Reizen binnen U.K.

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Opaaltje

Reizen binnen U.K.

Bericht door Opaaltje »

Wie heeft er ervaring met het reizen binnen U.K. gebruik makend van de vrijbiljetten van de N.M.B.S. ?
Ik weet er zijn verschillende maatschappijen binnen ATOC waarbij we onze biljetten kunnen gebruiken maar moet er gereserveerd worden op deze treinen, eventuele toeslag toch betaald ?
Ik zou graag vanuit Londen naar Bath, Edinburgh en Oxford vertrekken.
Alvast bedankt voor jullie ervaringen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reizen binnen U.K.

Bericht door Steven »

Reservatie is niet verplicht maar op bepaalde treinen zeker aanbevolen wegens heel druk. Ook een beetje afhankelijk van uw reisgezelschap (ben je met 2 of met 10). Ik ben zo zonder reservatie al naar york en Edinburgh geweest zonder reservatie. Doch due treinen vullen goed. De meeste vrije plaatsen bevinden zich bij vertrek uit Londen meestal op kop van de trein.
Opaaltje

Re: Reizen binnen U.K.

Bericht door Opaaltje »

Wat doe je als de trein die je wilt nemen volzit en je hebt geen reservatie genomen ? Rechtstaan tot wanneer er plaats vrij komt of de volgende nemen ? Reserveren vanuit Belgie mogelijk of enkel ter plaatse ? Bedankt voor je reactie.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reizen binnen U.K.

Bericht door Steven »

Zover ik weet enkel mogelijk ter plaatse om te reserveren of online. 100% volzet heb ik nog niet meegemaakt. De spitsuren trachten te mijden zou ik zeggen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Reizen binnen U.K.

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Zover ik weet enkel mogelijk ter plaatse om te reserveren of online. 100% volzet heb ik nog niet meegemaakt. De spitsuren trachten te mijden zou ik zeggen.
Reserveringen zijn ook buiten GB mogelijk, behalve bij lokettisten die niet weten hoe het moet (vertrektijd als treinnummer invoeren). In GB zijn ze echter vaak gratis. Als je alleen bent, is reserveren niet altijd nodig - ik zou zeggen zoals in Duitsland: er is vaak wel een plaats te vinden. Alleen in de spits kan het verstandig zijn.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Reizen binnen U.K.

Bericht door groentje »

Een uitzondering zijn natuurlijk de nachttreinen zoals de Night Riviera Sleeper naar Penzance, of de Caledonian Sleepers naar Schotland, waar je wél moet reserveren, én een toeslag te betalen is als je een bed wil...
Maar voor de rest, geen probleem om zonder reservaties te reizen, al kan je vinden dat de gemoedsrust je ook wat waard is... De laatste keer op het grote eiland ben ik van Birmingham naar Londen gereisd, net voor het uur dat er eten wordt geserveerd in eerste klasse. Die zat dan ook bijna leeg, terwijl het koppen lopen was in tweede. Er werd dan ook omgeroepen dat, voor een kleine fee, ik geloof 5 pond, in eerste klasse mocht plaatsnemen, en dat heb ik ook gedaan. Ik had geen reservatie, al had ik wel een niet-gereserveerde stoel bemachtigd in tweede...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Reizen binnen U.K.

Bericht door Asterix »

Tijd om eens het stof af te blazen van dit topic, dat stof irriteert mij trouwens minder dan voor hetzelfde onderwerp 5 nieuwe topics aan te maken :-)

In het VK heb ik altijd gereisd met National Express (busbedrijf). Nu zou ik graag in juli vanuit Londen Paddington naar Swindon reizen met Great Western Railways. GWR maakt deelt uit van ATOC dus als ik het goed voorheb, kan ik als personeelslid gebruik maken van onze jaarlijkse vrijbiljetten. Mijn vriendin (we zijn niet getrouwd) heeft een FIP-kaart. Met deze kaart krijg je blijkbaar 75% korting bij aankoop van ATOC-tickets.

Nu had ik graag geweten hoe één en ander best wordt aangepakt:

- Volstaat het dat ik mijn vrijbiljet aanvraag bij het bureau van de verkeersvoordelen?
- Hoe kan mijn partner aan een goedkoop FIP-ticket geraken? Niet alleen zijn de prijzen op voorhand fors goedkoper, ik zou daarenboven niet graag het risico lopen dat we daar aan het loket staan en dat zij geen ticket meer kan bemachtigen. Bij het willen boeken van een ticket op de website van GWR ken ment de term 'FIP' niet.

Hoe pakken jullie dit aan in de UK?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Reizen binnen U.K.

Bericht door groentje »

Naar mijn ervaring zijn reservaties zelden nodig, en op lokale treinen ook onmogelijk. Als het wel kan, de dag op voorhand voor 18u is voldoende en is gratis.
Hoe je echter aan tickets met Fip-korting geraakt, ik ben telkens gewoon naar het loket gegaan. Reisde voor minder dan 50p van een buitenwijk van Glasgow naar Glasgow Central, omdat het eenvoudiger was dan telkens de medewerker zoeken om de poortjes te openen...
De meeste maatschappijen lijken behoorlijk actief en behulpzaam als je hen belt, mailt of een vraagje via de sociale media stuurt, en zullen wellicht zonder veel moeite je kunnen zeggen welke kortingscode je bijvoorbeeld moet ingeven. Nu lukt het niet meer, maar bij de Caledonian Sleeper was dat bijvoorbeeld PRV van Privilege, de gebruikelijke term voor FIP in het VK. Ik zou @GWRhelp of zo dus eens tweeten om hen te vragen wat je moet doen...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Reizen binnen U.K.

Bericht door rvdborgt »

Asterix schreef: 13 apr 2019, 19:20 - Hoe kan mijn partner aan een goedkoop FIP-ticket geraken? Niet alleen zijn de prijzen op voorhand fors goedkoper, ik zou daarenboven niet graag het risico lopen dat we daar aan het loket staan en dat zij geen ticket meer kan bemachtigen. Bij het willen boeken van een ticket op de website van GWR ken ment de term 'FIP' niet.
De ATOC heet sinds een tijdje RDG. De RDG heeft nuttige documenten online staan:
https://www.raildeliverygroup.com/rst/w ... -i-go.html
Zoals de Travel Tips for Europe maar sinds kort ook de Guide for visitors to Great Britain using FIP facilities:
https://www.raildeliverygroup.com/files ... ng_FIP.pdf

Tickets met FIP-korting zijn dus niet online of bij een automaat te koop. FIP-korting is niet van toepassing op Advance tickets. Wel op Anytime en Off-peak tickets, die je dus op de dag zelf ook nog kan kopen. Je kan dus van tevoren kijken of een Advance ticket goedkoper uitpakt dan Anytime/Off-peak met korting.

Groetjes,
Rian
desperado
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: Reizen binnen U.K.

Bericht door desperado »

Asterix schreef: 13 apr 2019, 19:20 Tijd om eens het stof af te blazen van dit topic, dat stof irriteert mij trouwens minder dan voor hetzelfde onderwerp 5 nieuwe topics aan te maken :-)

In het VK heb ik altijd gereisd met National Express (busbedrijf). Nu zou ik graag in juli vanuit Londen Paddington naar Swindon reizen met Great Western Railways. GWR maakt deelt uit van ATOC dus als ik het goed voorheb, kan ik als personeelslid gebruik maken van onze jaarlijkse vrijbiljetten. Mijn vriendin (we zijn niet getrouwd) heeft een FIP-kaart. Met deze kaart krijg je blijkbaar 75% korting bij aankoop van ATOC-tickets.

Nu had ik graag geweten hoe één en ander best wordt aangepakt:

- Volstaat het dat ik mijn vrijbiljet aanvraag bij het bureau van de verkeersvoordelen?
- Hoe kan mijn partner aan een goedkoop FIP-ticket geraken? Niet alleen zijn de prijzen op voorhand fors goedkoper, ik zou daarenboven niet graag het risico lopen dat we daar aan het loket staan en dat zij geen ticket meer kan bemachtigen. Bij het willen boeken van een ticket op de website van GWR ken ment de term 'FIP' niet.

Hoe pakken jullie dit aan in de UK?
Sorry for posting in English.
My friends who work for the railway in the UK generally refer to staff travel as either "priv" or "staff" and not as "FIP". Your partner may get blank looks asking for an "FIP" ticket.

The 1/4 fare staff price never used to apply to "off peak" tickets - only to what is now called "anytime". Anytime tickets do not need reservations and most trains that have reservations will have an unreserved coach. Last time I used Virgin West Coast from Euston, all announcements included identifying the unreserved coach. "Anytime" tickets are expensive enough that an advance ticket may indeed be cheaper than 1/4 of an "Anytime" ticket. Advance tickets can be available until perhaps 18:00 or even 23:00 the previous day - it's worth checking.
Ouwe
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 mei 2019, 14:10

Re: Reizen binnen U.K.

Bericht door Ouwe »

Zoals gezegd hierboven is een advance ticket een echte aarader. Het is een verschil soms tussen 10 of 100 euro voor een ticket. Overweeg ook altijd of het wel verstandig is om vrijtickets te gebruiken als je in meerdere etappes rondreist, want losse advance tickets kunnen soms best goedkoop zijn.

Reserveren hoeft niet, maar kan enorm handig zijn. De treinen zijn soms overvol en een overvolle trein tussen Swindon en Paddington is niet ongebruikelijk. Ook in de vakantie want het is een veelgebruikte lijn voor vakantiegangers binnen het VK.
Eurovisie: De Nederlandse bal was niet goed genoeg, dus werd een belgische bal ingevlogen. Hopelijk staat het atomium nog recht.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Reizen binnen U.K.

Bericht door Asterix »

Beste kameraden, bedankt voor de adviezen en tips. Ik had meteen na het posten van mijn vraag hier ook een mailtje gestuurd naar GWR maar tot op heden nog steeds geen antwoord. Altijd jammer, zo een slechte service.

Uiteindelijk zullen we het misschien toch maar riskeren om ter plaatse een ticket met FIP-korting te kopen. Een enkele reis wordt vandaag op de dag zelf nog aangeboden aan iets meer dan 28 Pond op het middaguur. Met FIP-korting blijft daar iets meer dan 7 Pond van over. Ik vermoed dat het in de vakantieperiode zeker niet duurder zal zijn?
Ouwe
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 mei 2019, 14:10

Re: Reizen binnen U.K.

Bericht door Ouwe »

Ritten in de off-peak hours zijn zo nu en dan in de vakanties duurder of kunnen vol gereserveerd zijn waardoor een rit niet toegankelijk wordt gemaakt voor reizigers met bepaalde tickets. Dit gaat vooral om de treinen van en naar Bristol, Plymouth en Pezance in het geval van de GWR. Maar meestal is dit vooral rond het begin en einde van de vakanties en de feestdagen. Koop ze op tijd en het kan je kosten besparen, want die ''7 euro' kan op de dag zelf duurder zijn.

Vergeet niet dat en veel treinritten zijn die de prijs hebben op basis van beschikbare zitplaatsen op de specifieke dag. Een ticket kan bij aankomst op het station al behoorlijk in prijs zijn gestegen. Uiteraard kan je het gewoon proberen, maar ik heb zelf genoeg mee gemaakt in de VK om wat voorzichtiger te zijn bij een vakantie. Je wilt toch graag een relaxe en zorgeloze tijd hebben. Even op tijd de tickets op zat hebben kan een hoop zorgen schelen. Een ticket refund krijgen willen ze je vaak nog wel bij helpen, maar een ticket toch nog goedkoper krijgen op de dag zelf is vaak lastig.
Laatst gewijzigd door Ouwe op 22 mei 2019, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Eurovisie: De Nederlandse bal was niet goed genoeg, dus werd een belgische bal ingevlogen. Hopelijk staat het atomium nog recht.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Reizen binnen U.K.

Bericht door rvdborgt »

Asterix schreef: 22 mei 2019, 08:06 Beste kameraden, bedankt voor de adviezen en tips. Ik had meteen na het posten van mijn vraag hier ook een mailtje gestuurd naar GWR maar tot op heden nog steeds geen antwoord. Altijd jammer, zo een slechte service.

Uiteindelijk zullen we het misschien toch maar riskeren om ter plaatse een ticket met FIP-korting te kopen. Een enkele reis wordt vandaag op de dag zelf nog aangeboden aan iets meer dan 28 Pond op het middaguur. Met FIP-korting blijft daar iets meer dan 7 Pond van over. Ik vermoed dat het in de vakantieperiode zeker niet duurder zal zijn?
Dat is de Super Off-peak Single en je kunt nu al zien dat die in juli ook beschikbaar zijn.

Groetjes,
Rian
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Reizen binnen U.K.

Bericht door Asterix »

Het probleem is dat we de dag zelf aankomen in Londen met Eurostar en dan meteen willen doorreizen met GWR. Op voorhand een ticket met FIP-korting kopen, is dus onmogelijk. Ik zou nu al kunnen boeken aan de geafficheerde prijzen zonder FIP maar dan is de bus met National Express (4 Pond per persoon) veel goedkoper. Jammer, wel.
Plaats reactie