Naar Frankrijk met de staking

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Terminus

Naar Frankrijk met de staking

Bericht door Terminus »

Op 13 en 14 juni stonden er twee dagen Frankrijk (Calais) gepland. En toen begonnen ze plots te staken de woensdag voordien... Reden te meer om te gaan :-)

Eerste trein van dienst is de IR 4128 die stipt op tijd in Hever aankomt en vertrekt. De 2129 met zijn 6 M4-rijtuigen zou me tot in Kortrijk kunnen brengen, maar ik ga slechts mee tot Dendermonde om daar aan te sluiten bij mijn reisgezelschap. De treinbegeleidster is van depot Kortrijk en heeft er wel zin in: enthousiaste omroepen en ticketcontrole. Al moet ik zeggen dat het personeel van Kortrijk op de lijn Kortrijk-Leuven er meestal wel zin in heeft. Vanaf december zullen we hen op onze lijn waarschijnlijk moeten missen. Om 7u40, een minuut vroeger dan gepland, staan we reeds aan perron in Dendermonde.

De ochtendspits loopt daar vandaag vrij goed. De Ic uit Brussel komt binnen de 6-minutengrens aan en ook de Jo Cornu-express (IC 2330) lijkt de intentie te hebben om stipt in Brussel aan te komen. Onze L579 naar Gent is eveneens stipt, maar wel gekrompen in de was: slechts 1 desiro (08005) is vandaag op post. Die volstaat net om iedereen "comfortabel" (?) naar Gent te brengen. Hier heeft de treinchef er eveneens zin in. In Wetteren krijgt hij bovendien gezelschap van 2 Securailers, die niet meteen in eerste klasse gaan zitten (wat ik toch wel vaker zie), maar mee door de trein gaan. Stipt om 8u35 arriveren in Gent.

Richting spoor 4 voor de IC 707 naar Lille. De trein wordt aangekondigd zonder vermelding van een splitsing van de trein in Kortrijk. Dat doet ons even vrezen voor een korte trein, maar dat is gelukkig niet het geval: de 480, 477 en 456 zijn van dienst, waarbij de laatste achterblijft in Kortrijk. In Moeskroen wachten we op aansluiting - "een drietal minuten" volgens de boordchef - met de trein uit Brussel-Zuid. Resultaat: +7 bij vertrek in Moeskroen en doorrit aan de grens (we zijn een "slechte" trein dus), alsook bij aankomst in Lille. Tussen Kortrijk en Lille doet de treinbegeleider geen controle meer. Misschien niet eens zo'n slecht idee want vermoedelijk zijn er toch wel enkele gefrustreerde reizigers aan boord tijdens deze derde stakingsdag op rij.

De trein van 10u naar Calais zal niet rijden. Ook vanuit Lille-Europe zijn er (eventueel met overstap in Calais-Fréthun) geen mogelijkheden. De trein van 12u35 staat wel al op het bord, alsook op de site van de TER Nord-pas-de-Calais. We kunnen dus vrij zeker zijn dat deze gaat rijden en hebben even tijd om rond te dwalen (en kort te verdwalen) in Lille.

Om iets na 12 staan we met tientallen anderen te wachten tot er een perronspoor op het bord verschijnt... Omstreeks 12u20 is dat ook zo ver en is er een kleine volksverhuizing (intussen stond er uiteraard al wat meer volk). De trein bestaat gelukkig uit 2 drieledige dubbeldekstellen en vooraan zijn nog relatief veel vrije plaatsen, al is de trein tegen het vertrekuur ook vooraan goed gevuld.

Tot Haezebrouck gaat het traag. Eerst roepen ze iets om van "exploitatieproblemen" (toch geen druk treinverkeer vandaag?), daarna hebben ze het over een obstakel in de sporen. Het bezorgt ons tot 10 minuten vertraging. Daar kunnen we er nog 3 van afknabbelen en om 14u03, met 7 minuten vertraging (of waren het er 2u37) komen we in het triestige - teleurstellend - station van Calais-Ville aan!
Terminus

Re: Naar Frankrijk met de staking

Bericht door Terminus »

De terugrit stond gepland op 14 juni. Op vrijdagavond bleek al snel dat de staking verlengd was. Zo was het station van Calais-Ville om 21u al volledig gesloten. Gelukkig vermeldde de site van de TER Nord-pas-de-Calais welke treinen de volgende dag zouden rijden. De interessantste uit het lijstje was de RER GV die om 12u32 uit Calais-Fréthun zou vertrekken. Maar hoe in het TGV-station geraken? En train? Non, pas de trains! En bus? Non, pas de bus! Te voet leek ons een optie, maar toen we die vraag stelden, kregen we enkel rare blikken. Volgens onze receptionist was het niet te doen want "zeker 45 minuten stappen". Die is niet veel gewoon, daar draaien we ons hand niet voor om! Maar volgens mensen in het station was het 1u30 tot 2u stappen... en het lukte me ook niet om een duidelijk kaartje te vinden met de weg tussen beide stations. Daarom werd het uiteindelijk de regionale trein van 9u45 uit het station Calais-Ville, die eveneens met twee dubbeldekstellen van de regio reed.

Stipt op tijd kwamen we in Lille Flandres aan, ondanks dat we - volgens een omroepbericht van de verder onzichtbare treinchef - werden omgeleid tussen Armentières en Lille. We profiteerden van onze vervroegde terugkeer om de gratis zoo te bezoeken en eens lekker te eten uiteraard.

Tussen Lille en Moeskroen was er vervangend busverkeer door werken, en dus kozen we voor een reis via Doornik. De 448 verzekert stipt trein IC 19943. De SNCF-treinbegeleider groet ons in naam van SNCB en SNCF en vraagt om alle verdachte zaken en bagage aan hem te melden. In combinatie met de zwaar gewapende officieren die in Lille-Flandres en Lille-Europe rond lopen, vragen we ons af of we ons nu net veilig of onveilig moeten voelen...

De treinchef doet blijkbaar steekproefgewijs controle, want sommige mensen worden aangesproken en tonen hun ticket (of andere documenten). Aan ons wordt niets gevraagd en zo zijn we terug in België zonder controle op Franse bodem.

Wanneer we om 16u14 in Doornik aankomen, staat de IC-trein 1916 naar Brussel blijkbaar reeds klaar en dat is toch zeer vroeg, wetende dat deze uit Moeskroen moet komen. En inderdaad, enkele seconden later wordt loc 2127 losgekoppeld. De heenrit kampte met een technisch defect en is niet verder dan Doornik geraakt. Loc 2132 komt deze aflossen. Stipt vertrekken zit er niet in, we klokken af op +7.

Twee treinbegeleiders zijn van dienst, en ze hebben er blijkbaar zin in om de reizigers van onze M4-stam te controleren (8 rijtuigen) want ze gaan meteen op pad. Net voor Edingen zijn ze terug vooraan en na Halle vertrekt de man terug naar achteren de trein. Zijn vrouwelijke collega verlaat samen met ons de trein in Brussel-Zuid. De 7 minuten vertraging zijn er nog steeds, al hadden we er op een gegeven moment maar 4 meer.

We komen onvoorzien toe op spoor 17 en op spoor 18 was een 8-delige Beneluxstam, met eerste klasse in het vierde en achtste rijtuig, en een heleboel blauwe rijtuigen. Stipter dan stipt verlaten we Brussel-Zuid. Tijdens de halte in Brussel-Centraal begint de Nederlandse treinbegeleidster reeds om te roepen waar we overal gaan stoppen en dat de rode zetels eerste klasse zijn. Goede communicatie is belangrijk natuurlijk, maar zou ze niet beter haar mannelijke collega gaan helpen bij de vertrekprocedure in het altijd moeilijke Centraal-station? Wanneer we zeer traag Mechelen binnenlopen, heeft haar mannelijke collega de microfoon kunnen afpakken want hij doet nu de aankondigingen. Op het perron wordt hij trouwens aangesproken door een reiziger die vraagt of dit de trein naar Leuven is. "Neen", antwoordt hij droog. "Waar komt die dan?". Het antwoord is kort: "Weet ik niet." Zulke korte antwoorden zijn we niet gewoon van de meestal vlot pratende Nederlandse treinchefs :-)

Laatste trein van dienst wordt de 2739 tot Muizen. Onder de laag graffiti herkennen we nog net de 810 die me een vijftal minuten later afzet voor nog een laatste wandeling, huiswaarts...
Lukas

Bericht door Lukas »

Hoi,

Terminus,

Bedankt voor de interessante verslagen!!

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Terminus

Bericht door Terminus »

Graag gedaan! Met dank ook aan Overweg 11, inspirator voor reisverslagen!
The_Knitter

Bericht door The_Knitter »

Leuk verhaal!

Maar die "RER GV" klopt niet, dat is een TER GV. Men mag met een TER GV mee voor €3 toeslag, ongeacht de aantal stations. Op die lijn waar jij reist, heb je de trein te delen met TGV-reizigers, die hoogstwaarschijnlijk allemaal een zitplaatsreservering hebben.

Deze TER GV's komen uit de richting van Boulogne, als ik mij niet vergis, en rijden door naar Parijs. Tussen Boulogne en Lille Europe (in beide richtingen) is de TGV opengesteld voor de TER-reizigers, maar die moeten een verplichte toeslag à €3 kopen, waar geen zitplaatsreservering bij mogelijk is. Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat je over een zitplaats niet druk hoeft te maken, want de trein zit toch niet zo vol op dit "buitentraject". Richting Parijs stroomt de trein vol in Lille, en vanuit Parijs loopt de trein leeg in Lille.
Volgens mij hebben ze deze TER GV-mogelijkheid alleen maar geïntroduceerd, zodat de TGV niet leeg in dat gebied rondrijdt, en toch nog x-aantal keer €3 kunnen incasseren. Ik heb deze TER GV al diverse keren moeten nemen tussen Lille - Calais Fréthun (wat echt geen 45 minuten lopen is richting de stad Calais, maar eerder 2-3 uur!!), maar ook al 3x naar Boulogne Ville.

De TER GV die tussen Lille Europe en Duinkerke rijdt, is géén TGV die van- en naar Parijs of dergelijke rijdt. Deze TER GV-dienst is een volledig losse dienst, die een paar keer pendelt tussen Lille Europe en Duinkerke.

TER GV's zouden hier moeten rijden:
Lille-Europe - Calais-Ville (1x/dag/richting) ;
Lille-Europe - Dunkerque ;
Lille-Europe - Calais-Fréthun - Boulogne-Ville - Étaples - Le Touquet - Rang-du-Fliers-Verton.
Terminus

Bericht door Terminus »

Bedankt voor de toelichting, The_Knitter! Ik was al op zoek naar wat extra info over die TER GV.
Ben wel benieuwd of je die toeslag ook moet betalen tijdens zo'n stakingsweek?

3 uur wandelen naar Fréthun? Toch goed dat we dan voor de "saaiste" oplossing gekozen hebben :-)
Plaats reactie