Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef:Dat vervoersplan is toch gewoon 1 grote grap.
Maar neen helemaal niet. Bijna heel de provincie Oost-Vlaanderen gaat erop vooruit.
Enkel tussen Denderleeuw en Geraardsbergen niet...
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Treinen9880 »

Volgens het nieuwsblad zou de IC naar Antwerpen niet meer in Aalter stoppen. Dat stond zo in het vervoersplan die bekend is gemaakt februari/maart. Vanuit de gemeente Aalter is er gevraagd om de IC te behouden maar dat is nergens te vinden in de presentatie die vandaag online is gezet. Ik had die vraag deze week al gesteld aan de twitter van NMBS en die heeft mij gezegd dat ik moet afwachten tot de voorlopige dienstregeling online staat en dat is begin Juli. Dus nog geen duidelijkheid over wat het lot is voor de mensen die naar Antwerpen of Oostende moeten reizen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door groentje »

En Drongen en Landegem, en Eeklo (die extra P-trein is maar een magere troost voor de treinen die wél wegvallen)... gaan er allemaal op achteruit. Veel anderen blijven status-quo, geen verbeteringen, dus. Alleen Gent gaat er werkelijk op vooruit...
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Shrek schreef:
Stijn91 schreef:Dat vervoersplan is toch gewoon 1 grote grap.
Maar neen helemaal niet. Bijna heel de provincie Oost-Vlaanderen gaat erop vooruit.
Enkel tussen Denderleeuw en Geraardsbergen niet...
Daar gaan niet veel treinen rijden, elke dag is er wel een storing op L94.

Het is lachwekkend en heel veel goeie zaken zie ik niet eigenlijk.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door HLE 2302 »

Stijn91 schreef:
Shrek schreef:
Stijn91 schreef:Dat vervoersplan is toch gewoon 1 grote grap.
Maar neen helemaal niet. Bijna heel de provincie Oost-Vlaanderen gaat erop vooruit.
Enkel tussen Denderleeuw en Geraardsbergen niet...
Daar gaan niet veel treinen rijden, elke dag is er wel een storing op L94.

Het is lachwekkend en heel veel goeie zaken zie ik niet eigenlijk.
Ah man, jij bent gewoon een van die vele kritische zagen waarvoor de NMBS gewoon niets goeds kan doen. Of de aansluiting is niet goed, of het plan is niet goed, of dit of dat ... Verhuis, of zwijg. Uw berichten zijn vaak nutteloos en altijd negatief. Hoe kan je nu op voorhand over een vervoersplan oordelen als je de uitvoering in de praktijk nog niet eens gezien hebt ? Als je het zoveel beter kan, organiseer zo'n plan dan eens zelf. :wink:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door groentje »

Ik begrijp dat je het constante gezeur beu bent, maar heeft hij dan ongelijk? Hij gaat er geen beetje op achteruit, maar massa's. En met hem nog heel wat andere mensen. Het is inderdaad te gemakkelijk om alle zonden Israëls op de rug van de NMBS te laden, maar je kan er niet onderuit dat dit plan voor heel wat mensen géén verbetering, en vaak zelfs een verslechtering in petto heeft. In absolute cijfers zijn er misschien meer mensen die iets hebben aan de veranderingen dan er mensen op achteruit gaan, maar die laatsten hebben vaak geen deftig alternatief meer. Of het moest de auto zijn, fijn toch, dat onze regering haar prioriteiten juist heeft.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Tiens, is de tweede roadshow nu afgelopen? Want er is nog niets te vinden over Brussel, noch over de provincie Namen.

In Waals-Brabant gingen alle vragen trouwens over de lokale lijnen rond Ottignies, en zijn bijgevolg negatief beantwoord door de aanstormende grote werkzaamheden daar.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

Wat is uiteindelijk steeds dezelfde terugkerende reactie? Ik verlies mijn rechtstreekse trein! En die komt voor 99% van reizigers die vandaag is 'kleinere' stations opstappen, die in de loop van de jaren door het 'aanbreiwerk' aan het plan '98 een stop hebben gekregen op hun trein. L50a Brugge-Gent en Zottegem-Denderleeuw zijn vandaag structuurloze aanbiedingen van P-treinen waarvan geen een dezelfde is. En met het opkuisen van die speciallekes vallen die reizigers nu terug op een reisoptie met overstap (het Zwitserse model trouwens, met overstapknopen, dat voor velen zo'n heilige oplossing is). En Belgische reizigers zijn allergisch voor een overstap. Reden hiervoor is risico op missen van de overstap door vertragingen, of risico op geen zitplaats meer. Dat zijn 2 dingen die we hopen te verbeteren met het nieuwe plan.

Bijna alle problemen zijn daarop terug te brengen: stations tussen Brugge en Gent, Zottegem en Gent, de Dampoort-express, De Haacht-express, de stations tussen Leuven en Hasselt, Ninove, Lijn73 krijgen een ander aanbod naar Brussel.
In vele gevallen brengt het nieuwe aanbod hen SNELLER in Brussel, ondanks de overstap, maar die overstap is er teveel aan. Ook het aantal reismogelijkheden neemt in vele gevallen toe.

Bv. DePanne-Brussel: vandaag 4 mogelijkheden om voor 9u in Brussel te staan, waarvan 3 rechtstreeks: in december: 5 mogelijkheden (allen mooi gespreid om het halfuur), waarvan 2 rechtstreeks (en die zijn SNELLER dan vandaag de IRi) en de 3 andere schommelen rond dezelfde rittijd als vandaag (mar met overstap). Enkel in de daluren wordt het rechtstreeks 29 langer, met overstap 8' langer (op een rittijd van 2 uur hé). En we spreken over een minderheid van de reizigers op L73 die naar Brussel moeten! Voor bestemming Gent (belangrijkste bestemming vanuit L73) is de verandering enkel: een reismogelijkheid ERBIJ!

En voor de duidelijkheid: het is niet mogelijk om in die roadshows op ALLE vragen 'slidegewijs' te antwoorden, maar tijdens de presentaties is veel meer gezegd, in antwoord op concrete vragen uit het publiek. Oa. Aalter: neen, naar Antwerpen moet je overstappen. Da's inderdaad pech voor een kleine minderheid van de behoeften in Aalter. Maar de reizigers naar Brussel zullen WEL blij zijn (maar die hoor je niet natuurlijk)
spoorwegrealist
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door HLE 2302 »

groentje schreef:Ik begrijp dat je het constante gezeur beu bent, maar heeft hij dan ongelijk? Hij gaat er geen beetje op achteruit, maar massa's. En met hem nog heel wat andere mensen. Het is inderdaad te gemakkelijk om alle zonden Israëls op de rug van de NMBS te laden, maar je kan er niet onderuit dat dit plan voor heel wat mensen géén verbetering, en vaak zelfs een verslechtering in petto heeft. In absolute cijfers zijn er misschien meer mensen die iets hebben aan de veranderingen dan er mensen op achteruit gaan, maar die laatsten hebben vaak geen deftig alternatief meer. Of het moest de auto zijn, fijn toch, dat onze regering haar prioriteiten juist heeft.
Je kan niet voor iedereen goed doen. En toch ziet dat plan er theoretisch helemaal zo slecht niet uit. Er verdwijnen misschien late en vroege treinen, op andere plaatsen komen er dan weer bij. De eerste trein die in Poperinge vertrekt is nu 4u 31, vanaf december word dat 4u 11. Laatste trein vertrekt maar om 22u 11 ipv 21h 31. Laatste trein komt aan om 23h 49 ipv 23h 31.
Ook de stoptrein Kortrijk - Oudenaarde - Eeklo, gaat er voor mij zeker op vooruit. Sinds jaar en dag vertrekt de laatste trein van Kortrijk naar Vichte om 21u 05. Vanaf december 22u 03, grote verbetering.

Inderdaad, het neemt niet weg dat er verbindingen zijn die erop achteruit gaan. Maar je kan nu eenmaal niet voor iedereen goed doen, ik denk dat ze goed hun best gedaan hebben om wat deftigs uit hun mouw te schudden met het jaarlijks budget. Daarbij is oa. die spreiding iets die al veel langer had doorgevoerd moeten worden. Zeg nu zelf, elk kwartier een trein vanuit bv. Gent naar Brussel.

Er zijn veel mensen die tegen het nieuw vervoersplan zijn, maar ik vind niet dat het er slecht uit ziet, integendeel. En of het in de praktijk ook echt gaat werken om vertragingen te beperken etc. Dat word afwachten tot december, ik hoop alvast van wel. :)
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Stijn91 »

Voor jou is het goed dus jij bent blij, voor mij veel minder dus ik ben niet blij. Ik verlies net geen 10 treinen. Vanuit Geraardsbergen moet je al 40 min. later, naar Geraardsbergen dan weer 30 min. vroeger omgekeerde wereld dus want er zijn heel weinig reizigers richting Geraardsbergen in de ochtend, dat men daar op de L-treinen in schrapt (met enkel stop in Ninove) wil ik nog begrijpen maar in plaats van 5 treinen naar Geraardsbergen (1 met stop overal en 4 met enkel stop in Ninove) zal het er nog 1 worden met stops overal.

Ik volg nu al een tijdje de storingen en als ik zie hoeveel storingen er tussen Halle en Geraardsbergen zijn dan zie ik ook dat ik ofwel veel treinen zal kunnen nemen met vertraging of ze worden afgeschaft, dat Infrabel is gaat uitzoeken wat er aan de hand is met lijn 94, meerdere keren per week is er daar wel een storing, leg maar eens uit dat een P-trein Geraardsbergen - Aalst afgeschaft is omdat er een storing is in Edingen, (P-trein Geraardsbergen - Edingen en dan leeg terug naar Edingen) maar wij zitten wel met een afgeschafte trein.

'S avonds zijn er tussen Geraardsbergen en Denderleeuw 5 treinen ( 1 met stop overal en 4 met enkel stop in Ninove), vanaf december blijft er enkel nog 1 over die overal stopt, een stad waar je dus met 1 trein per uur zit, dat men er dan nog 2 inlegt om de 2u met stops overal. Per uur vanaf 16u zijn er 3 P-treinen tot 18u, dan zijn er nog 2 tussen 18u en 19u, maar die P-treinen hebben een naar mijn mening slechte regeling.

Laatste trein is 2u vroeger, ga eens iets drinken en neem de laatste trein naar huis, moet je de trein al voor 22u nemen, gezellig en dat enkel voor grote steden en de luchthaven beter bereikbaar te maken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Stijn mag ik vragen van heden en toekomst van elkaar te scheiden in uw zinnen want zoals het er nu staat zie ik een stapel woorden waar amper iemand zijn weg in vinden kan.

Bijkomend nog effe vermelden dat eens de planner er is jij een beter zicht zal krijgen op uw mogelijkheden. Enkel op basis van de roadshows iets afschieten is absurd want je kent de details niet. Het zal misschien allemaal beter meevallen dan je denkt (op de vroege en late verbinding na dan).
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door HLE 2302 »

Stijn91 schreef:Voor jou is het goed dus jij bent blij, voor mij veel minder dus ik ben niet blij. Ik verlies net geen 10 treinen. Vanuit Geraardsbergen moet je al 40 min. later, naar Geraardsbergen dan weer 30 min. vroeger omgekeerde wereld dus want er zijn heel weinig reizigers richting Geraardsbergen in de ochtend, dat men daar op de L-treinen in schrapt (met enkel stop in Ninove) wil ik nog begrijpen maar in plaats van 5 treinen naar Geraardsbergen (1 met stop overal en 4 met enkel stop in Ninove) zal het er nog 1 worden met stops overal.

Ik volg nu al een tijdje de storingen en als ik zie hoeveel storingen er tussen Halle en Geraardsbergen zijn dan zie ik ook dat ik ofwel veel treinen zal kunnen nemen met vertraging of ze worden afgeschaft, dat Infrabel is gaat uitzoeken wat er aan de hand is met lijn 94, meerdere keren per week is er daar wel een storing, leg maar eens uit dat een P-trein Geraardsbergen - Aalst afgeschaft is omdat er een storing is in Edingen, (P-trein Geraardsbergen - Edingen en dan leeg terug naar Edingen) maar wij zitten wel met een afgeschafte trein.

'S avonds zijn er tussen Geraardsbergen en Denderleeuw 5 treinen ( 1 met stop overal en 4 met enkel stop in Ninove), vanaf december blijft er enkel nog 1 over die overal stopt, een stad waar je dus met 1 trein per uur zit, dat men er dan nog 2 inlegt om de 2u met stops overal. Per uur vanaf 16u zijn er 3 P-treinen tot 18u, dan zijn er nog 2 tussen 18u en 19u, maar die P-treinen hebben een naar mijn mening slechte regeling.

Laatste trein is 2u vroeger, ga eens iets drinken en neem de laatste trein naar huis, moet je de trein al voor 22u nemen, gezellig en dat enkel voor grote steden en de luchthaven beter bereikbaar te maken.
Wacht zoals Steven zegt de routeplanner af, alsook de praktische invoering. Ik vind het positief dat Vichte er een latere trein bijkrijgt, maar ik heb daar toch niets aan. Als treinbestuurder heb je zelden gedaan voor 22u met een late dienst. Ik neem dan ook nooit nog een trein in Vichte. Het is dus niet dat het 'goed' is voor mij en ik blij ben. Het is eerder een onpartijdige kijk, aan een vroegere trein vanuit Poperinge heb ik ook niets, maar het is een vaststelling dat die er wel komt.

Probeer eens optimistisch naar vernieuwingen te kijken ipv vastgeroest pessimistisch te blijven omdat het huidige vervoersplan niet meer aan de noden van de reizigers voldoet.

Trouwens voor uw situatie: de eerste trein vanuit Geraardsbergen naar Brussel vertrekt om 4u 24 (aankomst Brussel 5u 10). Dat lijkt me bijlange niet zo slecht. De laatste rechtstreekse trein van Geraardsbergen naar Brussel vertrekt wel al om 20u 24. Echter is er nog een trein om 21u 37 richting Denderleeuw, en daar aansluiting is nog aansluiting met Brussel.

In omgekeerde richting vertrekt de eerste trein van Brussel naar Geraardsbergen om 4u 37 uit Schaarbeek. Aankomst 5u 37 in Geraardsbergen. Laatste rechtstreekse trein vertrekt om 20u 37 uit Schaarbeek met aankomst in Geraardsbergen om 21u 37. Onrechtstreeks is de laatste trein vanuit Denderleeuw naar Geraardsbergen om 21u 55.

Tot zover mijn opzoekingswerk voor u, al deze gegevens zijn weliswaar onder voorbehoud. Maar zeg nu zelf, zo'n slechte verbinding heb je niet. En dan heb je zelf nog de opportuniteit om te kiezen of je via Denderleeuw of Edingen reist.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ferry »

Treinen9880 schreef:Volgens het nieuwsblad zou de IC naar Antwerpen niet meer in Aalter stoppen. Dat stond zo in het vervoersplan die bekend is gemaakt februari/maart. Vanuit de gemeente Aalter is er gevraagd om de IC te behouden maar dat is nergens te vinden in de presentatie die vandaag online is gezet. Ik had die vraag deze week al gesteld aan de twitter van NMBS en die heeft mij gezegd dat ik moet afwachten tot de voorlopige dienstregeling online staat en dat is begin Juli. Dus nog geen duidelijkheid over wat het lot is voor de mensen die naar Antwerpen of Oostende moeten reizen.
Heb nooit begrepen waarom de IC uit Antwerpen moet stoppen en in Beveren en in Aalter; deze trein is in feite gedegradeerd tot een veredelde L verbinding; beide gemeenten hebben toch al een L verbinding!
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Treinen9880 »

ferry schreef:
Treinen9880 schreef:Volgens het nieuwsblad zou de IC naar Antwerpen niet meer in Aalter stoppen. Dat stond zo in het vervoersplan die bekend is gemaakt februari/maart. Vanuit de gemeente Aalter is er gevraagd om de IC te behouden maar dat is nergens te vinden in de presentatie die vandaag online is gezet. Ik had die vraag deze week al gesteld aan de twitter van NMBS en die heeft mij gezegd dat ik moet afwachten tot de voorlopige dienstregeling online staat en dat is begin Juli. Dus nog geen duidelijkheid over wat het lot is voor de mensen die naar Antwerpen of Oostende moeten reizen.
Heb nooit begrepen waarom de IC uit Antwerpen moet stoppen en in Beveren en in Aalter; deze trein is in feite gedegradeerd tot een veredelde L verbinding; beide gemeenten hebben toch al een L verbinding!
Wat maakt dat eigenlijk uit dat Aalter en Beveren al een L-verbinding heeft en waarom zouden zij geen ic verbinding mogen hebben met Antwerpen/Oostende? We zitten nu met twee treinen die naar brussel gaan rijden waar ik niets op tegen heb. Maar waarom kan het niet dat er een stopt naar Brussel en een naar Antwerpen dan hebben de inwoners in de ruime omgeving van Aalter (Knesseare, Ruiselede,...) een goede verbinding met de kust, met regio Antwerpen en met Brussel en zelfs verder.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door dentheo »

Is dat altijd "vervoersplan" geweest ? Was het ooit dienstregeling ?

Is er bij de NMBS een actie taalpoetsen ofzo ? :D :D
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie