mervyn schreef:
Ook tijdens het weekend is er een serieuze verbetering met 1 trein per uur in plaats van om de 2u (voor bv Merchtem).
Maar inderdaad tijdens de spits vanuit Brussel-Noord lijkt er mij toch iets fout te zitten. Mijn gevoel is ook dat de meeste mensen vanop L60 afstappen in Noord. Er zijn er beetje minder in Centraal en nog minder die in Zuid afstappen.
Het feit dat je soms zou moeten overstappen in Jette maakt mij niks uit maar zelfs dan lijkt het aanbod vanuit Noord weinig.
In het weekend is het inderdaad behoorlijk revolutionair te noemen dat de L-trein eindelijk weer om het uur zal rijden. Nadeel voor reizigers naar Noord en Centraal is dat hij steeds via West zal rijden (maar voor wie in de buurt moet zijn, of daar wil overstappen op de metro, of in Zuid moet zijn, juist weer een voordeel), waardoor de rittijd dan wat langer wordt.
De IC wordt anderzijds weer opgewaardeerd tot echte IC en zal dus niet langer stoppen tussen Jette en Dendermonde. Vandaag stopt hij, ter compensatie voor de lage frequentie van L, wel in Asse en Opwijk. Dus voor die twee stations is er een lichte achteruitgang (1x uur een iets tragere L, ipv 1x uur een snelle IC en bijkomend nog een L om de twee uur), terwijl er voor alle andere stations (waaronder de iets grotere als Merchtem en Lebbeke) dan weer een duidelijke vooruitgang is.
Wat het uitstappen in Noord betreft, geef ik je volledig gelijk. Ik doe die verbinding voortdurend en kan gerust zeggen dat er (in volle spits weliswaar) er van de 100 reizigers er 40 à 50 uitstappen in Noord, 30 à 40 in Centraal en de rest in Zuid. Dus voor ongeveer een kleine helft van de spitsreizigers zal de omweg via West en Zuid wellicht niet zo goed uitkomen.
Al moet je toch goed kijken wat de eindbestemming is. Als het de onmiddellijke omgeving van het station is (Belgacom, WTC, deel van de ministeries, ...), dan zijn er inderdaad niet zoveel alternatieven. Maar als het bijvoorbeeld iets dichter naar het centrum gaat (Rogier/IJzer, waar ook veel werkgelegenheid zit, en ook de Albert II-laan met alle ministeries), dan ben je eigenlijk even goed af door in Simonis uit te stappen en daar de metro te nemen voor een paar haltes.