Ja als gebruikelijk ga ik zoveel mogelijk in het weekend naar station Gouvy. Speciaal nu dat de gummineuzen zijn vervangen door de Desiro's. Maar vandaag was er iets speciaals.
Ik kwam op station en zag d hle 1884 staan. Maar kijkend naar achteren zag ik dat er iets niet klopte. Nadat ik d hle 1884 en de Desiro 08539 op de gevoelige plaat had gezet ben ik omgereden. En ja mijn vermoedens bleken dus juist te zijn.
Buiten dat er een stuurstand wagen stond was er ook daarachter een hle 1829 gekoppeld. Normaal komt deze IC altijd met een stuurstand wagen binnen en vertrekt dan met een reeks 18 of 19. Maar dit keer anders dus. Waarschijnlijk omdat de stuurstand wagen defect is? Wie het weet mag het zeggen
de trein Van naar Oostende is deze die van naar Visé gaat.
Oostende Visé als 7002 en vanaf Brussel als 457
Visé Oostende als 488 en vanaf Brussel als 8008
Steven schreef:de trein Van naar Oostende is deze die van naar Visé gaat.
Oostende Visé als 7002 en vanaf Brussel als 457
Visé Oostende als 488 en vanaf Brussel als 8008
Door de dag wisselen ze die 2 rijtuigstellen zodat ze om de 2 dagen terug in Oostende komen. Hetzelfde gebeurd met EC 90/91/96/97.
EC 97 komt leeg van Oostende tot Brussel-Zuid en rijd verder tot Basel (aankomst: 19:39). Deze verzekerd de dag erna EC 90 tot Brussel zuid (aankomst: 20:27) en wijkt uit naar Vorst-Rijtuigen.
EC 91 komt uit Vorst-Rijtuigen en rijd tot Basel (aankomst: 14:38) dat zelfde rijtuigenstel vertrekt om 16:21 uit Bazel naar Brussel-Zuid (aankomst: 22:51) als EC96. Deze rijd dan leeg naar Oostende. En zo worden deze 3 rijtuigstellen om de 2 a 3 dagen in Oostende.
Ik heb wel enkele opnames gemaakt van de werkplaats zoals hij nu is en dan mag er bij worden gezegd dat het boeltje aan het vervallen is. Maar geef via een pb je email adres en ik zal sturen wat ik heb voor je. Geen enkel probleem. ER is ook nog een restant van een oude draai brug. En een kraan/beveiligings apparaat. Dit om te voorkomen dat de wagons te hoog waren beladen.
Gouvy was vroeger heel belangrijk in het goederen vervoer. Nu rijden er enkel de CFL serie 3000 en de NMBS Desiro's met in de avond aankomst/vroege ochtend vertrek van een reeks 18/19. De gummineuzen zijn ook al vertrokken en vervangen door de Desiro's. Geruchten doen de ronde dat CFL helemaal van de dienst op Luik af wil en ze toen Gouvy willen gaan en dan overstappen op d Desiro terwijl de andere weer zegt dat d Desiro tot aan Luxembourg Stad gaat rijden. Gelijks als op de lijn Libramont/Bertrix/Athus/Arlon/Luxembourg Stad zegt men.
Ik ben nog een prille beginner ondanks mijn oudere leeftijd. Wie meer weet mag het mij zeggen ik leer graag
Interessant te lezen wat er gebeurd met de treinstellen.
Het enige wat ik weet is dat een reeks 18/19 met een stam I11 en soms met een enkele I10 er tussen heen en weer pendelen tussen Gouvy en Brussel. In de avond komt deze binnen via een stuurstand en vertrekt de ochtend er na met de hle. Dit dan naar Brussel via Luik. Mij is verteld dat de Desiro via Vise naar Luik gaat maar verder daarna dat weet ik niet.
Voorheen hadden we hier de bekende gummineus maar die is vertrokken en kregen we de Desiro. Op zaterdagochtend staan er twee stuks en een vertrekt om 12.00 geheel leeg zonder passagiers vanaf het afstel spoor naast de hle. Op vrijdagavond komt de stuurstand/hle hier aan en vertrekt dan pas op maandagmorgen om 05.00 uur!!!!
Maar er is al een poosje sprake dat men liever van Lijn 42 af wil. Alleen op de drukke tijden in de ochtend en in de namiddag/avond is deze vol maar voor de rest zwaar verlies gevend. Overdag zie je vaak maar 2 of 3 passagiers in/uit stappen. Personeel hier van station Gouvy is niet echt gemotiveerd meer en willen zo weinig mogelijk meer weten of horen.
Wel is er een hout verwerkingsbedrijf gekomen die een spoor aansluiting heeft maar die draait nog niet op 100% en daar zouden dan goederenwagons moeten gaan komen voor import/export van hout. Dat spoor ligt even buiten Gouvy bij Halconreux. Ze moeten dan via station Gouvy rijden om dan te kunnen rangeren naar Halconreux.
Een Desiro van Gouvy via Visé naar Luik kan niet, het zal eerder omgekeerd zijn via Luik naar Visé. Maar dan nog zie ik niet in wat een Desiro in Visé zou doen.
Ik zou het niet weten. Ik heb het hier nagevraagd en kreeg als antwoord ze doen het zelfde als de gummineuzen dus van hier via Luik, Vise naar verder. Als men mij dat zegt heb ik geen reden tot argwaan. Maar het zou mij niets verbazen maar als dat niet zo is dan zal het zo zijn.
Dat zou allemaal best kunnen ik twijfel niet aan je. Maar als men hier zegt van Luik via Vise naar Brussel ga ik daar ook niet aan twijfelen. Maar nogmaals je zal het best bij het rechte eind hebben.
Je hebt de ic van Visé naar Brussel. Tijdens de ochtend heb je 1 ic die Gouvy als vertrek heeft ipv Visé. Tijdens de avondspits heb je 1 trein die Gouvy als bestemming heeft ipv Visé. Voor de rest is er niet echt verband tussen het materieel op de lijn naar Gouvy en de lijn naar Visé. Vlot terug te vinden als je een spoorboekje vastneemt. Op de lijn naar Visé rijden verder enkel breaks als L trein van Luik naar Maastricht.