pietmol schreef:Dat dit project er niet zal komen heeft voor een groot deel te maken met de attitude van Arriva: zij willen volledig autonoom een trein tussen Den Haag & Brussel laten rijden. Nochtans zouden zij veel meer kans op slagen hebben indien zij samenwerking zouden zoeken met NMBS: Arriva verantwoordelijk (kosten & opbrengsten) voor het gedeelte op het Nederlandse net en NMBS verantwoordelijk (kosten & opbrengsten) voor het gedeelte op het Belgische net, maw een trein volgens hetzelfde model als de Benelux maar dan met Arriva in de plaats van NS.
Arriva zou wel eens een flink belang kunnen hebben door te laten zien dat ze het zelfstandig kunnen in België: als zij aan de reizigers en de politici kunnen laten zien dat Arriva het beter doet dan de NMBS, dan kan er wel eens een roep kunnen komen tot meer vervoer door Arriva in België. Denk aan de aanbesteding van lokale lijntjes waar NMBS nu één trein per uur laat rijden. Dat soort lijntjes zijn in Nederland flink opgebloeid onder flinke sturing van regionale overheden, en met exploitatie door private vervoerders.
Daarnaast denk ik niet dat NMBS-partner NS het heel erg op prijs zal stellen als de NMBS ineens een samenwerking aangaat met hun grootste rivaal. NS is als de dood dat Arriva ook maar één voet op het Hoofdrailnet zet, dat was wel te merken in het recente interview met Panorama: één van de argumenten van de NS-woordvoerder was iets als "NS rijdt al 175 jaar treinen, waarom zou je dat willen veranderen?"
Shrek schreef:De kosten voor seingevers en onderstationschefs zit in die rijpadvergoeding inbegrepen dacht ik. Wij zijn Ryanair niet he

Infrabel verkoopt een 'product' genaamd '
Your Extratime', "
Onze dienstverlening buiten de openingsuren". In
bijlage F4 van de Netverklaring worden er tarieven genoemd voor de inzet van seingevers en onderstationschef gedurende de nachturen, op zater- en zondagen.
Wat mij niet duidelijk wordt is in hoeverre dit van toepassing is op reizigerstreinen, als ik
bijlage D9 bekijk lijkt het alleen te gaan om goederentreinen. Maar wat zijn de openingsuren voor reizigerstreinen dan, en wat als een vervoerder een reizigerstrein zou willen laten rijden die bijvoorbeeld om 3:00 's nachts uit Brussel vertrekt?