Snelheidsseinen in Leuven

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gesloten
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Snelheidsseinen in Leuven

Bericht door Paul »

Aan de uitritten van het station Leuven aan de noordzijde (kant Brussel/Mechelen/Aarschot) wemelt het tegenwoordig van de snelheidsseinen: permanente snelheidsbeperking, tijdelijke snelheidsbeperking (gele driehoek met zwarte bollen), herneming snelheid lager dan of gelijk aan refertesnelheid: gele driehoek met groene rand, groene driehoek met gele rand, groene driehoek met witte bollen, alles kan je er tegenwoordig zien.

Er is één sein waar ik vragen bij heb: een groene driehoek (punt naar boven) met witte bollen en het cijfer 6 erop. Dat betekent volgens mij: na een tijdelijke snelheidsbeperking, herneming van de refertesnelheid van de lijn. Maar er is volgens mij in of rond Leuven geen enkele lijn met refertesnelheid 60 km/u. Is dat sein wel reglementair? Zou dat geen groene driehoek (punt naar beneden) met gele rand moeten zijn?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Snelheidsseinen in Leuven

Bericht door Steven »

is de 1 van dat bord gewoon niet te vuil en moet het niet 16 zijn. Altijd goed kijken. Tot welk spoor richt het bord zich?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Snelheidsseinen in Leuven

Bericht door Tim »

Dat hangt er van af waar dit bord precies staat.
Dikwijls zijn er verbindingsbogen, vaak maar 500 meter lang maar met een eigen lijnnummer, bv L35/2 en L53/1.
Deze hebben dan ook hun eigen refertesnelheid die in vele gevallen niet echt hoog zal zijn.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Snelheidsseinen in Leuven

Bericht door dentheo »

Waarom moet je eigenlijk weten dat dat de refertesnelheid van dat stukje lijn is ? 60 is toch 60 ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Snelheidsseinen in Leuven

Bericht door Eimai »

Bij BTS'en staan er wel regelmatig borden verkeerd, of vergeten ze de bakens aan te sluiten of iets dergelijks. Dan moeten we dat als treinbestuurder gewoon even melden.
dentheo schreef:Waarom moet je eigenlijk weten dat dat de refertesnelheid van dat stukje lijn is ? 60 is toch 60 ?
Het uitzicht van de borden verschilt naargelang het over de refertesnelheid gaat of over een lagere snelheid.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Snelheidsseinen in Leuven

Bericht door dentheo »

Maar waarom moet je dat weten ? 60 blijft 60 wat ook de reden is van de beslissing.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Snelheidsseinen in Leuven

Bericht door Steven »

Omdat er nu eenmaal regels zijn en plannen zijn. Voor elke lijn heeft men max snelheden vastgelegd. Voor elke type snelheidverhoging en verlaging heeft men een bord gemaakt. De snelheidsverhogingen die gelijk zijn aan die referentiesnelheid maakt men nu eenmaal duidelijk door de groene driehoek.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Snelheidsseinen in Leuven

Bericht door dentheo »

Het is dus eigenlijk niets "meer waard" dan een gewoon verkeersbord met 60 erin .
Ik dacht dat die bollen jullie bijkomende"nuttige" informatie gaven.
Theo
Groeten vanop de Heide
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Snelheidsseinen in Leuven

Bericht door Paul »

dentheo schreef:Het is dus eigenlijk niets "meer waard" dan een gewoon verkeersbord met 60 erin .
Ik dacht dat die bollen jullie bijkomende"nuttige" informatie gaven.
Ik vind het toch zeer nuttig om aan de kleur en de vorm van het bord te kunnen zien of het om een snelheidsbeperking gaat ofwel om een toestemming om de snelheid te verhogen, al dan niet tot de maximumsnelheid die op de hele lijn geldt.
En ik vind het ook nuttig om te weten of het om een tijdelijke maatregel gaat (zwarte en witte bollen) ofwel om een permanente regeling... Niet?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Snelheidsseinen in Leuven

Bericht door Steve »

Lijkt mij ook - het is niet voor niets dat dat soort seinen bestaat. Net zoals je op de weg ook snelheidsborden hebt met een "rappel" eronder.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Snelheidsseinen in Leuven

Bericht door Steven »

Was ik vergeten aan te vullen. De bollen dienen inderdaad om het tijdelijk karakter van dat bord aan te duiden aangevuld met knipperlichten indien het een aankondiging betreft. Aan het eerste bord aangevuld met een krokodil en op het tweede bord nog eens een bis-bord.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Snelheidsseinen in Leuven

Bericht door dentheo »

Paul schreef:[
En ik vind het ook nuttig om te weten of het om een tijdelijke maatregel gaat (zwarte en witte bollen) ofwel om een permanente regeling... Niet?
Waarom ? Ga je anders niet trager rijden misschien :) :) :)
Theo
Groeten vanop de Heide
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Snelheidsseinen in Leuven

Bericht door Eimai »

Die bollen hebben zeker hun nut, want ze vertellen ons dat de tijdelijke snelheidsbeperking daar opgeheven is. Als we in zo'n snelheidsbeperking opeens een hogere snelheid tegenkomen zonder die bollen, dan weten we dat ze dat bord waarschijnlijk zijn vergeten af te dekken. 't Is dus om te vermijden dat een trein te vroeg zijn snelheid zou optrekken.
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: Snelheidsseinen in Leuven

Bericht door hmmm »

@Paul: Dit bord is mij ook al opgevallen, ik zou een (tijdelijk) eindezonebord verwachten. Gelukkig heb ik nog niet de betrokken reisweg gevolgd :lol:. Ik was van plan om de semes-schetsen eens te bekijken na mijn dienst, maar helaas is mij dat ontgaan.
Gesloten