werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Stijn91 »

Ik weet niet voor de hoeveelste keer dat er een omleiding is langs L50 door de werken op L50A maar volgens mij hebben ze nog altijd niet door dat het treinverkeer extra vertraging oploopt en andere treinen ook vertraging oplopen en toch willen ze die trein met volledige samenstelling toch naar het eindstation laten rijden.



IC A: Trein niet veel vertraging -> gaat tot Oostende, te veel vertraging -> gaat tot Brugge.
Ze kunnen dan beter de IC A altijd beperken tot Brugge en IC G later laten vertrekken in Brugge, keertijd in Oostende is 40 min. in het weekend lijkt me voldoende.
In de omgekeerde richting kunnen ze trein beter beperken tot Verviers-Centraal en van daaruit een L-trein of bus laten rijden richting Eupen.

IC E: Beperken tot Brugge en van daaruit bussen of speciaal ingelegde treinen voorzien tot Knokke/Blankenberge. In de omgekeerde richting tot Landen en van daaruit andere treinen inleggen. Het is besparing van tijd door dat men niet moet afkoppelen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef: IC A: Trein niet veel vertraging -> gaat tot Oostende, te veel vertraging -> gaat tot Brugge.
Ze kunnen dan beter de IC A altijd beperken tot Brugge en IC G later laten vertrekken in Brugge, keertijd in Oostende is 40 min. in het weekend lijkt me voldoende.
In de omgekeerde richting kunnen ze trein beter beperken tot Verviers-Centraal en van daaruit een L-trein of bus laten rijden richting Eupen.

IC E: Beperken tot Brugge en van daaruit bussen of speciaal ingelegde treinen voorzien tot Knokke/Blankenberge. In de omgekeerde richting tot Landen en van daaruit andere treinen inleggen. Het is besparing van tijd door dat men niet moet afkoppelen.
Wat voor een idee is dat nu.
Het kan toch niet zoveel kwaad dat je iets te laat in Eupen bent? Keertijd genoeg. De kans is trouwens groot dat de vertraging tegen dan al volledig is ingehaald.
Zelfde geldt voor Landen: de dienstregeling is zeer ruim waardoor de trein zelfs met omleiding op tijd in Genk of Luik is om te keren.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Stijn91 »

Shrek schreef:
Stijn91 schreef: IC A: Trein niet veel vertraging -> gaat tot Oostende, te veel vertraging -> gaat tot Brugge.
Ze kunnen dan beter de IC A altijd beperken tot Brugge en IC G later laten vertrekken in Brugge, keertijd in Oostende is 40 min. in het weekend lijkt me voldoende.
In de omgekeerde richting kunnen ze trein beter beperken tot Verviers-Centraal en van daaruit een L-trein of bus laten rijden richting Eupen.

IC E: Beperken tot Brugge en van daaruit bussen of speciaal ingelegde treinen voorzien tot Knokke/Blankenberge. In de omgekeerde richting tot Landen en van daaruit andere treinen inleggen. Het is besparing van tijd door dat men niet moet afkoppelen.
Wat voor een idee is dat nu.
Het kan toch niet zoveel kwaad dat je iets te laat in Eupen bent? Keertijd genoeg. De kans is trouwens groot dat de vertraging tegen dan al volledig is ingehaald.
Zelfde geldt voor Landen: de dienstregeling is zeer ruim waardoor de trein zelfs met omleiding op tijd in Genk of Luik is om te keren.
De IC A gaat heel vaak maar tot Brugge en omgekeerd schaft men Eupen ook af en gaat die maar tot Welkenraedt of zelf maar tot Verviers. De keertijd van de IC E in Genk is 22 min., de kleinste vertraging bij afkoppeling of ander probleem en je vertrekt vanuit Genk met vertraging. In Luik is er genoeg keertijd voorzien.
Laatst gewijzigd door Stijn91 op 05 feb 2014, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef:De IC A gaat heel vaak maar tot Brugge en omgekeerd schaft men Eupen ook af en gaat die maar tot Welkenraedt of zelf maar tot Verviers.
Als hij vaak afgeschaft is maar soms niet is het toch nog altijd beter dan altijd afschaffen zoals jij voorstelt?
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Stijn91 »

Shrek schreef:
Stijn91 schreef:De IC A gaat heel vaak maar tot Brugge en omgekeerd schaft men Eupen ook af en gaat die maar tot Welkenraedt of zelf maar tot Verviers.
Als hij vaak afgeschaft is maar soms niet is het toch nog altijd beter dan altijd afschaffen zoals jij voorstelt?
Liever een korter traject en op tijd terug kunnen vertrekken dan aankomen en weer met vertraging vertrekken ook al heb je als reiziger graag dat je trein tot het eindstation gaat als je daar moet zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steven »

trouwens de IC A heeft 30 min keertijd in Oostende en ongeveer een gelijkaardige keertijd in Eupen dus moet je al een vertraging hebben groter dan 25 min voor ze zoiets beslissen. Bijkomend moet je er aan denken dat de helft van die trein door de bestuurders van Oostende is bediend dus hem dan beperken tot Brugge is al helemaal een zotte beslissing omdat de aflos dan nog tot in Brugge moet geraken waardoor je weer vertraging bijmaakt ipv in te winnen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door rdv »

Stijn91 schreef:Ik weet niet voor de hoeveelste keer dat er een omleiding is langs L50 door de werken op L50A maar volgens mij hebben ze nog altijd niet door dat het treinverkeer extra vertraging oploopt en andere treinen ook vertraging oplopen en toch willen ze die trein met volledige samenstelling toch naar het eindstation laten rijden.
Waar er vorige week nog bijkomende reistijd voorzien was, is die er nu weer afgehaald op de routeplanner. De route wordt wel nog weergegeven via L50 en L28. De bijkomende reistijd was ook maar 10 minuten, terwijl Infrabel 12 minuten bijkomende reistijd voorspelt.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door groentje »

Beperken van de IC-A heeft niet veel zin, maar dat het niet erg is dat de IC-A vertraging heeft die niet is ingecalculeerd in de reiswegplanner, dat kan je toch niet menen, Schrek? Hoeveel aansluitingen zouden er daardoor niet onverrichterzake de mist in zijn gegaan? Aansluitingen waar wel op gerekend was, want gegeven door de planner, met nog wat marge erbij...
Zo wacht de IR Liers-Luxemburg bijvoorbeeld, maar zelden langer dan een paar minuten, dus iedereen die erop rekende om een dagje naar PlopsaCoo te gaan (ik zeg zo maar iets) riskeert 2 uur langer te mogen wachten. Er zijn ook heel wat busaansluitingen, en zeker in Wallonië rijden bussen soms heel weinig. Je wil echt niet de enige bus 's ochtends missen in pakweg Eupen of Verviers, want dan kan het al eens gebeuren dat je tot morgen mag wachten... Als de aansluiting volgens de planning verbroken wordt, kan je tenminste nog een trein eerder nemen, dat is misschien niet heel erg aangenaam, maar beter dan die aansluiting missen.
Kortom, ik ben het met Stijn91 eens dat ze bij geplande omleidingen de vertraging beter invoeren in de planner, dat gebeurt nu niet op Denderleeuw-Brussel-Zuid. Als de treinen voor werken worden omgeleid via Lichtervelde, is dat overigens wél het geval, en dan vertrekt de IC-A voorzien een 10-20 minuten eerder in Oostende. Waarom dat verschil? Weekend na weekend merken we vertragingen tussen 10 en 30(!) minuten bij werken tussen Brussel-Zuid en Denderleeuw, maar behalve een uitroepteken dat er vertraging mogelijk is, worden reizigers daar absoluut niet voor gewaarschuwd...
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef:Beperken van de IC-A heeft niet veel zin, maar dat het niet erg is dat de IC-A vertraging heeft die niet is ingecalculeerd in de reiswegplanner, dat kan je toch niet menen, Schrek? Hoeveel aansluitingen zouden er daardoor niet onverrichterzake de mist in zijn gegaan? Aansluitingen waar wel op gerekend was, want gegeven door de planner, met nog wat marge erbij...
Zo wacht de IR Liers-Luxemburg bijvoorbeeld, maar zelden langer dan een paar minuten, dus iedereen die erop rekende om een dagje naar PlopsaCoo te gaan (ik zeg zo maar iets) riskeert 2 uur langer te mogen wachten.
Precies. Ik heb vorig jaar een aantal weekends de statistieken bijgehouden van de aansluitingen in Luik van IC A op Thalys en ICE naar Duitsland. Ruwweg de helft daarvan gaat door zulke werkzaamheden mis (soms zelfs de laatste aansluiting), terwijl er normaliter een kwartier overstaptijd is. Het personeel in Luik zal wel weer blij zijn: zij mogen de boze reizigers weer helpen.
Theoretisch kan de de opgelopen vertraging op lijn 50 in Luik bijna zijn weggereden, maar wel alleen als er toevallig niets in de weg rijdt. En dat wordt niet gepland - bij de doortocht in Brussel kan zo'n omgeleide trein nog een hoop extra vertraging oplopen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Beperken van de IC-A heeft niet veel zin, maar dat het niet erg is dat de IC-A vertraging heeft die niet is ingecalculeerd in de reiswegplanner, dat kan je toch niet menen, Schrek? Hoeveel aansluitingen zouden er daardoor niet onverrichterzake de mist in zijn gegaan? Aansluitingen waar wel op gerekend was, want gegeven door de planner, met nog wat marge erbij...
Zo wacht de IR Liers-Luxemburg bijvoorbeeld, maar zelden langer dan een paar minuten, dus iedereen die erop rekende om een dagje naar PlopsaCoo te gaan (ik zeg zo maar iets) riskeert 2 uur langer te mogen wachten. Er zijn ook heel wat busaansluitingen, en zeker in Wallonië rijden bussen soms heel weinig. Je wil echt niet de enige bus 's ochtends missen in pakweg Eupen of Verviers, want dan kan het al eens gebeuren dat je tot morgen mag wachten... Als de aansluiting volgens de planning verbroken wordt, kan je tenminste nog een trein eerder nemen, dat is misschien niet heel erg aangenaam, maar beter dan die aansluiting missen.
Kortom, ik ben het met Stijn91 eens dat ze bij geplande omleidingen de vertraging beter invoeren in de planner, dat gebeurt nu niet op Denderleeuw-Brussel-Zuid. Als de treinen voor werken worden omgeleid via Lichtervelde, is dat overigens wél het geval, en dan vertrekt de IC-A voorzien een 10-20 minuten eerder in Oostende. Waarom dat verschil? Weekend na weekend merken we vertragingen tussen 10 en 30(!) minuten bij werken tussen Brussel-Zuid en Denderleeuw, maar behalve een uitroepteken dat er vertraging mogelijk is, worden reizigers daar absoluut niet voor gewaarschuwd...
Ik zeg niet dat het niet erg is voor de reizigers he, ze zouden dat absoluut in de planner moeten weergeven.
Maar voor de roulatie van de treinen hoeft het niet noodzakelijk een probleem te zijn, en daar doelde stijn op.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Retard »

Stijn91 schreef: IC A: Trein niet veel vertraging -> gaat tot Oostende, te veel vertraging -> gaat tot Brugge.
Ze kunnen dan beter de IC A altijd beperken tot Brugge en IC G later laten vertrekken in Brugge, keertijd in Oostende is 40 min. in het weekend lijkt me voldoende.
In de omgekeerde richting kunnen ze trein beter beperken tot Verviers-Centraal en van daaruit een L-trein of bus laten rijden richting Eupen.
Maar dit gaat enkel op als de IC A in vertraging is en dan zouden de mensen al moeten overstappen op de IC C, wat voor nog meer vertraging zorgt.
Stijn91 schreef:IC E: Beperken tot Brugge en van daaruit bussen of speciaal ingelegde treinen voorzien tot Knokke/Blankenberge.
Dit wordt al gedaan richting Knokke, was trouwens één van de laatste diensten van motorstel 204.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Stijn91 »

Ik denk dat men in Denderleeuw op de borden zet dat de trein zal vertrekken om het uur xx:17 richting Oostende, Op 12 min. vanuit Brussel naar Denderleeuw en dan zetten ze er vaak +15 ofzo bij. In plaats van er dan gewoon u:35 of zo van te maken. Ik ben wel is benieuwd hoeveel keer dat men de IC A volgend weekend het hele traject zal laten rijden.
BVG1988
Berichten: 565
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door BVG1988 »

De vertraging in Denderleeuw valt te zien. Meestal komt de IC A toe met een vertraging van 7 min in Denderleeuw als hij rijdt naar Oostende. Ik denk dat het laatste keer hh:19 was dat de vertrektijd was. Ik denk dat het vooral te maken heeft met de passage tussen op de driehoek van Jette, Bockstael en Pannenhuis dat hij veel vertraging heeft.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Stijn91 »

Men rekent 12 min. extra aan voor de IC A volgend weekend, de IR-i zal nu ook tot Brussel-Noord rijden met een reistijd verlenging van 6 min. tussen Denderleeuw en Brussel-Zuid. De IR-h zal tot tussen Brugge - Gent - Aalst rijden.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door The_Knitter »

Ik durf niet te zeggen of dit het goede topic is, 'op de stations' past er ook wel bij.
Ik ben al diverse keren via L162 gespoord in het weekend, en zag dan ergens (evt bij een station) een HLD55/62 met werktrein genieten van de weekendrust.
Is iemand die weet waar ik zulke treinen op de L162 in het weekend geparkeerd kan vinden? Ik heb het laatst wel wat genoteerd, maar ben het alweer kwijt...

Wat ik vanuit de trein kon zien, wordt die herelektrificatie gelijk goed uitgevoerd, de inmiddels voltooide stukken zagen er maar strak uit.
Plaats reactie