Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Om op de originele vraag over de MS96 in De Panne in te gaan: uit vrij goede bron heb ik vernomen dat er wellicht niet al te veel MS96, M6 en ander "exotisch" materieel meer op lijn 73 te zien zullen zijn, of het moet zijn dat een of andere ICT in de zomer nog wat variatie brengt. Qua verbinding was het dus al bekend dat het de facto De Panne - Gent wordt, het vervolg richting Brussel zou een overname van de huidige IR-h zijn (inclusief alle kleine haltes) en dus nog minder interessant om toch te blijven zitten.
FLV-FGSP
Berichten: 1883
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door FLV-FGSP »

Volgens de voorlopige planning van B-Technics zouden de P-treinen op lijn 73 (waarvan er overigens 2 via L50A naar Brussel zouden rijden) met M4 worden gereden.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Merijn »

Rijden er op de ir-h niet enkele MS96?

...of Desiro's...ik vind ze persoonlijk niet zo slecht, maar met een Desiro van Gent naar De Panne lijkt me toch wat te lang.

Ohja, zolang het vooruit rijdt... (ik ben liever optimistisch)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Merijn schreef:Rijden er op de ir-h niet enkele MS96?

...of Desiro's...ik vind ze persoonlijk niet zo slecht, maar met een Desiro van Gent naar De Panne lijkt me toch wat te lang.

Ohja, zolang het vooruit rijdt... (ik ben liever optimistisch)
Die overname van de IR-h gaat over het traject (en meer bepaald de haltes), niet over het materieel. Desiro's zullen er dus normaal gesproken niet op te zien zijn. Wellicht wordt het qua materieelinzet op lijn 73 een grote terugkeer naar wat van toepassing was vóór de komst van de MS96 en M6.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Komt er dan nog een trein Gent - Brussel via Aalst of dan enkel die komende van De Panne?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Stijn91 schreef:Komt er dan nog een trein Gent - Brussel via Aalst of dan enkel die komende van De Panne?
In de eerder verschenen lijstjes was er sprake van dat de snelle trein Limburg - Brussel (via boog van Aarschot) verder zou rijden naar Aalst en Gent, dus dat zal dan wel de tweede verbinding worden.
wrpint
Berichten: 206
Lid geworden op: 06 feb 2006, 16:07
Locatie: MI

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door wrpint »

Ik lees dat MR96 zal verdwijnen van L73. Iemand enig idee naar welke verbinding(en) deze dan zal verschuiven? Ik zie ze tegenwoordig zo weinig rijden.
In het initiële plan was er ook sprake van twee IC-treinen/uur van Welkenraedt naar Brussel. Weet iemand hierover meer? Zou die tweede verbinding ook via de L2 gaan (bvb. ter vervanging dan van de IC O Brussel-Visé) of zou het gewoon gaan om een verlenging van IC F (Quiévrain-Luik) via de klassieke L36? Zou Eupen dan zijn rechtstreekse verbinding met Brussel/Oostende verliezen en worden er bijgevolg pendeltreintjes Eupen-Welkenraedt ingelegd?
In de Limburgse media was er enkele maanden geleden heel wat heisa over het plan m.b.t. Limburg. Hieruit zou blijken dat er vnl. met MR80 zou gereden worden en het huidige moderne materieel (M6) Hasselt niet meer/amper zou aandoen. Aangezien er wel een snelle verbinding Hasselt-Brussel (via de boog) komt, kan ik me echter moeilijk voorstellen dat men dit met breaks zou willen rijden.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door dentheo »

Volgende Week "Roadshow" in Heide met Jef vandenberghe oa over dienstregeling 2015
Theo
Groeten vanop de Heide
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

dentheo schreef:Volgende Week "Roadshow" in Heide met Jef vandenberghe oa over dienstregeling 2015
Ah?: meer info graag.
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

wrpint schreef: In de Limburgse media was er enkele maanden geleden heel wat heisa over het plan m.b.t. Limburg. Hieruit zou blijken dat er vnl. met MR80 zou gereden worden en het huidige moderne materieel (M6) Hasselt niet meer/amper zou aandoen. Aangezien er wel een snelle verbinding Hasselt-Brussel (via de boog) komt, kan ik me echter moeilijk voorstellen dat men dit met breaks zou willen rijden.
het belangrijkste wat we onthouden hebben van die media heisa is dat het geen correcte info was. je mag er rustig vanuit gaan dat de m6 ook na december nog naar hasselt zal komen ;-)
FLV-FGSP
Berichten: 1883
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door FLV-FGSP »

stefanic schreef:
dentheo schreef:Volgende Week "Roadshow" in Heide met Jef vandenberghe oa over dienstregeling 2015
Ah?: meer info graag.
Vond dit via de blauw-witte tijdsverspiller:
Afbeelding
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door dentheo »

stefanic schreef:
dentheo schreef:Volgende Week "Roadshow" in Heide met Jef vandenberghe oa over dienstregeling 2015
Ah?: meer info graag.
http://www.jefvandenbergh.be/nl/nmbs-op-het-goede-spoor

In Twitter, die ernaast hangt, suggereert hij vragen als : rijdt onze IC-dubbeldekker nog naar Charleroi....
Theo
Groeten vanop de Heide
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ferry »

Het weghalen van modern materiaal op lijn 73 en de vermoedelijke terugkeer van Breaks is nog maar eens het bewijs hoe "Brussel" denkt over de westhoek! Een regelrechte schande!!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Geen enkele lijn heeft het alleenrecht op "modern" materieel. Het is nu niet dat die breaks zo slecht zijn he. Trouwens zolang er niets bekend gemaakt is op papier is er niets zeker over wat waar en hoe zal rijden. Momenteel is er vooral veel speculatie.
De vernieuwde breaks hebben trouwens voor een deel (middenrijtuig en eerste klasse) dezelfde stoelen als de M6 dus op vlak van zitcomfort is dat deel al gelijkwaardig.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Breaks zullen inderdaad opnieuw op een heel aantal lijnen te zien zijn (zoals vandaag)... en op meerdere plaatsen zal men wellicht ook plots heel wat MS75 te slikken krijgen, waar die er vandaag niet of amper rijden.

Maar voor lijn 73 is er de combinatie van de (vermoedelijke) "achteruitgang" van materieel plus het feit dat de verbinding in feite gedegradeerd wordt tot een stoptrein over de volledige route... en daar kan ik wel begrijpen dat het wat pijn doet...
Plaats reactie