NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Lukas schreef:Hoi,

Ik heb de afgelopen maanden al heel wat ritten gedaan met Desiro's en ik kan zeggen dat ik nog nooit problemen heb gehad. Ik vind de Desiro een van de beste treinen die men ooit heeft gekocht.

Lukas
En daar ben ik het mee eens, in tegenstelling tot vele anderen hier. Wel op voorwaarde dat men ze gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn. Maar verder... heerlijke acceleraties, goede "wegligging" (groot verschil als je daarna in pakweg een klassiekje stapt, of zelfs recenter materieel), goed werkende airco, en ook akoestisch vind ik ze goed, veel beter dan je zou verwachten bij het gebrek aan binnendeuren.
Rétro

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Rétro »

Ik denk dat er echter met een ander oog wordt op gekeken dan men hier doet. Natuurlijk is het mss een aangename trein om mee te reizen en te rijden. Maar dat zegt nog niets over de kwaliteit en de degelijkheid waarmee hij gebouwd is. Een auto kan ook goed rijden en comfortabel zijn maar als hij iedere 1000km binnen moet omdat in de garage er fouten of mankementen optreden zouden de meeste eigenaars het ook wel hebben gehad (zeker als het gaat om een nieuw exemplaar)...

Enkel de tijd zal het uitwijzen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Zeker... maar toch zou ik graag eens wat betrouwbare cijfers willen zien. Een van de weinig publiek beschikbare indicatoren zijn de stiptheidscijfers, die ook door Cornu worden vermeld (als zouden ze Desiro's er een negatieve impact op hebben)... maar wat zie je dan: het is jaren geleden dat ze nog zo goed waren! En het blijft ook te lang aanhouden om het louter op betere weersomstandigheden of toeval te kunnen steken. Het ene valt moeilijk met het andere te rijmen.

Of het moet zijn dat er momenteel dermate veel materieel op overschot is (veel minder klassiekjes eruit dan Desiro's binnen) dat de vermeende ernstige problemen zich nog niet laten voelen in de stiptheidscijfers. Maar met alle modernisaties en onderhoudscampagnes betwijfel ik toch of er echt zoveel materieel op overschot is. Dat zal de tijd inderdaad moeten uitwijzen - ik veronderstel dat het nieuwe vervoersplan bijvoorbeeld wel rekening zal houden met de laatste evoluties qua materieel en er dus intensiever gebruik van maakt?
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door loic1811 »

Ik zelf maak al van in het vroege begin van de desiro gebruik ... als er vertragingen waren dan was het altijd iets van buitenaf ... Gestoorde overwegen , de noord-zuid verbinding enz enz ...
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn82 »

Tja misschien zal een desiro statistisch gezien sneller een defect hebben dan klassiek materieel, echter dat zegt nog niks over de aard van het defect, met bv. een kapot lampje kan je nog wel verder rijden, veel systemen of onderdelen zullen ook wel redundant aanwezig zijn zodat er eenvoudig kan worden gedepanneerd.

Een vliegtuig kan tijdens een vlucht ook tientallen defecten oplopen zonder dat dat echt problemen hoeft te geven.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Defecte lampjes is net iets wat meestal op ouder materieel veel voorkomt :mrgreen:
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik wil ook nog toevoegen dat een Desiro een vertraging van tien minuten kan goedmaken. Hierbij een voorbeeld van wat ik zelf heb meegemaakt. Toen ik enkele maanden een ritje maakte tussen Charleroi en Antwerpen waren we met een vertraging van 10 minuten vertrokken. Toen we aankwamen in Brussel Zuid was de vertraging ingehaald en reden we weer op tijd.

Ik vind een Desiro voor een langere afstand nog steeds een goede trein.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door overweg13 »

Lukas schreef:Hoi,

Ik wil ook nog toevoegen dat een Desiro een vertraging van tien minuten kan goedmaken. Hierbij een voorbeeld van wat ik zelf heb meegemaakt. Toen ik enkele maanden een ritje maakte tussen Charleroi en Antwerpen waren we met een vertraging van 10 minuten vertrokken. Toen we aankwamen in Brussel Zuid was de vertraging ingehaald en reden we weer op tijd.

Ik vind een Desiro voor een langere afstand nog steeds een goede trein.

Lukas
Dat die Desiro's dat kunnen, bewijst alleen dat de dienstregelingen erg ruim zijn. Vanaf december zou dat denkbeeldige voordeel in veel gevallen kunnen verdwijnen. En dat je de Desiro een goede trein voor een lange afstand vindt: ieder zijn meug. In mijn ogen is het een veredelde metro, en ik ben zeker niet de enige...
Met vriendelijke groet

overweg13
Tom12

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Tom12 »

Heeft het ook niet te maken met de elektronica op een desiro en de verminderende depannage-opties? Ik heb geen kennis van de MR08 maar als hij ietwat op den Traxx trekt qua elektronica, dan kunt ge daar de dag van vandaag nog bitter weinig aan depanneren. Het lijkt mij dan ook logischer dat die meer binnen moeten naar den TW.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

natuurlijk is het zo dat als je in de statistiek de eerste 12 maanden van dit motorstel meeneemt dat je een vertekend beeld krijgt. In het begin waren er verschillende problemen maar hebben die dan geen vertekend beeld van de statistiek op zichzelf gevormd? Op welke basis is richt men zich als ze zeggen "elke 8000km" binnen moet. Heeft dit enkel op het jaar 2014 weerslag of is dit over heel de loopbaan van dit motorstel gezien?? Ik blijf er bij dat ik ze betrouwbaar genoeg vind sinds de kinderziektes er uit zijn.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Robin »

Tom12 schreef:Heeft het ook niet te maken met de elektronica op een desiro en de verminderende depannage-opties? Ik heb geen kennis van de MR08 maar als hij ietwat op den Traxx trekt qua elektronica, dan kunt ge daar de dag van vandaag nog bitter weinig aan depanneren. Het lijkt mij dan ook logischer dat die meer binnen moeten naar den TW.
laat de traxx nu net één van de meer betrouwbare locs zijn dan al de rest :wink:.
inderdaad aan de traxx kan je weinig aan depanneren en kunnen ze voor die locs ook maar bij 1 tw terecht :mrgreen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Die cijfers (de fameuze 8.000 en 30.000 km tussen twee "pannes" of "technische defecten" voor resp. Desiro en ander materieel) die Jo Cornu vermeldt in het Knack artikel (en die in vele kranten zijn overgenomen), en de vergelijking met auto's en vliegtuigen, zijn met de nodige omzichtigheid te interpreteren. Ook de uitspraak dat 35% van de vertragingen te maken heeft met de onbetrouwbaarhei van het materieel, verdient commentaar.

Ten eerste vergelijkt hij de Desiro en het ander materieel op basis van totaal verschillende indicatoren.

Ten tweede spreekt hij van "in panne staan", wat zal geïnterpreteerd worden als het definitief uitvallen van de trein. Hij zou beter van respectievelijk "defecten" en "incidenten" spreken. Een defect leidt lang niet altijd tot een incident (sommige defecten kàn je zelfs enkel in de werkplaats vaststellen), laat staan tot de uitval van de trein. Iedereen die regelmatig de trein neemt, kan gemakkelijk inschatten dat zijn trein niet iedere 8000 km stil valt.

Ten derde is de vergelijking met een auto of een vliegtuig een maar al te gemakkelijke slogan.
Bouw eens een auto waar 1000 man in kan, die dagelijks daar een veelvoud van vervoert, 16u per dag in dienst is, bestuurd en begeleid wordt door meerdere verschillende personeelsleden, fysiek veel afhankelijker is van de infrastructuur (bv. put in de weg t.o.v. losse hanger in de bovenleiding), en maak dàn eens de vergelijking.
Een vliegtuig is gebouwd met als voornaamste focus niet uit de lucht te vallen. Hoeveel mensen die de sloganeske vergelijking maken tussen trein en vliegtuig (in de zin dat vliegtuigen niet bij bosjes uit de lucht vallen en dus -- ha! gelukkig maar! -- veel betrouwbaader zijn) houden ook rekening met de te herstellen defecten die door redundantie niet tot een crash leidden, de enkel in de werkplaats zichtbare defecten, de onbelangrijke defecten (leeslampjes,...), het aantal vliegtuigen dat op het laatste moment onbeschikbaar werd verklaard door het onderhoudspersoneel of de autotests aan boord, enz.?
Een trein heeft als eerste focus niet te ontsporen of te botsen tegen een andere trein, en slaagt daar even goed in als het niet uit de lucht vallen van vliegtuigen.

Ten vierde, over de 35% van de vertragingen die te maken zouden heben met de onbetrouwbaarheid van het materieel: laat me dit met het volgende gedachtenexperiment kaderen, om mijn punt te maken. Stel dat bij gelijkblijvende betrouwbaarheid van het materieel, Infrabel doorgaat met uitwijkmogelijkheden en wissels te demonteren, dan zal de stiptheid verder dalen, en dat percentage verder toenemen.
De gevolgvertragingen van een incident zijn de laatste 10 jaar spectaculair gestegen, o.m. door de zwaardere belasting, en de rationalisering van het net.
Misschien een andere interessante invalshoek: de stiptheid is al een half jaar duidelijk beter (meerdere procentpunten). En toch klaagt men nog steeds even hard over de technische defecten. Het aantal technische defecten is inderdaad niet op zo'n korte tijd spectaculair gedaald (dat is een werk van lange adem). Maar misschien moet men de impact van die technische defecten op de stiptheid maar eens opnieuw evalueren?!


Om kort in te gaan op de betrouwbaarheid van de Desiro: deze heeft momenteel een betrouwbaarheid in dienst die verre van de beste van het land, maar wel van dezelfde grootte-orde als het ander materieel is. Er zijn echter nog wat (zichtbare en onzichtbare) problemen die opgelost moeten worden.
Daartegenover staat dat de Desiro volgens mij gedeeltelijk tot de verbetering van de stiptheid bijdraagt. Let bv. maar eens op het systematisch sneller doorkruisen van de Noord-Zuid-verbinding van Desiros t.o.v. andere treinen.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door bobke »

Gisteren voor het eerst in een Desiro gezeten (van Walibi naar Leuven). Enorm verschoten hoe goed deze treinen wel zijn. Stil, comfortabel (weinig trillingen, wissels worden zeer goed opgevangen). Kortom aangenaam zitten. Misschien wel jammer dat bijna alles coach opstelling is, en aangezien we met zes waren, hebben we maar gezeten in het fietscompartiment, konden we zo recht tegen over elkaar zitten. Wel grappig om te zien, dat er in de gang naast het mulitfunctionele toilet ook nog een rij klapstoeltjes zijn. Denk dat als er daar mensen zitten er niemand meer door kan :p. De schermen zijn ook interessant, ze tonen alle aankomsten over de hele rit en bij iedere aankomst aan een station de vertrekuren van andere treinen in dat station. Gemakkelijk :) .

Het enige wat een beetje opviel is dat de deuren niet zo soepel opengaan, beetje bibberend.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Dieselfreak »

bobke schreef:Enorm verschoten hoe goed deze treinen wel zijn. Stil, comfortabel (weinig trillingen, wissels worden zeer goed opgevangen). Kortom aangenaam zitten.
Het zachte rijgedrag is dan ook een van de weinige positieve kanten van een Desiro, vind ik. Ik vind er veel meer minpunten aan dan pluspunten. Inderdaad is bijna alles coach-opstelling, en waarvoor een raam dient is men ook bij deze stellen vergeten. Waar de stoelen vis-a-vis staan is er een klein tafeltje, maar elders is er in tweede klasse niets om een beker koffie op te plaatsen. Het interieur is zo steriel als een operatiekamer, en het ergste, iedere compartimentering ontbreekt. Ook is er maar één WC voor drie rijtuigen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door overweg13 »

Ik vind zelfs het rijgedrag niet denderend;het gaat hier tenslotte toch om modern materiaal. Mogelijk heeft dat te maken met de positie van eerste klasse, boven de bogies. Ik heb toch moeite om er iets positiefs over te zeggen: dat eerste klasse zich aan de uiteinden bevindt, is positief: je moet ze nooit zoeken, en er is geen passage. Ze zijn inderdaad ook snel, maar dat voordeel zou moeten verdwijnen als dienstregelingen opgesteld worden in functie van dit materiaal. En voor de rest is er een hele rist nadelen die hier allemaal al uitvoerig aan bod zijn gekomen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie