Bedankt om de eerdere misinformatie recht te zettennahoj schreef: U mag gesproken hebben met de paus wat mij betreft, maar wat u beschrijft is niet wat momenteel concreet op papier staat.
Over pakweg motorstellen die functioneel compatibel zijn met Desiro, is op geen enkel moment zelfs sprake geweest. Dat zou een technisch extreem verregaande complexiteit vormen.
Hierbij een poging om de wilde verhalen een halt toe te roepen.
Momenteel wordt het volgende concreet uitgewerkt. Hieraan kunnen nog wijzigingen aangebracht worden, in functie van de evolutie van het project (o.m. de technische mogelijkheden).
> 1000 dubbeldekrijtuigen M7, in 4 varianten:
- 2de klasse;
- 1e/2e klasse;
- 2e klasse + multifunctionele ruimte + stuurpost;
- 2e klasse + stuurpost + zelfstandige tractie-uitrusting.
Ze zullen in min of meer vaste configuratie rijden van 4 of 6 eenheden (uitbating type motorstel), maar dit kan ook gemengd gebeuren met gesleepte M5*/M6/M7, tractie door M7/HLE(13/)18/19, en besturing vanuit M6/M7/HLE(13/)18/19 (via MUX).
De GF-koppeling moet dus functioneel compatibel zijn tussen HLE19, M6 en M7. Bij de andere GF beperkt zich dit tot evacuatiemogelijkheden (en bij MR96 zelfs dat niet wegens de hoogte van de koppeling).
* bij M5 zal het enkel gaan om door M7/HLE omsloten homogene M5-stellen, met de stuurposten van de stuurrijtuigen M5 buiten dienst, om reden van de energievoorziening van M5.
Maar waarom voor deze vorm kiezen? Zijn gewone 4-of 6-ledige motorstellen, zoals het gros van de IC-treinen in Nederland, niet handiger?