Minimum dienstverlening

Alles over reizigerstreinen in België.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Minimum dienstverlening

Bericht door dentheo »

Ik begrijp dat hierover weer gediscuteerd wordt.

Hoe kan het dat iets wat in Frankrijk al jaren bestaat, HIER totaal onmogelijk is.
Tenminste als ik de vakbond moet geloven.

Ik hoop dat ik nu geen berg verwijten over mij krijg. :oops: :oops: :oops:
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Minimum dienstverlening

Bericht door Steven »

hier zal het weer een probleem zijn van vriendjespolitiek. Welke treinen laat je rijden en welke niet. Wat is de strikte minimum aan treinen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Minimum dienstverlening

Bericht door Shrek »

Het is geen probleem van kunnen, maar wel van willen: Hoe absoluut is het stakingsrecht?

Ik ben van mening dat men beter zou zorgen voor een manier om saboteurs aan te pakken dan om op deze manier de rechtmatige stakers aan te vallen.
Het zijn die saboteurs die met hun vlaggen in het spoor en bezettingen van de NZV veel meer schade toebrengen dan de eerbare stakers die piket staan.
De laatste jaren is er toch slechts een klein aantal personen dat meestaakt, als de schade die zij aanrichten beperkt wordt tot het niet uitvoeren van hun taken zal het stakingsprobleem quasi opgelost zijn. En dat zonder te moeten raken aan het stakingsrecht.

Stel nu dat er eens een echt groot probleem is waardoor wel pakweg 60% van het personeel wilt staken, dan vind ik dat zij daar het recht op hebben.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Minimum dienstverlening

Bericht door Eimai »

Zoals Shrek het zegt, wat ben je met minimumdienstregeling als de sporen bezet worden. Bij de laatste staking was er meer dan genoeg volk komen opdagen om te werken om een minimumdienstregeling te laten rijden (waarschijnlijk zelfs volledige weekendregeling en als ik naar onze depot kijk had een volledige normale dienstregeling ook gekund). Maar als enkele groepjes stakers de sporen in een paar belangrijke stations blokkeren ben je er ook niks mee.

En een tweede punt: je gaat het personeel ook nog eens in twee delen, de groep die de treinen effectief laat rijden (rijdend personeel, ondercheffen, seingevers enz.), en de rest in de kantoren, werkplaatsen, enz. bij wie het eigenlijk niet echt uitmaakt of ze nu een dag wel of niet werken, behalve wat uitgesteld werk. Dus mag de ene in het bedrijf al ietsje meer gaan staken dan de ander...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Minimum dienstverlening

Bericht door groentje »

In Frankrijk is dat zo een beetje het model: je moet op voorhand je aanwezigheid of afwezigheid kenbaar maken, en met de werkwilligen kan er dan gepuzzeld worden om iets in elkaar te boksen. Als de stakingsbereidheid groot is, zal er minder rijden dan wanneer die klein is.
De sabotageacties lijken me hier ook het grootste probleem, en daarvoor moeten er geen wetten veranderd worden, maar toegepast.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Minimum dienstverlening

Bericht door nighttrain »

In Frankrijk is er een wet sinds 2007 om de sociale dialoog te bevorderen maar er is geen verplichting tot een "service minimale" Wel is het zo dat de werknemers verplicht zijn om 48 uur op voorhand hun intentie tot staken aan te geven ,om zo een nood dienstrgeleing uit te werken. E dit voor het transport.
Er is wel een verplichte service minimum voor hospitals , trafic aërien en nucleaire (in België val het in panne of saboteren ze het)

Maar in België saboteren de vrijgestelden van sommige vakbonden het systeem. We hebben dit ooit gezien op TV beelden in het journaal,zo stom zijn ze ook. maar juridisch, en dat is het probleem, leven ze in een onaantastbare luchtbel.
Naargelang van meer "sabotage daden" hoe hoger je klimt in de hierarchie van de vakbond. we zouden beter de rollen omdraaien in België en een minimum stakers dienst verplichten ,want da zouden er meer stakers zijn .....nu zijn er maar een paar honderd die staken en alles plat leggen!
Maar als je ziet wat de intelectuele capciteiten zijn van de leiders van het rode fabriekje , verwondert het me niet hoe laag ze gevallen zijn.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Minimum dienstverlening

Bericht door overweg13 »

Ik zie het probleem eerder van de kant van de gebruikers: waar je nu ongetwijfeld nog enig begrip hebt van sommige patroons, zal die als sneeuw voor de zon verdwijnen als er een minimumdienstregeling is, ook als dat betekent dat je als reiziger hangend of zwevend, gedragen door de massa, in de overblijvende treinen vervoerd wordt. Voor mij, vrijetijdsreiziger, zal het alleszins geen verschil maken: minimumdienst of niet, ik blijf thuis...
Met vriendelijke groet

overweg13
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Minimum dienstverlening

Bericht door deadlock »

edit: het gaat over staken, okay, geen verstand van.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Minimum dienstverlening

Bericht door dentheo »

groentje schreef:In Frankrijk is dat zo een beetje het model: je moet op voorhand je aanwezigheid of afwezigheid kenbaar maken, en met de werkwilligen kan er dan gepuzzeld worden om iets in elkaar te boksen. Als de stakingsbereidheid groot is, zal er minder rijden dan wanneer die klein is.
De sabotageacties lijken me hier ook het grootste probleem, en daarvoor moeten er geen wetten veranderd worden, maar toegepast.

Misschien moet men eerst "minimum dienst" hebben alvorens men iets aan sabotage kan (wil?) doen.
Nu kan men zich altijd verstoppen achter "de staking", dan veel moeilijker.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Minimum dienstverlening

Bericht door Steven »

verstoppen? die vakbond zijn "sabotage" kan je niet aanpakken wegens niet strafbaar (macht van de vakbond) hoe ga je dan een minimumdienst degelijk van de grond krijgen?
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Minimum dienstverlening

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:verstoppen? die vakbond zijn "sabotage" kan je niet aanpakken wegens niet strafbaar (macht van de vakbond) hoe ga je dan een minimumdienst degelijk van de grond krijgen?
De machtigste organisaties in België zijn ongrijpbaar voor het gerecht.
Politieke partijen en vakbonden hebben namelijk geen rechtspersoonlijkheid. Als "feitelijke verenigingen" bestaan ze niet voor het gerecht, en moeten ze aangepakt worden via hun bestuursleden Maar wie gaat dat doen? tuurlijk als ze een persoon snappen die daden vericht die schade berokkenen aan de NMBS kunnen deze het voorwerp uitmaken van een klacht(door de NMBS of parket) =>> onderzoek => strafvervolging. Zoalng ze dus geen délégué of vrijgestelde zijn. Ik denk dat ze ook bij electrabel nu beseffen wat te doen ....of niet!
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Minimum dienstverlening

Bericht door bobke »

Als mensen het spoor bezetten, waardoor er geen treinen kunnen rijden door mensen die wel willen werken, één oplossing denk ik (waar ik nu aan denk), ze van de sporen laten verwijderen met eventueel politie. Infrabel heeft toch al genoeg reclame gemaakt om niet op de sporen te lopen :p
BVG1988
Berichten: 565
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Minimum dienstverlening

Bericht door BVG1988 »

Ik begrijp eigenlijk niet waarom men eerst een oplossing zoekt naar 'een oplossing' van de minimale dienstverlening. Ik zou toch eerder mij bezighouden met de zekerheid van stroom voor iedereen, want wat ben je een minimale dienstverlening als er geen stroom weer zit op de bovenleiding en op de seinen. :?: Ik spreek dan voor de overheid, voor de duidelijk he.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Minimum dienstverlening

Bericht door dentheo »

Steven schreef:verstoppen? die vakbond zijn "sabotage" kan je niet aanpakken wegens niet strafbaar (macht van de vakbond) hoe ga je dan een minimumdienst degelijk van de grond krijgen?

Als het in Parijs regent druppelt het in Brussel.
Daar kan het, dus hier ook neem ik aan...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Minimum dienstverlening

Bericht door Steven »

Maar tussen kunnen en willen zit een diepe kloof.
Plaats reactie