NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Shrek

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef:Ik vind het nieuwe ontwerp van de SIV-schermen er wel leuk uitzien, maar toch niet perfect: er wordt veel ruimte verspild en de aandacht wordt afgeleid van de inhoud door tierelantijntjes zoals kleurverlopen en ronde vormen. Voor de informatie zelf blijft te weinig ruimte over:
- Het woord "Verbindingen:" vereist een kolom terwijl er verder niets wordt gedaan
- De actuele en verwachte vertrektijden zijn zeer goed, maar er wordt veel ruimte gebruikt om het te toenen
- Er is niet voldoende plek om "Brussel-Luxemburg" te tonen, maar 1/9e van het scherm is wel vrijgehouden voor een kwart cirkel en een NMBS-logo
- Het woord "spoor" neemt wederom broodnodige ruimte in en zou beter op een andere plaats getoond kunnen worden
- Het woord "Trein" is overbodig, een gemiddelde reiziger weet heus wel dat hij in een trein zit en niet in een bus
Nu moet je zelf toch ook wel toegeven dat je aan leestekencopulatie doet :wink:
Steve

Bericht door Steve »

K V B schreef:
Trein30 schreef:De 08022 draagt nog altijd sporen van deze graffiti, het maakt haar trouwens ook één van de direct herkenbare stellen, waar je het nummer niet van hoeft te zien om te weten welk stel het is.

Helaas is graffiti inderdaad een gigantisch probleem, van al de Desiro's die ik op zaterdag voorbij zag komen, zat zowat 50% onder de graffiti, soms zelfs over de gehele lengte. Op ander materieel is het zelfs erger - was het stel 837 er niet tussen geweest, dan had ik kunnen zeggen dat 100% van de Varkenssnuitjes die ik gisteren zag, echt wel zwaar beklad was. Maar de 837 ziet er dan weer uit alsof iemand deze te lijf is gegaan met een schuurmachine. :/
Ik snap niet hoe het mogelijk is dat grafittispuiters dus zo lang hun gang kunnen gaan. Want een trein geheel onderspuiten, daar gaat toch tijd in zitten. Hoe komt het dat niemand die lui spot?
Ik veronderstel dat een beetje graffitispuiter nu ook geen ettelijke uren nodig heeft, zeker als er in groep gehandeld wordt. En midden in de nacht op een makkelijk toegankelijke bundel, in het midden van tientallen treinstellen, vermoed ik dat je wel enige tijd bezig kunt zijn voor iemand onraad ruikt.
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

Shrek schreef:[...]
Goh, op zich kan je het zo wel omschrijven, maar een beetje 'leestekencopulatie' kan geen kwaad als het over een user interface gaat. Ik vind dat in elk geval een ietwat beter geslaagd ontwerp. Niet dat ik problemen heb met de huidige weergave, zo lang dat men al de tekst eens volledig en correct kan weergeven.
K V B

Bericht door K V B »

Steve schreef:
K V B schreef:
Trein30 schreef:De 08022 draagt nog altijd sporen van deze graffiti, het maakt haar trouwens ook één van de direct herkenbare stellen, waar je het nummer niet van hoeft te zien om te weten welk stel het is.

Helaas is graffiti inderdaad een gigantisch probleem, van al de Desiro's die ik op zaterdag voorbij zag komen, zat zowat 50% onder de graffiti, soms zelfs over de gehele lengte. Op ander materieel is het zelfs erger - was het stel 837 er niet tussen geweest, dan had ik kunnen zeggen dat 100% van de Varkenssnuitjes die ik gisteren zag, echt wel zwaar beklad was. Maar de 837 ziet er dan weer uit alsof iemand deze te lijf is gegaan met een schuurmachine. :/
Ik snap niet hoe het mogelijk is dat grafittispuiters dus zo lang hun gang kunnen gaan. Want een trein geheel onderspuiten, daar gaat toch tijd in zitten. Hoe komt het dat niemand die lui spot?
Ik veronderstel dat een beetje graffitispuiter nu ook geen ettelijke uren nodig heeft, zeker als er in groep gehandeld wordt. En midden in de nacht op een makkelijk toegankelijke bundel, in het midden van tientallen treinstellen, vermoed ik dat je wel enige tijd bezig kunt zijn voor iemand onraad ruikt.
Mischien toch tijd dat de NMBS een paar waakhonden aankoopt?
Shrek

Bericht door Shrek »

Glodenox schreef:
Shrek schreef:[...]
Goh, op zich kan je het zo wel omschrijven, maar een beetje 'leestekencopulatie' kan geen kwaad als het over een user interface gaat. Ik vind dat in elk geval een ietwat beter geslaagd ontwerp. Niet dat ik problemen heb met de huidige weergave, zo lang dat men al de tekst eens volledig en correct kan weergeven.
Uiteraard zijn er enkele kleine verbeteringen mogelijk. Maar deze SIV is veruit de beste manier van infoverstrekking ooit in een Belgische trein.
Dit is een ware revolutie in de reizigersinfo, waarschijnlijk de grootste sinds het installeren van een omroepinstallatie. Dan doen enkele details er niet zo toe, het is een super systeem. Hopelijk komt dit snel in alle treinen te staan :)
dentheo

Bericht door dentheo »

Klopt, maar hopelijk staat men ook open voor goede ideeën voor verbetering.
Theo
Groeten vanop de Heide
profke

Bericht door profke »

laat ons hopen dat de marketing boys dit niet te snel zien, anders worden de vertragingen ONDER de 5 min 59 terug als onbestaande gemarkeerd...
dentheo

Bericht door dentheo »

Ik meen zelfs dat het wordt vertraging in Nederland niet meer gebruikt mag worden...
Theo
Groeten vanop de Heide
Trein30

Bericht door Trein30 »

Steve schreef:Ik veronderstel dat een beetje graffitispuiter nu ook geen ettelijke uren nodig heeft, zeker als er in groep gehandeld wordt. En midden in de nacht op een makkelijk toegankelijke bundel, in het midden van tientallen treinstellen, vermoed ik dat je wel enige tijd bezig kunt zijn voor iemand onraad ruikt.
Misselijkmakend filmpje, maar wel een illustratie hoe snel graffitispuiters kunnen zijn: dit is een 'graffiti-aanval' op een Duitse trein. Een georganiseerd groepje spuiters heeft minder dan drie minuten nodig om een VOLLEDIGE trein onder te spuiten:

http://youtu.be/tKQxFKV67yk
AfbeeldingAfbeelding
Azess

Bericht door Azess »

joenges toch, ik kan daar echt kwaad van worden eh, al weet ik dat het natuurlijk geen zin heeft, maar toch...
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Shrek schreef:Nu moet je zelf toch ook wel toegeven dat je aan leestekencopulatie doet :wink:
Zo kun je het zien, maar ik ben van mening dat feedback niet onder stoelen of banken gestoken hoeft te worden. Ik bedoel het goed :)

En ja, de schermen in de Desiro's (Desiri?) zijn absoluut een vooruitgang, maar dat betekent niet dat je daarna klaar bent. Er is altijd ruimte voor verbetering. ;)
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

Ofwel had ik geluk, ofwel is de nieuwe SIV in meer treinen geïnstalleerd, want deze morgen had ik weer de nieuwe versie in de trein die ik nam. Zo heb ik de tweede foto in mijn vorige post kunnen verbeteren met een duidelijkere foto.
Ditmaal was er voor de een of andere reden geen informatie over de vertraging van de trein zelf (was in elk geval > 6 minuten, mocht dat ineens aangepast zijn), maar wel tot op de minuut over de verbindingen in de tussenliggende stations.
Ik merkte nu ook pas op dat er bij de verbindingen in een station 2 schermen met verbindingen getoond worden, om zo tot 8 verbindingen te komen.
Afbeelding
Steve

Bericht door Steve »

Als (bijna) dagelijks Desiro-reiziger heb ik er zo nog geen opgemerkt. Maar ik veronderstel dat dat nu niet al te lang op zich zal laten wachten.

(tenzij het voorlopig beperkt is tot bepaalde lijnen, zoals L25/L27?)
loic1811

Bericht door loic1811 »

Ik zit er ook dagelijks in en zelf ook nog niks opgemerkt . Ik had vorige week nog foto's gezien van die schermen op de L trein Leuven - Braine-Le-Comte . :D
nahoj

Bericht door nahoj »

Het is niet beperkt tot bepaalde lijnen, maar volgt het updaten van de software op de treinen, wat in volle gang is.
Plaats reactie