in de spits elk kwartier verbinding geven,...
Ik weet alleen niet zeker of je dan met 305 stuks nog wel alle noden kunt dekken, want met een aantrekkelijk aanbod komen er gegarandeerd extra passagiers waardoor je meer stellen moet inzetten.
Ik word hier wel verkeerd geciteerd...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

is aangepast.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

pietmol schreef:
carlos schreef: Kan men aan de leverancier niet vragen om in de 150 nog te leveren motorstellen een I11 interieur te stoppen? (ok daar zal een meerkost aan verbonden zijn, maar anderzijds heeft Siemens toch al een schadeclaim aan zijn been).
Dat kan men inderdaad vragen, alleen vrees ik dat de leverancier daar verschrikkelijk veel zal voor vragen....
Dat kan men niet, want het zou het belangrijkste gunningscriterium overboord gooiën.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

bijkomend zijn de stoelen groter waardoor het huidig aantal zitplaatsen eens drastisch naar beneden zou kunnen gaan met die stoelen.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door loic1811 »

Ik denk dat het probleem nu ook is dat ze bij de NMBS de desiro's zoveel mogelijk willen laten om er zo een pak fouten te kunnen detecteren . En die stellen vallen nu nog onder garantie .. Dus als er een mankement is kunnen ze het direct naar siemens toeschuiven ...
pietmol

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door pietmol »

nahoj schreef:
pietmol schreef:
carlos schreef: Kan men aan de leverancier niet vragen om in de 150 nog te leveren motorstellen een I11 interieur te stoppen? (ok daar zal een meerkost aan verbonden zijn, maar anderzijds heeft Siemens toch al een schadeclaim aan zijn been).
Dat kan men inderdaad vragen, alleen vrees ik dat de leverancier daar verschrikkelijk veel zal voor vragen....
Dat kan men niet, want het zou het belangrijkste gunningscriterium overboord gooiën.

kan wel, alleen hebben de meeste leveranciers de "slechte gewoonte" (geef ze eens ongelijk) om wijzigingen tegen meeeerkost :wink: aan te rekenen
Boris

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Boris »

Heeft Charleroi ook niet de eerste werkplaats voor het onderhoud van de Desiro's?
Dan is het logisch dat ze vooral op lijnen naar Charleroi en omgeving worden ingezet, dus ook Antwerpen-Brussel. :wink:
Plaats reactie