Lille Flandres - Garé du Nord - st'Pancras

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
pronkie001
Contacteer:

Lille Flandres - Garé du Nord - st'Pancras

Bericht door pronkie001 »

De afgelopen dage in Lille, Parijs en Londen geweest met de HSL-treinen. Vanaf Amsterdam met de Thalys en met lokale TER's en Eurostar naar Lille.

Uiteraard met de Eurostar naar Londen gereisd, op de heenweg van Parijs naar Londen st'Pancras met é'n tussenstop in Ebbsfleet
De terugweg vanuit st'Pancras naar Brussel-Zuid met stops in Calais en Lille-Europe. Ik moet zeggen een aparte belevenis.

Waar ik vroeger met de lokale trein naar Hoek van Holland moest reizen, een uurtje of 8 a 10
naar Harwich om vervolgens 1 a 2 uurtjes in een gammele trein naar Waterloo station, was dit een stuk sneller, bij
Calais de tunnel in en binnen een half uurtje aan de overkant, midden in het centrum van Londen.
Afbeelding Lille-Flandres met de "botsneus" van de NMBS 471, gereed voor vertrek naar Antwerpen.
Afbeelding De voormalige Eurostar 3303, nu ingezet als reguliere TGV.
Afbeelding Gare du'Nord met een wel heel bekend voorkomend model, deze echter kan op 25Kv rijden.
Afbeelding Het is een gaan en komen van treinen waarvan de loc wordt losgekoppeld aangezien Gare du'Nord een kopstation is.
Afbeelding De 122342 wordt hier afgerangeerd.

Afbeelding De 22341 staat gereed vooo vertrek, genomen met redelijk veel tegenlicht.
Afbeelding 522472 loc gereed voor vertrek.
Afbeelding 522244 kleurloze loc, althans geheel grijs.
Afbeelding Niet alle locs worden gelijk afgerangeerd, hier de 515027 met de 215043.
Twee locs die op elkaar lijken, de nummering begrijp ik nog niet, worden samen afgerangeerd.
Afbeelding st'Pancras, met z'n beroemde dak.
Afbeelding Veel foto's maken lukt niet, alle platformen zijn afgesloten en je moet een kaartje hebben om bij de trein te komen.
Ik ga er zeker nog een keer terug, eerst wat onderzoek verrichten hoe je toch foto's kan maken.
Want ik heb toch wat mooie locs gezien in King Cross Station.

Wat wel opviel is dat de tickets erg duur zijn, je moet goed weten wanneer je welk ticket koopt.
Ik ga in juli weer naar Londen en vlieg dan vanaf Londen-Gatwick, koste wel wat moeite om uit te zoeken
wat het goedkoopste tarief is en wanneer je die kan kopen, en waar de treinen vertrekken.
Naar Londen- Gatwick bijvoorbeeld moet je niet in Kings Cross zijn maar in st Pancras. Ik heb niet kunnen
vinden waar dit in Kings Cross is aangegeven.

Tip: Er zit hier een goede pub waar je lekker kan eten en waar het zelf gebrouwen bier erg lekker is. :mrgreen:
Lukas

Re: Lille Flandres - Garé du Nord - st'Pancras

Bericht door Lukas »

Hoi,

Pronkie001,

Bedankt voor de mooie reportage!!

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
dentheo

Bericht door dentheo »

pronkie001 schreef: Veel foto's maken lukt niet, alle platformen zijn afgesloten en je moet een kaartje hebben om bij de trein te komen.
Ik ga er zeker nog een keer terug, eerst wat onderzoek verrichten hoe je toch foto's kan maken.
Want ik heb toch wat mooie locs gezien in King Cross Station.
Laatste keer dat ik er was stonden poortjes in King Cross allemaal open, bij de buur St Pancras alles gesloten.
Hierover is in de Engelse pers nog wat "rumoer" geweest, want de manager van GNER had getwitterd dat hij ze liever open liet staan.
De zwartrijders zijn al bijna verdwenen en de poortjes sluiten veroorzaakt nu alleen maar problemen voor zijn personeel.
Anderzijds heeft de installatie nogal wat Ponden gekost na
Laatst gewijzigd door dentheo op 03 feb 2014, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

ik heb elke keer ik in King's Cross kwam toch gesloten poortjes gezien.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Leuke reportage!

Engeland is zeer leuk voor treinenspotters, helaas wordt het leven je niet altijd makkelijk gemaakt door poortjes op het station, zeer hoge balustrades op bijvoorbeeld spoorviaducten en een overdaad aan geluidswallen. Aan de andere kant, des te groter wordt de uitdaging om wel een mooie spotplek te vinden. ;)

Die poortjes zijn een verzinsel van het Department for Transport, lang niet alle train operating companies zijn er blij mee.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Betreffende de "nummerotation des engins moteurs " van locs. Ze hebben er een nummer vooraan toegevoegd die betrekking heeft op het gebriok. dus bv vroeger 22310 is een loc type 222200. Nu zal kij noemen 122310 daar hij bv gebruikt word op de grandes lignes enz
Dus de type 15000 zoas in de reportage de ene =5= TER en de andere 2 =corail
1 = Grande Ligne
2 = Corail intercité (CIC – ex transport public)
3 = réservé
4 = Fret
5 = TER (Transport express régional)
6 = Infrastructure
7 = réservé
8 = Transilien (Transport voyageur Ile de France)
9 = réservé
pronkie001
Contacteer:

Bericht door pronkie001 »

AlexNL schreef:Leuke reportage!Engeland is zeer leuk voor treinenspotters, helaas wordt het leven je niet altijd makkelijk gemaakt door poortjes op het station,
Bedankt,
Binnenkort een revanche, dan ben ik 5 dagen in Engeland met een railpass, kijken of het dan lukt om wat foto's te maken.
Plaats reactie