Fyra

pietmol

Re: Fyra

Bericht door pietmol »

pietmol schreef:
Shrek schreef:
AlexNL schreef:Je kunt natuurlijk ook overdrijven.
Ja, maar waar ligt het economisch optimum?
aangezien NMBS rijdt dank zij belastinggeld, moet je ook de vraag stellen waar het maatschappelijke draagvlak ligt?


als iemand uit de provincie Antwerpen naar Nederland moet, hoe groot is de kans dat hij met de trein gaat?
als iemand uit de provincie Limburg(B) naar Nederland moet, hoe groot is de kans dat hij met de trein gaat?
wat ik maar wil zeggen is dat die nieuw voorgestelde Benelux niet voldoet aan de verwachtingen van een een snelle verbinding tussen Brussel en Amsterdam ter vervanging van de Fyra;

maar NMBS & NS zijn er wel ingeslaagd om een trein/traject te bedenken waardoor men veel reizigers kan aantrekken...

voor vele mensen uit de provincie Antwerpen zal deze trein idd een oplossing zijn, daar waar Thalys (en Fyra) dat niet is (was)...

(voor de Limburgers niet)
Laatst gewijzigd door pietmol op 26 mar 2014, 14:13, 2 keer totaal gewijzigd.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Fyra

Bericht door LHOON »

pietmol schreef: als iemand uit de provincie Antwerpen naar Nederland moet, hoe groot is de kans dat hij met de trein gaat?
als iemand uit de provincie Limburg(B) naar Nederland moet, hoe groot is de kans dat hij met de trein gaat?
Dat zal zeer sterk afhangen van de aangeboden dienstverlening!
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Fyra

Bericht door Commendatore »

Ik vraag me af of het niet beter is om voor doorgaande treinen in Breda een aparte halte langs de hogesnelheidslijn te bouwen, een beetje à la Montabaur aan de NBS Köln-Rhein/Main, dus met aansluiting op de nabijgelegen klassieke lijn. Reizigers van of naar het centrum kunnen dan gebruik maken van aansluitende treinen en/of bussen. Ik ken de lokale situatie verder niet echt, maar als ik op de satelietbeelden van Google Maps kijk, zou Breda-Prinsenbeek wel op een dergelijke manier uitgebouwd kunnen worden.
bobby

Re: Fyra

Bericht door bobby »

Commendatore schreef:Ik vraag me af of het niet beter is om voor doorgaande treinen in Breda een aparte halte langs de hogesnelheidslijn te bouwen, een beetje à la Montabaur aan de NBS Köln-Rhein/Main, dus met aansluiting op de nabijgelegen klassieke lijn. Reizigers van of naar het centrum kunnen dan gebruik maken van aansluitende treinen en/of bussen. Ik ken de lokale situatie verder niet echt, maar als ik op de satelietbeelden van Google Maps kijk, zou Breda-Prinsenbeek wel op een dergelijke manier uitgebouwd kunnen worden.

of zo'n station met 2-niveaus die elkaar kruisen zoals Amsterdam Duivendrecht...

HSL bovenaan, Breda-Roosendaal onderaan
Laatst gewijzigd door bobby op 26 mar 2014, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Fyra

Bericht door groentje »

Dat zou niet slecht geweest zijn, maar voorlopig zitten we nog wel even vast aan Breda Hauptbahnhof, denk ik.
pietmol

Re: Fyra

Bericht door pietmol »

blijkbaar zou de "benelux2016" nog steeds met NMBS HLE28 gereden worden.
Klopt dit?

en zo ja, zou NMBS dan niet beter naar een oplossing zoeken om van deze lease af te geraken? (Nieuwe locs voor Benelux kopen; HLE18 laten homologeren voor Nederland; Traxxen van Angels overkopen)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra

Bericht door Shrek »

pietmol schreef:blijkbaar zou de "benelux2016" nog steeds met NMBS HLE28 gereden worden.
Klopt dit?

en zo ja, zou NMBS dan niet beter naar een oplossing zoeken om van deze lease af te geraken? (Nieuwe locs voor Benelux kopen; HLE18 laten homologeren voor Nederland; Traxxen van Angels overkopen)
Die lease zal blijven tot er een definitieve oplossing is. Het zou mij alvast verbazen moest de constructie 2016 definitief zijn :wink:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Fyra

Bericht door Steve »

pietmol schreef:blijkbaar zou de "benelux2016" nog steeds met NMBS HLE28 gereden worden.
Klopt dit?

en zo ja, zou NMBS dan niet beter naar een oplossing zoeken om van deze lease af te geraken? (Nieuwe locs voor Benelux kopen; HLE18 laten homologeren voor Nederland; Traxxen van Angels overkopen)
Die lease is niet per se een slechte zaak. Locs hebben een levensduur van minstens 30 jaar (en bij aankoop moet je dus ook van een dergelijke afschrijving uitgaan, trek er de bestaande carrière van af en er blijft nog minstens 20 jaar), terwijl er de komende 10 jaar nog heel wat kan (en wellicht ook zal) veranderen in het semi-HSL-aanbod tussen België en Nederland. Als er bijvoorbeeld over 5 à 8 jaar nieuwe treinstellen komen specifiek voor deze dienst, dan sta je daar mooi met je HLE 28, voor veel geld gekocht maar met geen tot weinig nut door al het nieuw aangekochte tractiematerieel (HLE 18/19, M7, enzovoort). Over de HLE 18 in Nederland is al veel gezegd: onder 25 kV geen probleem, maar je zult altijd met flinke porties 1,5 kV zitten en dan verlies je de helft van je vermogen.

(edit: Shrek was bondiger maar sneller :wink: )
pietmol

Re: Fyra

Bericht door pietmol »

Steve schreef:
Die lease is niet per se een slechte zaak. Locs hebben een levensduur van minstens 30 jaar (en bij aankoop moet je dus ook van een dergelijke afschrijving uitgaan, trek er de bestaande carrière van af en er blijft nog minstens 20 jaar), terwijl er de komende 10 jaar nog heel wat kan (en wellicht ook zal) veranderen in het semi-HSL-aanbod tussen België en Nederland. Als er bijvoorbeeld over 5 à 8 jaar nieuwe treinstellen komen specifiek voor deze dienst, dan sta je daar mooi met je HLE 28, voor veel geld gekocht maar met geen tot weinig nut door al het nieuw aangekochte tractiematerieel (HLE 18/19, M7, enzovoort). Over de HLE 18 in Nederland is al veel gezegd: onder 25 kV geen probleem, maar je zult altijd met flinke porties 1,5 kV zitten en dan verlies je de helft van je vermogen.

(edit: Shrek was bondiger maar sneller :wink: )


huurprijs van 1 Traxx = 400.000 Euro per jaar
aankoopprijs van zo'n Traxx zo'n 4.000.000 Euro.

leasecontract NMBS - Angels: looptijd = 10 jaar, maw op 10 jaar tijd heb je eigenlijk die loc volledig afbetaald (Leasing firma's zijn dan ook geen liefdadigheidsinstellingen :wink: )
het lease contract loopt tot eind 2017/begin 2018, dus tegen dan moet NMBS toch een oplossing zoeken...

wat als je na 10 jaar die loc niet meer nodig hebt?
voor een goede 4-spanningen loc als de traxx is er een tweedehandsmarkt (in tegenstelling tot bv HLE-12 of HLE-13).


tenslotte
HLE18 heeft op 1500V een beperkt vermogen van zo'n 3000 kW (dus evenveel als destijds de HLE11)
pietmol

Re: Fyra

Bericht door pietmol »

Shrek schreef: Die lease zal blijven tot er een definitieve oplossing is. Het zou mij alvast verbazen moest de constructie 2016 definitief zijn :wink:
deze zou inderdaad niet definitief zijn, maar in Nederland wordt er vanuitgegaan dat deze oplossing toch wel zo'n jaar of 10 zal meegaan (kwestie van de renovatie van hun rijtuigen te kunnen "terugverdienen")
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra

Bericht door Shrek »

pietmol schreef: huurprijs van 1 Traxx = 400.000 Euro per jaar
aankoopprijs van zo'n Traxx zo'n 4.000.000 Euro.

leasecontract NMBS - Angels: looptijd = 10 jaar, maw op 10 jaar tijd heb je eigenlijk die loc volledig afbetaald (Leasing firma's zijn dan ook geen liefdadigheidsinstellingen :wink: )
het lease contract loopt tot eind 2017/begin 2018, dus tegen dan moet NMBS toch een oplossing zoeken...

wat als je na 10 jaar die loc niet meer nodig hebt?
voor een goede 4-spanningen loc als de traxx is er een tweedehandsmarkt (in tegenstelling tot bv HLE-12 of HLE-13).

tenslotte
HLE18 heeft op 1500V een beperkt vermogen van zo'n 3000 kW (dus evenveel als destijds de HLE11)
Je gaat wel even voorbij aan de lopende kosten voor zo'n loc (schade, retrofits, ... ) waardoor de terugverdientijd helemaal geen 10 jaar is.
En er is natuurlijk ook de hele administratie om zo'n locs zelf te beheren en daarna nog te proberen verkopen.
Neen, laat dat maar mooi over aan Alpha Trains.
pietmol

Re: Fyra

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:
pietmol schreef: huurprijs van 1 Traxx = 400.000 Euro per jaar
aankoopprijs van zo'n Traxx zo'n 4.000.000 Euro.

leasecontract NMBS - Angels: looptijd = 10 jaar, maw op 10 jaar tijd heb je eigenlijk die loc volledig afbetaald (Leasing firma's zijn dan ook geen liefdadigheidsinstellingen :wink: )
het lease contract loopt tot eind 2017/begin 2018, dus tegen dan moet NMBS toch een oplossing zoeken...

wat als je na 10 jaar die loc niet meer nodig hebt?
voor een goede 4-spanningen loc als de traxx is er een tweedehandsmarkt (in tegenstelling tot bv HLE-12 of HLE-13).

tenslotte
HLE18 heeft op 1500V een beperkt vermogen van zo'n 3000 kW (dus evenveel als destijds de HLE11)
Je gaat wel even voorbij aan de lopende kosten voor zo'n loc (schade, retrofits, ... ) waardoor de terugverdientijd helemaal geen 10 jaar is.
En er is natuurlijk ook de hele administratie om zo'n locs zelf te beheren en daarna nog te proberen verkopen.
Neen, laat dat maar mooi over aan Alpha Trains.

als huren dan toch zo voordelig is, waarom koopt NS dan zelf Traxxen ter vervanging van die 15 leasing Traxxen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra

Bericht door Shrek »

pietmol schreef:als huren dan toch zo voordelig is, waarom koopt NS dan zelf Traxxen ter vervanging van die 15 leasing Traxxen?
Misschien zien zijn in die Traxxen wel een definitieve oplossing voor de binnenlandse IC's :wink:
bobby

Re: Fyra

Bericht door bobby »

Shrek schreef:
pietmol schreef:als huren dan toch zo voordelig is, waarom koopt NS dan zelf Traxxen ter vervanging van die 15 leasing Traxxen?
Misschien zien zijn in die Traxxen wel een definitieve oplossing voor de binnenlandse IC's :wink:

ik denk dat het toch maar een tijdelijke oplossing is:

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... 014-145881
Het gaat om Traxx locomotieven van het type F140 MS2. Deze locomotieven kunnen in de reizigersdienst maximaal 160 kilometer per uur. Vanaf 2021 worden de Traxx locomotieven weer vervangen door nieuwe snelle Intercity's. Deze nieuwe treinen, die vanaf 2021 moeten gaan instromen, zullen minimaal 200 kilometer per uur kunnen, maar wellicht ook sneller.
bobby

Re: Fyra

Bericht door bobby »

pietmol schreef: Traxxen van Angels overkopen...
als je daarmee voortijdig je leasecontract kunt beeindigen, dan zou dit een interessante optie kunnen zijn.

maar:
-Angels zal deze "gebruikte" locs niet voor een habbekrats wegdoen
-de meeste locs van de reeks 28 hebben als max snelheid 140 km: -> wat kost de upgrade naar 160?
-de HLE28 heeft ZWS/ZMS, maar geen MUX -> wat kost toevoeging van MUX?
-kan de HLE28 uitgerust worden met GF-koppeling? -> prijs?

ik denk dat deze gebruikte locs uiteindelijk evenveel gaan kosten als nieuwe...
Plaats reactie