Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
mervyn
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:58

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door mervyn »

Steve schreef:
Ik zou me in de plaats daarvan vooral zorgen maken over het moment dat men de toegezegde frequentieverhogingen op het "GEN" zal doorvoeren, want in die plannen is er nog steeds sprake van dat alle treinen vanaf de lijnen 50 en 60 naar Brussel-West omgeleid worden, met uitzondering van één die nog naar Schuman zou gaan, niks meer naar NZV. En dat is dan op z'n zachtst gezegd iets te veel van het goede. :roll:

Als dat effectief gaat ingevoerd worden, verwacht ik toch een storm van protest van de reizigers langs deze lijnen.
Wat gebeurt er dan trouwens met Bockstael? Daar zou dan bijna geen enkele trein meer stoppen ofzo?

Ik hoop toch dat het gezond verstand de bovenhand haalt.

Voor de rest kan ik Steve alleen maar bijtreden. Jette heeft vind ik een goed aanbod en afgaande op de voorlopige info zal dat vanaf december alleen maar verbeteren. Ik denk dat om meer mensen van het UZ met de trein te laten komen er eerder iets zal moeten gedaan worden aan een betere busverbinding UZ-station.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

mervyn schreef:
Steve schreef:
Ik zou me in de plaats daarvan vooral zorgen maken over het moment dat men de toegezegde frequentieverhogingen op het "GEN" zal doorvoeren, want in die plannen is er nog steeds sprake van dat alle treinen vanaf de lijnen 50 en 60 naar Brussel-West omgeleid worden, met uitzondering van één die nog naar Schuman zou gaan, niks meer naar NZV. En dat is dan op z'n zachtst gezegd iets te veel van het goede. :roll:
Voor de rest kan ik Steve alleen maar bijtreden. Jette heeft vind ik een goed aanbod en afgaande op de voorlopige info zal dat vanaf december alleen maar verbeteren. Ik denk dat om meer mensen van het UZ met de trein te laten komen er eerder iets zal moeten gedaan worden aan een betere busverbinding UZ-station.
Daar stond ook iets over in m'n bericht: sinds een kleine maand heeft bus 53 een veel directer traject tussen beide. Vanaf het UZ (hoofdingang) gaat het rechtstreeks naar de Bovenaventurestraat, dan enkel nog een klein ommetje via het Brugmann-ziekenhuis en meteen naar het stationsplein. In totaal een stuk of 7-8 minuten. Toch al een pak korter dan vroeger, toen er via de kleine straatjes in de wijk rond de Tentoonstellingslaan gereden wordt. Veel korter kan niet - met auto/fiets/te voet kun je nog binnendoor via de Dielegemsesteenweg en de Dupréstraat, maar dat is voor een bus moeilijk haalbaar.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door rdv »

Steve schreef: Volledig akkoord dat station Jette een goede bediening verdient gezien z'n reizigersaantallen, potentieel en OV-aansluitingen (ik zou ook flink in m'n eigen voet schieten door het tegendeel te beweren :wink: ), maar op dit moment en zéker vanaf december is die toch helemaal niet zo slecht?

- Inclusief de IC, 3 verbindingen per uur van en naar de NZV, die volgens een aantal bronnen perfect gespreid zullen zijn (vandaag slechts 2). Gaat het om een aansluiting met een andere trein, dan moet je er zelfs 4 per uur van maken door de verbinding Zuid - West - Jette.

- 1 verbinding per uur naar zowel Brussel-West/Zuid als Brussel-Schuman (vandaag idem voor Schuman, maar voor West en Zuid vandaag incoherent aanbod)

- 2 treinen per uur van/naar zowel L50 als L60 (nu slechts 1 à 2, meestal slecht gespreid)

- Dankzij de IC ook een aantal nieuwe bestemmingen op de iets langere afstand, zoals Dendermonde - Lokeren en Halle - Doornik (nu grotendeels ontbrekend, enkel de L Dendermonde - Geraardsbergen is interessant voor bv. Halle en Edingen).

Specifiek voor de verbinding station Jette - UZ is er nu ook de nieuwe reisweg van lijn 53, die nu bijna rechtstreeks tussen beide punten rijdt (rittijd ergens tussen 5 en 10 minuten).

Ik zou me in de plaats daarvan vooral zorgen maken over het moment dat men de toegezegde frequentieverhogingen op het "GEN" zal doorvoeren, want in die plannen is er nog steeds sprake van dat alle treinen vanaf de lijnen 50 en 60 naar Brussel-West omgeleid worden, met uitzondering van één die nog naar Schuman zou gaan, niks meer naar NZV. En dat is dan op z'n zachtst gezegd iets te veel van het goede. :roll:
Ik heb het voorbeeld van Jette gegeven omdat ik dat het best ken, maar Groot-Bijgaarden en Sint-Agatha-Berchem kennen toch ook grote concentraties bedrijven vlakbij het station.

Op dit moment zijn er 3 verbindingen ts Jette en NZV (15XX en 53XX via L60, 20XX via L50), aangevuld met tot 3 P-treinen per u op L50 en tot 2P/u op L60. Op de schema's uit de ppt zie ik 2 verbindingen op L60 (waarvan 1 via L28) en 1 op L50, en slechts 1 P-trein/u op beide lijnen.
Tussen Jette en het "hinterland" komt daar nog de 54XX bij, welke nu volledig zal wegvallen. Akkoord, nu zit daar relatief weinig volk op, hoewel deze trein toch op die paar jaar een vast cliënteel heeft opgebouwd vanaf Jette. Maar als al die reizigers (+ de reizigers van de afgeschafte P's) mee moeten met de resterende treinen, ontstaat er wellicht een capaciteitsprobleem op bepaalde uren. Ik denk dat 3 Desiro"s de max. lengte is op L60, en dat is nu soms al krap. Idem voor L50.

Het probleem met de verbinding van de westrand met Gent bvb. ligt hem ook in de aansluitingen. Overstap in Denderleeuw ligt het meest voor de hand, maar nu is enkel de overstap van de L-trein Gent-Luchthaven op de L-trein Aalst-Brussel een goede overstap (vrij ruim, minder verstoringen dan in NZV, kortste afstand).

De aangepaste MIVB-lijn is idd een verbetering, maar het probleem zit hem volgens mij niet zozeer in de reistijd, maar wel in de onbetrouwbaarheid en de wachttijd. Ik ga te voet, en ben meestal sneller dan met de bus (en zeker betrouwbaarder).

En de omleiding van de GENs via L28 wordt al geoefend op L60: één van de twee L-treinen zal via L28 gaan, dat betekent een serieuze reistijdverlenging voor mensen die aan Noord en Centraal werken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

rdv schreef: En de omleiding van de GENs via L28 wordt al geoefend op L60: één van de twee L-treinen zal via L28 gaan, dat betekent een serieuze reistijdverlenging voor mensen die aan Noord en Centraal werken.
Maar daar geldt hetzelfde als bij Schuman aan de andere kant: hoeveel mensen werken er echt rond centraal en hoeveel stappend aar gewoon af om de metro te nemen? Als je toch de metro op moet maakt het niet uit of je dat in Centraal, Schuman of West doet.
Het is uiteraard wat wennen, en de tariefintegratie zou natuurlijk ook helpen. Maar op lange termijn zullen we wel naar zoiets moeten gaan.
pietmol

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door pietmol »

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 5_01069308


Twee op de drie Kempense treinen is te laat
woensdag 16 april 2014, 03u0

HERENTALS/TURNHOUT - Weer slecht nieuws voor de Kempense treinreizigers. Uit een vraag van politica Martine Taelman (Open VLD) uit Grobbendonk aan minister van Overheidsbedrijven Labille (PS) blijkt dat twee op de drie treinen ’s avonds te laat komt.

‘IC-trein 3416, dat is de trein die 's avonds om 5 voor 18 uur uit Brussel zou moeten aankomen in Turnhout, haalde in 2013 een stiptheidscijfer van slechts 35 procent. 65 procent van de treinen kwam dus met een vertraging van meer dan 5 minuten aan in Turnhout’, dat zegt de Grobbendonkse politica Martine Taelman.

Taelman maakt ook de vergelijking: ‘Dit is een achteruitgang van 12 procent ten opzichte van 2012 en maar liefst 21 procent tegenover het jaar 2009. De trein van een uurtje later doet het iets beter met een stiptheid van 48 procent, ook weer een achteruitgang van maar liefst 19 procent ten opzichte van 2012.’

Type M4

De liberale politica kreeg de cijfers van minister van Overheidsbedrijven Labille. Naast deze stiptheidscijfers heeft de NMBS volgens Open VLD nog meer slecht nieuws in petto voor de Kempen. Bart Voordeckers onthulde eerder al dat er vanaf eind dit jaar verouderde treinen, de zogenaamde ‘varkensneuzen’, zouden rijden op de IC-treinen Turnhout-Brussel-Binche en Antwerpen-Brussel buiten de spits. ‘Nu blijkt echter dat ook de spitstreinen – die nu nog met dubbeldekkers gereden worden – ook ander materieel zullen krijgen, namelijk getrokken treinstellen van het type M4.
‘Deze treinen zijn ook al bijna 40 jaar oud en beschikken niet over airco. Daarenboven hebben ze een veel lagere capaciteit dan de dubbeldekkers. De Kempense treinreizigers verdienen beter’, besluiten Taelman en Voordeckers. ‘We zullen dan ook al het mogelijke doen om deze beslissingen van de NMBS alsnog bij te sturen.’
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

iedereen wil treinen met airco maar die zijn er gewoonweg (nog) niet.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Bibke »

Steven schreef:iedereen wil treinen met airco maar die zijn er gewoonweg (nog) niet.
Maar ja, als je er al lange tijd gehad hebt met airco, en je moet dan terug overschakelen naar oud materieel zonder airco is het normaal dat je je miskent voelt ,hé.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Dat kan ik verstaan maar dat was ook enkel (hoofdzakelijk) in de spits het geval, er waren nog genoeg treinen met breaks op die lijn en die hebben geen airco.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

De Kempen voelen zich miskend, Limburg voelt zich miskend, de Westhoek voelt zich miskend, Noorderkempen voelt zich miskend, Dampoort voelt zich miskend, Beernem voelt zich miskend...

Ze beginnen het stillekes te beseffen: eigenlijk stopt de NMBS gewoon met treinen, en gaan we enkel nog Blue-Bikes verhuren om over fiets-o-strades te rijden. :roll:
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Tja, het typische verhaal van de vele tevredenen (hoofdzakelijk de grotere steden à la Gent, Leuven, Namen, Antwerpen, ...) die niets zeggen maar de (in verhouding veel minder) ontevredenen die hun stem des te luider laten horen.

Al kun je er in sommige gevallen natuurlijk wel enig begrip voor opbrengen - er zit toch een groot verschil tussen een ruime en comfortabele stam M6 enerzijds en hooguit drie Varkens anderzijds (Turnhout-Lier)... of tussen een relatief snel en rechtstreeks traject in een comfortabele MS96 enerzijds en een veel langer rechtstreeks traject in een veel minder comfortabele MS80 anderzijds (De Panne-Tielt).

Het kind mag dus zeker niet met het badwater worden weggegooid... maar misschien kun je de temperatuur van het water wel wat aangenamer maken. :wink:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door kika »

stefanic schreef:De Kempen voelen zich miskend, Limburg voelt zich miskend, de Westhoek voelt zich miskend, Noorderkempen voelt zich miskend, Dampoort voelt zich miskend, Beernem voelt zich miskend...
Je luistert naar teveel mensen :mrgreen:
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

Luisteren naar teveel mensen, Kika? Tja, vele mensen geven ons ongevraagd hun mening over ons werk :wink:
't Is inderdaad wel zo dat bepaalde groepen er niet echt op vooruit gaan als het over materieel ed. gaat. Maar da's zoals eerder al vermeld een kwestie van het materieel gebruiken waar het het beste kan ingezet worden.

We proberen het badwater waar mogelijk inderdaad nog wat aangenamer te maken, maar toveren zit helaas nog niet bij de mogelijk te hanteren middelen daarvoor. Wonderen zijn dus niet te verwachten.
spoorwegrealist
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Kristofke »

Waar zitten trouwens al die m6 stammen? De IC 20xx en 45xx rijdt sinds december ook al met varkensneuzen, en volgens de nieuwe plannen zal dit niet meer veranderen. Deze treinen zitten zelfs om 21 en 22u stampvol.
BVG1988
Berichten: 565
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door BVG1988 »

Gaan met de nieuwe dienstregeling de M5s meer aan bod komen of houden we die nog altijd voor de piek? Ik spreek dan over die dat niet op de IR n rijden nu. Ik vind de M5s wel goed met meer ruimte voor bagage.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door FLV-FGSP »

stefanic schreef:De Kempen voelen zich miskend, Limburg voelt zich miskend, de Westhoek voelt zich miskend, Noorderkempen voelt zich miskend, Dampoort voelt zich miskend, Beernem voelt zich miskend...
Klopt, soms denk ik ook wel eens dat Vlaanderen bestaat uit een optelsom van achtergestelde gebieden... (en dan zwijgen we nog over de Walen).
Plaats reactie