Vooral de grote steden doen betere zaken.Merijn schreef:Wat ik me nu eigenlijk afvraag: zijn er eigenlijk ook mensen die een betere bediening krijgen door de nieuwe dienstregeling? Ik lees steeds maar negatieve reacties, maar zelden positieve.
Dus mijn voorstel: laat maar komen, de verhalen over plots een half uur later kunnen vertrekken om even laat op het werk te zijn
Dienstregeling december 2014
Re: Dienstregeling december 2014
Bijkomend stoppen met de eerste en laatste treinen is en was wel een oplossing voor velen. Dat de nieuwe dienstregeling daar om puur systeemautistische redenen zoveel mogelijk komaf van maakt, is dan ook bijzonder spijtig.
Nu kan Free Bird wel nog thuis geraken, er zijn ook mensen die niet meer thuis geraken, en dat is nog veel erger.
Nu kan Free Bird wel nog thuis geraken, er zijn ook mensen die niet meer thuis geraken, en dat is nog veel erger.
Iets zeggen als het goed is? Dat doet een Belg zelden of nooit.Merijn schreef:Wat ik me nu eigenlijk afvraag: zijn er eigenlijk ook mensen die een betere bediening krijgen door de nieuwe dienstregeling? Ik lees steeds maar negatieve reacties, maar zelden positieve.
Dus mijn voorstel: laat maar komen, de verhalen over plots een half uur later kunnen vertrekken om even laat op het werk te zijn
Er zijn veel reizigers waarvoor het beter wordt, inderdaad vooral in grotere 'reizigerscentra'. Voor veel reizigers in kleinere stations wordt het ook beter, zeker als je kijkt naar aantal reismogelijkheden. Dit wil niet zeggen dat reizigers evenveel rechtstreekse verbindingen zullen krijgen! Er zijn stations die bv. meer reismogelijkheden krijgen om naar of van Brussel te reizen, en soms zelfs sneller dan vandaag, MAAR die wel geen rechtstreekse verbinding zullen behouden.
Helaas willen alle Belgen, tot in het kleinste prutsstation, enkel treinen die sneller zijn dan vandaag, EN rechtstreeks.
Wat betreft late en vroege treinen hebben we gedaan wat we konden, maar dit is veel minder evident.
spoorwegrealist
Uiteraard wordt het voor veel mensen beter. Neem nu Halle: meer treinen en vooral veel meer rechtstreekse verbindingen. Ik kijk er echt naar uit!
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Vanuit Haacht verdwijnt mijn rechtstreekse trein naar Brussel. Ik kan er echter wel sneller geraken via overstap en de treinen zijn beter gespreid. Ik bezie het dus als een vooruitgang.
Voor mijn collega uit Verviers die elke dag naar Brussel moet is het helemaal feest: hij kan een half uur langer slapen en is 's avonds ook nog vroeger thuis.
Voor mijn collega uit Verviers die elke dag naar Brussel moet is het helemaal feest: hij kan een half uur langer slapen en is 's avonds ook nog vroeger thuis.
De meeste van mijn verbindingen zijn grensoverschrijdend en die zijn niet opzoekbaar. Zelfs een IC Rijsel-Antwerpen staat er niet in. Daarnaast zit ik vaak tussen de grote steden, maar omdat ik probeer altijd de spits te vermijden en dus vaker in de avond of weekends onderweg ben, is het ook niet zo geweldig. Of als je de trein van x:36 in Antwerpen Berchem richting Leuven mist, mag je niet om x:00 via Brussel Noord naar Luik sporen, wat volgens mij flauwekul is. Daarnaast zitten er talloze flaters in het ari-disc systeem. Als je National+International aanklikt en de datum laat staan (15/12/2014), krijg je een foutmelding (n'est pas une date correcte). 3/4 van de tijd zegt het ding dat er geen trein voor die verbinding is gevonden, terwijl wanneer je het herstart er toch iets uit komt rollen. Ik denk dat ik inhoudelijk dus maar heel beperkt commentaar kan geven. Misschien dat lijnfiches ofzo handiger zin: ook al moet je dan misschien puzzelen met 2 of 3 lijnfiches als je moet overstappen, het geeft toch een beter overzicht.Merijn schreef:Wat ik me nu eigenlijk afvraag: zijn er eigenlijk ook mensen die een betere bediening krijgen door de nieuwe dienstregeling? Ik lees steeds maar negatieve reacties, maar zelden positieve.
Omdat je graag iets positiefs hoort: er is een snelle IC weg tussen Luik en Gent (IC488 om 17:41) maar omdat ik die allesbehalve dagelijks neem ben ik heel erg blij met het feit dat de frequentie nu op 01 en 30 ligt, dat is een vooruitgang! (Op z'n Belgisch: verdoemme nog maar 1x per uur na 18:30!)
Naar en vanuit vrijwel alle grote steden (waar ook de meeste reizigers wonen, hoe je het ook draait of keert) is het inderdaad beter. Vier of meer vaste en mooi gespreide treinen per uur naar Brussel vanuit bijvoorbeeld Gent, Leuven, Antwerpen, Ottignies en Halle, dat zal bijvoorbeeld zeker bij velen in de smaak vallen. Veel treinen zitten daar nu overvol en het huidige aanbod dateert uit een heel ander tijdperk.
Maar ook buiten die grote assen zijn er veel positieve punten. Een paar waar ik aan denk (maar het zijn er nog veel meer): een extra verbinding tussen Brugge en Brussel (en dan ook nog eens door naar de luchthaven). In het algemeen een veel betere bereikbaarheid van de luchthaven, waar een groot deel van het land nu nog steeds met de auto naartoe gaat, zelfs voor een vlucht midden op de dag. Een nieuwe en snelle verbinding van Kortrijk naar Brussel (en verder naar Welkenraedt via Leuven en HSL) met bediening van alle stations tussen Kortrijk en Gent. Eindelijk heel de dag door rechtstreekse treinen van Hasselt-Diest-Aarschot naar Brussel. Een rechtstreekse verbinding tussen Poperinge en Gent-Antwerpen - tot ontevredenheid van een aantal pendelaars (die wel een paar P-treinen overhouden) maar ongetwijfeld tot grote tevredenheid van vele andere reizigers. In het weekend grotendeels een status-quo, maar toch een aantal belangrijke verbeteringen zoals die langverwachte uurdienst op de hele lijn 60 (Dendermonde - Brussel).
Het hertekenen van het aanbod maakt ook een efficiëntere inzet van materieel mogelijk, zoals de vele M6-rijtuigen (goed voor in totaal ongeveer 65.000 zitplaatsen). Die zijn allemaal geleverd ruim na de totstandkoming van het huidige vervoersplan, waardoor ze nu vaak behoorlijk artificieel moeten worden ingepast in een bestaande dienstregeling die in veel gevallen gemaakt was op maat van treinstellen waarvan je er bijvoorbeeld na de spits makkelijk een paar kunt afkoppelen (wat met een M6-rijtuigenstam natuurlijk niet het geval is). Om de grootste noden te ledigen zie je op veel verbindingen een M6-stam rijden op een klein aantal ritten in de spits ('s morgens heen, 's avonds terug), en vaak staan die de rest van de dag werkloos aan de kant. Met een goed vervoersplan dat vanaf de bron rekening houdt met de huidige situatie qua materieel, kun je dat allemaal veel structureler en efficiënter in elkaar laten passen.
Maar ook buiten die grote assen zijn er veel positieve punten. Een paar waar ik aan denk (maar het zijn er nog veel meer): een extra verbinding tussen Brugge en Brussel (en dan ook nog eens door naar de luchthaven). In het algemeen een veel betere bereikbaarheid van de luchthaven, waar een groot deel van het land nu nog steeds met de auto naartoe gaat, zelfs voor een vlucht midden op de dag. Een nieuwe en snelle verbinding van Kortrijk naar Brussel (en verder naar Welkenraedt via Leuven en HSL) met bediening van alle stations tussen Kortrijk en Gent. Eindelijk heel de dag door rechtstreekse treinen van Hasselt-Diest-Aarschot naar Brussel. Een rechtstreekse verbinding tussen Poperinge en Gent-Antwerpen - tot ontevredenheid van een aantal pendelaars (die wel een paar P-treinen overhouden) maar ongetwijfeld tot grote tevredenheid van vele andere reizigers. In het weekend grotendeels een status-quo, maar toch een aantal belangrijke verbeteringen zoals die langverwachte uurdienst op de hele lijn 60 (Dendermonde - Brussel).
Het hertekenen van het aanbod maakt ook een efficiëntere inzet van materieel mogelijk, zoals de vele M6-rijtuigen (goed voor in totaal ongeveer 65.000 zitplaatsen). Die zijn allemaal geleverd ruim na de totstandkoming van het huidige vervoersplan, waardoor ze nu vaak behoorlijk artificieel moeten worden ingepast in een bestaande dienstregeling die in veel gevallen gemaakt was op maat van treinstellen waarvan je er bijvoorbeeld na de spits makkelijk een paar kunt afkoppelen (wat met een M6-rijtuigenstam natuurlijk niet het geval is). Om de grootste noden te ledigen zie je op veel verbindingen een M6-stam rijden op een klein aantal ritten in de spits ('s morgens heen, 's avonds terug), en vaak staan die de rest van de dag werkloos aan de kant. Met een goed vervoersplan dat vanaf de bron rekening houdt met de huidige situatie qua materieel, kun je dat allemaal veel structureler en efficiënter in elkaar laten passen.
Ter illustratie, ik neem wel eens de eerste (2327), tweede (5325) of laatste L-trein (1571) ts Dendermonde en Brussel/Brussel en Dendermonde. De eerste twee treinen zitten goed vol, meer dan 50 reizigers, het merendeel op weg naar hun werk, Thalys/Eurostar of de luchthaven. Gelukkig heeft men - in tegenstelling tot het eerste plan - de 5325 behouden. Maar zelfs met deze trein is het onmogelijk om om 6u te starten met werken als je in de nabije omgeving van Brussel-Noord moet zijn, of nog natransport nodig hebt. Dus een deel van de reizigers op de 2327 zal genoodzaakt zijn om met de auto naar Brussel te komen (of ander werk te zoeken).groentje schreef:Bijkomend stoppen met de eerste en laatste treinen is en was wel een oplossing voor velen. Dat de nieuwe dienstregeling daar om puur systeemautistische redenen zoveel mogelijk komaf van maakt, is dan ook bijzonder spijtig.
De 1571 heeft een meer gemengd publiek, zowel families/vrijetijdsgebruikers als mensen die van hun werk komen gebruiken deze trein. Waar de eersten waarschijnlijk vlot kunnen uitwijken naar de vroegere trein, is er voor de tweede categorie geen echt goede oplossing. Voor de mensen van de kleine stations die niet kunnen terugvallen op de IC-L 2321 met bijkomende stops in Asse, Merchtem, Opwijk en Lebbeke is er geen alternatief. Diegenen die wel nog met de 2321 meekunnen is er een bijkomende wachttijd van 45 minuten. Als je om 22u gedaan hebt met werken in de nabije omgeving van één van de NZV-stations, dan kan je maar meer dan een uur na het einde van je dienst een trein nemen. Het is dan ook te verwachten dat een deel van die reizigers zullen overstappen op de auto.
Het is natuurlijk moeilijk in te schatten hoeveel reizigers op de vroege/late treinen de trein vaarwel zullen zeggen met de nieuwe regeling. Wat wel zeker is, is dat de reizigers die 's morgens/'s avonds niet meer meereizen, ook overdag niet meer zullen meereizen. Stel dat je op L60 op die manier 50 reizigers van de vroege/late treinen (met elk meer dan 50 reizigers) verliest, dan verlies je die ook op de middagtreinen, dus 100 reizigers minder per dag, of zo'n 20.000 per jaar. Er zijn talrijke vergelijkbare lijnen, laat ons zeggen 15, dus - 300.000 reizigers per jaar. Dat is ongeveer 1% van de reizigers, dus misschien wel verwaarloosbaar. Maar het is de vraag of dit verlies gecompenseerd zal worden door stijgingen op de andere lijnen/tijdstippen.
Ik ben er zeker van van wel.rdv schreef:Er zijn talrijke vergelijkbare lijnen, laat ons zeggen 15, dus - 300.000 reizigers per jaar. Dat is ongeveer 1% van de reizigers, dus misschien wel verwaarloosbaar. Maar het is de vraag of dit verlies gecompenseerd zal worden door stijgingen op de andere lijnen/tijdstippen.
Een verbinding als Hasselt-Brussel maakt dat je wel zot moet zijn om dat nog met de auto te willen doen, alleen daarop al zal men honderden reizigers per dag winnen.
De veel betere bediening van de Vesder-streek en Kortijk gaan ook hun effect niet missen op de reizigersaantallen.
Ook de luchthaven valt zeker niet te onderschatten, ondanks de diabolotaks is dat een snel groeiend station. De goede cijfers van Brussels airport laten zien dat ook het potentieel daar enorm is. Betere verbindingen richting oost en west zullen daar ook belangrijke reizigersstromen genereren.
Voor mij geeft de nieuwe dienstregeling quasi nihil verschil als er geen trein afgeschaft wordt. In plaats van 3 treinen tussen Weerde en Brussel tijdens de spits, worden het er in december maar 2 treinen per uur. Maar in de realiteit rijden de treinen nu ook ongeveer zo omdat er twee treinen op zo'n 10 minuten van elkaar passeren. Ik kies nu expres voor de eerste trein van die twee om zo een extra kans te hebben om toch mooi op tijd op het werk te staan. Maar als die trein wordt afgeschaft kan ik vanaf december wel een half uur staan wachten. Dan kan ik op die momenten meteen beter met de fiets naar het werk rijden (doe ik nu toch al twee keer per week, duurt 50 minuten).
Het zou al veel helpen als er extra perrons zou gelegd worden op spoorlijn 27B, of de huidige perrons op lijn 27 wat opgeschoven worden voor de splitsing met 27B (gezien hun staat in vergelijking met de perrons op lijn 25 zou dat helemaal geen kwaad kunnen).
Het zou al veel helpen als er extra perrons zou gelegd worden op spoorlijn 27B, of de huidige perrons op lijn 27 wat opgeschoven worden voor de splitsing met 27B (gezien hun staat in vergelijking met de perrons op lijn 25 zou dat helemaal geen kwaad kunnen).
Ik krijg op L66 in Zedelgem 2 treinen per uur in elke richting ipv 1 doordat de 'IC' Oostende - Kortrijk nu ook in Zedelgem, Lichtervelde en Ingelmunster zal stoppen. Waarbij een rechtstreekse trein naar de Luchthaven (Oostende- Brugge - Kortrijk - Brussel ZCN - Luchthaven - Brussel NCZ - Gent - Aalter - Brugge) amai wat een boterham die treindiest 
Ook krijg ik 4 IC treinen per uur tussen Brugge & Gent ipv 3 IC's
Persoonlijk komt het voor mij zeer goed uit.

Ook krijg ik 4 IC treinen per uur tussen Brugge & Gent ipv 3 IC's
Persoonlijk komt het voor mij zeer goed uit.
Tiens, eerder in het topic was er sprake van dat de nieuwe (definitieve) dienstregeling _misschien_ op 15 september, oftewel volgende maandag, in de online planner geïntegreerd zou zijn. Mogen we dat inderdaad verwachten, of is dat pas voor later?
Normaal nog een weekje langer wachten, tot de 22eSteve schreef:Tiens, eerder in het topic was er sprake van dat de nieuwe (definitieve) dienstregeling _misschien_ op 15 september, oftewel volgende maandag, in de online planner geïntegreerd zou zijn. Mogen we dat inderdaad verwachten, of is dat pas voor later?
spoorwegrealist
Maar ik veronderstel dat er, buiten het integreren van de paar extra aangekondigde maatregelen, geen veranderingen meer zijn ten opzichte van de voorlopige (offline) versie?stefanic schreef:Normaal nog een weekje langer wachten, tot de 22eSteve schreef:Tiens, eerder in het topic was er sprake van dat de nieuwe (definitieve) dienstregeling _misschien_ op 15 september, oftewel volgende maandag, in de online planner geïntegreerd zou zijn. Mogen we dat inderdaad verwachten, of is dat pas voor later?
Wachten hoeft niet meer. Richt je browser op:Steve schreef:Tiens, eerder in het topic was er sprake van dat de nieuwe (definitieve) dienstregeling _misschien_ op 15 september, oftewel volgende maandag, in de online planner geïntegreerd zou zijn. Mogen we dat inderdaad verwachten, of is dat pas voor later?
http://hafas.bene-system.com/bin/query.exe/nn?L=profi&
Groetjes,
Rian