Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ferry »

Wat zal men als reiziger gelukkig zijn! M5 ipv M6 aangevuld, buiten de spits, met de oncomfortabele en zeer storingsgevoelige varkensneuzen!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

ferry schreef:Wat zal men als reiziger gelukkig zijn! M5 ipv M6 aangevuld, buiten de spits, met de oncomfortabele en zeer storingsgevoelige varkensneuzen!
Dat laatste lijkt me stemmingmakerij. Ik dacht dat de vierledige stellen net erg betrouwbaar zijn gebleken door de jaren heen. En over comfort valt te discussiëren: ik vind ze nog altijd comfortabeler dan de desiro's. Maar over kleuren en smaken valt niet te discussiëren.
Met vriendelijke groet

overweg13
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ferry »

Betrouwbaar? vandaag 3 stellen/ritten uitgevallen! Verschillende IC's hebben moeten stoptrein spelen!
Comfort: misschien, maar ze zijn vuil,vies en niet onderhouden,; verschillende zijn derwijze getagd dat de ruiten onzichtbaar zijn geworden!
En zegge dat men met deze treinen tijdens het weekend de paradelijn naar de Luchthaven berijdt!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

ferry schreef:Betrouwbaar? vandaag 3 stellen/ritten uitgevallen! Verschillende IC's hebben moeten stoptrein spelen!
Comfort: misschien, maar ze zijn vuil,vies en niet onderhouden,; verschillende zijn derwijze getagd dat de ruiten onzichtbaar zijn geworden!
En zegge dat men met deze treinen tijdens het weekend de paradelijn naar de Luchthaven berijdt!
Graffiti vind je evenzeer op breaks en desiro's. Maar de vierledige schreeuwen inderdaad om wat extra onderhoud. Toch: ik heb er de voorbije maanden enkele gezien die blijkbaar nog maar pas herspoten waren en toch alweer onder de afschuwelijkste graffiti zaten. Als men die criminelen niet gecoördineerd aanpakt, blijft het uiteraard dweilen met de kraan open
Met vriendelijke groet

overweg13
BVG1988
Berichten: 565
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door BVG1988 »

Geef mij maar een M5 zonder airco dan een M6 waarvan de airco niet (goed) werkt. :D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
BVG1988
Berichten: 565
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door BVG1988 »

Ik weet dat het een beetje buiten het topic gaat, maar is er al iets geweten over enkele wijzigingeb in juni, of wordt er niet meer veranderd met het oog op december :?:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

http://www.treintrambus.be/images/ampli ... n-week.pdf

Ik weet niet hoe ze zoiets in hun hoofd kunnen halen, een mens kan al niet eens 's avonds iets gaan drinken of een film gaan kijken met de trein want late treinen zijn er niet of nauwelijks meer.

Bedankt am62 voor dit te delen op je blog.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Gek genoeg lijken de laatste treinen plots vooral van en naar de grote steden te sneuvelen... op verder afgelegen lijnen rijdt er opvallend vaak nog steeds een behoorlijk late trein, soms zelfs later dan vandaag het geval is.

Maar ik stel me er ook een aantal vragen bij. Er is nog steeds sprake van een laatste trein op lijn 28 tussen 18 en 19 u... maar er zou nu toch een permanente verbinding Aalst - Noord - Zuid - West - Dendermonde komen? Vanuit Brussel-Zuid staan er wel latere verbindingen vermeld richting Aalst en Dendermonde via L50 en L60 (maar nog steeds heel vroeg met maximaal 21.30 - 22 u!), dus het kan toch niet anders dan dat die ook via lijn 28 zullen rijden?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Zal pas volledig duidelijk zijn eens de echte dienstregeling bekend is. Met juiste uren en haltes.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door rdv »

Steve schreef:Gek genoeg lijken de laatste treinen plots vooral van en naar de grote steden te sneuvelen... op verder afgelegen lijnen rijdt er opvallend vaak nog steeds een behoorlijk late trein, soms zelfs later dan vandaag het geval is.

Maar ik stel me er ook een aantal vragen bij. Er is nog steeds sprake van een laatste trein op lijn 28 tussen 18 en 19 u... maar er zou nu toch een permanente verbinding Aalst - Noord - Zuid - West - Dendermonde komen? Vanuit Brussel-Zuid staan er wel latere verbindingen vermeld richting Aalst en Dendermonde via L50 en L60 (maar nog steeds heel vroeg met maximaal 21.30 - 22 u!), dus het kan toch niet anders dan dat die ook via lijn 28 zullen rijden?
Ik moest ook eens in mijn ogen wrijven bij dit lijstje, maar dat geeft dus enkel de L en GEN-treinen weer, niet de IC treinen. Zo stelt het lijstje dat de laatste trein ts. Brussel en Dendermonde om 21u37 is, maar er is (hopelijk) nog wel een latere IC-trein (anders kan ik een andere job gaan zoeken).

En zo kom ik dus weer bij mijn vroegere opmerkingen: de lokale verbindingen worden opgeofferd om meer treinen tussen de grote steden en de luchthaven mogelijk te maken. Ik vrees echter dat men hierbij in zijn eigen vel aan het snijden is. De L-trein van 22u37 bvb. wordt nog vrij intensief gebruikt (ik schat meer dan 30 mensen gemiddeld), bvb. door mensen met een late shift bij De Post of in callcenters. Door het afschaffen van deze niet zo late treinen moeten deze mensen om 14u met de auto Brussel binnen geraken, en nemen ze ook de middagtreinen niet. Verlies aan reizigers 30 mensen x 2/dag X 200 werkdagen = 12.000 minder reizigers. Waarschijnlijk ook vergelijkbaar voor de GEN-treinen naar Aalst. Ik twijfel of men dit kan goedmaken door een extra trein ts. bvb. Gent en Brussel.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Als dit anno 2015 staat voor het openbaar vervoer, waar gaan we dan naartoe, als sommige treinen al voor 22u hun laatste rit beginnen, ik hoop dat men inziet dat dit echt niet kan maar ik vrees ervoor, hopelijk dat men de dienstregeling voor het jaar 2016 al aanpast en sommige diensten toch nog 1u later laat rijden. Mensen die op een lijn wonen waar minder mensen de trein nemen worden gewoon gedwongen om zich met de auto te verplaatsen of om heel vroeg terug de trein terug te nemen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

Stijn91 schreef:Als dit anno 2015 staat voor het openbaar vervoer, waar gaan we dan naartoe, als sommige treinen al voor 22u hun laatste rit beginnen, ik hoop dat men inziet dat dit echt niet kan maar ik vrees ervoor, hopelijk dat men de dienstregeling voor het jaar 2016 al aanpast en sommige diensten toch nog 1u later laat rijden. Mensen die op een lijn wonen waar minder mensen de trein nemen worden gewoon gedwongen om zich met de auto te verplaatsen of om heel vroeg terug de trein terug te nemen.
Je kunt een kei het vel niet afstropen, Stijn. De politieke wil om tot een echt omvattend openbaar vervoer te komen, ontbreekt gewoon op alle fronten. Ik heb het nooit anders geweten. Prestigeprojecten mogen nog wel, en dingen waar je een mooie naam aan kunt geven, maar gewoon de vervoersmaatschappijen in staat stellen om een dienst aan te bieden waar zowat iedereen gebruik van zou kunnen maken, dringt niet door. Overigens is de brave burger daar ook schuldig aan: als die niet massaal op trein, tram en bus stapt - waar die wel aangeboden wordt-, is een argument voor de afbouw van het OV snel gevonden. En dat is bijzonder spijtig voor al de mensen die wel van goede wil zijn. Overigens is het er wat over te klagen omdat wat vroege en late treinen sneuvelen: in het voorbije jaar heeft het de TEC-Namur bestaan in bepaalde regio's het busverkeer zo uit te dunnen, dat het alleen nog bruikbaar is als schooldiensten. Het rijtje busloze regio's groeit zo al vele jaren in aantal.
Met vriendelijke groet

overweg13
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Tijgernoot »

Het heeft een spiraaleffect tot gevolg. De reiziger vindt de dienstregeling niet flexibel genoeg en blijft weg. De treinen buiten de spits blijven daardoor leger dan eerst, dat kost geld dus worden ze weggesneden maar daardoor worden weer reizigers weggejaagd die ook in populairdere treinen zaten die daardoor leger worden, dat kost geld dus worden er treinen weggesneden enzovoort.

Het helpt natuurlijk niet dat de NMBS de laatste jaren stelselmatig meer kosten heeft dan er inkomsten zijn en linksom of rechtsom moet dat lek een keer gedicht worden. Is het niet met duurdere treinkaartjes, dan is het wel met forse besparingen op misschien wel de dienstverlening...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

rdv schreef:
Steve schreef:Gek genoeg lijken de laatste treinen plots vooral van en naar de grote steden te sneuvelen... op verder afgelegen lijnen rijdt er opvallend vaak nog steeds een behoorlijk late trein, soms zelfs later dan vandaag het geval is.

Maar ik stel me er ook een aantal vragen bij. Er is nog steeds sprake van een laatste trein op lijn 28 tussen 18 en 19 u... maar er zou nu toch een permanente verbinding Aalst - Noord - Zuid - West - Dendermonde komen? Vanuit Brussel-Zuid staan er wel latere verbindingen vermeld richting Aalst en Dendermonde via L50 en L60 (maar nog steeds heel vroeg met maximaal 21.30 - 22 u!), dus het kan toch niet anders dan dat die ook via lijn 28 zullen rijden?
Ik moest ook eens in mijn ogen wrijven bij dit lijstje, maar dat geeft dus enkel de L en GEN-treinen weer, niet de IC treinen. Zo stelt het lijstje dat de laatste trein ts. Brussel en Dendermonde om 21u37 is, maar er is (hopelijk) nog wel een latere IC-trein (anders kan ik een andere job gaan zoeken).

En zo kom ik dus weer bij mijn vroegere opmerkingen: de lokale verbindingen worden opgeofferd om meer treinen tussen de grote steden en de luchthaven mogelijk te maken. Ik vrees echter dat men hierbij in zijn eigen vel aan het snijden is. De L-trein van 22u37 bvb. wordt nog vrij intensief gebruikt (ik schat meer dan 30 mensen gemiddeld), bvb. door mensen met een late shift bij De Post of in callcenters. Door het afschaffen van deze niet zo late treinen moeten deze mensen om 14u met de auto Brussel binnen geraken, en nemen ze ook de middagtreinen niet. Verlies aan reizigers 30 mensen x 2/dag X 200 werkdagen = 12.000 minder reizigers. Waarschijnlijk ook vergelijkbaar voor de GEN-treinen naar Aalst. Ik twijfel of men dit kan goedmaken door een extra trein ts. bvb. Gent en Brussel.
Wel, ik twijfel wat. In de bestandsnaam is er inderdaad sprake van "L- en GEN-treinen", maar in het bestand zelf en in het bericht van TTB waarbij deze lijst vrijgegeven werd (zie http://treintrambus.be/component/conten ... -2014.html) wordt daar niets over gezegd.

Als je de aangehaalde voorbeelden bekijkt, zijn er heel wat lijnen waar het aanbod louter door treinen wordt verzekerd die in de nieuwe dienstregeling onder de noemer "IC" vallen, en in dat opzicht staan ze er wel degelijk tussen... maar anderzijds zie je bij de grote lijnen (met zowel "snelle" IC's als L's) dat er steevast over "L" gesproken wordt. Dus het zou best kunnen dat er op die grote lijnen nog wat latere IC's rijden. Laten we het vooral hopen, want in een aantal gevallen is de laatste stoptrein inderdaad behoorlijk vroeg. En zelfs een latere IC zet niet altijd veel zoden aan de dijk: op het voorbeeld van lijn 60 is een latere IC goed nieuws voor Jette en Dendermonde, maar alle tussengelegen stopplaatsen (waarbij toch een aantal drukkere stations als Asse, Merchtem en Opwijk) kunnen het schudden...
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Ruben »

De laatste trein van Brugge naar Zeebrugge op weekdagen om 18.34u?! Van latere IC-treinen op die lijn kan er alleszins geen sprake zijn.
Als niemand 's avonds nog thuis geraakt, zelfs een gewone pendelaar die pas na 17u uit Brussel vertrekt, zal er uiteraard ook niemand overdag een heenreis maken op die lijn. Dan hebben ze direct cijfermateriaal om heel de lijn op te doeken...
Plaats reactie