Verloedering stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Verloedering stations

Bericht door profke »

http://www.gva.be/cnt/dmf20140805_01205 ... ations-aan

‘Wie al eens de trein op moet, reist van de ene schroothoop naar het andere tochtgat’, zegt TTB’er Jan Vanseveren in de krant. Samen met zijn collega’s spoorde hij door het land en stelde hij vast dat de NMBS een grote onderhoudsachterstand heeft opgelopen. Ingeslagen ruiten en muren die volledig onder de graffiti zitten is volgens de belangengroep maar een greep uit de problemen.

Vanseveren hekelt de ‘verkeerde prioriteiten’ van de NMBS, de ‘leuke prestigeprojecten’, maar intussen ‘zijn er heel wat doodgewone stopplaatsen waar pendelaars ’s avonds niet meer durven uitstappen’. Niet onterecht, zegt veiligheidsexpert Brice De Ruyver. ‘In een verloederd station hebben mensen dus minder de neiging om zich aan de regels te houden.’

De NMBS erkent het probleem en belooft beterschap. ‘We investeren volop, maar we zijn gebonden aan het investeringsplan dat werd goedgekeurd door de regering. We kunnen niet alle haltes tegelijk aanpakken’, aldus woordvoerder Bart Crols, ‘maar uiteindelijk komen ze allemaal aan bod’. Tussen 2013 en 2025 investeert het bedrijf 2,1 miljard euro in zijn stations en stopplaatsen.
weet er iemand hoeveel van die 2.1 miljard nog overblijft nadat de luxe-renovaties van bergen en co eruit gehaald zijn?
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Verloedering stations

Bericht door dekooiker »

Die zijn reeds ingeschreven en komen dus niet van die hoop geld.

Los van de vaststellingen die TTB doet is er meer aan de hand dan dat de NMBS geen moeite doet om één en ander op te kalefateren.
15 à 20 jaar geleden nam ik geregeld de bus op de Rooseveltplaats in Antwerpen.
Qua veiligheid was het daar dik in orde en problemen waren er niet.
Vandaag is het daar heel anders gesteld.
Het ligt niet aan De Lijn (die nochtans heel wat lijnen niet meer tot dit goedgelegen eindpunt laat rijden) of staat van gebouwen en schuilhuisjes.
Een vervoermaatschappij kan niet alléén veiligheid verzekeren.
Wie station Charleroi-Ouest kent weet wat ik bedoel.
De trein.
Alleen voor durvers.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Verloedering stations

Bericht door wattman »

'Minder optimale' beschutting te Marchienne-au-Pont (was toen ik er vorige week langs spoorde nog hetzelfde).
Afbeelding
20140505 Charleroi, Marchienne-au-Pont by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr

Gezellige tunnel te Courcelles
Afbeelding
20131018 Courcelles Motte by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr
(loket is er al jaren dicht, gebouw totaal verloederd, reizigersinformatie met moeite te ontcijferen)
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Verloedering stations

Bericht door wattman »

dekooiker schreef: Een vervoermaatschappij kan niet alléén veiligheid verzekeren.
Wie station Charleroi-Ouest kent weet wat ik bedoel.
Kwa uitstraling vond ik Gent spoor 12 ook interessant, met uitzicht op een pand met mega reclame voor 'dagverhuur van kamers', waar weinig te raden gelaten werd voor welke activiteiten.
franksken

Re: Verloedering stations

Bericht door franksken »

En hoelang blijft een proper gemaakt station proper?
Men kan toch moeilijk aan elk station een agent zetten.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Verloedering stations

Bericht door profke »

Proper houden is niet hetzelfde als onderhoud.
Graffiti kan je nog associëren met onderhoud maar afbrokkelen van wanden of het roesten en laten oproesten van infrastructuur is iets anders.
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Verloedering stations

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik ben blij dat TreinTramBus nu ook eens focust op de ronduit SCHANDALIGE staat waarin sommige stations zich verkeren. Na de megaprojecten in Luik Guillemins en Antwerpen Centraal word het DRINGEND tijd dat men investeert in stations zoals Vilvoorde , Marchienne-Au Pont , Courcelles Motte.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Verloedering stations

Bericht door groentje »

TreinTramBus doet dat regelmatig genoeg, hoor. In het magazine, dat ik krijg, komt er regelmatig een dossiertje aan bod over de toestand van sommige stations. Maar het hangt er maar vanaf wat de pers ermee doet, je mag elke dag persberichten de deur uitsturen, daarom staat het morgen (of overmorgen) nog niet in de krant...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Verloedering stations

Bericht door Asterix »

Vandaag stond er in een krant dat in het station Antwerpen-Zuid een roltrap al ongeveer 17 jaar defect is. De NMBS gaat de zaak daar nu eens bekijken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Verloedering stations

Bericht door Steve »

Bepaald geen uitzondering, lijkt me... je zou eens moeten nagaan hoe lang die in pakweg Leuven (zuidelijke doorgang) al als vaste trap dienstdoen. Waren er in een of meerdere kleinere stations langs lijn 26 ook geen dergelijke roltrappen?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Verloedering stations

Bericht door dentheo »

Hangt die "afstandelijke" houding samen met de verdeling van de stations over Infrabel, NMBS en de holding ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Verloedering stations

Bericht door Steven »

Er bestaan geen stations meer van de Holding. De Holding bestaat zelf niet meer. Er is dus een herverdeling geweest.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Verloedering stations

Bericht door dentheo »

Zijn het dan de stations van NMBS met kapotte liften roltrappen enz . of zit daar geen lijn in ?
Het zou kunnen dat NMBS zegt, wij hebben geen geld voor infra dus.....
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Verloedering stations

Bericht door kika »

Het is niet nieuw, zo'n verloedering gaat zienderogen: of je nu de verandering van 1991 ('autonoom overheidsbedrijf) of de driedeling in 2005 zou aanwijzen als 'schuldigen,' verdenk ik je er van politieker te zijn. Als je decennia onderinvesteert in onderhoud, moet je niet verbaasd zijn. Helaas hebben we geen terroristen op ministerposten van verkeer en infrastructuur zitten: die eisen tenminste nog verantwoordelijkheid op.

dekooiker heeft overschot van gelijk wanneer hij zegt dat je niet alle schuld bij de NMBS mag of kan schuiven. Om nog een ander voorbeeld te noemen: terecht wordt er vaker ook de stationsomgeving tegelijkertijd aangepakt, en daar loopt dan vaker wat mis of belachelijk veel trager dan zou moeten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Verloedering stations

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Zijn het dan de stations van NMBS met kapotte liften roltrappen enz . of zit daar geen lijn in ?
Het zou kunnen dat NMBS zegt, wij hebben geen geld voor infra dus.....
De nieuwe structuur zegt nochthans duidelijk dat de roltrappen van de nmbs zijn (de perronboorden zijn dan weer van infrabel).
Maar op de structuur kan je het niet steken imo, het probleem bestaat al veel langer en is veel groter.
Plaats reactie