NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Dieselfreak »

kika schreef:De slechtheid van de eerste klasse zou dan weer wel een tikkeltje minder erg zijn als er daar wél binnendeuren waren.
Da's waar, zelfs in de MW41 is de eerste klasse tenminste nog fysiek gescheiden van de tweede. Ik begrijp dat het ontbreken van binnendeuren als voordeel heeft dat je vlotter doorheen de trein kunt bewegen, maar aan de uiteinden van de stellen gaat dat argument niet op in een trein zonder doorloopkop.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door groentje »

En in soortgelijk materieel in het buitenland, zoals de Nederlandse SLT, zijn er wel binnendeuren voor eerste, die weliswaar doorzichtig zijn, om de doorkijk te behouden. Een goed compromis, denk ik. En ja, ik weet dat er ook heel wat (terechte) kritiek is op de SLT. Maar op zijn minst zijn eerste en tweede klasse goed onderscheiden, is er een binnendeur op zijn minst voor eerste, en lijken de zetels iets ruimer, maar dat laatste kan een indruk zijn.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Tijgernoot »

De voering van de stoelen is in de eerste klasse van de SLT beter, ze hebben een opklapbare armleuning tussen de zetels en er zit een extra verlichtingsstrip in het bagagerek. En uiteraard zijn de stoelen rood, in de heersende designtaal van NS.

Het weglaten van een deur voor de eerste klas in de Desiro is inderdaad een vreemde hiaat, maar ik kan mij in de Duitse variant bij TransRegio ook geen deur bij de eerste klas herinneren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Inderdaad, tot nu toe heb ik ook daar geen deuren gezien. Ik meen mij te herinneren dat de Flirt van Stadler er op dat vlak hetzelfde uitziet. Het is dus eerder een keuze van de fabrikant.
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Kalimero »

Misleidende informatie op de NMBS webstek:
...Wil je graag werken of een boek lezen in de trein, kies dan voor de meer comfortabelere en rustigere ruimte van 1ste klas. ... In de trein staat de klas vermeld boven de deur.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door overweg13 »

Kalimero schreef:Misleidende informatie op de NMBS webstek:
...Wil je graag werken of een boek lezen in de trein, kies dan voor de meer comfortabelere en rustigere ruimte van 1ste klas. ... In de trein staat de klas vermeld boven de deur.
Dat was al langer misleidend: vaak staat deze info gewoon OP de deur, zodat je hem niet meer kunt lezen als de deur om een of andere reden open blijft staan.
Met vriendelijke groet

overweg13
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Kalimero »

overweg13 schreef:
Kalimero schreef:Misleidende informatie op de NMBS webstek:
...Wil je graag werken of een boek lezen in de trein, kies dan voor de meer comfortabelere en rustigere ruimte van 1ste klas. ... In de trein staat de klas vermeld boven de deur.
Dat was al langer misleidend: vaak staat deze info gewoon OP de deur, zodat je hem niet meer kunt lezen als de deur om een of andere reden open blijft staan.
Ik had het vooral over dat ene woordje "deur".
En ik ben geen expert, maar ik denk dat er taalkundig gezien iets schort met die zin.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Kalimero schreef:
overweg13 schreef:
Kalimero schreef:Misleidende informatie op de NMBS webstek:
Dat was al langer misleidend: vaak staat deze info gewoon OP de deur, zodat je hem niet meer kunt lezen als de deur om een of andere reden open blijft staan.
Ik had het vooral over dat ene woordje "deur".
En ik ben geen expert, maar ik denk dat er taalkundig gezien iets schort met die zin.
Er schort inderdaad heel wat met die zin, want ze combineren er "meer" met een vergrotende trap ("comfortabeler"). Het is het een of het ander - en bij voorkeur de vergrotende trap als die lekker bekt - maar niet beide...
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Eerste Desiro's op Mechelen - Dendermonde - Gent - Brugge blijkbaar.
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Trein30 »

Stijn91 schreef:Eerste Desiro's op Mechelen - Dendermonde - Gent - Brugge blijkbaar.
Klopt. Gisteren omstreeks 10:40 de 08120 'gerangeerd' zien staan op het zijspoor tussen Mechelen en Nekkerspoel - dat kon dus maar voor één dienst zijn. Later die avond (omstreeks 18:30) zag ik trouwens de 08035 gekoppeld met een 'onbekende' Desiro (die anders mijn 112de spot van de dag had geweest) in het station van Mechelen staan, klaar om L590 richting Brugge te verzorgen...
AfbeeldingAfbeelding
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door 260689 »

Die rijden daar al van sinds 7 april op.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

260689 schreef:Die rijden daar al van sinds 7 april op.
Ik had op Twitter gelezen dat er iemand klachten had over de Desiro's op L579 daarmee.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

L2287 kwam vandaag toe met 4 Desiro's in Denderleeuw ipv 3, er reden er 3 naar Geraardsbergen en 1 naar Zottegem, was even verschieten. De 1e keer dat ik weet dat er 3 stellen met reizigers in Ninove stoppen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Is het mogelijk dat de nieuwe versie van de software (met realtime weergave van de vertraging en aansluitingen) veralgemeend is? Tot een goede week geleden stootte ik bijna nooit op een Desiro met die nieuwe versie, sindsdien zie ik niets anders. Zelfs bij gekoppelde stellen.

Hoe dan ook is het jammer dat de weergave van de aansluitingen nog steeds niet bijgewerkt is. Niemand heeft er iets aan dat aansluitingen van dezelfde verbinding (trein van een uur later of in de tegenrichting) aangekondigd worden. Ik kan me natuurlijk voorstellen dat er heel wat programmeerwerk bij komt kijken om te bepalen wat precies een nuttige aansluiting is, maar kan iemand bevestigen dat men daar tenminste mee bezig is?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door overweg13 »

Steve schreef:Is het mogelijk dat de nieuwe versie van de software (met realtime weergave van de vertraging en aansluitingen) veralgemeend is? Tot een goede week geleden stootte ik bijna nooit op een Desiro met die nieuwe versie, sindsdien zie ik niets anders. Zelfs bij gekoppelde stellen.

Hoe dan ook is het jammer dat de weergave van de aansluitingen nog steeds niet bijgewerkt is. Niemand heeft er iets aan dat aansluitingen van dezelfde verbinding (trein van een uur later of in de tegenrichting) aangekondigd worden. Ik kan me natuurlijk voorstellen dat er heel wat programmeerwerk bij komt kijken om te bepalen wat precies een nuttige aansluiting is, maar kan iemand bevestigen dat men daar tenminste mee bezig is?
Veralgemeend is het nog zeker niet: gisteren zaten we nog in een L-trein zonder realtime weergave.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie