Eerste trein van dienst is de IR 4128 die stipt op tijd in Hever aankomt en vertrekt. De 2129 met zijn 6 M4-rijtuigen zou me tot in Kortrijk kunnen brengen, maar ik ga slechts mee tot Dendermonde om daar aan te sluiten bij mijn reisgezelschap. De treinbegeleidster is van depot Kortrijk en heeft er wel zin in: enthousiaste omroepen en ticketcontrole. Al moet ik zeggen dat het personeel van Kortrijk op de lijn Kortrijk-Leuven er meestal wel zin in heeft. Vanaf december zullen we hen op onze lijn waarschijnlijk moeten missen. Om 7u40, een minuut vroeger dan gepland, staan we reeds aan perron in Dendermonde.
De ochtendspits loopt daar vandaag vrij goed. De Ic uit Brussel komt binnen de 6-minutengrens aan en ook de Jo Cornu-express (IC 2330) lijkt de intentie te hebben om stipt in Brussel aan te komen. Onze L579 naar Gent is eveneens stipt, maar wel gekrompen in de was: slechts 1 desiro (08005) is vandaag op post. Die volstaat net om iedereen "comfortabel" (?) naar Gent te brengen. Hier heeft de treinchef er eveneens zin in. In Wetteren krijgt hij bovendien gezelschap van 2 Securailers, die niet meteen in eerste klasse gaan zitten (wat ik toch wel vaker zie), maar mee door de trein gaan. Stipt om 8u35 arriveren in Gent.
Richting spoor 4 voor de IC 707 naar Lille. De trein wordt aangekondigd zonder vermelding van een splitsing van de trein in Kortrijk. Dat doet ons even vrezen voor een korte trein, maar dat is gelukkig niet het geval: de 480, 477 en 456 zijn van dienst, waarbij de laatste achterblijft in Kortrijk. In Moeskroen wachten we op aansluiting - "een drietal minuten" volgens de boordchef - met de trein uit Brussel-Zuid. Resultaat: +7 bij vertrek in Moeskroen en doorrit aan de grens (we zijn een "slechte" trein dus), alsook bij aankomst in Lille. Tussen Kortrijk en Lille doet de treinbegeleider geen controle meer. Misschien niet eens zo'n slecht idee want vermoedelijk zijn er toch wel enkele gefrustreerde reizigers aan boord tijdens deze derde stakingsdag op rij.
De trein van 10u naar Calais zal niet rijden. Ook vanuit Lille-Europe zijn er (eventueel met overstap in Calais-Fréthun) geen mogelijkheden. De trein van 12u35 staat wel al op het bord, alsook op de site van de TER Nord-pas-de-Calais. We kunnen dus vrij zeker zijn dat deze gaat rijden en hebben even tijd om rond te dwalen (en kort te verdwalen) in Lille.
Om iets na 12 staan we met tientallen anderen te wachten tot er een perronspoor op het bord verschijnt... Omstreeks 12u20 is dat ook zo ver en is er een kleine volksverhuizing (intussen stond er uiteraard al wat meer volk). De trein bestaat gelukkig uit 2 drieledige dubbeldekstellen en vooraan zijn nog relatief veel vrije plaatsen, al is de trein tegen het vertrekuur ook vooraan goed gevuld.
Tot Haezebrouck gaat het traag. Eerst roepen ze iets om van "exploitatieproblemen" (toch geen druk treinverkeer vandaag?), daarna hebben ze het over een obstakel in de sporen. Het bezorgt ons tot 10 minuten vertraging. Daar kunnen we er nog 3 van afknabbelen en om 14u03, met 7 minuten vertraging (of waren het er 2u37) komen we in het triestige - teleurstellend - station van Calais-Ville aan!