67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Bericht door Bibke »

In Herentals is een auto aan een onbewaakte overweg onder een goederentrein terechtgekomen. Het voertuig werd 150 meter meegesleurd. De brandweer had 30 minuten nodig om de 67-jarige bestuurster uit het wrak te verwijderen. Ze is zwaar gewond maar niet in levensgevaar. Brandweerkapitein Jan Peelaerts zegt dat de bestuurster een goede engelbewaarder heeft. (ruwe beelden VRT)

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/v ... kHerentals
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: 67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Bericht door Hobbes »

Onbewaakt? Op de beelden is duidelijk te zien dat er lichten+bel aan de overweg staan. Geen slagbomen, dat wel. (OW cat. 3)
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: 67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Bericht door Retard »

Met onbewaakt bedoelt men dat de traver sluit met druktoesten of lussen. Bewaakt wil zeggen dat het seinhuis deze sluit (bij deze staat er ook geen wit licht, denk maar aan overweg in de Hasseltstraat in Bilzen):
Overweg in Bilzen.png
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: 67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Bericht door Hobbes »

De Belgische wegcode (en dat is eigenlijk als enige relevant in dit nieuwsbericht), vermeldt als "bewaakte overweg" dat er slagbomen en/of verkeerslichten staan. Dat is hier duidelijk het geval.

De overweg zelf wordt inderdaad aangereden met een pedaal, maar dat doet hier niets terzake vanuit het oogpunt van de weggebruiker.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: 67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Bericht door Retard »

Ze verwarren het waarschijnlijk met 'automatische' en 'met de hand bedient'.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: 67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Bericht door ijzeren rijn 82 »

ik heb al meermaals gezien dat bij overwegen met enkel een bel en lichten dat verschillende weggebruikers die lichten negeren !

onlangs in Geel zag ik zo een groep fietsers een overweg oversteken die afgesloten was met nadarhekwerk en ook nog is de de overweglichen neegeerde , dus 2x in de fout , op het voorste spoor stond een HLD 62 stil met een werktrein te claxoneren op de fietsers en op het tegenspoor kwam daar een 41 vol er achteruit gereden , die haden ze niet verwacht natuurlijk , in dit geval ging het weer is net goed
Laatst gewijzigd door ijzeren rijn 82 op 05 jan 2014, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: 67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Bericht door Asterix »

Retard schreef:Ze verwarren het waarschijnlijk met 'automatische' en 'met de hand bedient'.
Je bent het hier weer nodeloos zeer ingewikkeld aan het maken.

Een 'bewaakte' overweg is een overweg met actieve signalisatie, die dus actief de komst van een trein aankondigt (lees: bel - lichten - slagbomen).
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: 67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Bericht door Bibke »

Jeroen schreef:
Retard schreef:Ze verwarren het waarschijnlijk met 'automatische' en 'met de hand bedient'.
Je bent het hier weer nodeloos zeer ingewikkeld aan het maken.

Een 'bewaakte' overweg is een overweg met actieve signalisatie, die dus actief de komst van een trein aankondigt (lees: bel - lichten - slagbomen).
Een bewaakt overweg hoeft geen slagbomen te hebben.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: 67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Bericht door Asterix »

Bibke schreef:Een bewaakt overweg hoeft geen slagbomen te hebben.
Klopt. De componenten die ik opsom, hoeven niet allemaal aanwezig te zijn.
pietmol

treinbotsing herentals (DE6310 Crossrail)

Bericht door pietmol »

http://www.rtv.be/artikels/nieuws/20140 ... nder-trein
zondag 05/01/2014 - 18:13 | Herentals

Een oudere vrouw uit Herentals is gisteravond aan de dood ontsnapt toen ze met haar wagen onder een trein was terechtgekomen. Het ongeval gebeurde aan een overweg waar geen slagbomen staan, in een zijstraatje (Rietbroek) van de Ringlaan, aan de brug over het Albertkanaal, richting Lier. Omdat de goederentrein niet snel reed, werd erger voorkomen. Het 67-jarige slachtoffer werd lichtgewond.
Synrise

Re: 67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Bericht door Synrise »

Ik rij bijna wekelijks over deze overweg en die houden wel degelijk een risico in hoor. Vooral in de zomer is het soms gevaarlijk omdat de bomen en struiken in de buurt van de overweg in bloei staan en een groot deel van het zicht wegnemen. En als dan uw radio te luid staat en ge kijkt niet verder dan 2 meter voor u.. Tis snel gebeurd.

Waar nu het ongeval gebeurd is, valt het nog mee omdat er daar niet zo veel struiken zijn maar ter hoogte van de Sluisweg in Olen (zelfde spoor) heb ik een aantal jaren terug al meegemaakt dat er een aantal bladeren voor de seinen hingen. :?
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Bericht door dekooiker »

Ik zou denken dat die toestand net noopt tot extra voorzichtigheid...
De trein.
Alleen voor durvers.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: 67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Bericht door nahoj »

Synrise schreef:Ik rij bijna wekelijks over deze overweg en die houden wel degelijk een risico in hoor. Vooral in de zomer is het soms gevaarlijk omdat de bomen en struiken in de buurt van de overweg in bloei staan en een groot deel van het zicht wegnemen. En als dan uw radio te luid staat en ge kijkt niet verder dan 2 meter voor u.. Tis snel gebeurd.
Autorijden en niet verder voor u uit kijken dan 2m is levensgevaarlijk voor uzelf èn de mede-weggebruikers. 2m is de remafstand bij 20km/h op droog wegdek. En daar moet je eigenlijk nog de reactietijd bij rekenen.

Ik weet wel dat die 2m spreekwoordelijk bedoeld was, maar mijn punt blijft hetzelfde.
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: 67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Bericht door BlubBlub »

Synrise schreef:Waar nu het ongeval gebeurd is, valt het nog mee omdat er daar niet zo veel struiken zijn maar ter hoogte van de Sluisweg in Olen (zelfde spoor) heb ik een aantal jaren terug al meegemaakt dat er een aantal bladeren voor de seinen hingen. :?
Dat kan je via de infrabel-site melden en geen week later wordt er gesnoeid [en je krijgt een bedank-mailtje omdat je de moeite gedaan hebt om het te melden].
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: 67-jarige bestuurster gegrepen door goederentrein

Bericht door Bibke »

Het gaat eenvoudiger worden. Er zullen 2 soorten overwegen komen, actieve en passieve (Sint-Andrieskruis) overwegen + de volledige slagbomen zullen verdwijnen.

Bron: http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/ai ... ijnen.aspx
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gesloten