Er rijden weer meer treinen met vertraging
Een IC van dezelfde relatie had vandaag 32 minuten vertraging, betreft de 1827, waarom weet ik niet.Trainspotterke schreef:Vandaag had een IC G Antwerpen-Centraal - Oostende een vertraging van 9 minuten, veroorzaakt door het uitladen van een rolstoel, aldus de treinbegeleidster doorheen de intercom.
Gebeurt wel eens meer dat die verbinding te laat rijdt.
Ook de IC C is een ramp, en vooral op zaterdag. Ik heb al dikwijls een ganse treinrit (meestal Gent - Sint-Niklaas) met stress doorgebracht omdat mijn aansluiting met de bus in gedrang kwam (buffer = 12 minuten). Meer dan eens bus ook al gemist dus. En de volgende is dan meestal maar een uur of 2 later... dusja...
Grtz,
Maikel
Ook de IC C is een ramp, en vooral op zaterdag. Ik heb al dikwijls een ganse treinrit (meestal Gent - Sint-Niklaas) met stress doorgebracht omdat mijn aansluiting met de bus in gedrang kwam (buffer = 12 minuten). Meer dan eens bus ook al gemist dus. En de volgende is dan meestal maar een uur of 2 later... dusja...

Grtz,
Maikel
Ja, het is erg hé, met die IC D. Ik neem die heel veel op TTB-dag, een onder de 10 minuten vertraging heeft hij nu nog nooit gehad. Toen ik de tweede donderdag van augustus een naar Huy ging, een IC D met 30 minuten vertraging. De andere was mooi op tijd.Bert schreef:De IC D rijdt ook constant met vertragingen.
Dinsdag was er bijna geen enkele die geen vertraging kleiner dan 5 minuten had.
Bwa, bij de NMBS is het gelukkig nog niet zo erg als bij De Lijn!
Vorige week moest ik met L58 Gent - Brugge van Maldegem naar Brugge. Ik kwam twee minuten na het voorziene vertrekuur aan bij de halte, wetende dat de bus in 99 % van de gevallen vertraging heeft.
Twintig minuten later begin ik toch een beetje te panikeren, denkende dat mijn bus die ene keer toch op tijd geweest was!
Gelukkig, met een half uur vertraging, kwam hij de straat ingereden!
Wat een opluchting! 

Vorige week moest ik met L58 Gent - Brugge van Maldegem naar Brugge. Ik kwam twee minuten na het voorziene vertrekuur aan bij de halte, wetende dat de bus in 99 % van de gevallen vertraging heeft.
Twintig minuten later begin ik toch een beetje te panikeren, denkende dat mijn bus die ene keer toch op tijd geweest was!

Gelukkig, met een half uur vertraging, kwam hij de straat ingereden!

Lijn 2158 is dan ook dé ramplijn bij De Lijn Oost-Vlaanderen... Ondertussen is de dienstregeling van die lijn veranderd sinds 01/09/2006. Voor het volledige traject Brugge Station - Gent Sint-Pietersstation krijgt men nu 1u54, terwijl dat voor de wijziging maar 1u41 was. Een klein kwartier dat ze bij hebben gekregen, dus
.
Nadeel is dan ook dat deze lijn verpacht is aan Van Hoorebeke & Ganda Cars, waardoor het probleem niet echt zo 'au serieux' genomen wordt, aangezien de chauffeurs uit eigen regie niet op deze lijn rijden.
Grtz,
Maikel

Nadeel is dan ook dat deze lijn verpacht is aan Van Hoorebeke & Ganda Cars, waardoor het probleem niet echt zo 'au serieux' genomen wordt, aangezien de chauffeurs uit eigen regie niet op deze lijn rijden.
Grtz,
Maikel
ik denk ook door het feit dat je aan stadsverkeer niet veel kan doen he. gelijk in Gent moet men het ganse centrum doorkruisen. ook heeft deze lijn veel stopplaatsen en doordat deze door zoveel gemeenten loopt is er altijd wel ergens een werkje aan de gang. this natuurlijk wel een probleem die vertragingen. ik stel voor om lijn 58 terug door te trekken naar brugge. en met zen allen de trein nemen. die zijn minder gevoelig aan werkzaamheden.
Ik heb de lijn 58 nog eens in de vakantie genomen op een doordeweekse voormiddag in augustus tussen Brugge en Eeklo, met het gedetailleerde halteplan en dienstregeling in de hand. De chauffeur in kwestie vertrok met 2 minuten vertraging in Brugge, maar kon daar weinig aan doen: je kunt nl. niet vertrekken voor je aangekomen bent. Bij aankomst in Eeklo was de vertraging al opgelopen tot 6 minuten. Vooral als je halte na halte afpunt, merk je dat deze vertraging gewoon ontstaat omdat men de bus bijv. te snel door Maldegem wil jagen. En bovendien is er nauwelijks kans om vertraging in te lopen op de landelijke gedeelten.1607 schreef:ik denk ook door het feit dat je aan stadsverkeer niet veel kan doen he. gelijk in Gent moet men het ganse centrum doorkruisen. ook heeft deze lijn veel stopplaatsen en doordat deze door zoveel gemeenten loopt is er altijd wel ergens een werkje aan de gang. this natuurlijk wel een probleem die vertragingen. ik stel voor om lijn 58 terug door te trekken naar brugge. en met zen allen de trein nemen. die zijn minder gevoelig aan werkzaamheden.
De Lijn is als de dood voor klachten over bussen die te vroeg rijden. En geef toe, als je de chauffeurs een ruime dienstregeling geeft, durven ze die ook wel eens aan hun laars lappen. Ik zou dus zeggen: maak maar wat ruimere dienstregelingen, maar voorzie controlesysteem en sancties voor chauffeurs die dan te vroeg rijden.
Overigens zijn strakke dienstreglingen natuurlijk ook een middel om te besparen. Maar het heeft toch geen zin om dienstregelingen te ontwerpen die in de praktijk niet haalbaar zijn?
En wat de werken betreft: hier bij ons in de streek zijn er momenteel 3 werven op het traject van lijn 155 Drogenbos - Halle, en niet van de minste. Zelfs overdag rijden de bussen met vertragingen van 10 minuten en meer. En de bus waarvan mijn nichtje gebruik maakt - lijn 164 - wordt met een kwartier vervroegd als gevolg van de werken in het centrum van Sint-Kwintens-Lennik. Als alle overheden bij werken nu eens stipuleerden dat de bussen geen - ja, GEEN - hinder mogen ondervinden van wegenwerken (bijvoorbeeld door het aanleggen van uitzonderlijke busstroken) dan zouden ze echt iets doen dat het OV bevordert. Maar het is blijkbaar gemakkelijker om senioren om de zoveel jaren een gratis pasje te sturen, dan wat inventiviteit aan de dag te leggen bij het uitvoeren van werken.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Van die bussen die te vroeg zijn, ja daar heb ik de klantendienst van De Lijn ook al twee keer mee gaan lastig vallen, nu rijdt de bus in Brugge nog altijd voor zijn uur, maar het begint toch op de dienstregeling te lijken.overweg13 schreef:Ik heb de lijn 58 nog eens in de vakantie genomen op een doordeweekse voormiddag in augustus tussen Brugge en Eeklo, met het gedetailleerde halteplan en dienstregeling in de hand. De chauffeur in kwestie vertrok met 2 minuten vertraging in Brugge, maar kon daar weinig aan doen: je kunt nl. niet vertrekken voor je aangekomen bent. Bij aankomst in Eeklo was de vertraging al opgelopen tot 6 minuten. Vooral als je halte na halte afpunt, merk je dat deze vertraging gewoon ontstaat omdat men de bus bijv. te snel door Maldegem wil jagen. En bovendien is er nauwelijks kans om vertraging in te lopen op de landelijke gedeelten.1607 schreef:ik denk ook door het feit dat je aan stadsverkeer niet veel kan doen he. gelijk in Gent moet men het ganse centrum doorkruisen. ook heeft deze lijn veel stopplaatsen en doordat deze door zoveel gemeenten loopt is er altijd wel ergens een werkje aan de gang. this natuurlijk wel een probleem die vertragingen. ik stel voor om lijn 58 terug door te trekken naar brugge. en met zen allen de trein nemen. die zijn minder gevoelig aan werkzaamheden.
De Lijn is als de dood voor klachten over bussen die te vroeg rijden. En geef toe, als je de chauffeurs een ruime dienstregeling geeft, durven ze die ook wel eens aan hun laars lappen. Ik zou dus zeggen: maak maar wat ruimere dienstregelingen, maar voorzie controlesysteem en sancties voor chauffeurs die dan te vroeg rijden.
Overigens zijn strakke dienstreglingen natuurlijk ook een middel om te besparen. Maar het heeft toch geen zin om dienstregelingen te ontwerpen die in de praktijk niet haalbaar zijn?
En wat de werken betreft: hier bij ons in de streek zijn er momenteel 3 werven op het traject van lijn 155 Drogenbos - Halle, en niet van de minste. Zelfs overdag rijden de bussen met vertragingen van 10 minuten en meer. En de bus waarvan mijn nichtje gebruik maakt - lijn 164 - wordt met een kwartier vervroegd als gevolg van de werken in het centrum van Sint-Kwintens-Lennik. Als alle overheden bij werken nu eens stipuleerden dat de bussen geen - ja, GEEN - hinder mogen ondervinden van wegenwerken (bijvoorbeeld door het aanleggen van uitzonderlijke busstroken) dan zouden ze echt iets doen dat het OV bevordert. Maar het is blijkbaar gemakkelijker om senioren om de zoveel jaren een gratis pasje te sturen, dan wat inventiviteit aan de dag te leggen bij het uitvoeren van werken.
En van die werken, het is erg hé. Zeker nu met die verkiezingen. Hier in Bredene ook. Ik - die normaal een bus om de 10 minuten had- had er 10 dagen geleden nog maar om de 20 minuten ene. Ze hadden de bus gewoonweg een deel van zijn route niet meer laten doen. Nog erger was (voor zulke verplaatsingen neem ik gewoon de fiets, maar voor iemand die dit niet kan doen). Iemand die van de halte 'Frankrijklaan' (de halte waar ik altijd gebruik maar van de bus), naar Bredene-Sas moest, deed er meer dan het dubbele over van wat hij zonder werken in de Fritz Vinkenlaan erover deed.
En nog even dit: Een vriend van mij wil op maandag 23 januari van 2006 de bus naar het school nemen. Hij staat eveneens aan de Frankrijklaan, hij staat daar 07:30, 07:35, 07:40, 07:45, 07:50, 07:55. Normaal moeten er dan al 5 bussen gepasseerd zijn, maar er kwam er daar maar gene. Opeens komt er daar een heel klein busje af, er stapt daar een man uit van De Lijn van een jaar of 50, zegt hij: "Wat doen jullie hier? Er zijn werken, er komen hier geen bussen". Maar zegt ene van die studenten: "Maar er hangt hier nergens een briefje?" "Neen", zegt die vent van De Lijn. "Ik kom het hangen." Dat konden ze natuurlijk niet vroeger hangen en eens door die buschauffeur in elke bus doen afroepen.
@ 1607: lijn 58 terug doortrekken tot Brugge?? Lijn 58 komt toch al jaar en dag in Brugge?
. Ook intern (en vooral naar chauffeurs toe) is dat in de meeste entiteiten een ramp. Dikwijls ligt de schuld bij De Lijn zelf door niet tijdig op voorhand de dingen aan te kondigen d.m.v. pamfletten aan de haltes, maar even dikwijls ligt het gewoon aan onvoorziene omstandigheden die de stad of gemeente doorvoeren (vb. asfalteringswerken worden uitgesteld omdat er hevige regenval is, werken die van de een op andere dag weer beginnen of gewoon geen communicatie van de gemeente/stad in kwestie naar De Lijn toe)...
De buschauffeur hoeft dat trouwens helemaal niet zelf om te roepen, men kan dat vanaf de dispatching (in West-Vlaanderen: Oostende, Kortrijk of Brugge) op alle lijnen in de regio of entiteit laten afroepen...
En Jonathan, ik blijf me afvragen hoe het komt dat jouw bus telkens te vroeg komt in Brugge... Ik ben vorige week nog in Brugge geweest, en ik heb geen énkele bus genomen die ook maar te vroeg reed (meestal hadden ze een 5-6-tal minuten vertraging). En neen, ik doe dat niet bewust, aangezien ik de dienstregeling maar thuis opzoek. Overigens hebben de meeste stadslijnen in Brugge een 20'-frequentie, dus waar klaag je over?
Grtz,
Maikel
De Lijn en communicatie: dat gaat eenmaal niet samenJonathan schreef: En nog even dit: Een vriend van mij wil op maandag 23 januari van 2006 de bus naar het school nemen. Hij staat eveneens aan de Frankrijklaan, hij staat daar 07:30, 07:35, 07:40, 07:45, 07:50, 07:55. Normaal moeten er dan al 5 bussen gepasseerd zijn, maar er kwam er daar maar gene. Opeens komt er daar een heel klein busje af, er stapt daar een man uit van De Lijn van een jaar of 50, zegt hij: "Wat doen jullie hier? Er zijn werken, er komen hier geen bussen". Maar zegt ene van die studenten: "Maar er hangt hier nergens een briefje?" "Neen", zegt die vent van De Lijn. "Ik kom het hangen." Dat konden ze natuurlijk niet vroeger hangen en eens door die buschauffeur in elke bus doen afroepen.

De buschauffeur hoeft dat trouwens helemaal niet zelf om te roepen, men kan dat vanaf de dispatching (in West-Vlaanderen: Oostende, Kortrijk of Brugge) op alle lijnen in de regio of entiteit laten afroepen...
En Jonathan, ik blijf me afvragen hoe het komt dat jouw bus telkens te vroeg komt in Brugge... Ik ben vorige week nog in Brugge geweest, en ik heb geen énkele bus genomen die ook maar te vroeg reed (meestal hadden ze een 5-6-tal minuten vertraging). En neen, ik doe dat niet bewust, aangezien ik de dienstregeling maar thuis opzoek. Overigens hebben de meeste stadslijnen in Brugge een 20'-frequentie, dus waar klaag je over?
Grtz,
Maikel
Laatst gewijzigd door MaiKeg op 09 sep 2006, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
het is niet omdat er veel bussen rijden dat de dienstregeling niet belangrijk is. Ikzelf heb zelf een bus om de tien minuten, maar dat is toch geen reden om de dienstregeling opeens uit het oog te verliezen?MaiKeg schreef:@ 1607: lijn 58 terug doortrekken tot Brugge?? Lijn 58 komt toch al jaar en dag in Brugge?
Grtz,
Maikel
En lijn 58? Als je de bus bedoeld, volgens mij is het lijn 58a Eeklo Sneldienst, staat erop.
seg jonathan, ge zijt nen ferme zagevent ze. denk nu eens verder dan je neus lang is. in Brugge heeft men nogal veel last van de ringbruggen. en btw alst ge nog niet eens een paar minuten kan wachten op nen bus blijf dan thuis dan gade der geen last van hebben.Jonathan schreef:het is niet omdat er veel bussen rijden dat de dienstregeling niet belangrijk is. Ikzelf heb zelf een bus om de tien minuten, maar dat is toch geen reden om de dienstregeling opeens uit het oog te verliezen?MaiKeg schreef:@ 1607: lijn 58 terug doortrekken tot Brugge?? Lijn 58 komt toch al jaar en dag in Brugge?
Grtz,
Maikel
En lijn 58? Als je de bus bedoeld, volgens mij is het lijn 58a Eeklo Sneldienst, staat erop.