NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
sippycarlito

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door sippycarlito »

Ik zat vrijdag op die trein gevormd uit 3x MS08 richting Brugge... Ik heb helemaal naar voor mogen lopen om toch een plaatsje te vinden op de harde zetels van de 1e klasse afdeling...
Ik heb ansich helemaal niets tegen die treinen, maar ze mogen niet gebruikt worden als IC en zeker niet op die lange afstanden.

Voor mij krijgt de nmbs nog wat respijt tot de nieuwe dienstregeling, maar dan hoop ik die treinen niet meer te zien op de IC verbindingen...
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Update met werkelijke tijd is goed, maar de verbindingen van de stations kunnen toch beter, het uur van de trein erbij plaatsen, er kwam in L2180 op dat er een L trein verbinding naar Denderleeuw is, lijkt mij een fout te zijn.
overweg44

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door overweg44 »

Gisteren vlak na het opstarten (activatie batterij) van een MR08 gemerkt dat het besturingssysteem achter het TDD "Windows for Workgroups 3.11" is. Hallo ???
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door kika »

Reden Desiro's daar niet al op in 2004? Het is pas sinds 2008 dat je geen nieuwe licenties voor de embedded markt op 3.11 for workgroups kan krijgen… Van alle dingen die je door de jaren heen tegenkomt en hoort van Siemens en IT ben ik niet verbaasd.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Deze morgen hebben ze in Denderleeuw van een Desiro op de IR naar de luchthaven de deur en het trapje manueel moeten toeklappen.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door msts.be »

mirifa schreef:Gisteren vlak na het opstarten (activatie batterij) van een MR08 gemerkt dat het besturingssysteem achter het TDD "Windows for Workgroups 3.11" is. Hallo ???
Zeker ? Lijkt mij eerder Windows CE 3.0 of 4.0 te zijn, oudere Ebula's draaien daar op. De nieuwere draaien op XP Embedded (zoals de ticketautomaten uit het andere topic).
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door wva »

Dit weekend twee maal met een Desiro mee gereden tussen Antwerpen en Melkouwen.... die dingen trekken zeer snel op waardoor hij vier minuten te vroeg in Melkouwen was. :D
Maar het verschil tussen 1ste en 2de klas is wat mij betreft nul. :(
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Desiro 08077 heeft 1 kant waarbij 1 rijtuig volledig onder de graffiti zit.
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Beesty »

Is er eigenlijk een (technisch) verschil tussen de desiro's 080** of de 085** stellen, en zo ja welke of wat is de reden waarom men het verschil in de nummering gemaakt heeft??
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door AlexNL »

De Desiro's uit de 080xx-reeks kunnen alleen op het 3 kV =-netwerk rijden, terwijl de 085xx-Desiro's ook geschikt zijn voor de spoorlijnen die zijn uitgerust met een bovenleidingsspanning van 25 kV ~. Dit laatste is het geval op HSL 4 (Antwerpen - Nederlandse grens) waar 085xx-Desiro's rijden tussen Antwerpen en Noorderkempen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

AlexNL schreef:De Desiro's uit de 080xx-reeks kunnen alleen op het 3 kV =-netwerk rijden, terwijl de 085xx-Desiro's ook geschikt zijn voor de spoorlijnen die zijn uitgerust met een bovenleidingsspanning van 25 kV ~. Dit laatste is het geval op HSL 4 (Antwerpen - Nederlandse grens) waar 085xx-Desiro's rijden tussen Antwerpen en Noorderkempen.
En natuurlijk ook lijn 165-166 (Dinant - Bertrix - Virton - Athus - Aarlen met aftakking naar Libramont), waar de 085xx's al geruime tijd de MW41-diesels vervangen hebben die daar lange tijd gereden hebben bij gebrek aan ander (makkelijk inzetbaar) 25kV-materieel.

Grote kans dat er met de nieuwe dienstregelingen vanaf eind dit jaar ook een paar 085xx's zullen rijden op lijn 42 tussen Luik en Gouvy. De paar binnenlandse ritten (die niet door een combinatie 3000 + I6/I10 gedaan worden zoals de internationale IR) worden daar nu door een MS96 gedaan, maar dat zal wellicht niet blijven duren nu er hopen Desiro's zijn die nog beter voor die klus geschikt zijn.
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Beesty »

Ah ok, Merci voor de toelichting!
Ik had al een vermoeden in die aard .. maar zag niet onmiddellijk een uiterlijk verschil, dus toch maar even vragen aan de pro's onder ons ;-)
Winston
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:16
Locatie: Bij mijn vrouw thuis

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Winston »

Ergens had ik hier gelezen dat er later dit jaar Desiro's ingezet zouden worden op lijn 42 Gouvy - Luik v.v Komen deze in plaats van gummineuzen?

Ik woon zelf vlak bij Gouvy en momenteel wordt er huis/huis petitie gehouden over lijn 42. Er zou in de ochtend en avond te weinig capaciteit zijn voor het groot aantal reizigers. oa Scholieren en mensen die reizen voor hun werk in Luik zitten op elkaar geplakt. Het gemeente bestuurd noemt het de sardienen in blik dienst. Overdag is er weinig aanbod en is er voldoende capaciteit van CFL.

Vorig jaar juli hebben er een tweetal stammen Desiro's in Gouvy gestaan welke gehuurd waren voor 1 dag door scholen.

Een afwisseling zou meer dan welkom zijn.

Wim
Afbeelding
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Kalimero »

sippycarlito schreef:Ik zat vrijdag op die trein gevormd uit 3x MS08 richting Brugge... Ik heb helemaal naar voor mogen lopen om toch een plaatsje te vinden op de harde zetels van de 1e klasse afdeling...
Ik heb ansich helemaal niets tegen die treinen, maar ze mogen niet gebruikt worden als IC en zeker niet op die lange afstanden.

Voor mij krijgt de nmbs nog wat respijt tot de nieuwe dienstregeling, maar dan hoop ik die treinen niet meer te zien op de IC verbindingen...
Een rit op een L-trein kan soms ook lang duren. Die reizigers hebben evenveel recht op elementair comfort, binnendeuren om maar iets te noemen. Al eens vlak bij een buitendeur gezeten voor een rit van tien haltes ?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door kika »

Kalimero schreef:Een rit op een L-trein kan soms ook lang duren. Die reizigers hebben evenveel recht op elementair comfort, binnendeuren om maar iets te noemen. Al eens vlak bij een buitendeur gezeten voor een rit van tien haltes ?
Ja, en soms kies ik daar zelfs bewust voor, zoals wanneer het warm is of er veel mensen meereizen. Tien haltes is trouwens niet per definitie veelzeggend: er zijn ICE-s met minder haltes op hun complete traject (ICE200) of de L tussen bvb. Libramont en Dinant (11 haltes als ik me niet vergis, 75 minuten reistijd) heeft ook een stukje waar je een kwartier lang geen enkel station tegenkomt. Eigenlijk denk ik alleen bij extreme koude of grote hitte, of als je bij het multifunctionele deel zit, 'goh, een binnendeur zou wel prettig geweest zijn.' Dus heb ik liever dat er doorheen het jaar op 95% van de ritten: a) minder vertragingen zijn door 'reizigersbewegingen' b) er meer ruimte is voor de reizigers. Ergo: de vrijgekomen ruimte door geen binnendeuren te plaatsen, zouden we moeten merken in beenruimte :wink: De slechtheid van de eerste klasse zou dan weer wel een tikkeltje minder erg zijn als er daar wél binnendeuren waren. In ieder geval verwacht ik geen wonderen bij volgende bestellingen en wachten op een renovatie, dat lijkt me ook weer wat overdreven.
Plaats reactie