Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door nahoj »

Shrek schreef:
HLE 2302 schreef:Niet met akkoord. De totale invoering van ETCS kan nog gemakkelijk een decennium duren. In die tijd is de kans op een spoorwegramp groter op treinen die niet uitgerust zijn met TBL1+. (Denk aan een trein die onterecht op hoofdspoor terecht komt waar net een reizigerstrein komt aangereden met een snelheid van 160 km/h.)
Jamaar, alle treinen zonder TBL1+ hebben sowieso ETCS vanaf 2016. Daartegen zullen wij heel wat lijnen hebben uitgerust met ETCS waardoor de winst van een TBL1+ installatie helemaal in het niets verdwijnt.
Crossrail zal vanaf 2016 veiliger zijn dan de NMBS :wink: (En voor die 2 jaar is het soep de kool echt niet waard)
Hadden Crossrail en hun collega-goederenoperatoren enkele jaren gelden ook gekozen voor TBL1+, bij voorkeur onder druk van een overheid die, net zoals voor NMBS, mee sponsort (ik maak even abstractie van eventuele buraucratische Europese bezwaren), dan zouden een aantal zware ongevallen van de laatste jaren vermeden zijn, en was de komende periode 2014-2016 ook al een pak veiliger geweest.
De lage kost en eenvoudige implementatie van TBL1+ -boordaparatuur, en de veiligheidswinst die daarmee geboekt wordt, laat volgens mij geen ruimte voor de excuses 'mag niet van Europa' en 'ETCS komt er toch tussen nu en 2025'. Enig pragmatisme was en is hier zeker op zijn plaats.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door nahoj »

Steven schreef:Ga jij de installatiekosten betalen? TBL1+ was een keuze van de NMBS en van niemand anders.
Toch even verduidelijken: een keuze van de NMBS-groep, dus ook Infrabel, en tevens van de overheid, die er blijkbaar voldoende voordelen van inzag om een investeringsbudget toe te kennen aan NMBS en Infrabel.

En waarom is dergelijke veiligheidsverhoging het waard om een investeringsbudget te krijgen van de overheid, wanneer het gaat om NMBS en Infrabel, en is dit niet mogelijk voor privé-operatoren? Op die manier met veiligheidssubsidies omspringen is toch enigzins pervers (onafgezien van wie -- Europa of een andere -- de regels daaromtrent zou opgesteld hebben)?
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door nahoj »

Hobbes schreef:Ook even aanstippen dat een bedrijf als Crossrail volledig zelf opdraait voor de kosten van de installatie van het TBL1+ systeem, en dat de NMBS zwaar gesponsord wordt door de belastingbetaler om dit uit te voeren. Crossrail zou niet liever hebben dan dat de locs worden uitgerust met TBL1+, maar het is gewoon onbetaalbaar, zeker voor een "tijdelijk" systeem.

Dit gezegd zijnde is het wel de bedoeling dat alle Crossrail locs tegen begin 2016 worden uitgerust met ETCS, we zullen eens zien waar de NMBS dan staat...
Laten we dat 'onbetaalbaar' even relativeren.
De kost aan TBL1+ elektronica en bekabeling: enkele volle mazouttanks van een Class66.
De kost van de euro-antenne en de studie van hoe je die monteert, moet je zowiezo doen voor ETCS.

Wat ETCS betreft: het valt zeker toe te juichen dat zo snel al hun materieel ETCS krijgt.
NMBS zal tegen dan >400 tractievoertuigen met ETCS hebben rondrijden; veel meer dan het aantal Crossrail-voertuigen in België. Dat de rest van het NMBS-park er iets langer over doet, ligt in het feit dat een class 66 een internationale standaardlocomotief is, en veel ouder NMBS-materieel niet. De vloot van NMBS is ook veel groter dan die van Crossrail. En NMBS moet werken met aanbestedingsprocedures, wat meer tijd in belsag neemt.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door HLE 2302 »

Nahoj, ik ben blij dat er toch iemand is die mijn mening op gebied van veiligheid begrijpt en steunt. :)
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Bibke »

Iedereen begrijpt jullie maar jullie begrijpen blijkbaar niet dat er regelgevingen zijn die je moet volgen en die ook niet persé onlogisch zijn.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Shrek »

nahoj schreef:De lage kost en eenvoudige implementatie van TBL1+ -boordaparatuur, en de veiligheidswinst die daarmee geboekt wordt, laat volgens mij geen ruimte voor de excuses 'mag niet van Europa' en 'ETCS komt er toch tussen nu en 2025'. Enig pragmatisme was en is hier zeker op zijn plaats.
De veiligheidswinst van TBL1+ op een goederentrein is zeer klein (net niet verwaarloosbaar). Een trein van 1500 ton stop je nu eenmaal niet op 300 meter.
Welke ongevallen zouden er dan niet gebeurd zijn met TBL1+ in privé locs?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Shrek »

nahoj schreef:
Steven schreef:Ga jij de installatiekosten betalen? TBL1+ was een keuze van de NMBS en van niemand anders.
Toch even verduidelijken: een keuze van de NMBS-groep, dus ook Infrabel, en tevens van de overheid, die er blijkbaar voldoende voordelen van inzag om een investeringsbudget toe te kennen aan NMBS en Infrabel.
Voor alle duidelijkheid: dat investeringsbudget voorziet geen TBL1+ uitrusting van L24, wegens te weinig veiligheidswinst voor goederentreinen.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door nahoj »

Shrek schreef:
nahoj schreef:De lage kost en eenvoudige implementatie van TBL1+ -boordaparatuur, en de veiligheidswinst die daarmee geboekt wordt, laat volgens mij geen ruimte voor de excuses 'mag niet van Europa' en 'ETCS komt er toch tussen nu en 2025'. Enig pragmatisme was en is hier zeker op zijn plaats.
De veiligheidswinst van TBL1+ op een goederentrein is zeer klein (net niet verwaarloosbaar). Een trein van 1500 ton stop je nu eenmaal niet op 300 meter.
Welke ongevallen zouden er dan niet gebeurd zijn met TBL1+ in privé locs?
Het klopt dat de tussenkomst bij een goederentrein minder effectief is, gezien de grotere remafstanden. Toch kan op 300m een behoorlijke snelheidsvermindering behaald worden, en zullen sommige goederentreinen wel degelijk tot stilstand gebracht worden (ze hoeven bevoorbeeld al geen 90km/h te rijden op het moment van tussenkomst).

Ivm je laatste vraag: ik wacht de lopende onderzoeken van het OOIS af.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door nahoj »

Toch even vermelden dat sinds 1 januari geen enkel voertuig in eigendom van NMBS nog zonder TBL1+ op het net rijdt.

Hiervoor vielen enkele slachtoffers. Bekend is HLE 20. Kregen totnogtoe minder tromgeroffel op dit forum: alle oude rangeerdiesels HLR 74-82-91 van NMBS (enkele blijven behouden, echter strikt beperkt tot werkplaatsemplacementen) en alle HLD 62-63 (de 4 TBL2-machines) en HLD 55 van NMBS (uitgezonderd HLD55 TVM die TBL1+ krijgen/kregen; dus eigenlijk enkel een aantal HLD 55 die al geparkeerd waren).
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door groentje »

Het verlies van de HLD62 TBL2 is toch wel een groot verlies. Ze waren een permanente hulplocomotief, die altijd beschikbaar was om een trein in nood te gaan halen, en dat onafhankelijk van het werken van de bovenleiding. Ze zijn nu vervangen door HLE18...
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Joris »

Het verdwijnen van die 62TBL is inderdaad zeer jammer. Niet alleen heeft de 18II wasdraad nodig, volgens mij mogen ze ook nog niet naar Aken(?), wat nodig is voor hun hoofdtaak... Het is ergens ook zonde om een nieuwe loc op reserve te gaan plaatsen (zonde van die berg capitaal die daar staat te niksen).
Hebben de 55TVM al TBL1+?
De 91 mocht al een tijd niet meer op het net dacht ik. De 74 deed dat ook al niet veel meer, en had de NMBS nog 82'ers in dienst? Materieel van OSR valt hier niet onder dacht ik? En hebben er destijds niet een aantal 82'ers in Kinkempois gestaan voor de inbouw van een veiligheidssysteem?
Afbeelding
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door poyaud »

Joris schreef:Het verdwijnen van die 62TBL is inderdaad zeer jammer. Niet alleen heeft de 18II wasdraad nodig, volgens mij mogen ze ook nog niet naar Aken(?), wat nodig is voor hun hoofdtaak... Het is ergens ook zonde om een nieuwe loc op reserve te gaan plaatsen (zonde van die berg capitaal die daar staat te niksen).
Vanaf 01 januari is bericht OB3-13046 van toepassing;

-Vanaf heden mag op L2 een konvooi afgevoerd worden met een krachtvoertuig NIET uitgerust met TBL2.

Maw, dit hoeft niet specifiek een 18 te zijn...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Steve »

poyaud schreef:
Joris schreef:Het verdwijnen van die 62TBL is inderdaad zeer jammer. Niet alleen heeft de 18II wasdraad nodig, volgens mij mogen ze ook nog niet naar Aken(?), wat nodig is voor hun hoofdtaak... Het is ergens ook zonde om een nieuwe loc op reserve te gaan plaatsen (zonde van die berg capitaal die daar staat te niksen).
Vanaf 01 januari is bericht OB3-13046 van toepassing;

-Vanaf heden mag op L2 een konvooi afgevoerd worden met een krachtvoertuig NIET uitgerust met TBL2.

Maw, dit hoeft niet specifiek een 18 te zijn...
Maar andere e-locs zullen onder 25 KV niet ver raken... en ik zie ze moeilijk het TSP opbellen of ze even een HLE 15 / 16 / 18 (I) tot daar willen rijden. :lol:
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door poyaud »

Steve schreef:
poyaud schreef:
Joris schreef:Het verdwijnen van die 62TBL is inderdaad zeer jammer. Niet alleen heeft de 18II wasdraad nodig, volgens mij mogen ze ook nog niet naar Aken(?), wat nodig is voor hun hoofdtaak... Het is ergens ook zonde om een nieuwe loc op reserve te gaan plaatsen (zonde van die berg capitaal die daar staat te niksen).
Vanaf 01 januari is bericht OB3-13046 van toepassing;

-Vanaf heden mag op L2 een konvooi afgevoerd worden met een krachtvoertuig NIET uitgerust met TBL2.

Maw, dit hoeft niet specifiek een 18 te zijn...
Maar andere e-locs zullen onder 25 KV niet ver raken... en ik zie ze moeilijk het TSP opbellen of ze even een HLE 15 / 16 / 18 (I) tot daar willen rijden. :lol:
Je vergeet blijkbaar dat technics nog 77ers heeft.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Steve »

poyaud schreef:
Steve schreef:
poyaud schreef: Vanaf 01 januari is bericht OB3-13046 van toepassing;

-Vanaf heden mag op L2 een konvooi afgevoerd worden met een krachtvoertuig NIET uitgerust met TBL2.

Maw, dit hoeft niet specifiek een 18 te zijn...
Maar andere e-locs zullen onder 25 KV niet ver raken... en ik zie ze moeilijk het TSP opbellen of ze even een HLE 15 / 16 / 18 (I) tot daar willen rijden. :lol:
Je vergeet blijkbaar dat technics nog 77ers heeft.
Maar hebben die dan wel TBL1+? Want dat was toch juist het Grote Probleem en ook de reden waarom bijvoorbeeld de HLD 62 (die het niet hebben en waar men het kennelijk ook niet nodig acht om het te installeren) aan de kant geschoven worden?
Plaats reactie