Fyra

dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra

Bericht door dentheo »

Welk communicatiemiddel stopt NS in zijn nieuwe stuurrijtuigen voor de traxxen ?

ZWS of MUX of is dat slechts kwestie van zelfde software aan beide zijden ?
Theo
Groeten vanop de Heide
pietmol

Re: Fyra

Bericht door pietmol »

dentheo schreef:Welk communicatiemiddel stopt NS in zijn nieuwe stuurrijtuigen voor de traxxen ?

ZWS of MUX of is dat slechts kwestie van zelfde software aan beide zijden ?
Het is zowel software als hardware:
het Duitse ZWS maakt gebruik van een ander ader-paar uit de UIC kabel:
voor ZWS volstaat de oude UIC kabel met 13-aders;
voor MUX heb je de UIC kabel nodig met 18-aders (TCN bus)

CFL heeft destijds ZWS in de 3000 in laten bouwen (met behoud van MUX); Bombardier heeft daarvoor een extra computer geplaatst.
Ze rijden dus in traktieschakeling met de HLE13 dmv MUX, en rijden trekduw met hun DOSTO's dmv ZWS; (CFL heeft ook TRAXX-en die met deze DOSTO's rijden)


ik vermoed dat NS ZWS zal gebruiken, omdat die BDs rijtuigen in eerste instantie met die rode leasing TRAXXen (binnenlandsverkeer) zullen gebruikt worden...
pietmol

Re: Fyra

Bericht door pietmol »

bobby schreef: [
-de HLE28 heeft ZWS/ZMS, maar geen MUX -> wat kost toevoeging van MUX?
...

MUX is enkel nodig als men (reservematerieel inbegrepen) meer TRAXXen aankoopt dan strikt noodzakelijk voor de Benelux, dus bij aankoop van een grotere reeks, waardoor er ook exemplaren op binnenlandse diensten zouden komen en waarvoor het dan wel wenselijk zou zijn dat ze trekduw met de bestaande MUX stuurrijtuigen kunnen rijden.

nadeel van "net voldoende" exemplaren aan te kopen is dat je met een zeer kleine reeks zit, die waarschijnlijk relatief duur is in onderhoud.
Laatst gewijzigd door pietmol op 27 mar 2014, 16:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Fyra

Bericht door Bordensteker »

pietmol schreef:Ik vermoed dat NS ZWS zal gebruiken, omdat die BDs rijtuigen in eerste instantie met die rode leasing TRAXXen (binnenlandsverkeer) zullen gebruikt worden...
Maar de ene dienst die specifiek een snelle kering onderweg zou moeten krijgen, is straks juist de dienst met een stop in het station van Breda (dus met richtingverandering) naar België. Daar wil je niet met je loc rond je trein moeten gaan, en steeds met twee locs (voor en achter) gaan rijden is natuurlijk ook niet alles.
Locwisselen met een gereedstaande tweede bemande loc zou wellicht wél vlot kunnen maar is weer een onaantrekkelijk ingewikkeld proces.

Toch jammer dat die oude niet-gemoderniseerde Benelux stuurrijtuigen al gesloopt zijn! Die zou je (mits een flinke stuurtafelombouw en alsnog de upgrade naar ICRm) prima hebben kunnen hergebruiken. Dezelfde filosofie toepassen als destijds ivm het richtingwisselen in het toenmalige zuivere kopstation Antwerpen Centraal.
Ik meen namelijk gelezen te hebben dat de huidige binnenlandse ICR stuurrijtuigen (die constructief gezien niets jonger zijn, want eerder al eens verbouwd uit een ander type rijtuigindeling zonder stuurpost) ook nog een behoorlijke aanpassing behoeven om in plaats van een duwende loc 1700 een duwende Traxx op afstand te bedienen.
Maar ja, als je alles van tevoren weet ...
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra

Bericht door AlexNL »

pietmol schreef:als huren dan toch zo voordelig is, waarom koopt NS dan zelf Traxxen ter vervanging van die 15 leasing Traxxen?
Omdat ze er niet in slaagden om 15 lease-Traxxen te vinden die beschikbaar kwamen wanneer NS ze nodig had. Daarom heeft men besloten om over te gaan tot aanschaf van nieuwe Traxx-locs, wanneer ze niet meer nodig zijn voor NS-diensten kunnen ze altijd weer ter huur/koop worden aangeboden.
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Fyra

Bericht door Fabian318 »

AlexNL schreef:
kika schreef:Correctie, ICx is ondertussen al aangepast naar 250. http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=194695 Vraag me niet naar de argumentatie, ik kan slechts speculeren.
Opvallend, eerder was de maximumsnelheid van de twaalfdelige ICx nog 249 km/u. Misschien is het een marketingtrucje, het verschil tussen 249 en 250 km/u is in de praktijk een verschil van seconden.
In de praktijk betekent een materieelsnelheid van 249 km/h een daadwerkelijke snelheid van slechts 240 km/h omdat het treinbeeinvloedingssysteem (LZB) in 10-km/h-stappen werkt.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra

Bericht door dentheo »

AlexNL schreef:
Omdat ze er niet in slaagden om 15 lease-Traxxen te vinden die beschikbaar kwamen wanneer NS ze nodig had. Daarom heeft men besloten om over te gaan tot aanschaf van nieuwe Traxx-locs, wanneer ze niet meer nodig zijn voor NS-diensten kunnen ze altijd weer ter huur/koop worden aangeboden.

Ik meen zelfs dat er nooit 15 beschikbaar geweest zijn met dat "pakket" op de huurmarkt. Het is een beetje moeilijk uitknobbelen, want er zijn een paar eigenaars van naam veranderd. Ik meen dat ze origineel geleverd waren aan CBrail en die zijn daarna naar Marquarie gegaan. Maar ze reden wel rond met een blauwe band... die ze onderhuurde.
Theo
Groeten vanop de Heide
bobby

Re: Fyra

Bericht door bobby »

pietmol schreef:als huren dan toch zo voordelig is, waarom koopt NS dan zelf Traxxen ter vervanging van die 15 leasing Traxxen?
Ik meen dat NS er slechts 12 least: Angels heeft indertijd een bestelling geplaatst voor 15 locs Traxx F140 MS2, welke aangepast werden om 160 km/u te rijden, en welke een 'kit' B/NL/D aanboord hebben.
12 van deze locs zijn naar NS/HiSpeed gegaan en 3 naar NMBS (2801/2802/2803).

de overige 40 locs HLE-28 zijn ook Traxx F140 MS2 met 'kit' B/NL/D, maar zijn van een latere bestelling; hun maximum snelheid is 140 km/u

AlexNL schreef:
Omdat ze er niet in slaagden om 15 lease-Traxxen te vinden die beschikbaar kwamen wanneer NS ze nodig had. Daarom heeft men besloten om over te gaan tot aanschaf van nieuwe Traxx-locs, wanneer ze niet meer nodig zijn voor NS-diensten kunnen ze altijd weer ter huur/koop worden aangeboden.
Het zou wel degelijk de bedoeling zijn dat NS de lease voor die 12 Traxxen (welke afloopt in 2015) NIET verlengt
bobby

Re: Fyra

Bericht door bobby »

De Benelux versie december 2015 zou dus met NMBS locs rijden tegen 160 KM/u, waar gaat NMBS die locs halen?

Van de actueel aanwezige Traxx-en kunnen enkel 2802 & 2803 160 km/u (2801 is weg) en 2804-2843 kunnen maar 140 km/u...
bobby

Re: Fyra

Bericht door bobby »

Steve schreef:
pietmol schreef:blijkbaar zou de "benelux2016" nog steeds met NMBS HLE28 gereden worden.
Klopt dit?

en zo ja, zou NMBS dan niet beter naar een oplossing zoeken om van deze lease af te geraken? (Nieuwe locs voor Benelux kopen; HLE18 laten homologeren voor Nederland; Traxxen van Angels overkopen)
Die lease is niet per se een slechte zaak. Locs hebben een levensduur van minstens 30 jaar (en bij aankoop moet je dus ook van een dergelijke afschrijving uitgaan, trek er de bestaande carrière van af en er blijft nog minstens 20 jaar), terwijl er de komende 10 jaar nog heel wat kan (en wellicht ook zal) veranderen in het semi-HSL-aanbod tussen België en Nederland. Als er bijvoorbeeld over 5 à 8 jaar nieuwe treinstellen komen specifiek voor deze dienst, dan sta je daar mooi met je HLE 28, voor veel geld gekocht maar met geen tot weinig nut door al het nieuw aangekochte tractiematerieel (HLE 18/19, M7, enzovoort). Over de HLE 18 in Nederland is al veel gezegd: onder 25 kV geen probleem, maar je zult altijd met flinke porties 1,5 kV zitten en dan verlies je de helft van je vermogen.

(edit: Shrek was bondiger maar sneller :wink: )

Materieelsituatie anno 2025:
Locs 18/19 120 stuks actief
Locs 13 ????
andere locs allemaal buiten dienst...

rijtuigen in dienst:
M5, M6, I10 & I11
goed voor zo'n 90 à 100 treinen: dus 90 à 100 locs nodig, in deze schatting is geen rekening gehouden met niet-splitsbare M6 treinen met 2 locs,
dus met 120 loc zit je echt zeer krap...wan je moet ook nog reservematerieel hebben

M7: NMBS zou losse componenten kopen die dan samengesteld kunnen worden tot 4 ledige motorstellen, 6 ledige motorstellen, en treinstammen die getrokken/geduwd worden door locomotieven...

dus ook voor een aantal M7 treinen zal men extra locs nodig hebben...

dus tenzij alle Locs 13 opnieuw naar reizigers komen zal NMBS tegen 2025 een te kort hebben aan locs.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Fyra

Bericht door groentje »

Ging die M7 geen motorstel worden?
pietmol

Re: Fyra

Bericht door pietmol »

bobby schreef:De Benelux versie december 2015 zou dus met NMBS locs rijden tegen 160 KM/u, waar gaat NMBS die locs halen?

Van de actueel aanwezige Traxx-en kunnen enkel 2802 & 2803 160 km/u (2801 is weg) en 2804-2843 kunnen maar 140 km/u...


euh ze kunnen misschien bij Angels die rode Traxxen van HiSpeed leasen/kopen
in 2015 komen die toch ter beschikking :wink:



Als NMBs de 'hand kan leggen op' die rode Traxxen van HiSpeed (blijkbaar 12 stuks) dan heeft NMBS aangevuld met 2802 & 2803 14 locs voor de Benelux-dienst.
In principe volstaan 14 locs voor zo'n dienst (destijds gebruikte men 12 locs HLE-11), doch het onderhouden van een kleine reeks kost verhoudingsgewijs meer dan het onderhouden van een grote reeks.


Volgens mij zou het best zijn dat NMBS bij Angels probeert om zowel de 12 HiSpeed Traxxen als de 42 Traxxen welke NMBS least aan te kopen.

Dan zou NMBS over 54 Traxxen beschikken, welke als volgt gebruikt zou kunnen worden:
34 locs die doorverhuurd worden aan 'Logistics'
20 locs voor reizigersverkeer.

De pool voor reizigers zou als volgt samengesteld zijn: 12 HiSpeed Traxxen, 2802 & 2803 + 6 locs uit de reeks 2804-2843, deze laatste 6 zouden een upgrade naar V160 krijgen.

gebruik van de pool reizigers:
-primaire dienst: Benelux, omloop 8 locs;
-secundaire dienst: IC31 (Brussel Antwerpen), omloop 6 locs (3 dubbeldektreinen met 2 locs per trein)


de locs van de pool reizigers zouden een ander kleurtje krijgen (waarom niet gebasseerd op dat eenvoudige maar zeer mooie blauwe livrei van de HLD62 van Infrabel?) en mss een ander nummertje (bv 2880 -2899)
Afbeelding

dus zoiets (ongeveer) Afbeelding of zoiets, waarbij men dan publiciteit voor de B-dagtrips op de loc kan zetten (een loc met panda's, eentje met koala's,...)
Afbeelding
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Fyra

Bericht door Bordensteker »

bobby schreef:De Benelux versie december 2015 zou dus met NMBS locs rijden tegen 160 KM/u, waar gaat NMBS die locs halen?
Van de actueel aanwezige Traxx-en kunnen enkel 2802 & 2803 160 km/u (2801 is weg) en 2804-2843 kunnen maar 140 km/u...
Een nadere inspectie van de opschriften op de flanken van de 2815 wees onlangs uit dat deze goed is voor 160 km/u in België en Nederland. De bestuurder vertelde desgevraagd dat er enige tijd geleden een eerder nog ontbrekende toestemming is afgekomen voor deze hogere maximum snelheid in genoemde landen; technisch zijn de locs 2804-2843 blijkbaar gelijk aan de 2801-2803 en de bestaande rode NSH Traxxen.

Het ging begreep ik dus alleen maar (of intussen alleen nog maar) om een “papieren” wijziging zoals men dat in de luchtvaart ook kent: de fabriek certificeert een nieuw vliegtuigtype in het begin voor een bepaald maximum startgewicht dat in de basisprijs wordt opgenomen. Na de eerste gebruiksjaren gaat men op verzoek van een of meer klanten onderzoeken en aantonen dat het vliegtuig technisch en operationeel veilig met iets hogere gewichten zou kunnen starten, zonder ergens iets te hoeven versterken. Uiteindelijk wordt zo’n verhoogd startgewicht dan aangeboden aan iedereen die dat verhoogde gewicht “koopt” tegen de prijs die de fabrikant vraagt als bijdrage in de (in eerste instantie door de fabrikant gedragen) ontwikkelingskosten van de papieren wijziging. Je kan dan dus zelfs het verhoogde gewicht kopen voor een deel van je vloot, want je betaalt ervoor per vliegtuig.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Fyra

Bericht door Bordensteker »

Vervanger Fyra van spoor gehaald
De NS heeft de IC direct-treinen uit de dienstregeling genomen. De treinen rijden tussen Amsterdam en Breda op het traject van de hsl. Met de stroomtoevoer naar de locomotief zijn problemen.

De naam van deze treinen was eerst Fyra maar vanwege het debacle met de Fyra's van de Italiaanse bouwer AnsaldoBreda werd de naam Intercity-direct. Het gaat nu om achttien locomotieven,van het Canadese Bombardier, die moeten worden onderzocht. Zolang dat onderzoek loopt, rijden er geen treinen op het traject.

De Beneluxtrein naar Antwerpen en Brussel rijdt wel. Reizigers zijn wel ruim een half uur langer onderweg.
Bron: NOS Teletekst

Dit betreft dus de treinen die met ICR rijtuigen achter de rode Traxxen van NS Hispeed over de HSL rijden. Ik las ergens dat het met stroomafnemers te maken heeft. Dan denk ik dus de stroomafnemers voor 25 kV.
Er zouden ook goederentreinen blijven staan door dit probleem; dan zal dat wel gelden voor treinen die via de (25 kV) Betuweroute horen te rijden.

Edit: blijkens het NOS Journaal is er sprake van ongewoon snelle slijtage die blijkt samen te hangen met het telkens van spanning (en stroomafnemer) wisselen. De binnenlandse Fyra moet inderdaad bij elk tussenstation overgaan naar het klassieke spoor en daarna weer terug naar de 25 kV HSL. Enkel het stukje tussen Schiphol en Amsterdam CS is doorgaand 1,5 kV op klassiek spoor.
Nog een geluk dat dit euvel blijkbaar nog niet speelt op de Logistics-Traxxen van de Benelux (die rijden in deze reizigersdienst volledig op klassieke net en schakelen nu alleen tussen 1,5 en 3 kV, hetgeen denk ik wél het laten zakken van de stroomafnemer vereist, maar daarna komt dezelfde stroomafnemer terug op).

Ik ben uiteraard benieuwd of dit soort omschakelingen bij Montzen de groene Traxxen ook parten (gaan) spelen ...
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Fyra

Bericht door deadlock »

Het gaat níet om problemen met de stroomvoorziening volgens Somda, maar om problemen met haarscheurtjes in een of andere constuctie.
Plaats reactie