Die gedragsregels bestaan al lang en due bestaan in vele grote bedrijven. Ze hebben ze enkel een update gegeven die beter past bij de actuele samenleving.
Ik vermoed vooral dat de NMBS zo zichzelf wat wilt indekken mocht er iemand echt bedrijfskritische gegevens openbaar gaan maken.
Voor de rest vermoed ik niet dat die gedragscode echt kan afgedwongen worden. Zolang je niet met de staatsveiligheid bezig bent of je privacy-gevoelige informatie verwerkt op je werk, lijkt het me onmogelijk om mensen te verbieden te praten over wat ze op hun werk doen.
Mogelijk willen ze op deze manier mensen ontraden om zaken die mank lopen publiek te verkondigen? (slechts een voorbeeld, ik wil hiermee niets insinueren)
Daarnaast lijkt de tweede zin inderdaad helemaal haaks te staan op de eerste zin. Waken over de belangen kan je niet zonder te communiceren over je werk binnen het bedrijf.
De NMBS tolereert (gelukkig!) nog dat personeelsleden één en ander vertellen.
Zo hoort het ook, tenminste zolang werknemers het bedrijf niet zwart maken.
Bij De Lijn echter mag er totaal niks meer; als er een zweem van kritiek is, krijgt de betrokken werknemer een verwittiging.
Enige zelfreflectie is daar uit den boze, da's bij de spoorwegen nog net iets anders.
Sterker, als je kijkt naar het onderwerp staking is het duidelijk dat de meeste werknemers tégen zijn.
Werknemers kunnen dus heel wat positiefs bijdragen in de beeldvorming.