nahoj schreef:De snelheidsbeperking is een tijdelijke maatregel, in afwachting van het onderzoek van de diverse klachten.
Men kan daar geen risico's mee nemen.
Dat is ze zeker nog. Heb recent zelf eens op L2 in de rijtuigen gezeten en zelfs aan 170 km/u kan je in het midden van de trein een licht zeeziek gevoel oplopen.
Steven schreef:Dat is ze zeker nog. Heb recent zelf eens op L2 in de rijtuigen gezeten en zelfs aan 170 km/u kan je in het midden van de trein een licht zeeziek gevoel oplopen.
Bij 170 km/h heb je nog altijd het schudden en bij 160 km/h dan niet??
Heeft het schudden dan niet veeleer te maken met het profiel van de lijn en/of de aanpassingen die er gebeurd zijn om de rijtuigen zogenaamd geschikt te maken voor 200 km/h?
Vreemd toch: in de "gewone" M6 die daar voortdurend 160 km/h rijden (onder meer op de IC-E en IC-K) ben ik zo'n opvallend geschud nog nooit gewaargeworden...
Oef ik ben dus niet de enige ... Is me een paar weken geleden ook opgevallen dat die rijtuigen precies meer schommelen .. En ook aan 160 km/h tussen Oostende en Brussel-Zuid
Je kan met meerdere types materieel wel eens geschud voelen.
Dat ligt ofwel aan de staat van de lijn (bv. op sommige stroken van L50A (Klein Eiland - Lombeek of sommige stukken tussen Gent en Brugge)), ofwel aan het materieel (vnl. wielsleet), ofwel (meestal) aan een combinatie van de twee.
Met M6 heb ik dat al meermaals gevoeld. Het valt jullie nu wellicht pas op, nu erover gepraat wordt. Ik heb bv. nog niemand horen klagen van MR96, waar dit ook frequent voorkomt op de minder goed lopende baanvakken.
Voor 200 km/h werd aan M6 niets wezenlijks veranderd, behalve wat onderhoud betreft, o.m. om de wielsleet sneller te corrigeren, met name vòòr de instabiliteitsgrens aan 200 km/h.
Infrabel doet ook meer frequent onderhoud aan L2 dan aan lijnen van 160km/h.
Snelheid kost geld.
Het technisch onderzoek naar de klachten loopt nog.
Vandaag overigens de stam van 9 M6-rijtuigen gezien op de IC-L (wat op zich al uiteindelijk is in het weekend), en tot mijn verbazing zat er een "200"-rijtuig in...
Steve schreef:Vandaag overigens de stam van 9 M6-rijtuigen gezien op de IC-L (wat op zich al uiteindelijk is in het weekend), en tot mijn verbazing zat er een "200"-rijtuig in...
Die had ik gisteren ook gezien , Zo verbazend is dat niet als die rijtuigen in Kortrijk worden onderhouden . Ik heb op de IC-L al meerdere keren een M6 "V 200 " in een stam gezien
nahoj schreef:Infrabel doet ook meer frequent onderhoud aan L2 dan aan lijnen van 160km/h.
Dat niet noodzakelijk, een lijn van 10 jaar oud heeft doorgaans minder onderhoud nodig dan die van 50 jaar oud.
Maar het is natuurlijk wel zo dat de toleranties veel kleiner zijn waardoor er bij veel kleinere afwijkingen een onderhoud zal plaatsvinden dan op andere lijnen.
nahoj schreef:Infrabel doet ook meer frequent onderhoud aan L2 dan aan lijnen van 160km/h.
Dat niet noodzakelijk, een lijn van 10 jaar oud heeft doorgaans minder onderhoud nodig dan die van 50 jaar oud.
Maar het is natuurlijk wel zo dat de toleranties veel kleiner zijn waardoor er bij veel kleinere afwijkingen een onderhoud zal plaatsvinden dan op andere lijnen.
Laat het mij anders formuleren: men doet meer frequent controles.
nahoj schreef:Je kan met meerdere types materieel wel eens geschud voelen.
Dat ligt ofwel aan de staat van de lijn (bv. op sommige stroken van L50A (Klein Eiland - Lombeek of sommige stukken tussen Gent en Brugge)), ofwel aan het materieel (vnl. wielsleet), ofwel (meestal) aan een combinatie van de twee.
Voor 200 km/h werd aan M6 niets wezenlijks veranderd, behalve wat onderhoud betreft, o.m. om de wielsleet sneller te corrigeren, met name vòòr de instabiliteitsgrens aan 200 km/h.
Andere oorzaken van het schommelen zijn ook nog mogelijk.
Indien bij een bepaalde snelheid de schommelingen heel heftig worden zou dat erop kunnen duiden dat de eigenfrequentie van een M6 rijtuig bereikt wordt. In dat geval zal men iets aan de totale constructie moeten uitvoeren om deze trilling te dempen (bijvoorbeeld anders afstellen dempers).
Weet iemand trouwens of een wijziging aan de dempers is uitgevoerd alvorens deze rijtuigen V200 M6 rijtuigen werden?
nahoj schreef:Je kan met meerdere types materieel wel eens geschud voelen.
Andere oorzaken van het schommelen zijn ook nog mogelijk.
Indien bij een bepaalde snelheid de schommelingen heel heftig worden zou dat erop kunnen duiden dat de eigenfrequentie van een M6 rijtuig bereikt wordt. In dat geval zal men iets aan de totale constructie moeten uitvoeren om deze trilling te dempen (bijvoorbeeld anders afstellen dempers).
Weet iemand trouwens of een wijziging aan de dempers is uitgevoerd alvorens deze rijtuigen V200 M6 rijtuigen werden?
Zoals ik al schreef: er is niks wezenlijks veranderd, ook niet aan de dempers.
En er zijn inderdaad nog andere oorzaken mogelijk. De pneumatische ophanging bijvoorbeeld.